Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.24.x

This site may earn commission on affiliate links.
Ja dat herken ik wel; desondanks alle aankondigingen evolueert de AP niet echt super vind ik ook.

En de beta automatische ruitenwissers zijn ook opnieuw compleet onbruikbaar in mijn geval. Gisterenavond hadden we hier vrij hevige neerslag, en desondanks dat bleven de ruitenwissers in de "auto" stand lekker zitten waar ze zaten. Dus moet ik ze weer handmatig bedienen, zoals bij mijn auto van 20 jaar geleden.

Iets later, toen het weer droog was, sprongen ze dan plots toch aan, en dan nog in de snelste stand. Dat ze dat niet goed krijgen snap ik toch ook niet.
Ik heb ondertussen 5800km en nog nooit ruitenwissers nodig gehad, behalve om het stof er af te sproeien.

Ik snap wel waarom ze het niet goedkrijgen. Camera’s kunnen zo dicht (op de voorruit) niet focussen om de regen goed te kunnen inschatten.

Maar voor ik het ganse forum mij verwijt dat ik alles goed praat: het is niet omdat ik het begrijp dat ze niet met een oplossing moeten komen😉.

Dat ze aan gingen toen het droog werd, is waarschijnlijk door een verdwaalde druppel die voor de camera kwam. Misschien vanaf het dak bij vertragen of remmen.
Of zouden ze nu ook een database gebruiken (buienradar) om te beslissen hoe hard de ruitensproeiers moeten gaan op de plaats waar je je bevindt en zat die data verkeerd?
 
Of zouden ze nu ook een database gebruiken (buienradar) om te beslissen hoe hard de ruitensproeiers moeten gaan op de plaats waar je je bevindt en zat die data verkeerd?
Dan zou ik het nog eeen beetje begrijpen. Nu, zoooo een ramp is het nu ook weer niet, maar op een auto van die prijsklasse had ik wel graag gehad dat zoiets simpel werkt. Al is het maar om niet altijd de risé te zijn als er mensen me vragen hoe goed die automatische ruitenwissers nu weer werken op mijn peperdure Tesla die het perfect doen op hun KIA...
 
Ik denk dat vergelijkingen met AP1 echt zinloos zijn.
Interessant om te lezen over iemand die AP1 en AP2/3/FSD ervaring heeft. Helpt mij begrijpen dat mijn vriend die een M3 heeft, niets van AP wil horen. Ik had hem toen verteld hoe top AP was... onwetend dat AP2 zo "verschillend" zou zijn dan AP1.

Mijn frustratie is vooral dat het met een 6 jaar oude AP1 met slechts 1 camera nooit storend was en dat na na 6 jaar meer ervaring, doorontwikkelen technilogische vooruitgang, datacaptatie, en 7 extra camera’s, processor die tig maal krachtiger is.
Het is al 6 jaren geleden...
Voor mij, graag updates van U ervaringen en observaties.
Als/wanneer U merkwaardig vooruitgang ervaart, lees ik het ook graag.
 
Ik denk dat je alles met een korrel zout moet nemen. Ik heb ook een paar AP1 vervangwagens gehad in het begin, en wat vooral duidelijk was is dat ie veel dingen niet zag, maar simpelweg z'n voorganger volgde. Als de voorganger geen fouten maakte, ging het erachter ook goed.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik denk dat je alles met een korrel zout moet nemen. Ik heb ook een paar AP1 vervangwagens gehad in het begin, en wat vooral duidelijk was is dat ie veel dingen niet zag, maar simpelweg z'n voorganger volgde. Als de voorganger geen fouten maakte, ging het erachter ook goed.
Ik begrijp het. De betekenis van de ‘auto’ in autopilot bij AP2 is dus niet zelf rijden, maar zelf fouten maken. Geen fouten van voorgangers nodig 🙂

Voorgangers maken in principe geen fouten, als je alleen maar moet opletten om te zien of ze geen fouten maken, dan is het heel chill rijden.

Ik heb AP1 nooit fouten zien maken omdat de voorganger dat deed. Ooit heb ik bij druk avondspitsverkeer 2 auto’s voor mij op de stilstaande file zien knallen, 3 auto’s achter mij ook in elkaar. mijn auto was al aan het remmen voor mijn voorganger dat deed. Ik was de enige van 6 auto’s op rij die ongeschonden tussen de kettingbotsing zat.
Ik wist wat hij kon. Op de autoweg kon ik er volledig op vertrouwen. Ik keek voor mij zover ik kon zien en als ik geen stilstaand verkeer voor mij zag, dan kon ik weer een tijdje elders kijken. Als er iemand voor reed, vertrouwde ik er zo goed als volledig op. Als ik zelf reed reed ik nog veel dichter en vertrouwde ik er onbewust ook op. Op een voorrangsweg vertrouw je er ook op dat niemand uit een zijstraat een fout zal maken.
 
Op een voorrangsweg vertrouw je er ook op dat niemand uit een zijstraat een fout zal maken.
Heb ik jou een interessant verhaal van toen ik nog met de motorfiets reed 😬

Nee, wat ik AP1 zag doen was slaafs de voorligger volgen, inclusief links willen afslaan als de voorligger dit ook deed, dan het opgeven terwijl ie dus naar het rijvak van de tegenliggers stuurde. Heb ik 2 keren zien gebeuren.

Ik vond dat AP1 nergens in uitblonk, behalve dat ie voor elke voetganger en fietser natuurlijk niet inhield maar ze gewoon negeerde. Het hangt maar af wat je belangrijk vind.

AP2 rijdt dan zoals een verse 18-jarige die met de leswagen onzeker onderweg is. AP1 rijdt dan zoals de 19-jarige die zelfzeker denkt dat ie kan rijden.
 
Ik vond dat AP1 nergens in uitblonk, behalve dat ie voor elke voetganger en fietser natuurlijk niet inhield maar ze gewoon negeerde. Het hangt maar af wat je belangrijk vind.
Dat deed hij wel. Ze kwamen ook in beeld. Maar inderdaad niet als ze op het fietspad reden aan de andere kant van de parkeerstrook, zoals AP2 doet.
Liever wat aandachtig zijn op die weinige momenten waar je samen met trage weggebruikers rijdt, dan constant onaangename verrassingen te moeten ondergaan. Aandachtig blijven moet je sowieso doen, ook met AP2, omdat het wettelijk moet, maar vooral omdat je weet dat je met de wattpedaal zal moeten overrulen.
 
Op welke stand staat je "volgafstand"?
Dit gedrag is ongeacht de volgafstand. Het rem gedrag bij een stilstaande auto is praktisch identiek. Net als het "auto voor je rijdt weg, AP wacht heel even om daarna te hard op te trekken om daarna weer af te remmen naar dezelfde snelheid als de voorligger". Dat yoyo'en bij het optrekken is echt heeeeeeel erg irritant.

Wat echt gek is want dat heeft echt SUPER goed gewerkt. Dat is wat ik echt vervelend vind worden aan AP. De regressies...
 
Ik lees dat men in de USA op een 90 en 100 Model S en X ineens een snelheid van 165 - 180 kW behaalt sinds 2022.24.

Interessant, ik zou verwachten dat een Raven S dat wel zou moeten halen maar jij suggereert dat dit pre-Raven is. Ik hoop het!

Ik had altijd gehoord dat de bekabeling van de pre-Raven modellen niet genoeg zou zijn voor het Amperage.
 
Trouwens, bij mij is de update gekomen met Tesla Vision. Volgafstand kan niet meer op 1. Nu zijn dus 2 klikjes met het pookje in de S/X volgafstand 2.

Is toch raar, hardware buitengebruik zetten die perfect te gebruiken is met harde regen en mist. Situaties waar AP zich zelfs UITSCHAKELD maar waar TACC nog wel een tijdje actief blijft. TACC in die situaties is dan ook verledentijd.
 
Een camera zal de afstand misschien niet continu capteren maar met (weliswaar korte) tussenpozen, er moet immers eerst gefocust worden of misschien reageren ze pas op snelheidswijzigingen als er een afwijking over de x % gaat.

Dit is juist het probleem.

Een mens is SUPER slecht in het inschatten van afstanden en houd voornamelijk afstand op basis van zicht en omgevingscondities en vooral het vooruit kijken als je een enigszins goede bestuurder bent.

AP probeert het volgen in een formule vast te leggen.

AP zou juist bijvoorbeeld moeten merken dat het in een file rijdt en dus nerveus afremmen en optrekken super oncomfortabel is en zelfs contraproductief en de auto onderdeel maakt van het probleem (onnodig remmen en niet constant rijden). Terwijl juist bij het stoplicht bij groen bij de minste beweging voor je AP meteen mee moet rijden en niet moet inhouden. Nog beter dat bij een rood licht in de verte de auto gaan uitrollen zoals feitelijk "het nieuwe rijden" wordt toegepast. Besparen van brandstof en remmen of in het geval van EV's besparen van onnodige verliezen. Het is zo onnatuurlijk dat als een stoplicht in de verte op rood springt AP gewoon flink blijft door stomen tot net voor het stoplicht om dan hard te remmen.

Volgafstand (in tijd) tijdens files enigsinds laag. Bij een lege snelweg volgafstand (in tijd) hoog.
 
  • Like
Reactions: Stijntje and Phil V
Nieuw fenomeen: tijdens installatie van 24.6 op onze MX vanochtend wordt het alarm getriggerd. De installatie zit op 60% dus met de app kun je niets uit. Ook het openen van de deuren met de keyfob laat het alarm niet stoppen…

De update is nu net klaar, en daarmee ook het alarm. Blij dat ik niet in een woonwijk woon…
 
  • Informative
Reactions: dutchchili
Trouwens, bij mij is de update gekomen met Tesla Vision. Volgafstand kan niet meer op 1. Nu zijn dus 2 klikjes met het pookje in de S/X volgafstand 2.

Is toch raar, hardware buitengebruik zetten die perfect te gebruiken is met harde regen en mist. Situaties waar AP zich zelfs UITSCHAKELD maar waar TACC nog wel een tijdje actief blijft. TACC in die situaties is dan ook verledentijd.
Ik vind het frustrerender dat AP zich voor de rest van de rit uit zet bij winters weer omdat er sneeuw op de voorbumper blijft hangen hoewel de weg vrij is... ;)

Op mijn 2017 Model X 100D met HW3.0 geen melding over Vision. Rijdt even lekker als tevoren (of eigenlijk lekkerder, hij heeft al meer dan een week geen problemen met auto lane changes naar rechts).

Ik vind overigens nergens meer informatie of de pre-facelift X en S tot 160kW laden zouden ondersteunen nu.
 
Eerste rit met Tesla Vision. Ik ben eerlijk gezegd best wel blij :)
- snelheidsborden worden bij mij nu gelezen;
- invoegen op A1 gaf altijd wat schokken, maar nu vloeiend. Kan zijn omdat mijn snelheid wat lager was (busje met 80km voor mij);
- minder verkeerde voorstellien noa rijbaanwisselingen.

Dan in bijna lege garage inparkeren. In twee keer, dat zou ik zelf ook waarschijnlijk hebben gedaan. Wel uiteraard wat raar schokken maar toch. Zie foto's. Is het perfect? Nee. Is het goed? Ik vind van wel.
 

Attachments

  • PXL_20220907_054219627.jpg
    PXL_20220907_054219627.jpg
    315.2 KB · Views: 65
  • PXL_20220907_054213407.jpg
    PXL_20220907_054213407.jpg
    311.3 KB · Views: 36
Trouwens, bij mij is de update gekomen met Tesla Vision. Volgafstand kan niet meer op 1. Nu zijn dus 2 klikjes met het pookje in de S/X volgafstand 2.

Is toch raar, hardware buitengebruik zetten die perfect te gebruiken is met harde regen en mist. Situaties waar AP zich zelfs UITSCHAKELD maar waar TACC nog wel een tijdje actief blijft. TACC in die situaties is dan ook verledentijd.
Op dit moment is Tesla Vision feitelijk slechter dan radar (grotere volgafstand, lagere max snelheid, ziet geen auto's meer voor de huidige auto, lijkt trager te reageren), daar zullen de meesten het over eens zijn. Maar omdat over een tijdje het overgrote deel van Tesla's überhaupt geen radar meer heeft, ontkom je er niet aan om alles op één stack te hebben. Los NNs voor radar input zijn niet te onderhouden (denk al aan de extra training, QA, enz). Een radar heeft ook nadelen, zie bijv Karpathy's presentatie vorig jaar over de error rates die radar input met zich meebrengt.

Er zitten ook voordelen aan Tesla Vision: de detectie van borden lijkt beter (zoals @Hbrink ook aangeeft) en de onderliggende modellen zijn hetzelfde als die van FSD Beta. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat het gelijk of beter presteert dan radar. Het feit dat MobilEye ook vision-only gaat is voor mij een extra bevestiging dat dit de goede keuze is.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Op dit moment is Tesla Vision feitelijk slechter dan radar (grotere volgafstand, lagere max snelheid, ziet geen auto's meer voor de huidige auto, lijkt trager te reageren), daar zullen de meesten het over eens zijn.

Een ritje van 15km zegt niet veel, maar ik heb dit niet kunnen constateren. Nu rij ik altijd met afstand 5 en ik zie mijzelf niet snel boven de nieuwe maximumsnelheid rijden. Trager reageren heb ik vandaag niet bemerkt, maar wellicht dat ik daar volgende week iets meer over kan roepen.

Leuk ervaringen uitwisselen!
 
Het feit dat MobilEye ook vision-only gaat is voor mij een extra bevestiging dat dit de goede keuze is.
Interessant. Voor alle duidelijkheid, voor volledig autonoom rijden kiest MobilEye nog altijd voor camera + radar + lidar. Overigens zijn er ook heel wat geruchten dat Tesla aan een radar met hogere resolutie werkt.

Ik vraag me momenteel toch af waarom ik een update zou installeren die het slechter doet. Ik vind de volgafstand en het optrekken in files nu al vervelend, laat staan dat het nog erger wordt.

Dat verkeersborden beter herkend zouden worden kan, imho, niet liggen aan het uitsluiten van radar. Dit kan dan meteen ook geen voordeel zijn van vision only.
 
Interessant. Voor alle duidelijkheid, voor volledig autonoom rijden kiest MobilEye nog altijd voor camera + radar + lidar. Overigens zijn er ook heel wat geruchten dat Tesla aan een radar met hogere resolutie werkt.
In hun PR zegt dat MobilEye rekent op camera, radar en LIDAR. In de praktijk zijn al hun PR-ritten vision only. Zij claimen dat radar+lidar de backup verzorgt.

Is ook logisch, ons hele wegennet is gemaakt voor vision. Met alleen radar+LIDAR geraak je er niet, maar met alleen camera wel.
 
Dat verkeersborden beter herkend zouden worden kan, imho, niet liggen aan het uitsluiten van radar. Dit kan dan meteen ook geen voordeel zijn van vision only.

Dat radar deactiveren positief op herkennen verkeersborden zou werken, geloof ik ook niet. Maar wel dat bij inzetten op Vision Only er steeds verbeteringen in dat deel worden aangebracht. En daar valt verkeersborden herkenning wel onder...
 
  • Like
Reactions: Niek