Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik!
Net toch even met de p85+ weg geweest, en dat gaat prima. Goeie zomerbanden en je koppie gebruiken, dan is er weinig aan de hand. Zeker in diepe verse sneeuw gaat het prima, zal morgen eens kijken als de sneeuw is aangereden, want dan is het pas echt glad.
Zolang er geen schade gereden wordt lijkt het goed te zijn. Als er schade is, of erger persoonlijke ongelukken dan is het: Dom, had ik maar...

Maar dan is het te laat.
 
Wij hebben 3 auto's waarvan 2 voorzien van winterbanden en 1 ( de Model 3) op zomerbanden. In dit weer kan de Model 3 blijven staan.

Wat ik mij wel afvraag is hoe de verhouding procentueel ligt tussen de auto's op zomerbanden en op winterbanden die betrokken zijn bij een ongeval in de winter. Het beeld kan ontstaan dat al die ongevallen vast auto's op zomerbanden zijn geweest maar is dat zo? Misschien heeft iemand een linkje naar een onderzoek? Kom wel dit tegen :
'Meer schade met winterbanden'
 
Zolang er geen schade gereden wordt lijkt het goed te zijn. Als er schade is, of erger persoonlijke ongelukken dan is het: Dom, had ik maar...

Maar dan is het te laat.

Wat een drama. ;-)
Maar al eerder gezegd, ik rij al meer dan 30 jaar auto, bovengemiddeld qua kilometers, en al die jaren ben ik nooit betrokken geweest bij schade die veroorzaakt werdt door het niet hebben van winterbanden.
Sterker, die bestonden niet zo lang geleden, sneeuwbanden, spijkerbanden, ja, maar dat was iets voor boven de poolcirkel, en zeker niet voor Nederland.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: vlisie and balblas
winter- of zomerbanden, maar hebben jullie ook een lekker ritje gereden vandaag en de uitstekende antislip systemen in je Tesla uitgeprobeerd? Ik zat vanochtend om half 10 in mijn heerlijk voorverwarmde auto en heb een ritje door de stad gemaakt. Op een verlaten parkeerterrein de abs en tractieregelingen van mijn SR+ getest en op de terugweg een paar keer met de pedal-to-the-metal de electronica het wegrijden op de gladde ondergrond laten doen. Dat ging allemaal erg soepel en voelt veilig en vertrouwd.
 
Last edited:
Vanmiddag liepen we vast met onze 'zomerbanden RWD Model 3' op het bospad naast onze woning. Gelukkig had ik nog een setje sneeuwkettingen bewaard (voor 235/60-16), zijn eigenlijk 3 centimeter te ruim maar het rijdt gelukkig weer!

39AC4620-8A23-48C7-9678-7FD71EA4B2BD.jpeg
 
Ik rij al vier jaar continue met zomerbanden in de winter. Met sneeuw moet je niet zot gaan doen, maar ik ben van mening dat ook veel aan het paniekerige rijgedrag van mensen ligt, dan wel de grip van de banden. Moest mijn '19"winter velgen set' met de originele Tesla banden versleten zijn,, zou ik eventueel wel 4seizoensoverwegen. Me nog nooit onveilig gevoeld met de Tesla in sneeuw(achtig) weer op de originele bandjes.
Je spreekt van niet zot gaan doen. Met zomerbanden in de sneeuw gaan rijden valt wel in die categorie. Heb je wel eens moeten remmen in de sneeuw omdat een medeweggebruiker op je rijbaan terecht komt? Met zomerbanden is je remweg 4 x zo lang.
 
Wat een drama. ;-)
Maar al eerder gezegd, ik rij al meer dan 30 jaar auto, bovengemiddeld qua kilometers, en al die jaren ben ik nooit betrokken geweest bij schade die veroorzaakt werdt door het niet hebben van winterbanden.
Sterker, die bestonden niet zo lang geleden, sneeuwbanden, spijkerbanden, ja, maar dat was iets voor boven de poolcirkel, en zeker niet voor Nederland.
Sorry hoor maar je beredeneert nu gewoon naar je eigen straatje.

Vroeger bestonden er ook geen veligheidsriemen, of kinderzitjes, of airbags, of hoofdsteunen. Toen vielen er ook elk jaar duizenden doden in het verkeer, terwijl het aantal verkeersdeelnemers velen malen lager was in die tijd.

Dat jij nooit betrokken bent geweest bij een schade die veroorzaakt werd door het niet hebben van winterbanden zegt helemaal niks. Alsof iedereen die niét door de voorruit gevlogen is bij een frontale botsing in de jaren 70 bewijst dat de veiligheidsriem en airbags geen zin hebben.

Met sneeuw die blijft liggen, zoals vandaag, hebben auto's op zomerbanden nauwelijks grip. Dat geldt boven én onder de poolcirkel. Ik heb vandaag twee maal iemand geholpen weg te komen, waarvan één iemand uit de straat met 4-seizoensbanden, die had totaal geen grip. Pas als-ie eenmaal wat snelheid heeft komt ie weg, maar dat zegt genoeg over het gebrek aan grip, en dus over de remweg. De ander was een vrachtwagen bij de AH. Zomerbanden en het ding stond gewoon midden op de straat helemaal vast, er lag nog geen 5cm ter plekke.

Natuurlijk kun je van mening zijn dat weersomstandigheden zoals nu in NL te weinig voorkomen om een investering in winterbanden te kunnen rechtvaardigen. Maar blijf dan ook gewoon van de weg met je zomerbanden als de omstandigheden dan een keer wél uitzonderlijk zijn.

Als laatste voor de 'zomerbanden in de sneeuw gaat best' kerkgangers: probeer eens een hellinkje uit, kun je lachen :cool:
 
Ik werk regelmatig (nu even wat minder) in Oostenrijk en Duitsland. Aangezien winterbanden daar verplicht zijn heb ik ze maar daarvoor had ik ze niet. Ook nooit problemen gehad. Ik zoek de grenzen van de grip op de weg ook niet op.
In tegenstelling wat heel lang werd gezegd was het sneeuwvlokje in Duitsland tot voorkort niet verplicht een M+S met voldoende profiel was genoeg. Het sneeuwvlokje stond nog niet in de wet.
Ik weet niet hoe het nu is maar ongeveer 8 jaar geleden heb ik die discussie met een agent is Duitsland gehad en na veel bellen door die agent heb ik gelijk gekregen.
Dat heet voortschrijdend inzicht... Zie ook, veiligheidsriemen, airbags, kinderzitjes, hoofdsteunen etc etc.

Of denk je dat jij het beter weet dan de Duitse wetgever op basis van het feit dat je in het verleden regelmatig voor je werk naar die oorden ging?
 
Deze Tesla is mijn eerste auto ooit, dus lekker onervaren met winterbanden enzo.
Weer zoals vandaag: is dat nou sneeuwketting of winterbanden of allebei?
Winterbanden is genoeg. Sneeuwkettingen rijdt je kapot op die wegen waar de sneeuw weggehaald is. Op de wegen waar niet geschoven wordt kom je met een AWD Tesla op winterbanden echt wel weg, zelfs door een laag van 10-20cm.
 
  • Informative
Reactions: Stream
Vandaag wat vergelijkend onderzoek gedaan. Ons zoontje ging spelen bij een vriendje 5 km verderop. 500 meter over ons eigen betonnen pad (geen zout, niet geveegd) en 4,5 km over een enkelstrooks weg met passeervakken en aan weerszijden water (wel zout gestrooid, aangedrukte sneeuw). ‘S ochtends heen met de X, ‘s middags terug met de Defender.

De duidelijke winnaar was de X, deze reed (met winterbanden) heel veel stabieler dan de Defender. Met name alle stabiliteitssystemen werken voortreffelijk, vooral bij gasgeven. De Defender moet het doen met enkel ABS. De Mud-terrain banden doen het ook niet best met sneeuw. Gas gegeven alsof ik op een ei trapte (dat niet stuk moest gaan ;-)

Conclusie: zolang de sneeuw niet zo hoog is dat de voorbumper dienst moet doen als sneeuwschuiver, vormt de X de betere optie. Helemaal nu deze voorverwarmt is als je instapt en je je koude handen kunt opwarmen aan het verwarmde stuur. De kachel van de Defender begon pas een beetje warmte te geven toen wij weer thuis aankwamen.

Tot zo ver dit volstrekt overbodige en nietszeggend vergelijkend warenonderzoek!

7414633D-74B2-492B-9A02-61B1926A3E69.jpeg
 
Vandaag wat vergelijkend onderzoek gedaan. Ons zoontje ging spelen bij een vriendje 5 km verderop. 500 meter over ons eigen betonnen pad (geen zout, niet geveegd) en 4,5 km over een enkelstrooks weg met passeervakken en aan weerszijden water (wel zout gestrooid, aangedrukte sneeuw). ‘S ochtends heen met de X, ‘s middags terug met de Defender.

De duidelijke winnaar was de X, deze reed (met winterbanden) heel veel stabieler dan de Defender. Met name alle stabiliteitssystemen werken voortreffelijk, vooral bij gasgeven. De Defender moet het doen met enkel ABS. De Mud-terrain banden doen het ook niet best met sneeuw. Gas gegeven alsof ik op een ei trapte (dat niet stuk moest gaan ;-)

Conclusie: zolang de sneeuw niet zo hoog is dat de voorbumper dienst moet doen als sneeuwschuiver, vormt de X de betere optie. Helemaal nu deze voorverwarmt is als je instapt en je je koude handen kunt opwarmen aan het verwarmde stuur. De kachel van de Defender begon pas een beetje warmte te geven toen wij weer thuis aankwamen.

Tot zo ver dit volstrekt overbodige en nietszeggend vergelijkend warenonderzoek!

View attachment 634826
Helemaal niet overbodig! Ik heb vandaag ook even boodschappen gedaan met de MS. En zoals je zegt, de Tesla is ideaal voor dit weer. Voorverwarmen, daarna al het sneeuw en ijs met gemak van voor- en achterruit vegen (krabben niet nodig) en gaan! Dwars door de sneeuw over onze ongeveegde weg. Geen geslip bij wegrijden van de oprit of op de parkeerplaats bij de AH, dit in tegenstelling tot vele ICEs met zomerbanden en zelfs de vrachtwagen die de winkel kwam bevoorraden kon nauwelijks achteruit een drempeltje van nog geen 5cm op komen.
 
Dat heet voortschrijdend inzicht... Zie ook, veiligheidsriemen, airbags, kinderzitjes, hoofdsteunen etc etc.

Of denk je dat jij het beter weet dan de Duitse wetgever op basis van het feit dat je in het verleden regelmatig voor je werk naar die oorden ging?
Blijkbaar had ik mijn huiswerk gedaan en die agent niet. Mijn All weather waren legaal in Duitsland terwijl er geen sneeuwvlokje op stond. Op dat moment stond het sneeuwvlokje nog niet in de duitse wet, terwijl de banden verkopers inclusief de ANWB verkondigden dat winterbanden verplicht waren in Duitsland. Een jaar later had dezelfde all weather band wel het sneeuwvlokje, dus zo slecht onveilig was ik niet bezig.
Maar ik blijf erbij dat gezond verstand beter werkt dat alle technische hulpmiddelen samen.:)
 
Nog wat vergelijkend onderzoek!

Vanavond dit laatste stukje van de rit (9 km) naar de parkeergarage kwam de Model 3 (met sneeuwkettingen) maar nauwelijks door, vanavond...

View attachment 634838

...het scheelde niet veel of de snelheid werd nul.
Als dat met sneeuwkettingen niet lukt, is er een ander probleem denk ik.
Denk dat je beter zonder sneeuwkettingen gereden had.
Heb je de slip mode wel op gezet?
Of net te lang laten op staan?