Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MS 2019 100% opgeladen en toch maar 505km range in scherm?

This site may earn commission on affiliate links.
Zal wel een geweldige n00b vraag zijn maar ik snap eigenlijk niet waarom mijn 100d (gebouwd eind april 2019) nou 505km aangeeft bij 110% lading. Dat moet toch veel meer zijn?
Welk gemiddeld verbruik zie je op de dagtellers in de auto? Deel dat door het aantal geladen kWh en je hebt een reëel beeld van hoeveel kilometers je hebt bijgeladen.
Ik geloof dat bij een model S 100D gerekend wordt met 190Wh/km verbruik, en bij een bruikbare 95kWh capaciteit van de accu kom je om en nabij de 500km range uit (circa 5kWh van de accu is niet te gebruiken, de auto stopt met rijden voordat de accu volledig dood is).
Uiteraard hangt de werkelijke range volledig van je rechtervoet, het weer en het terrein af.

De WLTP actieradius die Tesla (wettelijk verplicht) opgeeft is 590km, dat betekent dat de auto dus minder dan de boven genoemde 190Wh/km nodig heeft om de WLTP cyclus te rijden.
In de auto wordt echter met circa 190Wh/km gerekend om de actieradius te bepalen.
 
errug grappug. Je lolbroek mag weer uit. Heb je dan wel een antwoord op de vraag waarom hij bij 100% geen 530-535km aangeeft. Was al bij aflevering zo, niet over nagedacht.

Misschien houden ze rekening met je lange tenen? Eerder het pedaal intrappen zorgt voor hoger verbruik.. man man.

En nee, niet over nagedacht daar ik een P85+ heb uit 2014 en ik zelf nog nooit 400+ heb gezien.. maar kies in het menu Rated en je komt boven de 600km uit. Hier meer info:

Slaap zacht
 
Zal wel een geweldige n00b vraag zijn maar ik snap eigenlijk niet waarom mijn 100d (gebouwd eind april 2019) nou 505km aangeeft bij 110% lading. Dat moet toch veel meer zijn?

Kan een kwestie van calibratie zijn; heb je hem al eens helemaal leeg gereden (dus voorbij 0 km?
Kan helpen om het battery management system ("BMS") de juiste waarden te leren door 100% - 0% - 100% - 0% te laten meemaken. Die 0% wel doen bij rondjes rond een laadpunt :).

Heeft bij mijn S destijds wel gewerkt.

(heb je foto van 100% State of Charge ("SoC") en range?)
 
Misschien houden ze rekening met je lange tenen? Eerder het pedaal intrappen zorgt voor hoger verbruik.. man man.

En nee, niet over nagedacht daar ik een P85+ heb uit 2014 en ik zelf nog nooit 400+ heb gezien.. maar kies in het menu Rated en je komt boven de 600km uit. Hier meer info:

Slaap zacht

kijk 's ff, daar kan ik wat mee. Dank.

en lange tenen valt reuze mee, complimenten voor het scherpe lezen.
Schermafbeelding 2019-07-30 om 23.52.17.png


Mijn verbruik gemiddeld na 6600km is 211w/km en ik rij ook niet als een watje. Hier de laatste 3000km via Teslafi
 
Last edited:
Kan een kwestie van calibratie zijn; heb je hem al eens helemaal leeg gereden (dus voorbij 0 km?
Kan helpen om het battery management system ("BMS") de juiste waarden te leren door 100% - 0% - 100% - 0% te laten meemaken. Die 0% wel doen bij rondjes rond een laadpunt :).

Heeft bij mijn S destijds wel gewerkt.

(heb je foto van 100% State of Charge ("SoC") en range?)
ga ik ook eens proberen. Niet door rondjes te rijden maar gewoon de airco laten loeien denk ik voor het laatste beetje
 
  • Like
Reactions: snahsiub
ga ik ook eens proberen. Niet door rondjes te rijden maar gewoon de airco laten loeien denk ik voor het laatste beetje

Ik heb zowel mijn vorige S als mijn huidige 3 al een paar km voorbij de 0 gereden. Gaat prima, maar ga niet het pedaal vloeren want dan zou ie wel eens preventief kunnen ingrijpen en uitschakelen. Is beter dan je airco laten loeien want dan heb je kans dat je de 12 Volt accu leeg trekt....
 
Dacht dat rond de 500 voor een S100d normaal was, de nieuwe (raven) versies zullen waarschijnlijk wel 530 typical aangeven.
Mijn S100D gaf in September 2018 510km aan bij 100%, nu 41.000km later 489km.

Die 505km kan dus aardig kloppen van de Topic Starter aangezien die 5km slechts een 1% verschil is en dat kan met heel veel factoren te maken hebben.
 
Wat een groot verschil! Ik weet dat er met een ander Wh/km wordt gerekend... Kan iemand het verschil tussen een 100D en mijn P100D verklaren?

Hoe heb jij de auto geconfigureerd en wat geeft je energy graph aan als "rated"?

Bij mij staat de auto in "percentage".

Kun je de output van TeslaFi.com Tesla Model S X 3 Data Logger hier plakken? Specifiek het stukje onder "charge_state:"


Interessante waarden:

Code:
battery_level = 60
battery_range = 233.33
est_battery_range = 194.65
ideal_battery_range = 187.39

Die API waardes extrapoleren naar kilometers bij 100% en uitgaande van 94kW bruikbaar van mijn S100D pack

233.33 / 60 * 100 * 1.60934 = 625.8 (rated), 150Wh/km

194.64 / 60 * 100 * 1.60934 = 522.1 (estimated), 180Wh/km

187.39 / 60 * 100 * 1.60934 = 502.6 (ideal), 187Wh/km
 
  • Informative
Reactions: shthpnz