Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Heel mooi verbruik inderdaad! Hoogte en luchtweerstand zijn erg belangrijk. Ik heb vandaag even de impact van 3 fietsen op mijn vouwwagen getest op een stukje A12 tussen Ede en Arnhem (23km heen en weer). 100 km/u gereden en alles op snelweg op de op/afrit na. Met fietsen 234 Wh/km. Zonder fietsen 188 Wh/km. Kortom 25% stijging door 3 MTB's op de vouwwagen (Trigano Odyessee).... En normaal staan er 4 op. Met 4 zou het rond de 250 Wh/km uitkomen verwacht ik. En bij wind tegen gaat het verbruik nog eens enorm omhoog. Met aanhanger dus altijd even kijken welke kant de wind op staat (windy.com) zodat je dat kan invoeren bij ABRP.

Ik heb trouwens ook getest of het uitmaakt als je de stuurtjes een kwartslag draait. Die run kwam uit op 239 Wh/km. Kortom eerder een nadeel dan een voordeel.
 

Attachments

  • 20210710_171414.jpg
    20210710_171414.jpg
    501.5 KB · Views: 93
  • 20210710_173345.jpg
    20210710_173345.jpg
    427.5 KB · Views: 39
  • 20210710_175949.jpg
    20210710_175949.jpg
    443.7 KB · Views: 44
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb al gedroomd over een motortrailer achter de M3 met de Energica daarop, maar dan ga ik wel zeker voor eentje zonder oplooprem. Merk toch dat bergop-bergaf een stuk minder efficient was met de caravan erachter. Gok ook dat een 2T wegende M3 wel een 400kg aanhangertje de baas kan.
 
  • Like
Reactions: Snderrr
Ik heb al gedroomd over een motortrailer achter de M3 met de Energica daarop, maar dan ga ik wel zeker voor eentje zonder oplooprem. Merk toch dat bergop-bergaf een stuk minder efficient was met de caravan erachter. Gok ook dat een 2T wegende M3 wel een 400kg aanhangertje de baas kan.
Of je laat de oplooprem wat minder snel ingrijpen. Schijnt instelbaar te zijn.
 
Ik heb al gedroomd over een motortrailer achter de M3 met de Energica daarop, maar dan ga ik wel zeker voor eentje zonder oplooprem. Merk toch dat bergop-bergaf een stuk minder efficient was met de caravan erachter. Gok ook dat een 2T wegende M3 wel een 400kg aanhangertje de baas kan.

Zeker aan te raden, zeker met een lichte motortrailer :)

IMG_0365.jpeg
 
Zit in die driehoeken alle verlichting verstopt?
Yep.


Verlichting en trailer is van Poolse makelij, maar de firma werkt vanuit Dortmund. Is volledig opvouwbaar en demonteerbaar, dus ligt als stukken in mijn garage :). Er is een knikmechanisme aan de koppeling, dus je kan de motor er zo op- en afrijden, of je kiest voor de automatische snellader zodat je niet eens naast de motorfiets moet staan om gas te geven om op te rijden.

Ik heb het dubbele model, dat is modulair dus kan je ook monteren als enkel model.
 
Wel lekker duur. 2 ruggen voor een motortrailertje...
Van alle motortrailers die ik heb afgezocht was dit nog de relatief goedkoopste. Ja, je kan voor minder een 750kg enkelasser vinden en er een beugel op monteren, maar dan heb je je motorfiets er nog niet opgereden.

Voor 2,5K heb ik nu een motortrailer waar 2 motorfietsen op passen, en die volledig demonteerbaar is en dus niet in de weg staat in de garage.
 
Kijk een sleurhut bouwer die aan het meedenken is. Ik zie nog veel meer mogelijkheden voor een de eigen aandrijving en accu van de caravan.
 
De claim is juist dat het trekgewicht van de auto fors omlaag kan, omdat de caravan zelf voor de aandrijving zorgt. De wetgeving is hier echter (voor zover ik weet) nog niet op aangepast. Dus ook dat kan nog een hindernis zijn voor het succes van een dergelijke caravan (of aanhangers in het algemeen).
 
De claim is juist dat het trekgewicht van de auto fors omlaag kan, omdat de caravan zelf voor de aandrijving zorgt. De wetgeving is hier echter (voor zover ik weet) nog niet op aangepast. Dus ook dat kan nog een hindernis zijn voor het succes van een dergelijke caravan (of aanhangers in het algemeen).
Trekken is een ding, onder controle houden een ander. Je kunt met een Polotje wel 3 ton trekken en redelijk veilig onderweg zijn mits goed beladen, maar een onverwachte beweging of even uitwijken zou ik niet doen.
Dus trekgewicht omhoog lijkt me niet verstandig.
 
Kijk een sleurhut bouwer die aan het meedenken is. Ik zie nog veel meer mogelijkheden voor een de eigen aandrijving en accu van de caravan.
Ik zou voor EV auto's veel meer inzetten op gebruiksvriendelijke en zeer luxe vouwcaravans, die zo min mogelijk boven de auto uitsteken. Waarom zou je voor een EV bestemde caravan eerst de lucht in bouwen en daarna een dure accu ter compensatie voor het verbruik...

Zo maar een paar voorbeelden

Of ter inspiratie....
 
Last edited:
Trekken is een ding, onder controle houden een ander. Je kunt met een Polotje wel 3 ton trekken en redelijk veilig onderweg zijn mits goed beladen, maar een onverwachte beweging of even uitwijken zou ik niet doen.
Dus trekgewicht omhoog lijkt me niet verstandig.

Een caravan die zelf voor de aandrijving zorgt kan ook stabieler achter een auto hangen doordat er ook actief geremt kan worden op de elektromotoren (soort van trailer stability control).
Maar uiteraard geldt nog steeds: hoe lichter de aanhanger t.o.v. de auto, hoe beter de initiele stabiliteit kan zijn. Daarom ook het gebruikte woord "claim": ik heb het niet zelf verzonnen, dat was de fabrikant. :)
En zoals gezegd: de wetgeving is hier nog niet op ingespeeld. Dus als een auto een max trekgewicht heeft van b.v. 750kg, dan gaat het vooralsnog om de massa van de aanhanger en doet de elektrische aandrijving van de aanhanger er niet toe. Als de e.Home Coco 1800kg weegt, dan zou die dus niet getrokken mogen worden door de genoemde auto. Ondanks dat Dethleffs misschien claimt dat de getrokken massa slechts 100kg is.
 
Een caravan die zelf voor de aandrijving zorgt kan ook stabieler achter een auto hangen doordat er ook actief geremt kan worden op de elektromotoren (soort van trailer stability control).
Maar uiteraard geldt nog steeds: hoe lichter de aanhanger t.o.v. de auto, hoe beter de initiele stabiliteit kan zijn. Daarom ook het gebruikte woord "claim": ik heb het niet zelf verzonnen, dat was de fabrikant. :)
En zoals gezegd: de wetgeving is hier nog niet op ingespeeld. Dus als een auto een max trekgewicht heeft van b.v. 750kg, dan gaat het vooralsnog om de massa van de aanhanger en doet de elektrische aandrijving van de aanhanger er niet toe. Als de e.Home Coco 1800kg weegt, dan zou die dus niet getrokken mogen worden door de genoemde auto. Ondanks dat Dethleffs misschien claimt dat de getrokken massa slechts 100kg is.
Zoals ik zei, als alles goed gaat is het geen probleem, maar wat als het systeem uitvalt of de accu leeg is?