Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
En de long-range is nu zelfs verlaagd naar €50.993. Ik zag wel dat zwart nu weer €1.300 meerprijs is (volgens mij was die tijdelijk dezelfde prijs als wit).

De Model Y long-range is nu 1000 euro goedkoper dan de Model 3 long-range. Dat is niet te verdedigen vind ik, dus ben benieuwd wanneer de Model 3 er achter aan gaat. Ik vond bij de oude prijsstelling het al lastig, maar nu is het helemaal scheef. We wachten dus maar weer even met het bestellen van de Model 3 (ben ook benieuwd naar de performance/plaid). Heb gelukkig geen haast...
Ik denk dat vriend Elon nog wat Y's wil slijten voordat de update komt. Daarna zal het verschil met de 3 wel weer toenemen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik heb afgelopen vrijdag 12 dec een Model Y RWD (45.993) opgehaald, kan ik nog terug met de auto of kan ik evt. 2000 euro die ik teveel heb betaald terug krijgen?
Ik denk dat je de korting nog krijgt. Althans vorig jaar was dat zo bij de prijsverlaging. Omdat velen vroegen om de wagen terug te nemen, zijn ze de korting retroactief beginnen toekennen. 14 dagen bedenktijd bij internetbestelling.
Geldt wel alleen bij particuliere aankoop.
 
Niet alleen de RWD maar ook de AWD hebben ze in prijs verlaagd. Ze hebben de LR €4.000,- goedkoper gemaakt (van €54993 naar 50993). Alleen nu moet je wel weer €1.300,- betalen voor zwarte lak. Dus netto is een zwarte AWD €2.700,- goedkoper geworden.
en zijn ook Cherry Red en Quicksilver goedkoper geworden? Die waren toch 3000eur? Nu 2600 (dé reden waarom je hem alleen in wit en zwart zag denk ik)
 
Ik denk dat je de korting nog krijgt. Althans vorig jaar was dat zo bij de prijsverlaging. Omdat velen vroegen om de wagen terug te nemen, zijn ze de korting retroactief beginnen toekennen. 14 dagen bedenktijd bij internetbestelling.
Geldt wel alleen bij particuliere aankoop.
12 december is een maand geleden, dus denk niet dat hem dat nog wordt :)
Of @freestyle moet 12 januari bedoeld hebben 😇
 
En de long-range is nu zelfs verlaagd naar €50.993. Ik zag wel dat zwart nu weer €1.300 meerprijs is (volgens mij was die tijdelijk dezelfde prijs als wit).

De Model Y long-range is nu 1000 euro goedkoper dan de Model 3 long-range. Dat is niet te verdedigen vind ik, dus ben benieuwd wanneer de Model 3 er achter aan gaat. Ik vond bij de oude prijsstelling het al lastig, maar nu is het helemaal scheef. We wachten dus maar weer even met het bestellen van de Model 3 (ben ook benieuwd naar de performance/plaid). Heb gelukkig geen haast...
Ik gok dat het een voorloper is op de komst van de Model Y Juniper.
Alles wat nu onderweg is moet weg. Je zit dit ook vaak bij lagecy auto.
 
Ik gok dat het een voorloper is op de komst van de Model Y Juniper.
Alles wat nu onderweg is moet weg. Je zit dit ook vaak bij lagecy auto.

Klopt, maar daar is de prijsdaling niet publiekelijk. Voelt voor velen toch vervelend. Snap het ook niet. Iedereen die nu een Tesla koopt, weet dat ze zo nu en dan de prijs aanpassen. 14 dagen is dan prima coulance.
 
Ik kan me voorstellen dat je je ergens overheen moet zetten als je net in je nieuwe Tesla zit en er een week later achterkomt dat de prijzen met €4K zijn gezakt maar inderdaad, we weten inmiddels dat de prijzen kunnen fluctueren, we weten dat de Juniper update eraan komt en tegelijkertijd heb je klaarblijkelijk in de schrijnende gevallen de mogelijkheid tot coulance in wat voor vorm dan ook. Koop wanneer je echt de koop wilt maken en own it of wacht tot Sint Juttemis voor de ‘juiste’ prijs.

Ik heb in december een voorraad MYP met €6700,- korting gekocht. Die korting is nu in principe aardig geslonken met de aanpassingen maar heb er geen moment spijt van! 😀
 
  • Like
Reactions: Hbrink
12 december is een maand geleden, dus denk niet dat hem dat nog wordt :)
Of @freestyle moet 12 januari bedoeld hebben 😇

Sorry ik bedoelde inderdaad 11 januari, nog geen week geleden.

Zojuist met Tesla gesproken en zoals verwacht doen ze moeilijk, dit is wat er in hun voorwaarde staat,
Tesla herroepingsrecht:
Indien u een consument bent, en juridisch eigenaar van uw Voertuig, en deze Overeenkomst bent aangegaan uitsluitend met gebruik van een
communicaemiddel op afstand (bijvoorbeeld online of telefonisch) heeft u het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de
Overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag van aflevering van het Voertuig.

Ze leunen nu op het woordje UITSLUITEND gebruik gemaakt online of telefonisch. Dus ook al ben je 1x in de showroom geweest of 1x proefrit ermee gemaakt, dan vervalt dit volgens de Tesla medewerker die ik vanmorgen heb gesproken.

Als ik met Tesla niet uitkom, ga ik het doorzetten naar mijn rechtsbijstand verzekering.

Heeft iemand anders nog ervaring met dit soort dingen bij Tesla?
 
Sorry ik bedoelde inderdaad 11 januari, nog geen week geleden.

Zojuist met Tesla gesproken en zoals verwacht doen ze moeilijk, dit is wat er in hun voorwaarde staat,
Tesla herroepingsrecht:
Indien u een consument bent, en juridisch eigenaar van uw Voertuig, en deze Overeenkomst bent aangegaan uitsluitend met gebruik van een
communicaemiddel op afstand (bijvoorbeeld online of telefonisch) heeft u het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de
Overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag van aflevering van het Voertuig.

Ze leunen nu op het woordje UITSLUITEND gebruik gemaakt online of telefonisch. Dus ook al ben je 1x in de showroom geweest of 1x proefrit ermee gemaakt, dan vervalt dit volgens de Tesla medewerker die ik vanmorgen heb gesproken.

Als ik met Tesla niet uitkom, ga ik het doorzetten naar mijn rechtsbijstand verzekering.

Heeft iemand anders nog ervaring met dit soort dingen bij Tesla?

Als je eerst in showroom bent geweest en met verkoper gepraat hebt en een voorstel toen hebt gekregen. Dan is de koop niet op afstand geinitieerd. Andersom is het gewoon “op afstand”, ook als je het daarna afhaalt of later vragen stelt.
 
Ik kan me er iets bij voorstellen. De wet "koop op afstand" is er voor bedoeld dat je het product kan proberen, omdat je dat op afstand niet kon. Omdat je een proefrit hebt gemaakt heb je het product kunnen proberen. Maar dat is het gevoel...

Maar het gaat denk ik om wat er in de wet staat. Als daar staat dat het 14-dagen retourrecht altijd geldt als ik online/telefonisch de overeenkomst heb gesloten, dan maakt het niets uit dat je een proefrit hebt gemaakt. Als Tesla dat niet wil, dan moeten ze dat gewoon niet aanbieden en enkel in de showroom een overeenkomst afsluiten.

Het kan wel een lastige worden en als je er echt wat mee wilt, dan zou ik wel schriftelijk (en wellicht aangetekend) een brief sturen dat je je beroept op je retourrecht en dat je wilt weten wat de vervolgprocedure is. Dan heb je i.i.g. voldaan aan de kennisgeving. Verder zou ik dit bij een professional neerleggen die de overeenkomst kan uitpluizen.
 
Even een vraagje. Het valt me namelijk nu pas op dat als ik met de ruitenwisser ga sproeien, ik alleen vanaf de wisser aan de bestuurderszijde vloeistof zie verschijnen. Zit er op de andere wisser geen vloeistofsproeier, of zit die bij mij verstopt? (na ruim een half jaar de eerste keer dat ik de sproeiers gebruik 🫣 )
 
Wat is wijsheid

1. Wachten op Juniper of
2. Huidige versie Y LR met de -4k nemen.

De M3 LR '2019 met FSD die we nog hebben moet er in de komende 4-5 maanden na 140k uit. Y stond al op de shortlist. M3 doorrijden is qua km niet mogelijk en door 📯+ 🔔 niet zinvol.

Range - huidige van de M3 LR is wel de onderkant. In de praktijk in de winter ca 350 bijladen tot 80% en 250 ' echte' snelweg km overhouden en in ca 2 uur oprijden. Dat zo'n beetje het praktische minimum. KM's haalbaar met deze versie?

Performance van '19 M3 LR was meer dan genoeg. Staat 96% tijd op Chill Die 1-1.5 sec ga ik, behalve de receptioniste van de bandenboer, niet missen denk ik. Correct?

Bediening - rij al 100 jaar met richtingaanwijzers aan het stuur. Mij lijkt zonde redelijk onhandig. Koud watervrees?

Ambiance en LED lampies update boeit me niet. Faclift FOMO - idem (is voor AUDI kleuters). Display achterin kan alleen maar kapot met teamleden van de Jr's achterin naar uitwedstrijden.

Stoelen. Beter?

FSD mogen ze bi T nog een tijdje op kauwen. Geld was / is beter besteed aan een goed doel.

Prijs van de Juniper. Iemand een educated guess wat de verwachte prijs zal gaan worden. Heb dat bij facelift M3 niet goed gevolgd hoe de laatste maanden korting en pricing bijintro nieuwe model is gegaan.
Als nieuwe prijs terug boven de oude prijzen van ca 1/1/24 is dan is het misschien de moeite om te wachten (levertijd kan wel gaan oplopen / tegenvallen ivm Suez ed)
 
Last edited:
Sorry ik bedoelde inderdaad 11 januari, nog geen week geleden.

Zojuist met Tesla gesproken en zoals verwacht doen ze moeilijk, dit is wat er in hun voorwaarde staat,
Tesla herroepingsrecht:
Indien u een consument bent, en juridisch eigenaar van uw Voertuig, en deze Overeenkomst bent aangegaan uitsluitend met gebruik van een
communicaemiddel op afstand (bijvoorbeeld online of telefonisch) heeft u het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de
Overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag van aflevering van het Voertuig.

Ze leunen nu op het woordje UITSLUITEND gebruik gemaakt online of telefonisch. Dus ook al ben je 1x in de showroom geweest of 1x proefrit ermee gemaakt, dan vervalt dit volgens de Tesla medewerker die ik vanmorgen heb gesproken.

Als ik met Tesla niet uitkom, ga ik het doorzetten naar mijn rechtsbijstand verzekering.

Heeft iemand anders nog ervaring met dit soort dingen bij Tesla?
Voor die 2k🫣
Geniet gewoon van je nieuwe wagen.
 
Wat is wijsheid

1. Wachten op Juniper of
2. Huidige versie Y LR met de -4k nemen.

De M3 LR '2019 met FSD die we nog hebben moet er in de komende 4-5 maanden na 140k uit. Y stond al op de shortlist. M3 doorrijden is qua km niet mogelijk en door 📯+ 🔔 niet zinvol.

Range - huidige van de M3 LR is wel de onderkant. In de praktijk in de winter ca 350 bijladen tot 80% en 250 ' echte' snelweg km overhouden en in ca 2 uur oprijden. Dat zo'n beetje het praktische minimum. KM's haalbaar met deze versie?

Performance van '19 M3 LR was meer dan genoeg. Staat 96% tijd op Chill Die 1-1.5 sec ga ik, behalve de receptioniste van de bandenboer, niet missen denk ik. Correct?

Bediening - rij al 100 jaar met richtingaanwijzers aan het stuur. Mij lijkt zonde redelijk onhandig. Koud watervrees?

Ambiance en LED lampies update boeit me niet. Faclift FOMO - idem (is voor AUDI kleuters). Display achterin kan alleen maar kapot met teamleden van de Jr's achterin naar uitwedstrijden.

Stoelen. Beter?

FSD mogen ze bi T nog een tijdje op kauwen. Geld was / is beter besteed aan een goed doel.

Prijs van de Juniper. Iemand een educated guess wat de verwachte prijs zal gaan worden. Heb dat bij facelift M3 niet goed gevolgd hoe de laatste maanden korting en pricing bijintro nieuwe model is gegaan.
Als nieuwe prijs terug boven de oude prijzen van ca 1/1/24 is dan is het misschien de moeite om te wachten (levertijd kan wel gaan oplopen / tegenvallen ivm Suez ed)
Je zegt niets over ruimte: huidige M3 RWD heeft een WLTP die ongeveer gelijk is aan M3LR uit 2019. De huidige M3 is een hele flink stap vooruit qua rijden en bouwkwaliteit. Als performance en ruimte niet nodig zijn, dan zou dat een goede vervanger zijn.