Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een aantal keer mailcontact gehad met Tesla hierover, hun verzoek was om elke keer een (bug)report te maken met de spraakfunctie op het stuur, ze nemen dan screensshots van de schermen en camera’s. Geef toe als het gebeurt ben ik ook meestal druk met in spiegels kijken ipv knopje op het stuur te drukken.
Ik heb nog niet met .24 op de snelweg gereden maar de laatste versies waren bij mijn auto’s al een heel stuk voorspelbaarder.
 
Ik heb een aantal keer mailcontact gehad met Tesla hierover, hun verzoek was om elke keer een (bug)report te maken met de spraakfunctie op het stuur, ze nemen dan screensshots van de schermen en camera’s. Geef toe als het gebeurt ben ik ook meestal druk met in spiegels kijken ipv knopje op het stuur te drukken.
Ik heb nog niet met .24 op de snelweg gereden maar de laatste versies waren bij mijn auto’s al een heel stuk voorspelbaarder.

Mail contact met Tesla.....

Ik heb nog nooit een reactie terug gehad.

Hoe werkt zo'n bug report dan?
Wellicht als meerdere het opsturen dat er ook wat gaat gebeuren want wat ik hier begrijp wordt het alleen maar slechter.
 
Ik lees overal die 'in de ankers' verhalen, maar mij komen die helemaal niet bekend voor. Ik rij AP1, en heb een heel enkele keer gehad dat de auto onverklaarbaar afremt, maar zeker niet 'in de ankers'. Bij mij heeft het m.i. nog geen gevaarlijke situaties opgeleverd. Een simpel tikkie op 't wattpedaal is genoeg tot nu toe.

Gebruiken jullie de 'report' functie via voice controls wel als het gebeurt? Op die manier kun je eenvoudig aan Tesla doorgeven als er een issue op een specifieke plek is en kunnen ze 't wellicht fixen.. Volgens mij kun je volstaan met "Note: Autopilot braked unexpectedly without any obstacles in front" of iets van die strekking, want de GPS gegevens kunnen ze volgens mij gewoon achteraf uitlezen.

PROVIDE TESLA MOTORS FEEDBACK
Initiating the following voice commands will send Tesla Motors a recording of your voice message. I can’t help but imagine how fun it must be to be on the receiving end of the voice messages.

  • “Note”
  • “Report”
  • “Bug Report”
(bron Tesla Model S Voice Commands)

edit @Janc was me voor :)
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp
Dat is ook mijn grootste angst. Ik heb nu geen AP, maar alle loaners met AP(1?) die ik heb gehad vond ik VRESELIJK vervelend dat ze continue in de ankers gingen omdat ze heel ver in de verte een vlieg de snelweg zagen oversteken.

Ik zie graag mijn nieuwe 100D, maar de mega zenuwachtige AP heb ik eigenlijk geen zin in. Ik wil gewoon op de Cruise Control rijden en niet dat die auto voor elk dingetje wat hij ziet per direct de remparachute uit gooit.

Ik heb net een week een 100D maar heb het in de ankers gaan nog niet ervaren.
De auto volgt m'n voorganger heerlijk, remt rustig af in de file en trekt ook weer zelf op
Na de update waren wel mijn eigen voorkeursinstellingen verwijderd, waardoor bijvoorbeeld lane change het niet meer deed..
Summon is nog niet zo makkelijk. Het is me gelukt, maar hij zeirt iedere keer wel dat ik met m'n sleutel dichterbij moet gaan staan
 
Ik heb net een week een 100D maar heb het in de ankers gaan nog niet ervaren.
De auto volgt m'n voorganger heerlijk, remt rustig af in de file en trekt ook weer zelf op
Na de update waren wel mijn eigen voorkeursinstellingen verwijderd, waardoor bijvoorbeeld lane change het niet meer deed..
Summon is nog niet zo makkelijk. Het is me gelukt, maar hij zeirt iedere keer wel dat ik met m'n sleutel dichterbij moet gaan staan
Ik vind dat AP te snel al begint af te remmen en eigenlijk te veel ruimte houdt. Dat doet veel mensen nog in het gat duiken wat AP weer doet afremmen.

AP doet het ook vaak met de remlichten aan waar ik zelf anticipeer en de regen gebruik.

Mijn ervaring met AP is dat het adaptieve gedeelte gewoon niet zo soepel rijd.
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik vind dat AP te snel al begint af te remmen en eigenlijk te veel ruimte houdt. Dat doet veel mensen nog in het gat duiken wat AP weer doet afremmen.

AP doet het ook vaak met de remlichten aan waar ik zelf anticipeer en de regen gebruik.

Mijn ervaring met AP is dat het adaptieve gedeelte gewoon niet zo soepel rijd.

Met regen gaan gelukkig de remlichten ook aan, anders had ik er vast al een paar in de achterbak gehad.
Wanneer je weinig regen gebruikt blijven idd de remlichten uit.

Wel is het zo dat de ACC alleen goed werkt in de file.
De AP is niet handig in de file omdat de positionering op het midden van de baan onjuist is.

Op de snelweg naderend op een file werkt de ACC wel maar remt dan juist extreem laat.
Als ze 100m voor mij op de remmen gaan voor een vrijwel stilstaande file en je rijdt 100 verwacht je niet dat hij eerst nog gaat versnellen.
 
Ik vind dat AP te snel al begint af te remmen en eigenlijk te veel ruimte houdt. Dat doet veel mensen nog in het gat duiken wat AP weer doet afremmen.
Maar op dat punt zijn de medeweggebruikers eigenlijk gewoon het probleem. Als ik 'm qua afstand op '1' zet (dus standje Audi) zit AP veel te dicht op mijn voorligger, maar zelfs dan gooien mensen 'm er nog tussen. In elk geval is het zo dicht erop dat ik niet meer relaxed aan het autopiloten ben. Dus hij staat meestal op 3 hier, maar dat is in het spitsverkeer in Nederland echt teveel afstand. Voor de vakantieritten op wat rustigere snelwegen daarentegen is het perfect.
 
Maar op dat punt zijn de medeweggebruikers eigenlijk gewoon het probleem. Als ik 'm qua afstand op '1' zet (dus standje Audi) zit AP veel te dicht op mijn voorligger, maar zelfs dan gooien mensen 'm er nog tussen. In elk geval is het zo dicht erop dat ik niet meer relaxed aan het autopiloten ben. Dus hij staat meestal op 3 hier, maar dat is in het spitsverkeer in Nederland echt teveel afstand. Voor de vakantieritten op wat rustigere snelwegen daarentegen is het perfect.
De mede weggebruikers zijn echter wel de realiteit. Als ik daardoor iedere keer naar achteren gedrukt wordt ben ik niet blij.

Als de snelweg rustig genoeg is is AP prima te doen, maar zodra het wat druk wordt met veel verkeer wat van baan aan het wisselen is vind ik AP té vaak afremmen.
 
Even wachten tot de “mad max mode” wordt vrijgegeven.
Je vergist je.
Mad Max Mode is juist de manier van naar links gaan die de kamikazepiloten die zich ertussen wringen al van nature hebben.

NB: Alles beneden de TACC afstand 4 is volgens mij te krap om nog veilig op een noodstop van voorliggers te kunnen reageren. Mensen, maar ook AEB halen het dan gewoon niet bij snelwegsnelheden.
Dus dan kruipt er af en toe een Mad Max tussen. Soit. Alleen zou (E)AP er niet zo bruusk op moeten reageren, om nog comfortabel te zijn. Zal ook wel ooit goed komen. V9.0, ofzo.
 
  • Informative
Reactions: Janc
Je vergist je.
Mad Max Mode is juist de manier van naar links gaan die de kamikazepiloten die zich ertussen wringen al van nature hebben.

NB: Alles beneden de TACC afstand 4 is volgens mij te krap om nog veilig op een noodstop van voorliggers te kunnen reageren. Mensen, maar ook AEB halen het dan gewoon niet bij snelwegsnelheden.
Dus dan kruipt er af en toe een Mad Max tussen. Soit. Alleen zou (E)AP er niet zo bruusk op moeten reageren, om nog comfortabel te zijn. Zal ook wel ooit goed komen. V9.0, ofzo.
Dat laatste vooral. AP hoeft niet te bumperkleven, maar ook niet in de ankers te duiken als er wél iemand in het gat gaat. De remlichten gaan direct aan en dat doet iedereen achter je weer schrikken.

AP zou in veel gevallen best wat soepeler kunnen afremmen door een klein beetje regen te gebruiken, zoals ik zelf nu ook doe als ik op de AP rijd.

Ik vind AP overmatig veel de remmen gebruiken en daarbij niet heel fijn rijden in het relatief drukke snelweg verkeer in Nederland.
 
Dat laatste vooral. AP hoeft niet te bumperkleven, maar ook niet in de ankers te duiken als er wél iemand in het gat gaat. De remlichten gaan direct aan en dat doet iedereen achter je weer schrikken.

AP zou in veel gevallen best wat soepeler kunnen afremmen door een klein beetje regen te gebruiken, zoals ik zelf nu ook doe als ik op de AP rijd.

Ik vind AP overmatig veel de remmen gebruiken en daarbij niet heel fijn rijden in het relatief drukke snelweg verkeer in Nederland.
Allemaal eens, W.
Maar ik snap je ‘oplossing' om dan toch maar bovenop de voorligger te gaan rijden niet echt. Dan maar geen (E)AP aanzetten, zou ook een optie kunnen zijn.
 
Allemaal eens, W.
Maar ik snap je ‘oplossing' om dan toch maar bovenop de voorligger te gaan rijden niet echt. Dan maar geen (E)AP aanzetten, zou ook een optie kunnen zijn.
Nee, ik blijf er ook niet bovenop rijden, maar je laat gewoon de CC los en maakt zo afstand.

Wat ik juist vervelend vind aan de huidige EAP is dat hij direct in de remmen gaat omdat er iemand tussen gaat. Hoewel het wel de meest veilige optie is vind ik het niet het fijnste rijden.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Maar zo fel reageert de autopilot er toch niet op als er iemand voor je gaat? Alleen als het echt heel dicht erop is en het snelheidsverschil groot is (bijv. diegene rijdt 20 km/u langzamer), gaat-ie wel flink remmen. Maar als iemand even netjes accelereert voordat hij 'm voor je Tesla gooit gaat de autopilot zelfs amper remmen. Hij houdt dan alleen een beetje in qua watt's om wat afstand te maken.

Wat een groter probleem is wat mij betreft, is dat als ik links rijd, hij soms remt voor een vrachtwagen die rechts rijdt (dus van 130 km/u -> 90 km/u, dat is wel vrij hard remmen). Het idiote is, zowel de auto voor me (die gewoon 130 blijft rijden) als de vrachtwagen rechts zijn dan 'licht' gekleurd. Dus hij geeft duidelijk aan ook de vrachtwagen te volgen qua snelheid. Geen idee wat daar de reden van is.
 
Maar zo fel reageert de autopilot er toch niet op als er iemand voor je gaat? Alleen als het echt heel dicht erop is en het snelheidsverschil groot is (bijv. diegene rijdt 20 km/u langzamer), gaat-ie wel flink remmen. Maar als iemand even netjes accelereert voordat hij 'm voor je Tesla gooit gaat de autopilot zelfs amper remmen. Hij houdt dan alleen een beetje in qua watt's om wat afstand te maken.

Wat een groter probleem is wat mij betreft, is dat als ik links rijd, hij soms remt voor een vrachtwagen die rechts rijdt (dus van 130 km/u -> 90 km/u, dat is wel vrij hard remmen). Het idiote is, zowel de auto voor me (die gewoon 130 blijft rijden) als de vrachtwagen rechts zijn dan 'licht' gekleurd. Dus hij geeft duidelijk aan ook de vrachtwagen te volgen qua snelheid. Geen idee wat daar de reden van is.

Als iemand veel harder rijdt maar hem er iets te dicht voor gooit dan gaat hij toch nog redelijk in de ankers, daar waar ik zelf niet eens zou reageren.

Overigens vindt ik dat veel minder spannend dan dat hij zonder aanleiding ineens in de ankers gaat en al helemaal als dat met alarm en rode autootjes in het scherm gebeurd terwijl er 2-300m voor mij niets rijdt.
 
Afgelopen weekend 1700km naar GB en terug gereden, en het volgende viel me op:
  • aan 70 mph (112km) vroeg ie opvallend minder om het stuur vast te houden
  • de volgafstand was korter dan in België waar ik 127 km/u rij
  • ik heb 1 keer gehad dat ie spontaan nodeloos de remmen in ging.
 
Heel raar: op de terugweg file (zeer uitzonderlijk in Nederland). Staat netjes in de rij, achter vrachtwagen. Wil AP opeens bijna dwars gaan staan! Beetje dansen heb ik eerder gehad, maar dit was echt belachelijk.

Weet niet of sensoren nog moeten calibreren, maar ben niet echt happy...