Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Zo, de AP1 auto terug gegeven en heb mijn eigen AP2 terug.

Daar stond ook de 2018.24.1 klaar en heb ik gisterenavond geïnstalleerd.

Blijkbaar is er ook iets veranderd aan de kleuren en opbouw van het navigatiescherm op de MCU? Het blauwe van je route is iets fletser geworden, en de lijnen zijn iets minder gedetailleerd.
 
Ander dingetje: Klopt het dat de auto op een weg met 2 rijstroken en een vangrail tussen de 2 rijbanen niet kan wisselen van rijbaan als er geen vluchtstrook is? Op de ring groningen bijvoorbeeld werkt lane change niet. Hij ziet de naastliggende rijstrook niet, terwijl die er wel degelijk is. Het enige verschil dat ik zo kan ontdekken met een snelweg is de vluchtstr

Dat zit hem niet in de softwareversie maar in de kaartinformatie die de auto onderweg download.
Half Mei is er door Tesla een nieuwe set kaarten gereleased waarin autolane change op meerdere wegen (N-wegen) actief werd. Kennelijk niet op de ringweg Groningen.
 
Overigens nog een paar andere opmerkingen over 2018.24.1:
  • als je AP activeert, neemt hij niet altijd correct de snelheidslimiet als gekozen snelheid
  • je kan met AP ook harder dan de snelheidslimiet + je eigen gekozen marge, ook op gewone wegen
  • hij verlaagt niet automatisch de snelheid als je een zone met lagere snelheidslimiet in rijdt.
Ik vind het geen succes.
 
Omdat ik het steeds actief melden aan het stuur met een handbeweging behoorlijk irritant vind heb ik gisteren een klein experiment gedaan. Ik vond namelijk een groot servet in mijn auto (ooit een keer gekregen na een diner ;) ). Die heb ik losjes opgerold en onder aan mijn stuur gebonden. Vervolgens heb ik het uiteinde tussen mijn been en de stoel gelegd. De handen heb ik natuurlijk tijdens het experiment netjes heel los aan het stuur gehouden om te kunnen ingrijpen. Het resultaat was dat ik op het rechte stuk snelweg geen melding meer kreeg en auto heel prima en eindeloos bleef rijden. In scherpe bochten werkt het natuurlijk niet omdat dan de stuurbeweging teveel belemmerd wordt. Inhalen daarentegen werkt wel weer prima. Voor de duidelijkheid: het was maar even een experiment waarbij ik de handen aan het stuur hield en elk moment het stuur vrij kon geven door mij been een beetje op te tillen. Conclusie voor mij was dat AP2 al heel goed in staat is om autonoom te rijden op de snelweg. Slechts om veiligheidsredenen wordt regelmatig het melden aan het stuurwiel door Tesla geëist. Dat is op zich jammer omdat het systeem zelf al tot heel veel in staat is. Ooit zal er wel een update komen waarbij we regelmatig gedurende een langere periode het stuur los kunnen laten. Tot die tijd zullen we ons regelmatig moeten melden helaas.
 
  • Helpful
Reactions: TomorrowCar
Omdat ik het steeds actief melden aan het stuur met een handbeweging behoorlijk irritant vind heb ik gisteren een klein experiment gedaan. Ik vond namelijk een groot servet in mijn auto (ooit een keer gekregen na een diner ;) ). Die heb ik losjes opgerold en onder aan mijn stuur gebonden. Vervolgens heb ik het uiteinde tussen mijn been en de stoel gelegd. De handen heb ik natuurlijk tijdens het experiment netjes heel los aan het stuur gehouden om te kunnen ingrijpen. Het resultaat was dat ik op het rechte stuk snelweg geen melding meer kreeg en auto heel prima en eindeloos bleef rijden. In scherpe bochten werkt het natuurlijk niet omdat dan de stuurbeweging teveel belemmerd wordt. Inhalen daarentegen werkt wel weer prima. Voor de duidelijkheid: het was maar even een experiment waarbij ik de handen aan het stuur hield en elk moment het stuur vrij kon geven door mij been een beetje op te tillen. Conclusie voor mij was dat AP2 al heel goed in staat is om autonoom te rijden op de snelweg. Slechts om veiligheidsredenen wordt regelmatig het melden aan het stuurwiel door Tesla geëist. Dat is op zich jammer omdat het systeem zelf al tot heel veel in staat is. Ooit zal er wel een update komen waarbij we regelmatig gedurende een langere periode het stuur los kunnen laten. Tot die tijd zullen we ons regelmatig moeten melden helaas.
Ik hou gewoon een vinger tegen m'n stuur, werkt ook.
 
13ED7E93-48EB-4210-A93E-74E86D3B5297.jpeg
Ik duw natuurlijk zo tegen de spaak dat als er geen tegendruk zou zijn, ik het stuur naar rechts zou sturen :)
 
Ik ben eens een lijstje gaan maken met bugs die ik ervaar met mijn auto van bijna 1,5 ton. Ik ben niet happy als ik heel eerlijk ben. Ik was benieuwd of er nog meer bugs zijn die ik nog mis. Ik laat AP dan nog even buiten beschouwing, want dat is 'beta'.

Welke bugs mis ik nog? :(

Dit was nog met 2018.18.2 software, daarna niet meer getest:

Leg je keyfob eens in je auto in het middenconsole, waar Tesla adviseert om contact te hebben met de auto. Mijn MX100D ging na 30-60 secs vanzelf op slot!

Mijn (6 jaar oude) Volvo v40 en mijn (5 jaar oude) v60 PHEV hebben elk 5-7 sensoren in de auto (elke deurklink, middenconsole) waardoor hij “driehoeksmetingen” kan doen: het is onmogelijk om een Volvo te vergrendelen als de sleutel IN de auto ligt. Extra lullig als je niet thuis bent, je 2e keyfob niet bij je hebt en je telefoon ook nog eens in de auto ligt en je je Tesla account beveiligd hebt met een sterk wachtwoord (lees: veel random tekens, waardoor het een uniek wachtwoord is).

Uiteindelijk password reset gedaan, daarna op telefoon van iemand anders de Tesla app geïnstalleerd en de auto weer kunnen ontgrendelen: best joke ever, maar op dat moment absoluut niet gaaf met je gloednieuwe auto die net 10 uur weg is uit Factory 2 te Tilburg..

Verder wat betreft de radio settings: de 1e en 2e icon bij je favorieten zijn “spook-knoppen”: die reageren vaak niet en hebben echt totaal onvoorspelbaar gedrag wat ze laten zien. De knoppen daarna werken wel altijd gewoon. En sowieso is de radio echt zwaar teleurstellend en ervaar ik dezelfde problemen als jij beschreef (maar daar hebben we het ook al over gehad via IRC). Enige pluspunt is dat hij automatisch overschakeld van DAB+ naar analoog FM. Helaas gaat hij niet terug naar DAB+ als dat weer te ontvangen is (als je bijv een tunnel door rijdt).

Oh, en: MCU2 heeft geen AM (geen idee of dat MCU related is, maar mijn MS90PD had een MCU1 en die had wel AM: ook de radio daarin was anders en iets stabieler met favorieten en DAB+
 
Barett Riley was een 18 jarige die recentelijk om het leven kwam bij een ongeluk met de Tesla van zijn vader. Toch wel opmerkelijk (op z'n zachts gezegd) dat een autoproducent in een software-update publiekelijk hier aan refereert. In positieve zin dan... Vrijwel alle andere merken zouden een dergelijke publiekelijke referentie beschouwen als negatieve marketing.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: robertvg and Tozz
Barett Riley was een 18 jarige die recentelijk om het leven kwam bij een ongeluk met de Tesla van zijn vader. Toch wel opmerkelijk (op z'n zachts gezegd) dat een autoproducent in een software-update publiekelijk hier aan refereert. In positieve zin dan... Vrijwel alle andere merken zouden een dergelijke publiekelijke referentie beschouwen als negatieve marketing.
Ja, of de legal department zou het tegenhouden
 
Ooit zal er wel een update komen waarbij we regelmatig gedurende een langere periode het stuur los kunnen laten. Tot die tijd zullen we ons regelmatig moeten melden helaas.

Van belang is niet alleen oplettend te zijn, maar ook, toch zeker op lange reizen, regelmatige spieroefeningen. Hieronder polsgewichtjes van 500 gram van Decathlon. Worden per paar verkocht (@9,95 EUR). Maar natuurlijk kan je er maar één tegelijk gebruiken vermits je andere hand op het stuur moet blijven. Wat dan te doen met het tweede gewicht, gelet op het gebrek aan praktische bergruimte in de Tesla? Gewoon rond je stuur laten hangen zou ik zeggen.

Hou het veilig!

img_1021-jpg.203931
 
Last edited:
Verder wat betreft de radio settings: de 1e en 2e icon bij je favorieten zijn “spook-knoppen”: die reageren vaak niet en hebben echt totaal onvoorspelbaar gedrag wat ze laten zien. De knoppen daarna werken wel altijd gewoon.

Vanmorgen 2018.24.1 ontvangen! Mijn browser werkt weer, fijn, want ik heb vanmorgen iemand een proefrit laten maken :) Waar ik verder achter kwam met betrekking tot de verdwenen favorieten.. Wat ik met name miste waren mijn TuneIn favorieten. Tot mijn verbazing kwamen deze spontaan terug toen ik handmatig TuneIn als input selecteerde.

Blijft een bug, maar ze zijn nu in ieder geval terug te halen.