Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met krachtstroom?

This site may earn commission on affiliate links.
Je moet onderscheid maken tussen een krachtstroom aansluiting en krachtstroom (ik laat hieronder de aarde even weg omdat die overal dezelfde rol speelt):

- Een krachtstroom aansluiting of krachtgroep heeft 3 fasen en (meestal) een nul.
- Iets laten werken op krachtstroom betekent dat je alleen de 3 fasen van de krachtstroom aansluiting gebruikt. Tussen die fasen onderling staat dan 400 volt. Er wordt vaak gesproken over een 3 x 400 volt aansluiting. Thuis doen we dat bijna nooit, want er is (vrijwel) geen huishoudelijke apparatuur die 400 volt werkt. In de garage misschien, bijvoorbeeld als we daar een draaibank hebben staan.
- Je kunt ook één fase en de nul uit de krachtgroep of krachtstroom aansluiting gebruiken (via een TMC). Je hebt dan eigenlijk niet meer of minder dan wat je op een gewoon stopcontact ook hebt: 1 x 230 volt.
- Je kunt ook 3 fasen en de nul uit de krachtgroep of krachtstroom aansluiting gebruiken (via een UMC of TWC). Je hebt dan 3 x 230 volt: 3 gewone stopcontacten naast elkaar als het ware, maar dan wel op 3 verschillende fasen, waardoor je 3 keer zo veel vermogen kunt trekken zonder hoofdzekeringen op te blazen.
Belangrijkste zit 'm erin dat ik er waarschijnlijk zonder een tweedehands MS UMC op de kop te tikken niets aan heb.
 
Belangrijkste zit 'm erin dat ik er waarschijnlijk zonder een tweedehands MS UMC op de kop te tikken niets aan heb.
Nou ja, met een juiste verloopstekker en je Mobile Connector zou je er denk ik nog steeds 1 x 16 A uit moeten kunnen halen.

En anders zijn er wel meer oplossingen te vinden (beetje afhankelijk van het type krachtgroep 16 of 32 a):

Zencar Thuislader - 3 fase

Mobiele lader type 2 naar CEE - 3 fase 16A - 5 meter

Khons Mobiele Lader Type 2 naar CEE16/5p 5m (3-Fase/11kW)

Mobiele lader type 2 naar CEE - 3 fase 32A - 5 meter

Beetje aan de prijs, misschien, voor af en toe :D
 
Nou ja, met een juiste verloopstekker en je Mobile Connector zou je er denk ik nog steeds 1 x 16 A uit moeten kunnen halen.

En anders zijn er wel meer oplossingen te vinden (beetje afhankelijk van het type krachtgroep 16 of 32 a):

Zencar Thuislader - 3 fase

Mobiele lader type 2 naar CEE - 3 fase 16A - 5 meter

Khons Mobiele Lader Type 2 naar CEE16/5p 5m (3-Fase/11kW)

Mobiele lader type 2 naar CEE - 3 fase 32A - 5 meter

Beetje aan de prijs, misschien, voor af en toe :D
Dat is zeker duur! En inderdaad... voor af en toe. Nu blijkt in de praktijk dat ik het waarschijnlijk stelselmatig nodig ga hebben. Aan de andere kant is 5 minuutjes aan de Fastned lader ook prima te doen. Maar goed.... daarover een ander draadje!
 
Vandaar ook mijn voorstel om de topic titel aan te passen :)
Dat zou dus betekenen dat als mensen een topic naar een andere kant sturen de titel moet worden aangepast.

Sorry, maar dan kan er een nieuw topic openen.

Op TMC lijkt men sowieso koning te zijn in offtopic te gaan en het zelfde te blijven herhalen en bespreken in diverse topics. Dat maakt het voor mensen niet makkelijker om te lezen.

Blijf dus ontopic of open een eigen topic.

Zo, apart draadje over range gemaakt. Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht
Dan kunnen we het hier enkel hebben over laden aan krachtstroom. Daar heb ik overigens alle antwoorden al voor, dus ik denk dat dit draadje spoedig dood is. Maar goed, anderen kunnen er wel nog wat aan hebben natuurlijk
Helemaal goed! Mochten er nog vragen zijn, dan kunnen die hier mits ze over krachtstroom gaan.

Verder blijft dit een naslagwerk.
 
nu we het weer over krachtstroom hebben, kan ik nog wel een tip geven, (voor wie het onderstaande nog niet wist).
De Tesla Mobile Connector van de Model S laadt via de rode stekker met 3 fasen. Nu heb ik slechts één fase 35A in mijn huisaansluiting. Ik heb in de garage toch een krachtstroom (rood) stopcontact. Via die ene fase laadt de TMC met 16 A. Via een gewoon Schuko stopcontact laadt de TMC immers maar met 10A, want een Schuko stopcontact kan geen constante belasting met 16A aan.
Eigenlijk fop je zo de TMC en het is even veilig, want de rode verbindingen kunnen wel 16A aan.
Ik had voor de Tesla een Audi A3 e-tron en die kon via de krachtstroomaansluiting zo ook 16A laden.

Ik heb verder nog een Tesla Wall Connector en die heb ik apart afgezekerd en van een B aardlek voorzien en die kan met maximaal 25A kan laden (met 4 mm2).
 
  • Informative
Reactions: widodh
Duh, dat was de reden dat ik het vroeg. Een 'B aardlek' zegt namelijk niets, dat kan zowel karakteristiek B als Type B zijn. Zullen we @slk-A4 gewoon even laten antwoorden?
Jouw vraag was niet heel duidelijk omschreven...

Wat is volgens jou een karakteristiek B aardlekschakelaar dan? Ik ken alleen een aardlekautomaat met een karakteristiek B, geen aardlekschakelaar.
 
  • Like
Reactions: Bas. and DutchTM3