Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Na 2 weken met de Y gereden te hebben reed ik net weer ff met mijn oude 3 en merk dat het sturen veel minder zwaar is op de 3. Lijkt wel alsof de Y een veel mindere stuurbekrachtiging heeft, is dat normaal of zou dat aangepast kunnen worden bij service? Ik heb verder dezelfde stuur instellingen op beiden.
 
Na 2 weken met de Y gereden te hebben reed ik net weer ff met mijn oude 3 en merk dat het sturen veel minder zwaar is op de 3. Lijkt wel alsof de Y een veel mindere stuurbekrachtiging heeft, is dat normaal of zou dat aangepast kunnen worden bij service? Ik heb verder dezelfde stuur instellingen op beiden.
Stuurt de Y alleen zwaarder of ook echt te zwaar?
De andere/bredere banden op de Y en het hogere gewicht kunnen ook al een verschil maken.
 
Na 2 weken met de Y gereden te hebben reed ik net weer ff met mijn oude 3 en merk dat het sturen veel minder zwaar is op de 3. Lijkt wel alsof de Y een veel mindere stuurbekrachtiging heeft, is dat normaal of zou dat aangepast kunnen worden bij service? Ik heb verder dezelfde stuur instellingen op beiden.
Een goede uitlijning maakt erg veel verschil is mijn ervaring. Bv. voorste banden meer toe-in zorgt voor (iets) zwaarder sturen maar betere stabiliteit en toe-out zorgt dus weer voor het tegenovergestelde. Comfort en “rol”geluid kan ook flink verbeterd worden met een goede uitlijning. Uiteindelijk ben je (althans ik) opzoek naar de beste balans tussen beide. Kan overigens gewoon bij Tesla, maar zou wel eerst een proefrit met een technicus maken. En na de uitlijning weer een proefrit.
 
  • Informative
Reactions: fabian
Na 2 weken met de Y gereden te hebben reed ik net weer ff met mijn oude 3 en merk dat het sturen veel minder zwaar is op de 3. Lijkt wel alsof de Y een veel mindere stuurbekrachtiging heeft, is dat normaal of zou dat aangepast kunnen worden bij service? Ik heb verder dezelfde stuur instellingen op beiden.
ik heb proefgereden in een Y met 20inch, en die vond ik ook veel zwaarder sturen dan mijn 3 met 19inch.
 
Zo, tripje naar Italië gemaakt. Wat een genot, vooral in de bergen. Het is dan prettig om hem van Chill mode af te halen, een Dodge RAM kon niet volgen. :)

Wel wat geneuzel met de navigatie, die maakt soms domme keuzes zoals door een stad rijden in plaats van er om heen in Duitsland. TACC is zo goed als onbruikbaar daar op 2 baans wegen (gaat continu in vol in de ankers bij bochten). 2 keer gehad dat de navigatie het op zich wel deed, maar de locatie updatede niet, en het aankomst percentage ook niet. Bummer is dat een reset tijdens het rijden (de 2 scroll wieltjes indrukken) er ook voor zorgt dat de richtingaanwijzer het even niet doet. Ik vermoed dat dat een ernstige non-conformiteit met de wetgeving is... Stoppen, reset, uitstappen en laten vergrendelen zorgde er voor dat het allemaal weer werkte. 2024.8.9. Bijna 1000 km met maar 3x laden.

Wat ook opvalt is dat Duitsers niet het verschil tussen een V2 en een V3 charger lijken te kennen. De één vond het al zo langzaam gaan. ;) De ander is ook geswitcht. ;)
 
Wel wat geneuzel met de navigatie, die maakt soms domme keuzes zoals door een stad rijden in plaats van er om heen in Duitsland.
Mijn ervaring is dat als de nav het goed doet, dat ze meestal gelijk heeft, omdat er iets gebeurt is op de ‘verwachte’ route.
gaat continu in vol in de ankers bij bochten
Rechtervoet boven de pedaal houden om zelf te overrulen door power bij te geven.
Bummer is dat een reset tijdens het rijden (de 2 scroll wieltjes indrukken) er ook voor zorgt dat de richtingaanwijzer het even niet doet.
Toch wel, maar je hoort ze niet. Geluid gaat via de MCU en die is dan aan het rebooten.
 
Mijn ervaring is dat als de nav het goed doet, dat ze meestal gelijk heeft, omdat er iets gebeurt is op de ‘verwachte’ route.
Google maps weet het over het algemeen echt wel beter. Er was niets aan de hand.
Rechtervoet boven de pedaal houden om zelf te overrulen door power bij te geven.

Te vermoeiend, dan kun je beter zelf de controle houden en keurig afremmen voor de bocht. Let wel, het gaat over zeer bochtige wegen.

Toch wel, maar je hoort ze niet. Geluid gaat via de MCU en die is dan aan het rebooten.
Ok.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Te vermoeiend, dan kun je beter zelf de controle houden en keurig afremmen voor de bocht. Let wel, het gaat over zeer bochtige wegen.
Neen hoor, als hij niet vertraagd weet je dat het ok is een kan je gerust zijn dat je niet op een voorligger knalt. Heel ontspannen. Als hij vertraagd, kijk je wat er gebeurt en corrigeer je indien nodig.
Google maps weet het over het algemeen echt wel beter. Er was niets aan de hand.
Ik heb wisselende ervaringen. Meestal in het voordeel van de Tesla app. Je kan wel instellen vanaf hoeveel minuten vertraging hij een andere route voorstelt. Ik neem geen alternatieve route bij minder dan 5 minuten verschil. Navigatie-apps hebben minder nauwkeurige data op secundaire wegen. Ze lopen vaak vertragingen daar mis.
Verder, vroeger zei men dat als je twee horloges hebt, je nooit weet hoe laat het is. Dat was omdat er onnauwkeurigheid op zat. Op de vertragingsdatabase zit ook onnauwkeurigheid. Men kan niet voorspellen welke tractor er voor je rijdt of welk licht er op rood zal staan.
 
Er rijden veel meer mensen met een Android telefoon rond dan dat er Tesla's rijden, met als gevolg dat de informatie van Google maps accurater is dan wie ook, tenzij Tesla de data van Google gebruikt (denk ik niet gezien de verschillen). Ik denk dat jij een Apple gebruikt?

Ik heb TACC geprobeerd in Italië en het is echt veel minder vermoeiend om zelf te rijden, vooral omdat er continu snelheids wisselingen zijn en je, als je de bebouwde kom in rijdt echt 50 km/h moet rijden anders ga je op de foto. De camera staat gewoon recht achter het 'bebouwde kom' bord. Ook zijn er veel reparaties aan wegen waardoor de snelheid ook wisselt.

Over camera's gesproken, Tesla is uitermate onnauwkeurig in Italië met betrekking tot borden herkenning. Einde snelheidsbeperking staat meestal op een bord links van de weg, wordt niet gezien door Tesla.
 
Er rijden veel meer mensen met een Android telefoon rond dan dat er Tesla's rijden, met als gevolg dat de informatie van Google maps accurater is dan wie ook, tenzij Tesla de data van Google gebruikt (denk ik niet gezien de verschillen)
Verkeersinfo is aangekocht. Komt niet van Tesla.
als je de bebouwde kom in rijdt echt 50 km/h moet rijden anders ga je op de foto.
Ik draai met het rechter scrollwieltje de snelheid naar beneden voor ik aan het bord van bebouwde kom ben. Ook in België.
 
Verkeersinfo is aangekocht. Komt niet van Tesla.

Ik draai met het rechter scrollwieltje de snelheid naar beneden voor ik aan het bord van bebouwde kom ben. Ook in België.
Daar krijg je op die wegen echt de kans niet voor. De kortste afstand die we gezien hebben was 6 meter tussen de borden. Probeer het eens, ga eens in Italië rijden in plaats van de rechte wegen in Nederland en België.
 
Nieuwe toekomstige Tesla rijder hier. Ik heb onlangs een model Y RWD standard range besteld in het wit. Geen enkele optie. Maar je kan niet zeggen dat Tesla super duidelijk is in wat je nu uiteindelijk krijgt ... amper informatie behalve de basis "zwart premium interieur, autopilot en nog een 3-tal andere dingen". Geen info over de standaarduitrusting of niets. Zo zijn er enkele dingen die ik maar niet kan vinden...Uit het serienummer heb ik kunnen afleiden dat hij uit de Berlijn fabriek komt.

1. Op het inschrijvingsformulier staat 255KW? Ik dacht dat het basis model Y RWD "maar" 220KW is... Ik had dit ook zo doorgegeven aan de verzekering.
2. Ik kan nergens vinden of ik al dan niet de premium audio zou hebben. Ik lees daar verschillende meningen over. Als ik hem heb zal ik dat wel kunnen nakijken vermoed ik, maar misschien weet iemand het hier.
3. Hebben alle nieuwe Tesla Y's de matrix koplampen?

Nog tips die interessant zijn om te weten?
 
Nieuwe toekomstige Tesla rijder hier. Ik heb onlangs een model Y RWD standard range besteld in het wit. Geen enkele optie. Maar je kan niet zeggen dat Tesla super duidelijk is in wat je nu uiteindelijk krijgt ... amper informatie behalve de basis "zwart premium interieur, autopilot en nog een 3-tal andere dingen". Geen info over de standaarduitrusting of niets. Zo zijn er enkele dingen die ik maar niet kan vinden...Uit het serienummer heb ik kunnen afleiden dat hij uit de Berlijn fabriek komt.

1. Op het inschrijvingsformulier staat 255KW? Ik dacht dat het basis model Y RWD "maar" 220KW is... Ik had dit ook zo doorgegeven aan de verzekering.
2. Ik kan nergens vinden of ik al dan niet de premium audio zou hebben. Ik lees daar verschillende meningen over. Als ik hem heb zal ik dat wel kunnen nakijken vermoed ik, maar misschien weet iemand het hier.
3. Hebben alle nieuwe Tesla Y's de matrix koplampen?

Nog tips die interessant zijn om te weten?
Er zijn geen opties bij Tesla behalve die die op de configurator staan. Eap, fsd, wielen, kleur, trekhaak.
Al de rest is standaard. Voor die standaard kan je de gebruiksaanwijzing downloaden als je een account aanmaakt.
 
Nieuwe toekomstige Tesla rijder hier. Ik heb onlangs een model Y RWD standard range besteld in het wit. Geen enkele optie. Maar je kan niet zeggen dat Tesla super duidelijk is in wat je nu uiteindelijk krijgt ... amper informatie behalve de basis "zwart premium interieur, autopilot en nog een 3-tal andere dingen". Geen info over de standaarduitrusting of niets. Zo zijn er enkele dingen die ik maar niet kan vinden...Uit het serienummer heb ik kunnen afleiden dat hij uit de Berlijn fabriek komt.

1. Op het inschrijvingsformulier staat 255KW? Ik dacht dat het basis model Y RWD "maar" 220KW is... Ik had dit ook zo doorgegeven aan de verzekering.
2. Ik kan nergens vinden of ik al dan niet de premium audio zou hebben. Ik lees daar verschillende meningen over. Als ik hem heb zal ik dat wel kunnen nakijken vermoed ik, maar misschien weet iemand het hier.
3. Hebben alle nieuwe Tesla Y's de matrix koplampen?

Nog tips die interessant zijn om te weten?
Op alle vragen is het antwoord: ja