Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Nog een vraagje, als je tow mode uitschakelt, schakelt de auto dan ook de elektra naar de vouwwagen uit? Of werken de verlichting, remlichten, richtingaanwijzers op de vouwwagen dan nog steeds?
Alles blijft werken. Op je display zie je een oranje caravan-icoontje waarmee je Tesla zegt dat ie weet dat je aan het jokken bent, maar hij laat je doen. Remmen en accelereren gaan zoals normaal, dus niet aangepast op de combinatie.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Als je (met vouwwagen) de route invoert dan neem ik aan dat de auto onwetend is van het hogere verbruik. Bijvoorbeeld 250 Wh/km in plaats van 180 Wh/km. De geadviseerde laadpunten op de route zijn dan toch niet juist/haalbaar. Of houdt de routeplanner hiermee rekening wanneer Tow Mode is ingeschakeld? Ik zie onder het tandwiel in de routeplanner geen mogelijkheid iets in te voeren qua hoger verbruik of maximale afstand tot volgend laadstation? Of heeft iemand een tip?
 
Als je (met vouwwagen) de route invoert dan neem ik aan dat de auto onwetend is van het hogere verbruik. Bijvoorbeeld 250 Wh/km in plaats van 180 Wh/km. De geadviseerde laadpunten op de route zijn dan toch niet juist/haalbaar. Of houdt de routeplanner hiermee rekening wanneer Tow Mode is ingeschakeld? Ik zie onder het tandwiel in de routeplanner geen mogelijkheid iets in te voeren qua hoger verbruik of maximale afstand tot volgend laadstation? Of heeft iemand een tip?

Op A Better Routeplanner kan je het geschatte verbruik invoeren.
 
Met Tow Mode aan rekent die zeer veel omdat die niet weet wat voor aanhangwagen er achter hangt. Een klassieke platte 750kg enkelasser voor naar het recyclagepark te rijden of een motoraanhanger met motorfiets doen er bij mij 100Wh/km bij aan 120 km/u op de snelweg (maar maar 20Wh/km extra aan 90 km/u), maar de routeplanner houdt rekening met meer, want er kan dus even goed een hele caravan aan hangen.

Enige oplossing is de route simuleren met ABRP en de percentjes goed inschatten.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Mijn ervaringen met een fietsendrager en twee fietsen achterop zijn wat minder.
Van Arnhem naar Maastricht en batterij was van 90% naar zo'n 10%. Begin reed ik nog redelijk hard (137 cc) maar daarna terug naar 110-120. Normaal zou ik een bereik van 400 moeten hebben maar dit ging door de helft. Volgens mij is gewicht wel OK, maar alles wat wind vangt zorgt ervoor dat je bereik drastisch omlaag gaat.
 
Mijn ervaringen met een fietsendrager en twee fietsen achterop zijn wat minder.
Van Arnhem naar Maastricht en batterij was van 90% naar zo'n 10%. Begin reed ik nog redelijk hard (137 cc) maar daarna terug naar 110-120. Normaal zou ik een bereik van 400 moeten hebben maar dit ging door de helft. Volgens mij is gewicht wel OK, maar alles wat wind vangt zorgt ervoor dat je bereik drastisch omlaag gaat.
Wat was het verbruik?
 
Even weer een ervaring delen: De 13-polige stekker van de Model 3 heeft alleen de polen 1 t/m 8 bedraad (alle verlichting loopt hierop). Echter komt er dus geen 12v richting mijn vouwwagen (koelkast in disselbak). dat zit vaak op de 9 of 10..... dat wordt dus de koelbox maar in de kofferbak. En die is niet heel makkelijk toegankelijk door de kleine opening. En dan moet de 12v door de achterbank richting middenarmsteun.
 
  • Informative
Reactions: Sregor and TM3LR
Mijn ervaringen met een fietsendrager en twee fietsen achterop zijn wat minder.
Van Arnhem naar Maastricht en batterij was van 90% naar zo'n 10%. Begin reed ik nog redelijk hard (137 cc) maar daarna terug naar 110-120. Normaal zou ik een bereik van 400 moeten hebben maar dit ging door de helft. Volgens mij is gewicht wel OK, maar alles wat wind vangt zorgt ervoor dat je bereik drastisch omlaag gaat.

Maar door de helft is wel erg drastisch. Hebben ook een M3 LR met trekhaak besteld voor een fietsdrager met 2 EV fietsen;) Ben dus erg benieuwd naar meer ervaringen qua verbruik met fietsdrager.
 
Even weer een ervaring delen: De 13-polige stekker van de Model 3 heeft alleen de polen 1 t/m 8 bedraad (alle verlichting loopt hierop). Echter komt er dus geen 12v richting mijn vouwwagen (koelkast in disselbak). dat zit vaak op de 9 of 10..... dat wordt dus de koelbox maar in de kofferbak. En die is niet heel makkelijk toegankelijk door de kleine opening. En dan moet de 12v door de achterbank richting middenarmsteun.
Dank voor de informatie. Dat is niet zo fijn. Nog een extra reden om geen trekhaak te bestellen.
Zelfs op mijn Peugeot 205 CTI heb ik pin 9 en 10 (elk 15 ampere) aangesloten.
 
Maar door de helft is wel erg drastisch. Hebben ook een M3 LR met trekhaak besteld voor een fietsdrager met 2 EV fietsen;) Ben dus erg benieuwd naar meer ervaringen qua verbruik met fietsdrager.
Ben met twee fietsen achterop (ook elektrisch) naar Trier op en neer geweest. Heb 100 gps aangehouden en mam op 200 En/ km. Ik vond dat enorm meevallen en eigenlijk heel erg netjes.
 
  • Like
Reactions: Devils son
Volg dit draadje met name ivm het verbruik van een m3 LR met aanhangwagen en 2 motoren (max 750kg)
Dat is mooi vergelijkbaar met mijn vouwwagen met 4 fietsen erop. Mijne is iets lichter (650kg) maar jouw aanhanger heeft minder luchtweerstand verwacht ik. Wind is met zo'n windvanger erachter een belangrijke factor. Check de windrichting en sterkte op jouw reisdag maar eens op windy.com. Ik heb zaterdag 20 juli 3 bft wind tegen. Dat geeft zo 50 Wh per km extra verbruik. Kun je invullen op abetterrouteplanner als variabele.
 
Dat is mooi vergelijkbaar met mijn vouwwagen met 4 fietsen erop. Mijne is iets lichter (650kg) maar jouw aanhanger heeft minder luchtweerstand verwacht ik. Wind is met zo'n windvanger erachter een belangrijke factor. Check de windrichting en sterkte op jouw reisdag maar eens op windy.com. Ik heb zaterdag 20 juli 3 bft wind tegen. Dat geeft zo 50 Wh per km extra verbruik. Kun je invullen op abetterrouteplanner als variabele.

Check, da's 'n handige om mee te spelen. En even voor de duidelijkheid, dan rij je 90 km/h neem ik aan?
Ik ben ook wel benieuwd naar verbruikscijfers op hogere snelheden. Bijvoorbeeld 120/130 km/u. (Wat je in Frankrijk gewoon mag rijden met je vouwwagen).
 
Check de windrichting en sterkte op jouw reisdag maar eens op windy.com

Voor wie meer weer gegevens wil en live op teslabrowser is teslawinds een leuke informatieve bron.

Tesla Winds and Elevation
Tesla Winds and Elevation is a browser application for the Tesla Model S and Model X that can show your course, ground speed, wind direction, crosswind, headwind/tailwind, elevation, climb/descend rates and grade.

Ze gebruiken lokatie via de browser icm publieke API die je op kan geven, is even wat gepriegel), maar werkt wel goed in browser.
 
Dat is mooi vergelijkbaar met mijn vouwwagen met 4 fietsen erop. Mijne is iets lichter (650kg) maar jouw aanhanger heeft minder luchtweerstand verwacht ik. Wind is met zo'n windvanger erachter een belangrijke factor. Check de windrichting en sterkte op jouw reisdag maar eens op windy.com. Ik heb zaterdag 20 juli 3 bft wind tegen. Dat geeft zo 50 Wh per km extra verbruik. Kun je invullen op abetterrouteplanner als variabele.
Maar gemiddeld 300wh/km aanhouden voor de planning?