Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.12.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Heb sinds vandaag 2021.12.25.7
Update duurde langer dan voorspeld, 40 min. ipv 25.
Na de update werkte geen enkele DAB radio zender. Na scrollwheel reset dan weer wel. Ouff🙂
Er is zeker een kleine verbetering bijgekomen, het switchen van een Tunein station naar een andere duurt nu minder dan een seconde.🤗 Voorheen was dat tot 5 seconden.
 
Gisterenochtend een software update gehad voor onze Model 3 (2021.12.25.7). Sindsdien hebben we al twee keer een alarm gehad in omstandigheden waarin dit helemaal niet terecht is, een keer met sentry mode en een keer zonder. In de release notes staat echter enkel een nieuw spelletje en twee nieuwe talen. Is er ook een verborgen update van het alarmsysteem, of is dit toeval?

- GIsterenmiddag toen ik ergens geparkeerd stond, kreeg ik een bericht "Bewakingsmodus heeft de toestand Alarm geactiveerd.". Op de beelden van Sentry Mode zien we enkele mensen voor onze auto passeren op ruime afstand en ietwat geirriteerd kijken, zo van "wat een idioot alarm is dat, we raken de auto niet eens aan". We hebben het alarm zelf niet gehoord terwijl we maar een honderdtal meter weg waren, en we zagen het bericht pas even later.
- Deze ochtend hoorde ik uit de garage een gepiep komen zoals van een brandalarm (we herkenden het niet eens als auto-alarm omdat we het tevoren in twee en half jaar niet zo gehoord hadden). Toen ik bij de deur van de garage kwam, begon het geluid te haperen (als een brandmelder waarvan de batterij het begeeft, BIEP BIEP BIEP biep bippip bip") en stopte het. Ik keek in de garage en zag onze kat op de frunk zitten, maar die kat springt zo vaak op de auto, het glas staat altijd vol kattenpootjes, ze springt er soms op en af langs hoge planken van de garage en dat heeft nog nooit een alarm gegeven. Ik dacht nog steeds dat het een vals alarm van de rookmelder was tot ik het bericht op mijn telefoon zag "Auto-alarm is afgegaan.". We hebben hiervan geen beelden omdat sentry mode af stond.

De enige keren dat we vroeger het alarm gehoord hebben, is tijdens bandenwissels en dergelijke (ik was met de telefoon weggegaan en de auto had zich daarom vergrendeld en het alarm geactiveerd), en een keer toen onze dochter in de auto was blijven zitten en mijn vrouw er niet aan gedacht had dat het alarm aan zou gaan als ze even van de auto wegging. Telkens was het een hoop lawaai met alle toeters en bellen, inclusief claxon en bach, maar was het ook duidelijk waarom het gebeurde.

Wat is er aan de hand? Is het alarm zo gevoelig geworden dat we elke nacht gaan wakker worden als de kat nog maar eens op de auto gesprongen is? En dat we elke keer berichtjes gaan krijgen wanneer er iemand langs de auto passeert, zodat we op de duur gewoon al niet meer gaan kijken? In dat geval moet dat alarm gewoon uitgeschakeld worden en hebben we dus geen alarm en geen sentry mode meer...
 
  • Like
Reactions: OttoR
Yep. Model X maakt er een gewoonte van om met de vleugeldeuren hele kolonies binnen te halen. En dan gaat het alarm even uit voor de nacht.
Goed om weten, in elk geval geruststellend dat het dan niet meer elke nacht gaat gebeuren. Toch wel raar, op internet staan er filmpjes van mensen die door de open raam naar binnen leunen om dingen uit de auto te halen zonder enig alarm, terwijl een vliegje kan het dus wel kan triggeren.

Maar inderdaad, mijn vrouw bevestigde dat er gisteren ook een vlieg in de auto zat toen we doorreden van die plaats waar het alarm was afgegaan. En deze ochtend dus ook. Hopelijk was dat het dus.
 
Goede vraag, toen ik in de auto ging zitten om naar de beelden te kijken, zat er een kleine vlieg in. Maar dat gaat toch het alarm niet doen afgaan?!
Helaas wel, heb hetzelfde gehad deze week, toevallig bij mij ook vlak nadat de update naar 2021.12.25.7 was doorgevoerd. Een vlieg in de auto en tot 2 keer toe het alarm afgegaan. Voor die tijd heb ik eigenlijk nooit vliegen in de auto gehad, dus ook geen last van dit probleem, maar ik heb hier vaker mensen over horen klagen.

Ik denk dat Tesla de vlieg als “bug” in de nieuwe release heeft ingebouwd:D
 
Toch wel raar, op internet staan er filmpjes van mensen die door de open raam naar binnen leunen om dingen uit de auto te halen zonder enig alarm, terwijl een vliegje kan het dus wel kan triggeren.
Dat is niet raar want vele jaren zijn S/X modellen zonder bewegingsmelder geleverd. Late (2018?) werd dit standaard op alle Europese modellen en had je in Amerika een security package als optie welke nog iets later ook standaard werd.

Ik moet even afkloppen want ik laat bijna altijd m'n dakraam geheel open en m'n alarm is maar 2x afgegaan. Niet door vliegen maar omdat er opeens een wind vlaag was. Ik vermoed dat hierdoor de temperatuur zeer snel in de auto daalde en dit de sensoren beinvloede.
 
Heb een afspraak gehad bij het Service Center (laadklep kapot en blanke lak die losliet van de bumper) en die gaven aan dat de range normaal is en binnen de specificaties valt.... Ik rij nu met ABRP en hou het allemaal een beetje in de gaten wat ik verbruik, maar de app blijft tot op heden vasthouden aan de vooringestelde 5% accudegeneratie.

Overigens is mijn verbruik gemiddeld 135 Wh/km in de zomer.