Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ben ook bezig met lease prijzen, met 24 maanden wil ik er klaar mee zijn en Tesla zelf doet enkel 36/48/60. ABN kan 24mnd met 3.25% maar die hebben een inflexibel product wat daardoor waarschijnlijk niet gaat lukken met Tesla. Elders al 5.9% gehad.

Overigens, heb je wat aan zo'n referral voor een "gewone" AWD? Ik dacht dat ik las dat alleen de performance voordeel krijgt?
Nationale autolease biedt 4,9% voor auto’s boven de 25.000, heb alleen de voorwaarden nog niet gezien.
Wat is er zo inflexibel aan het product van ABN? Rente klinkt wel goed namelijk.
 
Bij DLL betaal je bij eerder aflossen in beginsel het nog openstaande rentebedrag, er wordt ook geen objectwissel toegestaan... echter.. het kan zijn dat een ander je contract over mag nemen. Ik verwacht dat de ABN dit ook zo doet, en wellicht de overname niet toestaat (zelf niet achteraan gegaan), heeft iemand hier info over?)
Indien de rente niet veel hoger is, dan zou ik altijd een product nemen met boetevrij (of beter gezegd, zonder de resterende rente te moeten betalen) aflossen. Dan ben je flexibeler zodra je auto wil vervangen.... Ik heb begrepen dat de rentes daarvoor tussen de 4,3% en de 4,9% liggen.
 
Nationale autolease biedt 4,9% voor auto’s boven de 25.000, heb alleen de voorwaarden nog niet gezien.
Wat is er zo inflexibel aan het product van ABN? Rente klinkt wel goed namelijk.

Ze zeggen dat Tesla mijn aanbetaling moet crediteren (1k reservering + 2k aanbetaling) zodat zij de volledige faktuur in 1x kunnen betalen. Tesla gaat dat zien als annulering van bestelling. Ga ik dus niet doen. Morgen nog maar eens bellen met ze maar klinkt niet hoopvol.
 
Ik dacht dat de nhtsa (waar jij naar verwijst) een ranking had opgesteld van de veiligste auto’s, maar dat is niet zo.

Dat is wel zo.
Hier Regulations.gov (open het excel file op deze pagina) is overzicht te vinden met totale score van auto’s op basis van tests. Dit overzicht is van NHTSA. Hier wordt naar verwezen vanuit blog van Tesla over resultaten. Zie: Model 3 achieves the lowest probability of injury of any vehicle ever tested by NHTSA
Onderaan de blog wordt uitgelegd hoe de kans berekent wordt volgens officiele richtlijn van overheid (bron wordt gegeven).
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Nog steeds: De Hyundai Kona Electric noch de Kia e-Niro zijn bekend in de VS en zitten niet in deze staatjes. Daarom is de stelling onvolledig dat Model 3 de veiligste auto is, hooguit de veiligste auto op dit moment in de VS. Marketing van Tesla is slim.
 
Oef oef oef... ruim een jaar geleden nu dat ik keek welke betaalbare elektrische auto's met een beetje laadruimte (drie kinderen) en serieuze actieradius er nu op de markt waren/kwamen. Toen was de keuze: Tesla Model 3 of Opel Ampera. De Leaf viel af omdat de long range er nog niet snel aan kwam. De M3 leek er toen (toen...) binnen 3-6 maanden te zijn. De Ampera was meh. Meer was er niet. Daarna een jaar lang eigenlijk niet meer gekeken. Maar nu... zowel de Kona (maar wel erg beperkt in laadruimte) als de Kia E-Niro lijken de M3 echt aan alle kanten in te halen als ik eerlijk ben: véél goedkoper met redelijk vergelijkbare actieradius (voor lease scheelt het 300 euro per maand bijvoorbeeld) en met name de E-Niro rijdt prima en heeft tal van gadgets. Tesla had een ongelooflijke koppositie, maar ze lijken nu aan alle kanten te worden ingehaald. Dit jaar al, en dan te bedenken dat er de komende 1 a 2 (!) jaar tig merken ook met elektrische auto's bij komen. Wordt wel heel spannend zo.. Enige wat me serieus verbaast is dat er nog geen enkele stationwagen met rond de 400km actieradius in aantocht is. Tenzij ik iets gemist heb..
Anyhow: ik vind het waanzinnig wat er nu op de elektrische markt gebeurt. Wat gaat het snel zeg...
Voor mij is de uiteidelijke keuze toch op een Kona gevallen. Ik heb toch nog kunnen bestellen met levering in april.
voor 47 K krijg ik straks ipv de Zoe geen M3 maar wel : een schuifdak, een 5e deur (wel zo makkelijk met onze nieuwe pup), geventileerde stoelen, HUD, hogere zitpositie, hele bedrag valt in de 4% catagorie. Voor mijn budget de beste oplossing met dus een aantal leuke extra's
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Danny n
Voor mij is de uiteidelijke keuze toch op een Kona gevallen. Ik heb toch nog kunnen bestellen met levering in april.
voor 47 K krijg ik straks ipv de Zoe geen M3 maar wel : een schuifdak, een 5e deur (wel zo makkelijk met onze nieuwe pup), geventileerde stoelen, HUD, hogere zitpositie, hele bedrag valt in de 4% catagorie. Voor mijn budget de beste oplossing met dus een aantal leuke extra's

een verstandige keus. Veel plezier met de Kona.
 
Beste landgenoten en buurlandgenoten,

Héél lang geleden (2013) was ik al eens actief op dit forum. Nu de M3 in NL/BE realiteit aan het worden is, wou ik nog eens van mij laten horen.

Ik beschouw mezelf niet als een 'autofreak' (ik rij nu een grijze Volvo V40 D4), maar ik heb altijd interesse gehad in technologie/gadgets en ecologie. De interesse in Tesla is dus niet zo vreemd. Ik had destijds had ik ook al een reservatie voor de Model S, maar afgehaakt omwille van de prijs. Op 1 april 2016 heb ik zonder twijfel een reservatie gemaakt voor de Model 3. Daarnaast ben ik ook aandeelhouder 'van het eerste uur' (toen een TSLA aandeel nog 22,5€ waard was), je mag me een fanboy noemen.

Net omdat ik bewust ben van het feit dat ik een 'fanboy' ben, wil ik het aankoopprijs zo rationeel mogelijk benaderen. Het gaat tenslotte om een smak geld.

Vandaar dat ik een aantal concrete vragen heb. Ik heb de laatste 30 pagina's in dit draadje doorgenomen, en vond het antwoord niet meteen terug. Toch alvast mijn excuses als de vraag al eens beantwoord was.
Hier gaan we dan:
  • Mijn huidige wagen (Volvo V40 D4) vind ik een te harde vering hebben. Ik heb al veel reviews op Youtube bekeken van de M3, maar dat zijn doorgaans Amerikanen en die zijn al een hardere vering gewoon. Daarom overweeg ik sterk om te wachten op luchtvering. Heeft er al iemand een testrit gedaan (bezoekje US) en kan die hier iets zinnigs over zeggen? Bijkomende vraag: ik vermoed dat de Performance-editie een (nog) hardere vering zal hebben?
  • Ik heb regelmatig posts gezien rond een referral code. Maar: wat zijn de voordelen voor de persoon die zijn code geeft en de voordelen voor de persoon die de code gebruikt? Ook zag ik niet meteen een manier om die referral code in te voeren tijdens het bestellingsproces.
  • Ik zag al veel Nederlanders de redenering opbouwen om de Autopilot tijdens (5300€) of na (7400€) te bestellen omwille van "bijtelling". In België (ik ben een Belg) hebben we geen bijtelling maar "Voordelen alle aard". In essentie is dat hetzelfde: een belasting op de aankoopwaarde van je wagen. Is er al een Belg die heeft uitgerekend of het fiscaal interessanter is om Autopilot onmiddellijk of later te bestellen? Ik ben zelfstandige, dus kan de wagen op de zaak aankopen.
  • Zijn er Belgen die al een TCO-vergelijking hebben gedaan tussen een Model 3 en een vergelijkbare Dieselwagen (BMW 3, Mercedes C,...)? Online vond ik deze tool: Vergelijk milieuvriendelijke en conventionele wagens op kosten | Vlaamse Overheid, maar de Model 3 stond er niet tussen (je kan wel de goedkoopste S 75D nemen (85K €) of een Hyundai Ioniq (37K €).
  • Is de 'licentie' van je Autopilot verbonden aan je auto of aan de eigenaar? M.a.w. als ik mijn wagen in de prak rij, dien ik dan ook opnieuw een Autopilot aan te kopen? In principe gaat software niet stuk tijdens een ongeval. Verzekeringsgewijs kan dit een belangrijk verschil zijn.
  • Is de User Interface ook beschikbaar in het Nederlands? Hebben de Model S/X eigenaars een NL-talige interface (vraagje van de wederhelft :));
  • Heeft de M3 de volgende opties (ik vond er niets van terug - misschien zijn ze zo evident dat ze niet meer het vermelden waard zijn):
    • Verwarmbare voorruit (/achterruit);
    • Verwarmd stuur;
    • Parkeersensoren/camera => de hardware zal er zijn. Is de software er ook al?
    • Regensensor;
    • Grootlicht die automatisch uitschakelt als er een tegenligger komt ("permanent adaptief grootlicht");
    • Alarmsysteem (VV1 of beter);
    • Vloermatten :)
  • Het eerste jaar 'connectiviteit' is inbegrepen. Wat kost het daarna? Iemand met een Model S/X die hier iets over kan vertellen?
De besproken alternatieven zijn de Kia Niro en de Hyundai Kona. Maar voor zover ik er iets over kan terugvinden, zijn deze nog niet beschikbaar in België? Ik vrees ook dat ik net iets teveel Tesla-fanboy ben om een Kia/Hyundai te overwegen.

Ik besef dat het veel vragen zijn. Ook al weet je het antwoord op slechts één vraag: bedankt!
 
In de VS al gereden, ik miste de luchtvering die ik in de S heb helemaal niet (ook niet op de bumpy roads in LA)
Ref code: je zult vast al een hoop PMs hebben.
Voordeel aller aard * 5 jaar berekenen... netto? is dat meer of minder dan 2K bruto extra betalen?
Ja hoor, gewoon in NL
Voorruit en Stuur niet verwarmd, stoelen en achterruit wel
Sensoren en camera en regensensor en grootlicht assistent allemaal aanwezig.
Alarm is prima, maar geen europees certificaat. S en X kunnen toch bij verschillende aanbieders verzekerd worden (evt icm een lojack)
Connectiviteit zou ca 100$ per jaar gaan kosten heb ik begrepen.

3 is echt veel leuker dan Kona en Nitro... en we hebben een hele leuke community dus... alvast WELKOM!!! :)
 
  • Helpful
Reactions: robertvg
@dries ; Hier ook een fanboy..helaas zonder aandelen eerste, of laatste uur. Wel met een reservering.

Ik heb geen antwoord op alle vragen, maar eens kijken hoever ik kom:

- Geen enkele Tesla heeft een verwarmde voorruit. Wel achterruit
- Geen enkele AutoPilot 2.x Tesla heeft een regensensor; Tesla probeert het zelfstandig vegen via "computer Vision AI" op te lossen. De ervaringen zijn (nog) niet onverdeeld positief.
- Geen verwarmd stuur
- wel parkeersensoren voor/achter en een achteruitrijcamera
- De S en X zouden voorzien kunnen worden van een Tesla "enhanced security" accessoire. Voor de Model 3 is niet bekend of deze er komt.
- Er zijn dakdragers (geen vraag van jou, maar misschien toch handig); $ 450 via Tesla te krijgen...als ze weer op voorraad komen.
 
...de Kia E-Niro lijken de M3 echt aan alle kanten in te halen als ik eerlijk ben: véél goedkoper met redelijk vergelijkbare actieradius (voor lease scheelt het 300 euro per maand bijvoorbeeld) en met name de E-Niro rijdt prima en heeft tal van gadgets. Tesla had een ongelooflijke koppositie, maar ze lijken nu aan alle kanten te worden ingehaald. Dit jaar al, en dan te bedenken dat er de komende 1 a 2 (!) jaar tig merken ook met elektrische auto's bij komen. Wordt wel heel spannend zo.. Enige wat me serieus verbaast is dat er nog geen enkele stationwagen met rond de 400km actieradius in aantocht is. Tenzij ik iets gemist heb..
Anyhow: ik vind het waanzinnig wat er nu op de elektrische markt gebeurt. Wat gaat het snel zeg...

Als je criteria inderdaad alleen zijn:
- actieradius
- aanschafprijs
- leaseprijs

Dan kan ik me je gevoel voorstellen. Echter is de Model 3 geen goedkope auto. Dat is ook nooit zo gebracht door Tesla. Zij hebben het over een BMW 3, Audi A4 en Mercedes C klasse. Ofwel, auto's die met een beetje aankleding ergens tussen de € 40.000 en € 70.000 uitkomen. Tesla probeert met hun interieurkeuzes en opties een premium ervaring af te leveren. Ook de onderliggende techniek is geavanceerd.

Dus ja, Hyundai/Kia heeft een mooie propositie op de markt gezet. Maar deze auto's lopen op veel vlakken op Tesla achter (objectief/subjectief):

- Design
- accucel techniek (voorsprong van enkele jaren!)
- packaging/miniaturisering electronica (moet je voor de gein eens kijken naar een teardown van een Model 3 versus bijvoorbeeld de "fullychargedshow" aflevering over de iPace waar een opengewerkte auto te zien is. Het verschil is iPhone versus jaren '80 DECT toestel.
- batterijmanagement (koelen, verwarmen en het BMS zelf)
- Over the air updates
- laadvermogen (nu bij superchargers max van ongeveer 118kW; mogelijk bij Supercharger V3 hoger door mogelijk kunnen laden met een max van 500A. Dat zou laadvermogens richting de 200kW kunnen ontsluiten!)
- bruto marge op de auto; voor zover bekend, produceert bijna geen enkele concurrent een BEV met een positieve marge
- AutoPilot; echt een heel ander dier dan het systeem wat in je concurrenten wordt geleverd; ook geniet je mee van alle nieuwe ontwikkelingen door updates.
- SuperCharger netwerk; geen geklooi met pasjes; redelijk tarief per kWh; netwerk is al behoorlijk uitgebouwd en stabiel voor probleemloze lange ritten; zal nog verder worden uitgebreid en verbeterd.

Verder produceren de concurrenten bijna geen auto's als je het vergelijkt met Tesla. De Hyundai/Kia productie stokt rond de 40.000 per jaar. De andere producenten komen vaak tot enkele 10 duizenden per jaar maximaal. Deze aantallen kunnen ergens rond 2025 flink oplopen (als alle plannen en poeha waarheid worden), maar voorlopig is alles relatief kleinschalig. Tesla zal dit jaar rond de 300.000 stuks uit kunnen komen. Volgend jaar zomaar 400.000 tot 500.000 stuks en in 2025 als alle plannen lukken, kunnen er zomaar 1 - 1.5 miljoen Tesla's per jaar van diverse banden kunnen lopen.

Dus ja....zoek je een auto voor woon-werk en af en toe een rit onder de paraplu van bijvoorbeeld FastNed, welke een goede range heeft en zo goedkoop mogelijk is...dan kom je goed weg met een Kia of Hyundai. Heb je ook andere wensen of bijvoorbeeld gevoelens (smaak, liefde, etc) dan is misschien een Model 3 "beter".

De iPace, e-tron, EQV, Taycan etc...allemaal geen goedkope auto's en zitten met een vanafprijs van € 70.000 ook "hoger" dan het Model 3 segment.