Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opgelet, Model S gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
@Phil V : Like, maar (a) ik weet niet of het een aannemer was (ik moet ECHT NOG meer smileys gaan gebruiken) en het ging me om het beeld van de aannemer die met een (toch?) Limousine komt voorrijden, en (b) of een X nu al op kosten met de meer gebruikelijke aannemersauto's (busjes enzo) kan concurreren... ik vraag het me af?
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Jkr85 and Phil V
De bende is nog steeds actief...

Deze werd op de 14e in Haarlem gestolen
Gestolen Auto Tesla NP-156-B, NP 156 B, NP156B
Ik begrijp niet waarom ‘ passive entry off’ niet de default is, en dat Tesla de nieuwe eigenaren niet uitdrukkelijk waarschuwt bij aflevering.
Eigenbelang, geef ik toe (verzekeringspremie), maar ook voor nieuwe eigenaren is het toch heel erg om zo snel van je auto ontdaan te worden.
Tesla, doe eens iets (meer)!
 
Vraag me af of de verzekeringsmaatschappijen eigenlijk geen case hebben tegen Tesla als deze auto's blijft afleveren met standaard passive entry on zonder de klant te informeren over de huidige situatie (wat natuurlijk Tesla niet actief zal doen wegens niet echt een mooi praatje om het meteen te gaan hebben over diefstal van de wagen). Maar de functie standaard op off zetten en bij het aanzetten een popup met een waarschuwing net zoals met het activeren van auto pilot in de instellingen. Zolang Tesla niet gedwongen wordt dit te doen (via een rechtszaak door de verzekeringsmaatschappijen) zal Tesla niet bijzonder veel druk voelen om iets te doen aan de huidige hack.

Het lijkt me toch dat in deze situatie waarbij Tesla op de hoogte is, en in sommige gevallen de klant, dat deze dan beide mede verantwoordelijk zijn bij een diefstal...
 
Vraag me af of de verzekeringsmaatschappijen eigenlijk geen case hebben tegen Tesla als deze auto's blijft afleveren met standaard passive entry on zonder de klant te informeren over de huidige situatie (wat natuurlijk Tesla niet actief zal doen wegens niet echt een mooi praatje om het meteen te gaan hebben over diefstal van de wagen). Maar de functie standaard op off zetten en bij het aanzetten een popup met een waarschuwing net zoals met het activeren van auto pilot in de instellingen. Zolang Tesla niet gedwongen wordt dit te doen (via een rechtszaak door de verzekeringsmaatschappijen) zal Tesla niet bijzonder veel druk voelen om iets te doen aan de huidige hack.

Het lijkt me toch dat in deze situatie waarbij Tesla op de hoogte is, en in sommige gevallen de klant, dat deze dan beide mede verantwoordelijk zijn bij een diefstal...

Geldt dat dan niet ook voor de andere merken met keylessentry systemen?
Zij zijn ook op de hoogte van de risico's en zouden daarover ook moeten informeren (ipv over een instelling een stuurslot oid)??
 
Geldt dat dan niet ook voor de andere merken met keylessentry systemen?
Zij zijn ook op de hoogte van de risico's en zouden daarover ook moeten informeren (ipv over een instelling een stuurslot oid)??

klopt. en die doen niets, want ze kunnen niets doen.
Tesla heeft OTA een update gestuurd waarbij de eigenaar zelf keyless-entry kan uitschakelen.

Het is toch niet teveel gevraagd om zelf wat verantwoordelijk nemen, in plaats van steeds naar 'de anderen' te wijzen.
 
  • Like
Reactions: vdvoorde and Sijsje
klopt. en die doen niets, want ze kunnen niets doen.
Tesla heeft OTA een update gestuurd waarbij de eigenaar zelf keyless-entry kan uitschakelen.

Het is toch niet teveel gevraagd om zelf wat verantwoordelijk nemen, in plaats van steeds naar 'de anderen' te wijzen.

Ging mij vooral om het "een case hebben", daarbij zou Tesla toch niet anders moeten worden behandeld dan anderen, anderen kunnen weldegelijk ook iets doen. Ik heb mijn sleutels thuis in een blikje liggen ;)
 
Ging mij vooral om het "een case hebben", daarbij zou Tesla toch niet anders moeten worden behandeld dan anderen, anderen kunnen weldegelijk ook iets doen. Ik heb mijn sleutels thuis in een blikje liggen ;)

ik begrijp eerlijk gezegd niets van deze zin...
"daarbij zou Tesla toch niet anders moeten worden behandeld dan anderen, anderen kunnen weldegelijk ook iets doen."


Kan je die eens verduidelijken ?


Ik zal mijn stelling nog even geven :
- voor het comfort van de bestuurders zijn vele autofabrikanten, waaronder ook Tesla, jaren geleden begonnen met keyless-entry aan te bieden.
- na verloop van tijd zijn criminelen erin geslaagd dit systeem te kraken, waarbij ze de auto kunnen stelen - waaronder ook Tesla's.

- Tesla heeft hierop gereageerd door iedere gebruiker de mogelijkheid te bieden om dit systeem uit te schakelen. Niet alleen nieuw geleverde auto's; maar ook alle reeds eerder uitgeleverde auto's !
Iedere gebruiker kan nu zelf kiezen : ik ga voor veiligheid én verlies wat comfort : ik schakel keyless-entry uit. Of : ik behoud het comfort van keyless entry en heb wat minder veiligheid tegen diefstal. En hij kan zijn keuze op ieder moment naar eigen wens veranderen. Zoekt hij in een grootstad was meer veiligheid : uit. Zit hij op een eiland waar na zonsondergang geen pont meer vaart : aan.


- Andere merken hebben hetzelfde probleem; ook daarvan worden regelmatig dure auto's gestolen door crimineel gebruik te maken van het keyless-entry systeem.
Welke van deze merken heeft dit probleem -ook bij alle reeds uitgeleverde wagens- opgelost ? Welk merk biedt de keuze aan de gebruiker ?
Meer nog : welk merk kan dit überhaupt - zonder alle wagens terug te roepen ?
 
Volgens mij valt sweep Tesla helemaal niet en hoef jij Tesla dus ook niet te verdedigen. Zijn stelling is dat het lijkt alsof alleen Tesla en/of zijn berijders maatregelen moeten nemen (passieve entry switch, LoJack volgsysteem), terwijl dit bij andere merken niet hoeft (voor zover wij weten). Maar misschien heb ik het mis hoor.
 
ik begrijp eerlijk gezegd niets van deze zin...
"daarbij zou Tesla toch niet anders moeten worden behandeld dan anderen, anderen kunnen weldegelijk ook iets doen."
Kan je die eens verduidelijken ?

Omdat Tesla nu een mogelijkheid biedt, maar deze kennelijk niet standaard activeert vraagt Kristof zich af of ze daarmee niet medeverantwoordelijk zijn aan de diefstallen.
Lijkt mij dat die medeverantwoordelijkheid niet meer of minder is dan bij de andere merken.
Deze kunnen geen OTA updates doen, maar wel informeren en desnoods rfid blokkerende tasjes meeleveren om eventueele verantwoordelijkheid te nemen.

Over het anticiperen van Tesla niets dan lof!
Hoewel er misschien nog wel elegantere oplossing mogelijk zijn?
Opgelet, Model S gestolen

Ik zal mijn stelling nog even geven :
Niks op af te dingen ;)
 
  • Like
Reactions: nico180 and S-19910
Volgens mij valt sweep Tesla helemaal niet en hoef jij Tesla dus ook niet te verdedigen. Zijn stelling is dat het lijkt alsof alleen Tesla en/of zijn berijders maatregelen moeten nemen (passieve entry switch, LoJack volgsysteem), terwijl dit bij andere merken niet hoeft (voor zover wij weten). Maar misschien heb ik het mis hoor.
o_O
Ik vroeg alleen maar verduidelijking, omdat ik niet begreep wat hij bedoelde. En die heb ik gekregen. :)

(ik durf al bijna niet te zeggen dat het eerste deel van uw eerste zin ook niet echt duidelijk is - maar ik denk dat ik maar even offline ga)
 
  • Funny
Reactions: HWS
o_O
Ik vroeg alleen maar verduidelijking, omdat ik niet begreep wat hij bedoelde. En die heb ik gekregen. :)

(ik durf al bijna niet te zeggen dat het eerste deel van uw eerste zin ook niet echt duidelijk is - maar ik denk dat ik maar even offline ga)
Het was zeker geen aanval Dirk, maar ik dacht een misverstand te zien, ik kreeg zelf namelijk de indruk dat jullie min of meer hetzelfde bedoelen en alleen daarom reageerde ik even, maar geenszins om iemand op zijn vingers te tikken (wie ben ik tenslotte). Volgens mij is het uit de wereld als ik bovenstaande lees, ik had überhaupt niks moeten zeggen want ipv te helpen heb ik het schijnbaar alleen verergerd.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: nico180 and S-19910
- na verloop van tijd zijn criminelen erin geslaagd dit systeem te kraken, waarbij ze de auto kunnen stelen - waaronder ook Tesla's.

- Tesla heeft hierop gereageerd door iedere gebruiker de mogelijkheid te bieden om dit systeem uit te schakelen. Niet alleen nieuw geleverde auto's; maar ook alle reeds eerder uitgeleverde auto's !
Iedere gebruiker kan nu zelf kiezen : ik ga voor veiligheid én verlies wat comfort : ik schakel keyless-entry uit. Of : ik behoud het comfort van keyless entry en heb wat minder veiligheid tegen diefstal. En hij kan zijn keuze op ieder moment naar eigen wens veranderen. Zoekt hij in een grootstad was meer veiligheid : uit. Zit hij op een eiland waar na zonsondergang geen pont meer vaart : aan.


- Andere merken hebben hetzelfde probleem; ook daarvan worden regelmatig dure auto's gestolen door crimineel gebruik te maken van het keyless-entry systeem.
Welke van deze merken heeft dit probleem -ook bij alle reeds uitgeleverde wagens- opgelost ? Welk merk biedt de keuze aan de gebruiker ?
Meer nog : welk merk kan dit überhaupt - zonder alle wagens terug te roepen ?

Buiten de trouwe lezers van dit forum weten niet veel rijders (denk ik) van de nieuwe functie. Die is er ongemerkt ingeslopen. Tesla doet niets aan voorlichting. Het is dat Turien een brief rondstuurde maar die komt ook niet altijd bij de rijders terecht (denk aan lease). Zoals gezegd helpt het om de functie default off te zetten met waarschuwing bij aanzetten. Voorlichting bij aflevering kan ook geen kwaad doen, toch? Daarna is het eigen verantwoordelijkheid.

Door mij jl zondag uitgevoerd grondig statistisch onderzoek (n=1) leerde dat 100% van de niet tmc-ers onkundig was van de functie.
 
Last edited:
  • Like
  • Funny
Reactions: HansBe and S-19910