Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb hem vandaag ook geïnstalleerd, wel alles activeren, autopilot tot 130 km/u, geen cameracalibratie meer nodig. Lane change werkt ook, autopilot op lokale wegen nog tot 50 km/u. En summon werkt ook (vooruit/achteruit).
 
wil iemand de mijn eerste ervaringen weten met Autosteering? ;-) pffff
Gisteren van Amsterdam naar Hilversum en van Hilversum naar Spijkenisse met 8.1 gereden.
Autosteer: werkt op zich heel behoorlijk en je ziet echt verbeteringen. Het "dansen" van de wegbelijning in de display is nog niet helemaal weg. Valt op dat wanneer je op een weg komt die hij niet herkend als snelweg (ja, daar istie weer: de A4 tussen Den Haag en Schiedam) de autopilot gewoon op zijn ingestelde snelheid op AS blijft, of moet zelf moet remmen of richting aangeeft, dan schakelt hij uit en wordt pas weer beschikbaar als je onder de 50km/u komt daar hij de weg als lokaal ziet (lang leve de Tesla nav). In dit geval doet Lane change het niet. De periodes dat je je stuur los kunt laten zijn vrij kort, het witte knipperde licht om je display heen komt vrij snel. (ja, ja, ik weet het: voor mijn eigen veiligheid). De display maakt nog steeds geen verschil tussen personen auto's, vrachtauto's, motoren en voetgangers zoals in AP1 auto's: alles wordt weergegeven als een auto. Ook nog steeds alleen auto's in je eigen rijbaan zichtbaar, niet in de rijbanen naast je, muv space invader auto's aan het eind van je "zichtsveld" in de display. Allemaal zaken die ook al voor de update aanwezig/afwezig waren.
Lane change: is nog even wennen: normaal geef ik een tikje tegen mij richtingaanwijzer als ik van baan verander, nu moet je hem aan laten staan tot je volledig op de andere rijbaan bent en dan pas uitzetten. Ook moet je tijdens die actie je stuur vast houden. Nogmaals, is even wennen maar doet het prima.
Andere zaken als Summon (ook even wennen als je dat nog nooit gehad heb zoals ikzelf), het verstellen van de hoofdsteun, de falcon wing deuren instelling (ik heb een MX) en de andere zaken van de nieuwe update werken gewoon prima.
Samengevat: ik ben erg blij met deze update en echt een flinke stap voorwaarts, maar zeker nog geen AP1 parity wat betreft Autosteer. Daar zijn nog wel wat stappen te maken voor dat zover is.
 
Hmm, krijgen wij als MS AP1 rijders ook met dit soort 'beveiliging' te maken als we updaten naar 8.1? Het wordt wel lastig als de Tesla navigatie gaat bepalen hoe hard ik mag rijden. Er zijn nog zo veel plekken waar hij wegen niet ziet. Ik hoop dat deze experimenten zich beperken tot AP2...
 
Hmm, krijgen wij als MS AP1 rijders ook met dit soort 'beveiliging' te maken als we updaten naar 8.1? Het wordt wel lastig als de Tesla navigatie gaat bepalen hoe hard ik mag rijden. Er zijn nog zo veel plekken waar hij wegen niet ziet. Ik hoop dat deze experimenten zich beperken tot AP2...
Ik denk dat het genuanceerder ligt: de high speed Autosteer die nu enabled is geldt alleen voor de snelweg, de local autosteer is nog steeds ongewijzigd. In dit geval ligt de probleem dat de navigatie niet goed genoeg is/ niet up-to-date zodat de auto niet weet of hij op een snelweg is. Het had "nog erger" gekund: als de auto niet meer op een snelweg denkt te zijn hadden ze er ook voor kunnen kiezen de autosteer direct uit te schakelen. Het is wel de zoveelste bevestiging dat de navigatie een bottleneck is voor autosteer, laat staan autonomous driving. Niet alleen de wegen van onze lieve heer zijn ondoorgrondelijk, ook de wegen van de tesla navigatie ;-). Het moge duidelijk zijnen ik denk dat Tesla het ook echt wel zelf weet: het succes van Autopilot heeft een sterke afhankelijkheid van de kwaliteit/nauwkeurigheid van het navigatie systeem. Het zou mij niet verbazen dat Tesla met een andere partner komt op navigatie gebied daar de huidige navigatie blijkbaar heel lastig is te updaten in de huidige constructie met Tesla. En wellicht niet eens de navigatie zelf, maar ook de manier waarop Autopilot "weet" op welke weg hij rijdt en wat daar de maximum snelheid is.
 
Last edited:
Ik zou het toch vreemd vinden als ze niet zelf een high definition map opbouwen en zouden gaan gebruiken, eventueel bovenop een 'standaard' database voor de grove routeplanning. Met behulp van de meervoudige camera's kunnen ze nu objecten rondom de auto herkennen en de positie van de auto bepalen met een nauwkeurigheid van zo'n 10cm.
Uit de presentaties van Mobileye weten dat die data gedigitaliseerd maar iets van 50 kilobyte per kilometer inneemt, wat de wagen dus prima per 4G kan downloaden voor laten we zeggen het wegennet in een straal van 25km om hem heen.
 
Ooit........ in Amsterdam werd door Elon persoonlijk bevestigd dat "soon" alle navigatie systemen zouden verbleken bij die van Tesla:rolleyes:
Daarna ging t vooral over "vehicle to grid" of zoiets:confused:. Misschien is ie toen de weg kwijtgeraakt:(.

Ha, dat was toen hij ook vertelde dat de kosten voor een onderhoudsbeurt wel erg hoog waren, zei hij niet "I'll look into it"?
(met als resultaat dat de kosten voor onderhoudsbeurten nu nog hoger zijn... :eek:)
 
Hier inmiddels ook 8.1 HW2 kunnen uitproberen. Autosteer op de snelweg werkt geweldig, hoewel ik merk dat ik zelf meer links in het vak wil rijden. Maar... tijdens een half uurtje snelweg is de auto 5x in de remmen gegaan voor viaducten of andere overhangende dingen. Dat moet echt beter, want zo is het flink schrikken voor de auto achter je...

Maarten
 
Voorlopig nog blij met AP1 welke tot nu toe superieur is, maar ik denk dat dit niet lang meer zal duren.
Daarnaast moet AP2 volgens mij minstens even goed werken als AP1 tegen dat M3 op de baan komt. Want anders gaan er snel ongelukken gebeuren denk ik (en claims). Dus binnen een aantal maanden zal AP2 AP1 wel inhalen. Had ook gelezen dat nu 2 van de 8 camera's ingeschakeld zijn ipv 1 van de 8.

AP1 werkt in sommige dorpen ook zonder belijning op de weg, ik zie dan dat hij de zijkant van de weg als rechter belijning neemt wat redelijk goed werkt, maar nog niet foutloos.

Zie voorlopig geen echte meerwaarde van 8.1 voor de AP1 wagens. Daarnaast heeft iemand weer teveel tijd in de sketch pad gestoken als afleiding van de belangrijke zaken (Linux update, navigatie update, automatische ruitenwissers voor AP2,...)

Op sommige lokale wegen beperkt AP mijn snelheid tot de verkeersborden en op andere wegen dan weer niet. Geen idee waarom. Spijtig genoeg niet altijd correct waardoor ik verplicht ben over te nemen (of 50 in zone 70 te rijden...)
 
Ik heb de 17.11.3 update ook binnen. Toen ik deze thread las even snel met wifi verbinding gemaakt en een uur later was de update binnen.

Net even autopilot op AP2 getest met de nieuwe limiet van 130km/u en ik vind het echt heel goed gaan. Ik kan niet heel veel verschil ontdekken met AP1 alleen lane-change gaat soms een beetje slingerend. Verder op het traject A27/A2 maar 2x keer een korte afrempoging meegemaakt, maar niets ernstigs.

Heel blij met deze sw update :)
 
Ik ben ook zeer blij met de update.

Maar die rempogingen vind ik een rotgevoel. Ook omdat je niet weet bij wel viaduct hij het wel en niet zal doen. Soms ook best heftig in de remmen, met remlichten erbij volgens de dash. Je krijgt dan al snel een domino-effect op een druk stuk snelweg.

Is dit iets dat pas bij een volgende update zal verbeteren? Of zou de auto ook zelfstandig beter kunnen worden in het herkennen van dit soort objecten?
 
Last edited:
Ik ben ook zeer blij met de update.

Maar die rempogingen vind ik een rotgevoel. Ook omdat je niet weet bij wel viaduct hij het wel en niet zal doen. Soms ook best heftig in de remmen, met remlichten erbij volgens de dash. Je krijgt dan al snel een domino-effect op een druk stuk snelweg.

Is dit iets dat pas bij een volgende update zal verbeteren? Of zou de auto ook zelfstandig beter kunnen worden in het herkennen van dit soort objecten?
Als alles naar behoren werkt, dan leert van auto van jouw gedrag. Meteen op het gas, dus!