Mars2020
Active Member
Toch zie je steeds meer publieke 22kW AC lader verschijnen, zelf bij ons in het dorp staan er twee……. Voordeel is dat het toch wel voordeel oplevert als je ergens een relatief korte tussenstop hebt zoals boodschappen doen of even eten. In korte tijd kun je dan toch meer kunt laden.Het probleem met 22kW AC laden is dat het zelden voorkomt dat je dat vermogen kan vinden, maar het wel extra gewicht en kostprijs aan een AC-DC-omvormer kost. Ik vind 11kW dan voor de Model 3 en Y met een max. 80kW batterij vrij aanvaardbaar. Ja, je zal maar beperkt kunnen bijladen als je een uurtje aan een paal hangt bij een restaurant of supermarkt, maar het is meer als voldoende om 's nachts volledig bij te laden. Ik weet bv ook van specifieke publieke laders in Amersfoort die zelfs maar beperkt zijn tot 7kW, net omdat men weet dat de meeste EV-rijders niet om 4 uur 's nachts uit hun bed gaan kruipen om hun EV los te koppelen van de snelle 22kW lader, dus waarom de extra investering doen?
Ik denk ook dat de meeste 22kW AC laders load balancing doen, en je dus max. 22kW kan krijgen als je er alleen aan staat. De meeste laders zijn duo-laders en als er dan een 2e auto staat te laden, krijg je toch maar 11kW.
Overigens mis ik ze zelf niet in het dagelijkse leven, maar er zijn soms momenten dat het wel eens handig kan zijn, bijvoorbeeld als je op vakantie bent en een supercharger niet in de buurt is.