Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.
Jazeker want boven de 7 graden neemt het fijnstof uitstoot van winterbanden sterk toe.:)

Dat klopt maar de winter is nog niet voorbij, het is pas half februari. Het kan zeker nog gaan vriezen en zelfs nog wat sneeuwen of ijzelen dus tenzij je dan weer terug wilt wisselen naar winterbanden zou ik ze nog even paar weekjes erop laten. ;) Ik heb ze zelf meestal van eind november tot begin april erop liggen.
 
Dat klopt maar de winter is nog niet voorbij, het is pas half februari. Het kan zeker nog gaan vriezen en zelfs nog wat sneeuwen of ijzelen dus tenzij je dan weer terug wilt wisselen naar winterbanden zou ik ze nog even paar weekjes erop laten. ;) Ik heb ze zelf meestal van eind november tot begin april erop liggen.
Dat is zonde van je winterrubber. Winterbanden hebben eigenlijk maar 4mm profiel beschikbaar. Nieuw zitten ze rond de 8mm en met 4mm mag je ze oprijden in het voorjaar. De remweg is dan al korter dan met nieuwe winterbanden dus is geen probleem. Per saldo gaan winterbanden dus veel minder lang mee dan zomerbanden en is doorrijden tot april bij temperaturen die dan vaak de 18 graden naderen zeer schadelijk.
 
Dat klopt maar de winter is nog niet voorbij, het is pas half februari. Het kan zeker nog gaan vriezen en zelfs nog wat sneeuwen of ijzelen dus tenzij je dan weer terug wilt wisselen naar winterbanden zou ik ze nog even paar weekjes erop laten. ;) Ik heb ze zelf meestal van eind november tot begin april erop liggen.

Ik meestal enkel van voor tot na de wintersport :)
 
Dat is zonde van je winterrubber. Winterbanden hebben eigenlijk maar 4mm profiel beschikbaar. Nieuw zitten ze rond de 8mm en met 4mm mag je ze oprijden in het voorjaar. De remweg is dan al korter dan met nieuwe winterbanden dus is geen probleem. Per saldo gaan winterbanden dus veel minder lang mee dan zomerbanden en is doorrijden tot april bij temperaturen die dan vaak de 18 graden naderen zeer schadelijk.

Dat klopt, maar als dit net even een week warmer weer is zie ik het nut niet om al te gaan wisselen. Als het daarna weer kouder wordt kun je weer terug gaan wisselen of toch dan het risico lopen met de zomerbanden. Die paar dagen zullen ze echt niet ineens zoveel gaan slijten. 's Morgens is het namelijk nog wel altijd rond die ~7 graden die ze aangeven om te wisselen. En begin april.. zo vaak is het dan nog geen 18 graden hoor. In mei kan het soms zelfs nog vriezen maarja dan is het meestal wel wat aan de late kant om nog met winterbanden te rijden inderdaad. Wat betreft het profiel heb je ook gelijk inderdaad, maar zolang je de lamellen nog ziet en ze nog wat diepte hebben werken ze nog prima als winterband. Pas als je die lamellen niet of bijna niet meer ziet dan zullen ze niet veel nut meer hebben in de winter.
 
Ik vind ze wel erg interessant, maar in de EU worden nu nog de CrosClimate + geleverd, in de loop van dit jaar zou de nieuwe '2' versie hier in de EU geïntroduceerd moeten worden.
Ik overweeg ook de CrossClimate banden als opvolger van de standaard Hankooks. Deze laatsten zullen nog wel meegaan tot het einde van dit jaar, dus dan is het een mooi moment om de versie 2 te monteren.
 
Over banden wisselen gesproken.
Overweegt nog iemand de in deze post #172 genoemde Michelin CrossClimate 2 All-Weather tires ?

Ook ik overweeg het voor mijn SR+ MiC, ik zit alleen nog te twijfelen of ik dedicated winterbanden wil of niet, maar ik neig toch wel naar all seasons, omdat het teveel gedoe is om het te wisselen voor die paar dagen dat we (misschien) sneeuw hebben.

Vraag me alleen af of ik nog wat kan krijgen voor de oude Michelin Pilot banden die standaard gemonteerd zijn. Ik heb er nu nog maar 1100km erop zitten, tegen die tijd zal het ongetwijfeld wel wat meer zijn ook...
 
Misschien toch zondag de zomerbanden al eens tevoorschijn halen, ondanks ik het erg vroeg vind. Kan hier in het zuiden zelfs 20 graden gaan worden en de warmte lijkt toch wel redelijk door te zetten als ik de verwachting zo zie. Voorlopig geen vorst meer. Mocht het toch weer echt koud gaan worden dan heb ik ze op zich best snel weer terug gewisseld. ;) Dacht eerst dat het misschien maar paar dagen wat warmer zou zijn maar dit lijkt toch echt al een langere periode te worden. Of de weersites hebben het fout, dat is ook altijd een mogelijkheid natuurlijk. :D
 
Misschien toch nog even wachten met wisselen:
602eccb411fe6.png
 
Misschien toch zondag de zomerbanden al eens tevoorschijn halen, ondanks ik het erg vroeg vind. Kan hier in het zuiden zelfs 20 graden gaan worden en de warmte lijkt toch wel redelijk door te zetten als ik de verwachting zo zie. Voorlopig geen vorst meer. Mocht het toch weer echt koud gaan worden dan heb ik ze op zich best snel weer terug gewisseld. ;) Dacht eerst dat het misschien maar paar dagen wat warmer zou zijn maar dit lijkt toch echt al een langere periode te worden. Of de weersites hebben het fout, dat is ook altijd een mogelijkheid natuurlijk. :D

Wisselen naar zomerbanden zou betekenen dat ik de hoop op een skivakantie deze winter opgegeven heb. Dat kan ik mentaal nog niet aan.
 
het is een non-issue. Zomerbanden bestaan niet.

Daar kan ik het wel mee eens zijn, maar niet omdat ‘winterbanden’ flauwekul zouden zijn. In Duitsland, Denemarken, Zweden, Oostenrijk en Noord-Italie zijn daartoe gecertificeerde winterbanden in de wintermaanden (of in winterse omstandigheden) verplicht, dus heb je daar een groot deel van het jaar weinig tot niets aan niet-winterbanden. Vanaf 4 mm slijtage gelden winterbanden in sommige van die landen als functioneel versleten, dus kun je met een beetje timing het beste winterbanden kopen en deze aftrappen in de zomer om vervolgens een vers setje te plaatsen in oktober.

Ik heb al jaren geen ‘zomerbanden’ gekocht.
 
Zitten jullie in het verkeerde draadje? Hier gaat het over met zomerbanden de winter door. Waar niet zo veel over te zeggen is. Want het is een non-issue. Zomerbanden bestaan niet.

Nja, we hebben volgens mij nog geen draadje "met winterbanden de zomer door" wat nu wat toepasselijker wordt de komende week denk ik. :D Ofja, lente dan, zomer is nog beetje overdreven natuurlijk. ;) Maar hoezo non-issue, wat zou je de banden die we voor de zomer gebruiken dan willen noemen? Want winterbanden zijn wel degelijk anders en hadden we ook echt nodig de afgelopen 1,5-2 weken. Tuurlijk kun je met alle soorten banden in alle weersomstandigheden rijden, maar of dat ook altijd verstandig is? Ik vind van niet.
 
  • Love
Reactions: ramonneke
Wat ik niet helemaal snap is dat je een M & S (Modder en sneeuw) band niet in de winter mag gebruiken als er geen IJs kristalletje op staat. Maar wanneer heb je dan sneeuw?

Het verschil is dat M+S een aanduiding is die fabrikanten naar eigen goeddunken mogen aanbrengen, terwijl het sneeuwvlokje (three peak snowflake) alleen op een band mag staan wanneer deze aan bepaalde normen voldoet en gecertificeerd is in een gestandaardiseerde test. Het ene is dus indicatief, het andere gecertificeerd.
 
  • Informative
Reactions: Paco and Mars2020
Gezien het weer misschien niet meer helemaal nodig, maar probeer dit maar eens op “zomerbanden”.
Michelin Crossclimate 4 seizoenen band maar dan wel met het de sneeuwvlok markering, dus mischien wel meer geschikt voor winterse omstandigheden dan de doorsnee vierseizoenen band
Watch Thise Tesla Model Y Drive In Deep Snow With All-Season Tires
Ja, die band was hier al eerder besproken.
Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)
lijkt inderdaad een erg goede band, die ook nog lang mee gaat ( dat lees ik dan )