Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil wachten op de performance Y die uit berlijn komt. de 4680's zullen mogelijk enkele kilometers meer range geven. Maar ze zijn wel niet langdurig getest. De 2170's zijn betrouwbaar.

Ik zag een Nederlandse review op youtube van de Y en die zei dat de Berlijnse Y mogelijk goedkoper zou zijn (55k?) omdat we niet meer vast hangen aan import taxen. Denk je dat ze de prijs gaan verlagen als EU kopers de Berlijnse versie krijgen? Net zoals de $ prijs in USA ook lager ligt?
ik denk het niet, zolang tesla de vraag niet aan kan hebben ze geen reden de prijzen te verlagen.

eerder het toevoegen van de instap model y sr zal een reductie opleveren
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Een Y LR kost op dit moment in China circa 15k minder dan in NL. Dat de prijs op termijn wat zal zakken (of minder stijgen) lijkt me wel, maar dat zal niet direct gebeuren (o.a. om osborne-effect tegen te gaan) en niet volledig om redenen hierboven genoemd.
 
Ik zit wat te lezen over de USB hub in de laatste nieuwe modellen, en ook waarbij er bij sommige geen USB na levering inzat vanwege chip tekort. Blijkbaar hebben ze bij sommige mensen deze geretrofit met USB-C zonder data. Er zijn twee versies beschikbaar voor de nieuwste modellen kwa USB hub:

1656787-30-A is power only.
1755200-00-B is power and data.

port-differences-jpg.755259


Wat ik ook lees in datzelfde topic is dat Tesla er vanaf is gestapt om poorten met data te leveren in de nieuwere modellen.
 
Ik wil wachten op de performance Y die uit berlijn komt. de 4680's zullen mogelijk enkele kilometers meer range geven. Maar ze zijn wel niet langdurig getest. De 2170's zijn betrouwbaar.

Ik zag een Nederlandse review op youtube van de Y en die zei dat de Berlijnse Y mogelijk goedkoper zou zijn (55k?) omdat we niet meer vast hangen aan import taxen. Denk je dat ze de prijs gaan verlagen als EU kopers de Berlijnse versie krijgen? Net zoals de $ prijs in USA ook lager ligt?
Als ik de techniek goed begrijp gaat het bij een zelfde volume om veel meer range en een hogere laadsnelheid (>250kw). Het is echter mogelijk dat Tesla in het begin de My gewoon een 75kwh pack geeft die minder weegt en minder ruimte inneemt. Kan me voorstellen dat ze later misschien wel met een 100(+?)kwh pack komen.

Bij gelijkblijvend volume zou het onderstaande mogelijk moeten zijn. Het is natuurlijk de vraag of al deze verbeteringen het ook echt in de productiecellen hebben gehaald. If so: 75kwh * 1.54 zou een 115,5 kwh pack betekenen (en 770+ km wltp range).
1643895503541.png



Door het tabless design kunnen de cellen ook veel meer vermogen aan zonder veel meer koeling nodig te hebben. Wellicht zijn laadsnelheden >300kw wel mogelijk.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Als ik de techniek goed begrijp gaat het bij een zelfde volume om veel meer range en een hogere laadsnelheid (>250kw). Het is echter mogelijk dat Tesla in het begin de My gewoon een 75kwh pack geeft die minder weegt en minder ruimte inneemt. Kan me voorstellen dat ze later misschien wel met een 100(+?)kwh pack komen.

Bij gelijkblijvend volume zou het onderstaande mogelijk moeten zijn. Het is natuurlijk de vraag of al deze verbeteringen het ook echt in de productiecellen hebben gehaald. If so: 75kwh * 1.54 zou een 115,5 kwh pack betekenen (en 770+ km wltp range).
View attachment 764326


Door het tabless design kunnen de cellen ook veel meer vermogen aan zonder veel meer koeling nodig te hebben. Wellicht zijn laadsnelheden >300kw wel mogelijk.
Als we toch even hardop mogen nadenken lijkt het mij ook realistisch dat de Texas Y hoger in de markt gezet gaat worden. Initieel natuurlijk lagere productie, Spitzenklasse technologie, dus meer range en hogere laadsnelheid, dit om de Fremont modellen niet in de weg te zitten.

De geplande verhoging van SuC snelheden doen wel iets in die richting vermoeden, zeker nu de CyberTruck nog even op zich laat wachten.

Hoe dan ook, zéér benieuwd naar de nieuwe Y’s uit Texas en Berlijn 😁
 
Ik zit wat te lezen over de USB hub in de laatste nieuwe modellen, en ook waarbij er bij sommige geen USB na levering inzat vanwege chip tekort. Blijkbaar hebben ze bij sommige mensen deze geretrofit met USB-C zonder data. Er zijn twee versies beschikbaar voor de nieuwste modellen kwa USB hub:

1656787-30-A is power only.
1755200-00-B is power and data.

port-differences-jpg.755259


Wat ik ook lees in datzelfde topic is dat Tesla er vanaf is gestapt om poorten met data te leveren in de nieuwere modellen.
Vandaag hebben ze bij mij de missende USB module geïnstalleerd. Helaas ook zonder data.
Ik ga misschien wel deze bestellen: USB-C Upgrade Module (for data) en zelf installeren, zag er vandaag ook super simpel uit.