Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Even weer een ervaring delen: De 13-polige stekker van de Model 3 heeft alleen de polen 1 t/m 8 bedraad (alle verlichting loopt hierop). Echter komt er dus geen 12v richting mijn vouwwagen (koelkast in disselbak). dat zit vaak op de 9 of 10..... dat wordt dus de koelbox maar in de kofferbak. En die is niet heel makkelijk toegankelijk door de kleine opening. En dan moet de 12v door de achterbank richting middenarmsteun.

Dat is best bizar, mijn vouwwagen heeft de koelkast vast in de wagen.
Daarnaast gebruikt hij ook nog 13-polig Multicon ipv Jaeger. Daarvoor heb ik een adapter.

Ik overweeg om mijn Outlander PHEV te vervangen voor de M3 en ben benieuwd naar je ervaringen.
Zou het mogelijk zijn om in de aansluiting pool 2 op pool 10 aan te sluiten?
 
aansluitschema-13-polig-jaeger_1.png
Dat is best bizar, mijn vouwwagen heeft de koelkast vast in de wagen.
Daarnaast gebruikt hij ook nog 13-polig Multicon ipv Jaeger. Daarvoor heb ik een adapter.

Ik overweeg om mijn Outlander PHEV te vervangen voor de M3 en ben benieuwd naar je ervaringen.
Zou het mogelijk zijn om in de aansluiting pool 2 op pool 10 aan te sluiten?

Pool 2 hoort de mistlamp te zijn. Pool 10 hoort geschakeld te zijn en wellicht alleen meetbaar als de auto in drive staat.
 
F1E0D63E-9E48-4FF4-BE29-8FE7AB097C37.jpeg

Onze oude klapkip is op kenteken precies 900 kg beladen. Past precies.
Net ff een verbuikstestje gedaan zonder alle belading.
Valt flink tegen. Wordt wel heel stoer om zo de alpen over te trekken.
10 minuten 95 km/h = 317 wh/km
10 minuten 90 km/h = 279 wh/km
Op de A2. De brug bij Hedel over de Maas beide keren over geweest.
Beide keren vanuit stilstand de snelweg opgereden.
Geen wind en 25 graden.
 
Oeh, dat is inderdaad wel wat hoog ja. Zeker omdat regen, wind tegen en hoogteverschillen het alleen maar erger gaan maken. Ik heb morgen bijna de hele rit tussen de 2 en 4 m/s wind tegen..... Kost me zo tussen de 20 en 40 Wh per km :). Ik kom dan denk ik rond de 310 a 330 Wh per km bij 110 km/u. Maar ik begin elke rit gewoon met 100 km/u. Als het dan meevalt gaat het gas er weer op :).

Ik twijfel meer over de drukte morgen. Ik rij morgen rond 11 a 12u weg (einde ochtend). Maar als de chargers onderweg druk blijken (kun je zien op dash uiteraard) dan pak ik Fastned Hazeldonk en Ionity Froyenne Nord. Dan heb ik pas bij Senlis een Tesla lader nodig. Dan is het laat genoeg om rustiger te zijn verwacht ik.
 
Wa


Wauw, da's laag. grote/kleine aanhanger? Enig idee van 't gewicht ervan?
Bij 100 km/h zal het gewicht er niet of nauwelijks toe doen. Ik denk dat het gewicht er sowieso niet veel toe zal doen.

Bij klimmen en optrekken wel natuurlijk, maar zolang je afdalen en afremmen kunt doen zonder veel gebruik te maken van je fysieke (oploop)remmen, komt dat deels weer naar je toe.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Tesla vriend Bjorn Nyland heeft op zijn youtube kanaal testresultaten gezet voor rijden met een lompe aanhanger en een lage variant. Zijn waardes zijn waarschijnlijk ook redelijk te gebruiken voor grotere caravan en vouwwagen.

De hogere caravans steken behoorlijk boven de Model 3 uit, vangen zo veel wind waardoor het verbruik behoorlijk hoog ligt. Waardes rond de 350 Wh/km lijkt dan niet onmogelijk.
 
Onze heenreis zit erop. We zijn aangekomen in Mostuejouls, Frankrijk (Gorges du tarn). Onze Model 3 (Long range dual motor) heeft zich perfect gehouden. De range is voldoende, al was 90 kWh bruikbaar wel lekker geweest. Dan kun je langer met hoge snelheid doorladen. Maar totaal geen probleem om met vouwwagen op vakantie gaan met deze Tesla.

Wij zijn een gezin met twee kids en bijhorende bagage. Op de vouwwagen stonden 4 mtb’s lekker wind te vangen en we hebben grote delen gewoon 120 op de teller gereden (dat is ca. 117 km/u werkelijk). Laatste stukje zelfs 133 teller (max 130 km/u in Frankrijk). Hieronder even per etappe de bijzonderheden.

Allereerst even mijn game plan uitleggen. Elke etappe rekende ik door op abetterrouteplanner.com (ABRP) met 290 Wh bij 110 km/u als referentie en vervolgens 250 kg extra gewicht en 2 m/s wind tegen. Ik zet de snelhie dop 100 km/u en begin elke etappe even met 100 km/u om voor te lopen op het schema van ABRP. Je kan dit tijdens het rijden zien (als je inlogt op de Tesla webbrowser op je tesla account) met een super mooie grafiek. Die toont dat de hele rit en laat zien of je voor of achter op schema loopt. Geeft heel veel vertrouwen. Ik heb nul range anxiety gehad!

De eerste etappe begon zaterdag 20 juli om 11:45 vanaf Wageningen. We hadden eigenlijk ingepland om als volgt te rijden: Lokeren – Lille – Senlis – Orleans en dan overnachten in een hotel bij de supercharger in Bourges. Omdat we niet wisten of het druk zou zijn bij de SuC’s had ik een alternatief via Fastned Hazeldonk (even een snelle top-up) direct naar Lille. En als Lille druk is kan je daar ook Ionity Froyennes Nord pakken (kom je bijna langs via de E403). Al snel werd duidelijk dat niet alles te plannen is. Bijkomend voordeel is dat je Fastned en bij de Ionity zoals in Froyennes niet hoeft af te koppelen met een aanhanger. Al is dat weinig moeite. De koppelingen zitten dan onder de bumper zonder zicht erop, maar kan dat na twee keer al met ogen dicht (zowel de 13-p als losbreek). De SuC’s waren gemiddeld voor de helft bezet, maar er was een ongeluk op de A15 waar we net achteraan sloten. Daardoor al bijna twee uur gereden voordat we bij de grens bij Hazeldonk kwamen (107 km….). Daar dus maar even koffie gedronken en bijgeladen. Verbruik was 287 Wh/km waarbij er flinke regenbuien waren en we naast de file (was maar 10km) telkens 110 km/u gereden hebben (mag niet, weet ik ). Bij 60% krijg je nog steeds 87 kW naar binnen bij Fastned. Bij 75% was dat nog 70 kW. Als snel merkte ik dat even lekker voetballen en dollen met een bakje koffie heerlijk tijdverdrijf is tijdens laden. De kids wilde nog blijven. Maar de accu was vol genoeg om Lokeren over te slaan en direct naar Lille te cruisen. Op naar de volgende leg. Circa 20 minuten geladen (van 56% naar 90%).

De tweede etappe van Fastned Hazeldonk naar de Lille SuC begon bij Antwerpen met de daar gebruikelijk file. Ook hier weer niet perse gerelateerd aan vakantiedrukte maar geholpen door wegwerkzaamheden. Omweg genomen via de binnenstad (N49a). Daardoor lag het tempo wat laag. Maar er was flinke wind tegen (tussen de 3 en 4 m/s) en daardoor lag het verbruik met 280 Wh/km nog redelijk hoog in het begin. Uiteindelijk waren we om 16:05 in Lille bij de lader met . Verbruik lag rond de 320 Wh/per km. In België mag je 120 km/u en dat kost energie. Hier was de wind nog matig maar dat zou na Lille nog wat aansterken. Met het gebruikelijke getreuzel van onze kids (spelen todat de accu vol is, en dan moeten plassen…) vertrokken we om 17:00 pas weer voor de volgende horde. Dat had best 5 a 10 minuten eerder gekund. Volgens mij was de accu al ruim voorbij de 90%.

De derde etappe van Lille naar Senlis is over een perfect gladde, rechte tolweg waar je 130 mag cruisen. De drukte op de weg was inmiddels voorbij (dit is zaterdag mensen! Gewoon om 12u vetrekken dus). Lekker cruisen met 120 op de teller met een audioboek voor de kids (Grijze Jager serie, zit er zelf ook helemaal in ). Verbruik met 4 m/s tegenwind was wel hoog (359 Wh per km) maar we reden ook lekker door (begin 110, later 120).

De vierde etappe van Senlis naar Orleans liep via de Peripherique. Verbruik was op dat stuk rond de 280 Wh/km. Na Parijs het hele stuk 120 op de teller gereden. Forse wind tegen gaf een totaalverbruik op deze 173 km van 346 Wh/km. Hier reden we na een half uur laden om iets over 22:00 weg voor het laatste stuk naar Bourges.

De laatste etappe van vandaag was kort (121 km) en we hadden expres genoeg prik in de accu gestopt om dit lekker snel te kunnen rijden. Hele stuk 120 km/u aangehoudenen verbruik was door de wind tegen van 4 m/s flink: 388 Wh/km. In iets meer dan een uur tijd waren we bij ons hotel.

na de overnachting hadden we twee stops voor de laatste 400km richting Mostuejouls (nabij Millau), Clermont Ferrand is erg leuk door de speeltuin bij het hotel. Kids wilden weer niet weg.... Weer teveel geladen. De wind was gaan liggen en daardoor ligt het verbruik nu rond de 310 Wh/km bij 120 teller. We merkten dat hoogteverschillen niet al teveel uitmaken als je de maar zorgt dat de aanhanger niet in de oplooprem schiet. Ik rij dus wat langzamer omhoog en laat hem lekker rollen van de heuvel waar dat kan. Verder geen bijzonderheden. Het rijdt echt heerlijk met deze combinatie. Tuurlijk, je stopt iets meer dan met een benzine/diesel. Maar dat leidt tot een herlijk relaxte reis. En wat laadt de Tesla Model 3 snel zeg. Te snel zelfs voor de kids :)

Zo, nu weer even lekker genieten van de vakantie. We rijden over een paar dagen door naar Spanje (Palamos). Daar rijden we dan zaterdag 10 augustus weer terug naar NL (overnachting in Senlis). Van die rit zal ik een kort logboekjes bijhouden met alleen tijden/verbruik en laadtijden. Geeft dan een mooie referentie.
 

Attachments

  • 20190720_134248.jpg
    20190720_134248.jpg
    669.8 KB · Views: 324
  • 20190721_122222.jpg
    20190721_122222.jpg
    500.6 KB · Views: 306
  • 20190720_213127.jpg
    20190720_213127.jpg
    292.5 KB · Views: 261
  • 20190720_232850.jpg
    20190720_232850.jpg
    206.7 KB · Views: 268
  • 20190721_135653.jpg
    20190721_135653.jpg
    531.6 KB · Views: 296