Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou zowiezo eerst eens met Tesla proberen te praten alvorens op een forum mijn beklag te doen. Je Service center zou je eerste punt van contact moeten zijn.

En over die rooie adapter, een laadstation van 800 euro heeft zoveel voordelen tov de UMC. Lees die blogpost van Wido maar eens. En je kan nog eens aan 22 kW opladen.

En je krijgt je adapter wel, het kan alleen wat duren, omdat de logistiek blijkbaar nog niet gesmeerd loopt. Ik zou blij zijn dat er aan de uitlevering van auto's prioriteit gegeven wordt ipv aan rode adaptertjes. Jullie willen toch allemaal voor januari geleverd hebben?

Beste JoeNe, mijn MS85 wordt geleverd op 21/5/14; ik heb vooral vragen over het opladen (ook al gepost op een andere pagina, maar de antwoorden daar zijn niet duidelijk voor mij als leek op vlak van elektriciteit) en ik lees in Uw post iets over een "laadstation" van 800 euro.
Kan je mij daar wat meer info over bezorgen?
Tesla raadt de rode stekker aan, mijn elektricien zegt dat 3-fasen duur is ... maar veel uitleg krijg ik niet, ook niet van Tesla Zaventem.
Ik denk per dag gemiddeld 50 à 100km te zullen doen.
Ik heb een duolader besteld, maar ik weet niet of dit een goed idee was.
Bij voorbaat dank voor je support.

P.S. Heb jij al ervaring met de Tesla Club Belgium en de happenings op de eerste dinsdag van de maand?
 
@foxtrot.
1/ Als je een model S kan kopen , is een 3 fase aansluiting niet duur.
2/ een Keba laadstation (heb ik ook) kost ongeveer 800€ exclusief btw (maar dan heb je ook uw 3 fase netwerk nodig)
3/ de First tuesdays zijn gezellig en leerzaam
4/zoek een andere electricien want hij weet blijkbaar niet veel van EV's :wink:
 
@xfrank
Dank voor de info. Ik bel morgen nog eens naar Tesla en mijn elektricien (die beweert toch een Tesla-klant te hebben die geen 3 fase aansluiting nodig heeft ?!)
Waar kan ik een Keba laadstation kopen?
Heb je in België voor de fiscale aftrek een aparte factuur van de elektriciteit nodig? Zo ja, hoe gaat dat dan?

P.S. Bij sommigen (ook U) komt onderaan de post een melding van type wagen, accessoires & commentaar.
Hoe werkt dat? Bij mij staat er niets vermeld onderaan.
 
Beste JoeNe, mijn MS85 wordt geleverd op 21/5/14; ik heb vooral vragen over het opladen (ook al gepost op een andere pagina, maar de antwoorden daar zijn niet duidelijk voor mij als leek op vlak van elektriciteit) en ik lees in Uw post iets over een "laadstation" van 800 euro.
Kan je mij daar wat meer info over bezorgen?
Tesla raadt de rode stekker aan, mijn elektricien zegt dat 3-fasen duur is ... maar veel uitleg krijg ik niet, ook niet van Tesla Zaventem.
Ik denk per dag gemiddeld 50 à 100km te zullen doen.
Ik heb een duolader besteld, maar ik weet niet of dit een goed idee was.
Bij voorbaat dank voor je support.

P.S. Heb jij al ervaring met de Tesla Club Belgium en de happenings op de eerste dinsdag van de maand?

@foxtrot.
1/ Als je een model S kan kopen , is een 3 fase aansluiting niet duur.
2/ een Keba laadstation (heb ik ook) kost ongeveer 800€ exclusief btw (maar dan heb je ook uw 3 fase netwerk nodig)
3/ de First tuesdays zijn gezellig en leerzaam
4/zoek een andere electricien want hij weet blijkbaar niet veel van EV's :wink:


first and upmost : XFrank's punt 4 uitvoeren. Uw electricien kent er niks van, en probeert u weg te houden van zijn onkunde.
2. er is NIKS mis met de rode stekker. alle respect voor Wido, maar die blog slaat helemaal nergens op. Ik heb daar al dikwijls op gereageerd in dit forum.
3. een laadstation is wel handiger en absoluut aan te raden.
4. mijns inziens heb je goed gedaan een duo-lader aan te schaffen. Laat ons eerlijk zijn : laden van een EV is key, hoe sneller hoe beter. En met de duolader kan je dubbel zo snel opladen.
5. FirstTuesdays zijn een aanrader. Schrijf je nu al in voor de volgende ! We treffen mekaar dan !
 
Wbt 2. om nu te zeggen dat die blog nergens op slaat is wellicht wat te sterk uitgedrukt.
Het is niet voor niks dat leveringen in UK en HK zonder UMC (maar incl. wallbox) zullen zijn.

dàt is een ander verhaal.
1. UK, HK : de redenen daarvoor ken ik niet - maar waarschijnlijk speelt lokale wetgeving een rol.
2. Tesla zou beter overal een wallbox leveren ipv een UMC.
3. en dan ook een type2 laadkabel.


Niet echt 'alle respect voor Wido' als je zegt dat zijn blog 'helemaal nergens op slaat'... ;-)
Je kunt over bepaalde punten van mening verschillen met Wido, maar het is toch wel een goed onderbouwd en weloverwogen verhaal. (Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh)

Een Schuko van 16A vergelijken met een CEE stekker, sorry, dàt slaat nergens op. Heb je die stekkers al eens vergeleken ?

de CEE stekker voldoet aan de IEC 60309-normen, opgesteld door International Electrotechnical Commission.
die norm is absoluut niet opgesteld door amateurs of knoeiers...

Kijk ook eens waar je die stekkers vindt.... Onder de zwaarste omstandigheden worden ze gebruikt. alle mogelijke tijdelijke inrichtingen : op bouwwerven. kermissen. festivals. in alle weer en wind.
en in de industrie vind je niets anders.
en dat zou onveilig zijn ? dat geloof je toch zelf niet ?



dit gezegd zijnde : een laadstation is wel degelijk de betere oplossing - daar ben ik het volmondig mee eens.
 
Beste JoeNe, mijn MS85 wordt geleverd op 21/5/14; ik heb vooral vragen over het opladen (ook al gepost op een andere pagina, maar de antwoorden daar zijn niet duidelijk voor mij als leek op vlak van elektriciteit) en ik lees in Uw post iets over een "laadstation" van 800 euro.
Kan je mij daar wat meer info over bezorgen?
Tesla raadt de rode stekker aan, mijn elektricien zegt dat 3-fasen duur is ... maar veel uitleg krijg ik niet, ook niet van Tesla Zaventem.
Ik denk per dag gemiddeld 50 à 100km te zullen doen.
Ik heb een duolader besteld, maar ik weet niet of dit een goed idee was.
Bij voorbaat dank voor je support.

P.S. Heb jij al ervaring met de Tesla Club Belgium en de happenings op de eerste dinsdag van de maand?

Voor de aanpassing van je elektriciteitsinstallatie moet je bij je netbeheerder zijn. Je gaat uiteraard ook een elektricien nodig hebben om de omvorming van je kast te doen. Maar hoor duidelijk eens naar een tweede opinie.
Welke aansluiting heb je nu? Eventueel kan je ook een monofase aansluiting voorzien van 32A.
Met de IEC Blauwe kan je dan nog aan 30km/u opladen. Wat zeker voldoende moet zijn. Dit zou een goed alternatief kunnen zijn voor 3 fase laden.
Tesla Opladen | Tesla Motors (pagina adaptergids)

Een laadstation voor 999 euro vind je bij Conrad.be
KEBA Thuislaadstation KeContact P20 type 2 32 A in de Conrad online shop | 431393
Deze heb ik zelf ook. Mijn ervaringen met een laadstation zijn positief. Ik heb enkele weken gedwongen via de UMC moeten opladen en het was best wat getrek en gesleur om die UMC elke dag los te maken en weg te bergen. Die industriele stopcontacten zijn toch wat stroever. Die laadkabel aan de laadpaal komt zo los.

Die Duolader is zeker een goed idee. Je gaat ooit wel op een andere plaats moeten laden en dan ga je blij zijn dat het aan 22Kw kan ipv 11kW.

Ik ben vaste klant op de First Tuesdays van de Tesla Club.

Dus wat te doen? Eens nagaan hoeveel je aansluiting nu is? Heb je een monofase aansluiting van 50A of meer kan je een monofase stekker overwegen. Zeer belangrijk is ook om te weten of je een Neuter of nullijn hebt. Indien je deze niet hebt kan je de UMC van Tesla niet gebruiken.

Indien je een lichte aansluiting zou hebben kan je ze laten verzwaren, of een 3 fase aansluiting aanvragen. Daarvoor moet je bij je netbeheerder zijn.

Indien je nog vragen hebt hoor ik het hier wel.
 
Een belangrijk punt is of je de UMC dagelijks los gaat koppelen of in je garage aangesloten laat hangen. In het laatste geval kan ik geen meerwaarde van een laadstation bedenken. Sterker de nog, de meegeleverde UMC is dan juist veel handiger ivm de geïntegreerde ontgrendel knop in de kabel van Tesla.
 
Ik laat de UMC ook gewoon in de garage hangen, ik hoop dat dat geen kwaad kan ? Ik heb wel ook al gemerkt dat die er een beetje terug uit los komt na een tijdje. Denk dus dat ik er een tape ga rond plakken; niet zo esthetisch, maar wel wat veiliger.

Maar on-topic (tekortkomingen), wel 2 detailtjes:
1. Er zit een klein rammeltje (of eerder, trillinkje) in, enkel hoorbaar wanneer ik over oneffen grond rij, bv op kasseien, ik denk dat het links vooraan in de deur zit, een draad die tegen de binnenkant van de deur aan trilt of zo. In een normale auto zou je't vast niet horen, maar in een Tesla uiteraard wel, en you know how that goes, op den duur begint dat dan te storen :eek:
2. Toen ik ermee door een stortbui reed (al direct toen ik hem ging ophalen), merkte ik dat het regenwater gewoon dwars over de linker zijruit afgevoerd wordt, ter hoogte van de linker zijspiegel... waar je dus absoluut niks meer door ziet! :eek: Ik weet niet of dat normaal is, ik weet enkel dat bij mijn vorige auto's het water eerder 'over' het venster afgevoerd werd...

PS Joene, Frank: nogmaals bedankt voor jullie last-minute support!! Ondertussen kan ik melden dat de 3-fasen installatie al volledig in orde is; hij laadt nu aan meer dan 50km / uur! :) Ben super blij. Was wat paniek afgelopen week, maar is dus toch helemaal goed gekomen. Heerlijk eerste weekje gehad, veel testritjes, positieve feedback, jaloerse collega's,... ;) Kan er niet genoeg van krijgen :)
 
PS Joene, Frank: nogmaals bedankt voor jullie last-minute support!! Ondertussen kan ik melden dat de 3-fasen installatie al volledig in orde is; hij laadt nu aan meer dan 50km / uur! :) Ben super blij. Was wat paniek afgelopen week, maar is dus toch helemaal goed gekomen. Heerlijk eerste weekje gehad, veel testritjes, positieve feedback, jaloerse collega's,... ;) Kan er niet genoeg van krijgen :)

Hoi Vincent,

vergeet je niet in te schrijven voor de ERally. Je zal er een paar bekenden tegen komen.
 
Een belangrijk punt is of je de UMC dagelijks los gaat koppelen of in je garage aangesloten laat hangen. In het laatste geval kan ik geen meerwaarde van een laadstation bedenken. Sterker de nog, de meegeleverde UMC is dan juist veel handiger ivm de geïntegreerde ontgrendel knop in de kabel van Tesla.

Mee eens, ik laat hem altijd hangen in de garage, gewoon in de contactdoos. Ik heb met een tyrap the UMC vastgemaakt, zodat mocht ik per ongeluk te hard aan de kabel trekken, dan trek ik niet de rode connector los uit de contactdoos.
Als ik de UMC elke dag nodig zou hebben, dan zou ik inderdaad een laadstation plaatsen.....

- - - Updated - - -

PS:
Vandaag Tesla weg voor "drive unit", "rechter scrolwieltje kapot", "rammel bij pano dak (2e keer)", en "aanpassing afstelling voor het uitlijnen..., of zo iets?"
 
Dag JoeNe,
Na wat paniek dit weekend heb ik contact genomen met Tesla/Eandis/en S-19910 van dit forum.
In mijn straat ligt geen 400V kabel en kan er niet worden gelegd.
Ik heb een monofase huisinstallatie 50A.
Er zijn nu blijkbaar 2 mogelijkheden: ofwel opladen via gewoon stopcontact (aan 13km per uur)
ofwel Eandis 3fase laten aanleggen 63A. Voor dat laatste heb ik prijsofferte gevraagd.
Andere suggesties?
 
Dag JoeNe,
Na wat paniek dit weekend heb ik contact genomen met Tesla/Eandis/en S-19910 van dit forum.
In mijn straat ligt geen 400V kabel en kan er niet worden gelegd.
Ik heb een monofase huisinstallatie 50A.
Er zijn nu blijkbaar 2 mogelijkheden: ofwel opladen via gewoon stopcontact (aan 13km per uur)
ofwel Eandis 3fase laten aanleggen 63A. Voor dat laatste heb ik prijsofferte gevraagd.
Andere suggesties?

Ja, monofase opladen aan 32A met ofwel een laadstation, ofwel de UMC met blauwe stekker (UMC kan alleen als er een neuter ligt).

3 fase aan 63A is dan 3x230V?