Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Spitsstrook - Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Een goedendag allemaal!

Ik heb even op het Nederlandse forum gezocht en kwam hier niet direct een bericht tegen, geen probleem om te linken naar een ander draadje als jullie dit onderwerp wel kunnen vinden. Zoals jullie zien ben ik een vrij recente Tesla eigenaar en ook nieuw op dit forum, dat speelt wellicht ook mee in het stellen van deze vraag.

Vandaag reed ik op de snelweg (A50) waar ook de spitsstrook open was, nu ging dat goed tot ik bij een afslag kwam en de autopilot de doorgetrokken streep wilde volgen in plaats van hierover heen te rijden om de baan rechtdoor te blijven volgen. Nu snap ik dat dit een vrij unieke situatie is. Maar, ik was benieuwd of ik dat soort dingen ergens kan doorgeven aan Tesla om hier een fix voor door te voeren?

Gelukkig had ik erop geanticipeerd dat de auto hier waarschijnlijk een 'fout' zou maken, maar ik kan mij voorstellen dat dit weleens gevaarlijk kan zijn! Hoor dan ook graag wat jullie ervaring hiermee is.
 
Ik kwam dit tegen:

Bug melden en versturen naar Tesla
Wil je een recente gebeurtenis delen met Tesla? Houd dan even het auto icoontje links onderin ingedrukt en o.a. de camerabeelden en andere relevante gegevens worden direct naar Tesla verstuurd ter analyse.
Wil je een uitgebreidere bugmelding doen? Gebruik het voice command “Bug report”.

Nu is echter de vraag hoeveel tijd ze nog gaan stoppen in de huidige generatie Autopilot.
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Ik kwam dit tegen:

Bug melden en versturen naar Tesla
Wil je een recente gebeurtenis delen met Tesla? Houd dan even het auto icoontje links onderin ingedrukt en o.a. de camerabeelden en andere relevante gegevens worden direct naar Tesla verstuurd ter analyse.
Wil je een uitgebreidere bugmelding doen? Gebruik het voice command “Bug report”.

Nu is echter de vraag hoeveel tijd ze nog gaan stoppen in de huidige generatie Autopilot.
Top! Dankjewel, ik kon er zelf niets over vinden. Ik ga dat onthouden voor de volgende keer.
 
Top! Dankjewel, ik kon er zelf niets over vinden. Ik ga dat onthouden voor de volgende keer.
Na 3miljoen eigen 'feedbacks' kan ik je vertellen dat deze bij Tesla helemaal onder aan de todo list staan. Bespaar je de moeite, ze werken momenteel alleen aan FSD of andere dingen die geld opleveren.

En ja, vandaag of morgen schuift er iemand per ongeluk onder een vrachtwagen.
 
Vandaag reed ik op de snelweg (A50) waar ook de spitsstrook open was, nu ging dat goed tot ik bij een afslag kwam en de autopilot de doorgetrokken streep wilde volgen in plaats van hierover heen te rijden om de baan rechtdoor te blijven volgen. Nu snap ik dat dit een vrij unieke situatie is. Maar, ik was benieuwd of ik dat soort dingen ergens kan doorgeven aan Tesla om hier een fix voor door te voeren?

Gelukkig had ik erop geanticipeerd dat de auto hier waarschijnlijk een 'fout' zou maken, maar ik kan mij voorstellen dat dit weleens gevaarlijk kan zijn! Hoor dan ook graag wat jullie ervaring hiermee is.
Toch opvallend: ik rijd regelmatig op de A50 tussen Zwolle en Arnhem en mijn MX heeft daar geen enkel probleem met het op AP blijven rijden op de spitsstrook. Alleen auto lane change werkt daarop niet.
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Even een voorbeeld van de lijnen die autopilot niet snapt:

Screenshot 2021-09-14 at 19.04.59.png
Screenshot 2021-09-14 at 19.06.16.png
Screenshot 2021-09-14 at 19.11.13.png
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Toch opvallend: ik rijd regelmatig op de A50 tussen Zwolle en Arnhem en mijn MX heeft daar geen enkel probleem met het op AP blijven rijden op de spitsstrook. Alleen auto lane change werkt daarop niet.
Dat is bijzonder want de M3 volgt keurig de lijnen en wil zo de snelweg verlaten op een punt dat je dat niet wilt.
Blijkbaar zit er dus een verschil in AP van de M3 en de MX.
 
Dat je moet opletten is logisch, maar de actie zelf is niet logisch want het is niet de bedoeling dat de auto op deze plaatsen de lijnen volgt.
Als je weet hoe AP nu werkt dan kun je erop anticiperen, maar feit blijft dat het niet zo hoort en gevaarlijke situaties kan opleveren.
Dat denk je.

Maar Autopilot leeft met 1 grote regel: geen volle lijnen overschrijden.

Wat gebeurt er dan als er een volle lijn dwars door je rijstrook loopt?

Ergo: stuur vasthouden.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Een goedendag allemaal!

Ik heb even op het Nederlandse forum gezocht en kwam hier niet direct een bericht tegen, geen probleem om te linken naar een ander draadje als jullie dit onderwerp wel kunnen vinden. Zoals jullie zien ben ik een vrij recente Tesla eigenaar en ook nieuw op dit forum, dat speelt wellicht ook mee in het stellen van deze vraag.

Vandaag reed ik op de snelweg (A50) waar ook de spitsstrook open was, nu ging dat goed tot ik bij een afslag kwam en de autopilot de doorgetrokken streep wilde volgen in plaats van hierover heen te rijden om de baan rechtdoor te blijven volgen. Nu snap ik dat dit een vrij unieke situatie is. Maar, ik was benieuwd of ik dat soort dingen ergens kan doorgeven aan Tesla om hier een fix voor door te voeren?

Gelukkig had ik erop geanticipeerd dat de auto hier waarschijnlijk een 'fout' zou maken, maar ik kan mij voorstellen dat dit weleens gevaarlijk kan zijn! Hoor dan ook graag wat jullie ervaring hiermee is.

In 2019 had ik hier ook last van op spitsstroken. De eerste keer schrok ik me een hoedje.....
Anno 2021 zijn we veel software versies verder en blijft de auto in (nagenoeg?) alle gevallen netjes op de spitsstrook rijden. Ik ben wel op m'n hoede op spitsstroken (of andere wegen waar de lijnen niet eenduidig / standaard zijn).
Meestal rij ik op wegen met spitsstroken overigens wat meer naar links om risico's te beperken (snelheid op +4 en strook volgen via AP/FSD)
 
Laatst reed ik achter een buitenlandse auto (VW Passat) en die gooide zijn auto ook naar links op zo'n punt. Het is dus niet alleen de autopilot die daar in de war raakt. In Nederland zijn ze best creatief met strepen en daarom moet je gewoon goed opletten als je op de autopilot rijdt,
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Ook op de A1 spitsstrook door het Gooi zie je mij niet meer op de rechterbaan rijden. Iedere afslag is het AP-paniek. En sowieso is het een goed idee om op nieuwere wegen de rechterbaan in AP te vermijden. Want voor je het weet vindt de interne database dat je op een uitvoegstrook of parallelweg rijdt en schiet Vmax terug naar 50. Op de A1 bij Deventer bijvoorbeeld.
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Ik snap eigenlijk niet waarom deze lijnen er allemaal bijgekomen zijn. Gewoon verwarrende -we hebben nog verf over- lijnen die de verkeerssituatie niet veel helderder maken. Die kruis boven de weg zegt toch al voldoende? Ze zouden de lijnen-boeren eens een Tesla moeten geven (zonder toegang tot hun stuur voor maximale schrikeffect) en over hun eigen wegsituaties heen laten rijden op autopilot, denk dat de lijntjes dan snel verdwijnen.
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Laatst reed ik achter een buitenlandse auto (VW Passat) en die gooide zijn auto ook naar links op zo'n punt. Het is dus niet alleen de autopilot die daar in de war raakt. In Nederland zijn ze best creatief met strepen en daarom moet je gewoon goed opletten als je op de autopilot rijdt,
Creatief vind ik wat zacht uitgedrukt... De implementatie van het fenomeen spitsstrook vind ik persoonlijk een crime: waarom mensen een doorgetrokken lijn laten overgaan? Mak er dan een stippellijn van en kruis af wanneer die baan niet gebruikt mag worden.
 
Creatief vind ik wat zacht uitgedrukt... De implementatie van het fenomeen spitsstrook vind ik persoonlijk een crime: waarom mensen een doorgetrokken lijn laten overgaan? Mak er dan een stippellijn van en kruis af wanneer die baan niet gebruikt mag worden.
Omdat het gross van de automobilisten 100m na het rode kruis niet meer weet dat er een rood kruis stond.
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
In het buitenland kan het wel. In België staat er gewoon een rood kruis boven de afgesloten spitsstrook - net zoals in Nederland - maar is er in plaats van een volle lijn enkel een onderbroken stippellijn.


1631695884228.png


In Italië ook overigens:
1631695984257.png


En in België staat bij een oprit ook een ontruimingspijl voor de spitsstrook, alvorens er een rood kruis staat. Perfect logisch.

Degene die toch blijven doorrijden onder een rood kruis doen dat 100% omdat ze het weten hoor. Maar natuurlijk ga je tegen een agent niet eerlijk zeggen dat je ze hebt genegeerd, maar zeg je gewoon dat je ze niet zag.
 
Laatst reed ik achter een buitenlandse auto (VW Passat) en die gooide zijn auto ook naar links op zo'n punt. Het is dus niet alleen de autopilot die daar in de war raakt. In Nederland zijn ze best creatief met strepen en daarom moet je gewoon goed opletten als je op de autopilot rijdt,
Mijn vorige auto (Kia Optima) deed dat ook. Ook die volgde gewoon de lijn.