Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Het probleem met 22kW AC laden is dat het zelden voorkomt dat je dat vermogen kan vinden, maar het wel extra gewicht en kostprijs aan een AC-DC-omvormer kost. Ik vind 11kW dan voor de Model 3 en Y met een max. 80kW batterij vrij aanvaardbaar. Ja, je zal maar beperkt kunnen bijladen als je een uurtje aan een paal hangt bij een restaurant of supermarkt, maar het is meer als voldoende om 's nachts volledig bij te laden. Ik weet bv ook van specifieke publieke laders in Amersfoort die zelfs maar beperkt zijn tot 7kW, net omdat men weet dat de meeste EV-rijders niet om 4 uur 's nachts uit hun bed gaan kruipen om hun EV los te koppelen van de snelle 22kW lader, dus waarom de extra investering doen?

Ik denk ook dat de meeste 22kW AC laders load balancing doen, en je dus max. 22kW kan krijgen als je er alleen aan staat. De meeste laders zijn duo-laders en als er dan een 2e auto staat te laden, krijg je toch maar 11kW.
Toch zie je steeds meer publieke 22kW AC lader verschijnen, zelf bij ons in het dorp staan er twee……. Voordeel is dat het toch wel voordeel oplevert als je ergens een relatief korte tussenstop hebt zoals boodschappen doen of even eten. In korte tijd kun je dan toch meer kunt laden.
Overigens mis ik ze zelf niet in het dagelijkse leven, maar er zijn soms momenten dat het wel eens handig kan zijn, bijvoorbeeld als je op vakantie bent en een supercharger niet in de buurt is.
 
  • Like
Reactions: AustinP
… ik vind het een hele fijne feature van mijn MS en gebruik het vaak op vakantie.

Kan dus allemaal zijn wat logisch is, maar ik ga het missen.
Idem.
Thuis hangt in de garage (aan een standaardaansluiting 230V-3X25A) een 3x32A type2 lader. De Model S staat op 24A begrensd, zo’n 16,5kW dus. Dankzij de duoladers kan de wagen net even 50% sneller een tussenstop maken. Ook in de UK kom je nogal eens wat zwaardere AC-laders tegen.
Kortom, begrijpelijk dat 11kW standaard is (mbt kosten, gewicht, relevantie); 22kW als optie zou toch wel fijn zijn.
 
Om een alternatief te kunnen bieden voor o.a. het VAG trio (Enyaq, ID4 en Q4 e-tron) in 204pk RWD uitvoering zou zo'n Model Y RWD in Nederland ook goed zijn voor Tesla.
Niet iedereen heeft immers behoefte aan AWD met bijhorende prestaties. En/of heeft of wil minder besteden dan de 64k die een Model Y LR AWD nu kost.

Hoe meer keuze: hoe beter voor de consument. Dus laat maar komen!
 
  • Like
Reactions: Niek
Om een alternatief te kunnen bieden voor o.a. het VAG trio (Enyaq, ID4 en Q4 e-tron) in 204pk RWD uitvoering zou zo'n Model Y RWD in Nederland ook goed zijn voor Tesla.
Niet iedereen heeft immers behoefte aan AWD met bijhorende prestaties. En/of heeft of wil minder besteden dan de 64k die een Model Y LR AWD nu kost.

Hoe meer keuze: hoe beter voor de consument. Dus laat maar komen!
Mee eens, echter zelfde discussie als met de Model 3 eerder: zolang Tesla meer modellen kan verkopen dan maken zullen ze de LR modellen met de hoogste winst eerder blijven bouwen, de Performance en AWD. Voor mensen die goedkoper willen is er de SR+.

De RWD van de Y en wellicht van de 3 zullen er vast wel komen, maar wanneer? Ik vermoed als Berlijn, Austin en Shanghai op volle toeren draaien en de vraag afneemt, dus over een jaar of wat.
 
Ik vind het wel interessant hoe het zit met de vraag. Amerika wordt alles verkocht wat ze maken. China staat de vraag (deels gestuurd door de overheid) wel onder druk. Dus meer productie richting Europa. Met relatief sterke en bekende VAG concurrentie (eeeiindelijk), ben ik benieuwd wanneer Tesla de noodzaak ziet voor een goedkoper alternatief.

Beetje aangekleed kost de Y nu 70K. Dat is wel echt een level hoger dan het gros van de alternatieven. Als ze voor 60k een mooie propositie kunnen aanbieden zou dat voor de elektrificatie een mooie impuls betekenen.
 
Mee eens, echter zelfde discussie als met de Model 3 eerder: zolang Tesla meer modellen kan verkopen dan maken zullen ze de LR modellen met de hoogste winst eerder blijven bouwen, de Performance en AWD. Voor mensen die goedkoper willen is er de SR+
Dat is nu misschien achterhaald door de leveringsproblemen met grondstoffen. Met een RWD kunnen ze meer auto’s leveren met minder grondstoffen.
 
Dat is nu misschien achterhaald door de leveringsproblemen met grondstoffen. Met een RWD kunnen ze meer auto’s leveren met minder grondstoffen.
Volgens Elon is de batterijproductie de grote bottle neck (tot de 4680 productielijnen operationeel zijn), een RWD met 1 motor minder zal niet veel uitmaken.

De SR+ is wel een ander verhaal, met minder (50 ipv 80 kWh) en andere cellen (LFP) dan alle LR versies.
 
Mee eens, echter zelfde discussie als met de Model 3 eerder: zolang Tesla meer modellen kan verkopen dan maken zullen ze de LR modellen met de hoogste winst eerder blijven bouwen, de Performance en AWD. Voor mensen die goedkoper willen is er de SR+.

De RWD van de Y en wellicht van de 3 zullen er vast wel komen, maar wanneer? Ik vermoed als Berlijn, Austin en Shanghai op volle toeren draaien en de vraag afneemt, dus over een jaar of wat.
Bij de M3 hebben ze destijds ook de LR-RWD op de markt gebracht en later was die niet meer leverbaar. Ik denk dat ze voor de MY ook een RWD op de markt gaan brengen en dan kijken hoeveel er worden besteld. Als de vraag te laag is zullen ze wellicht net als bij de M3 alleen de AWD blijven verkopen.
 
Bij de M3 hebben ze destijds ook de LR-RWD op de markt gebracht en later was die niet meer leverbaar. Ik denk dat ze voor de MY ook een RWD op de markt gaan brengen en dan kijken hoeveel er worden besteld. Als de vraag te laag is zullen ze wellicht net als bij de M3 alleen de AWD blijven verkopen.
Aangezien er geen SR+ zou komen bij de model Y, zou de LR het instapmodel worden
 
V2G en V2L is ook nog niet officieel aangekondigd door Tesla, maar het is mijn eigen verwachting op basis van de redenen waarom Tesla het tot nu toe niet heeft aangeboden, terwijl het wel past in de missie van Tesla.
Waarom zou tesla eigenlijk v2g willen aanbieden? Zij hebben toch in dat segment de powerwall? Dat zou toch een beetje het kanibaliseren van de eigen markt zijn.
 
Waarom zou tesla eigenlijk v2g willen aanbieden
1. Als hij zijn missie statement voor een betere wereld wil waarmaken wel. Als iedereen elektrisch rijdt die veel elektra gebruikt, kan je fanatiek peak shaven.
2. V2L wordt daarmee op zijn minst ook enabled. Ik vind het buitengewoon handin om overal een 220 stop contact neer te kunnen zetten. Full electric caravanning wordt sneller mogelijk Bv. Verder zou ik mijn eigen espresso apparaat meenemen op vakantie om die vieze Raststatte koffie niet meer te hoeven drinken en ik kan overal mijn elektrische kettingzaag gebruiken. om maar een vb te noemen:)
 
  • Funny
Reactions: Hbrink
Zoekend naar officiele informatie over het maximale trekgewicht en de maximale kogeldruk van de Model Y kwam ik de data tegen in de Amerikaanse handleiding. Daarin staat dit:

Tesla MODEL Y trekgewicht.png

Een Nederlandse handleiding heb ik ook gevonden, maar daar staat vreemd genoeg niets in over maximaal trekgewicht etc.

Het viel mij op dat bij een Model Y LR met 20 inch velgen er maar 1043kg getrokken mag worden. Zou dit in Nederland ook zo gaan zijn? Zo ja, dan is dit belangrijke info waar rekening mee gehouden moet worden in het geval je met een caravan op pad wilt gaan. In dat geval is 19 inch voor de LR of de Performance variant met 21 inch de betere optie.

Aangaande kogeldruk: mag ik voor een aanhanger (caravan om specifiek te zijn) uitgaan van een maximale kogeldruk van 159kg bij 19 inch velgen? Of is het juist de 72kg die by carrying accessoires genoemd staat? Ik vind het wat verwarrend dat hier 2 waardes beschreven staan en snap niet zo goed waarom er uberhaupt verschil zou zijn.
 
Zoekend naar officiele informatie over het maximale trekgewicht en de maximale kogeldruk van de Model Y kwam ik de data tegen in de Amerikaanse handleiding. Daarin staat dit:

View attachment 695994
Een Nederlandse handleiding heb ik ook gevonden, maar daar staat vreemd genoeg niets in over maximaal trekgewicht etc.

Het viel mij op dat bij een Model Y LR met 20 inch velgen er maar 1043kg getrokken mag worden. Zou dit in Nederland ook zo gaan zijn? Zo ja, dan is dit belangrijke info waar rekening mee gehouden moet worden in het geval je met een caravan op pad wilt gaan. In dat geval is 19 inch voor de LR of de Performance variant met 21 inch de betere optie.

Aangaande kogeldruk: mag ik voor een aanhanger (caravan om specifiek te zijn) uitgaan van een maximale kogeldruk van 159kg bij 19 inch velgen? Of is het juist de 72kg die by carrying accessoires genoemd staat? Ik vind het wat verwarrend dat hier 2 waardes beschreven staan en snap niet zo goed waarom er uberhaupt verschil zou zijn.
Performance met trekhaak ?