Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.36.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb volgafstand op 2 en merk dat ie bij verkeer dat terug versnelt, iets trager aansluit, maar globaal gezien houdt ie zoals vanouds z'n afstand.

Wat is je reële afstand met volgafstand op 1? Als je tevoren niet TACC gewoon bent en nogal op het oog reed, is de kans groot dat je gewoon altijd een te korte volgafstand aan hield. Het advies is halter tacho bij normaal droog verkeer, oftewel 50 meter bij 100 km/u (en 62,5 meter bij 130 km/u) en dat is doorgaans al 4~5 stippellijnen afstand van je voorligger.
Wat de volgafstand zou moeten zijn kan je inderdaad over discussiëren, en naar mijn idee zou die onder bepaalde omstandigheden groter mogen zijn.
Maar als de auto van menig is dat een bepaalde volgafstand acceptabel is, dan is het verschil in aansluiten met ouder firmware niet “iets” trager is, maar naar mijn idee “heel veel” trager. Zoveel trager dat autos achter je de neiging hebben om rechts te gaan inhalen omdat ze denken dat je niet zit op te letten.
 
  • Like
Reactions: Stijntje
Ik denk dat de volgafstand afhangt van de omstandigheden. Als het regent lijkt dielanger. Ook bij drukker verkeer.

Is ook psychologisch. Als passagier vind je ook vaker dat de bestuurder gevaarlijker rijdt dan je zelf zou doen. Dat is omdat je zelf de situatie niet in handen hebt.

Ik vind hem (AP1) op stand 1 te dicht rijden en denk dat hij nooit zal kunnen stoppen als de voorligger een noodstop uitvoert. Hoewel ik vaak nog dichter rij als ik zelf rij. Ik zou dan wellicht ook niet tijdig kunnen stoppen, maar ik schat de situatie zo in dat ik er op kan vertrouwen dat de voorligger geen noodstop zal uitvoeren. Wat natuurlijk verkeerd is.
 
Lijkt wel of die radar uitgezet is. Zag altijd 2 of 3 auto's voor mij. Nu maar een... Hoe is dat bij jullie?

Merk ook dat met 2021.36 iets fundamenteels is veranderd. Er wordt meer afstand tot voorliggers gehouden, ander gedrag (schokkeriger) tijdens file rijden rijden en ook het wisselen van rijbaan verloopt anders.... Dat zou best kunnen komen doordat radar is uitgezet...... maar hoe kom je daar op een makkelijke manier achter ...
 
  • Like
Reactions: Remog
16 strepen op de snelweg is 16 x (3mtr streep + 9mtr geen streep) is 192m afstand. Zeg bijna twee hectometer bordjes... Het Tesla radar kijkt maar ca. 150m ver weg... Rijdt dan je voorganger niet gewoon harder dan jij.
Ja, de strepen noem ik maar wat op. Maar als ik max speed op 130 heb staan en snelheid is 100 maar de voorranger begint wel kleiner te worden en neemt het gerust zijn tijd om tot de max te komen. En de achterliggers 🤷‍♂️

Maar gisteren en vandaag na mijn post even opnieuw gaan kijken/aanvoelen, want mijn perspectief kan nog best veranderen, maar het viel mij op dat afstand onder 10 km per uur, bv tijdens file, volgafstand wel heel klein is. Het remt netjes "bumper to bumper" en accelereert prima, echt een heel ander gedrag dan bij hogere snelheid.

Ben ik de enige met steeds langer wordende volgafstand bij name de uitritten?
 
Merk ook dat met 2021.36 iets fundamenteels is veranderd. Er wordt meer afstand tot voorliggers gehouden, ander gedrag (schokkeriger) tijdens file rijden rijden en ook het wisselen van rijbaan verloopt anders.... Dat zou best kunnen komen doordat radar is uitgezet...... maar hoe kom je daar op een makkelijke manier achter ...
Het lijkt ook een wat kleinere groep die het gekregen heeft en er is op een 36.5 installatie in Australië verder geen opvolger. Mij valt op dat hij bij verkeerslichten in eerste instantie veel langzamer optrekt dan eerst
 
  • Informative
Reactions: Eriksc
Ik vind dit geen fijne versie:
- ook als het niet regent wordt een glimmende asfalt lijn gezien als doorgetrokken streep met alle rare stuurbewegingen als gevolg;
- dashcam steeds foutmeldingen op stick. Drie keer in auto geformatteerd en nu werkt het pas weer. Raar.
- nu werkt dashcam de ene rit wel en daarna weer niet. Geen idee waar het aan ligt.
 
Deze versie heeft voor mij de grootste 'ergernis' weggehaald (het afzetten van AP bij het richting aangeven). Enige wat bij mij nog steeds niet is opgelost, zijn de ruitenwissers. Als het avond is en ik rijd in een straat met lantarenpalen, dan gaat geheid mijn ruitenwisser af. Dat is een aantal versies geleden erin gekomen en er helaas nog steeds niet uitgehaald.
 
Deze versie heeft voor mij de grootste 'ergernis' weggehaald (het afzetten van AP bij het richting aangeven). Enige wat bij mij nog steeds niet is opgelost, zijn de ruitenwissers. Als het avond is en ik rijd in een straat met lantarenpalen, dan gaat geheid mijn ruitenwisser af. Dat is een aantal versies geleden erin gekomen en er helaas nog steeds niet uitgehaald.

Kun je eens benoemen wat je hier precies mee bedoeld? Zeg je nu dat AP weer wordt geactiveerd na het wisselen van rijstrook?
 
Nee, in de vorige versie bleef AP actief als je richting aangaf. Je moest het stuur dus doordrukken om van rijbaan te wisselen. Erg irritant. In de nieuwe versie gaat het weer zoals vanouds: richting aangeven haalt de AP eraf en je kunt soepel van baan wisselen.

Kun je eens benoemen wat je hier precies mee bedoeld? Zeg je nu dat weer wordt geactiveerd na het wisselen van rijstrook?
 
2021.36.5 komt nu binnen op MX.
Dan maak ik het compleet voor de MS <grin>

Zie niet echte verbeteringen in de notes. Maar wellicht worden we aangenaam verrast tijdens het rijden. Hier helaas nog veel klanten waar ik om corona redenen niet welkom ben en dus veel via teams werk. Wat langere rit met snelweg (mijn toepassing voor FSD) wordt pas weekend....
 
Bijzonder, ik heb nog nooit een versie meegemaakt waarbij AP uitschakeld zodra je het knipperlicht half of geheel doordrukt met mijn Model S.

Misschien te maken dat ik FSD heb en dan een lane change wordt gestart?

Nee ik heb dit ook nog nooit gehad. AP blijft er bij mij op maar om van baan te wisselen heb je maar een heel licht tikje nodig om lane assist te deactiveren. Wel het knipperlicht gebruiken natuurlijk. Als ik die niet gebruik moet ik hem inderdaad behoorlijk doordrukken.

Ik hoopte eigenlijk op dat hij Lane assist weer zou activeren bij het bereiken van de andere baan. :)
 
Mea culpa, het gaat uiteraard om lane assist die een tijdje dus niet meer door de richtingaanwijzer eraf ging. Daardoor moest je het stuur doordrukken. Dat is dus weer gemaakt.

Nee ik heb dit ook nog nooit gehad. AP blijft er bij mij op maar om van baan te wisselen heb je maar een heel licht tikje nodig om lane assist te deactiveren. Wel het knipperlicht gebruiken natuurlijk. Als ik die niet gebruik moet ik hem inderdaad behoorlijk doordrukken.

Ik hoopte eigenlijk op dat hij Lane assist weer zou activeren bij het bereiken van de andere baan. :)