Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik stond vandaag in Apeldoorn te laden (kwam er deze week pas achter dat daar een Supercharger is gerealiseerd) en kwam niet hoger dan 44 kW. Lange tijd zelfs niet hoger dan 32kW.. Dat noem ik nou niet direct superchargen. Bij een buitentemperatuur van rond de 12 graden en een halfvolle accu leek mij dat wel erg laag. Iemand hier ervaring mee? Ook bij andere superchargers heb ik iets dergelijks wel eens.
Vanmiddag 114 kW op stall 4B. 15% SoC en ongeveer diezelfde buitentemperatuur.
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik ben bij meerdere nieuwe SuC's als eerste of 1 van de eersten wezen laden, in alle gevallen had ik direct volle bak.
Maar ik kom ook bijna niet anders bij een SuC dan met vrijwel lege en warme accu. :D

Tja, er is een nieuw counter gate aan het brouwen op het forum. (If you fast charge, Tesla will permanently throttle charging). Blijkbaar hebben nieuwere wagens een timer en/of counter voor de hoeveelheid DC laden en na bepaald gebruik het maximale laadvermogen permanent naar beneden halen. Grote DC laadverbruikers zoals jij en Tesloop hebben er geen last van en dus is de speculatie dat het enkel om nieuwere wagens zou gaan. Behoorlijk vaag allemaal, maar goed dat is bekend bij Tesla.
 
Even een kleine samenvatting van een verse SuC ervaring, de mensen die het niet echt interesseren moeten het maar overslaan :) Gisteren naar Brussel gereden, vandaag weer teruggereden naar Enschede. Ik had daar geen laadmogelijkheid bij het hotel, dus was aangewezen op de Superchargers. En ik weet dat er DeC's staan in Brussel, maar dit hotel was wat prettiger qua prijs/locatie/parkeerkosten.

Heen dus Eindhoven gepakt en daar bij die Ozzo Sushi bar gegeten (nog bedankt voor de info hier naar aanleiding van mijn vraag daarover). Het laden begon mooi op volle snelheid (116 kW) en heeft eigenlijk wel op aardig hoge snelheid door geladen. De sushi was ook best goed (smaakte lekker vers), dus vrouwlief, de Tesla en ik alle drie voorzien van energie ;)

Op de terugweg vandaag een andere route genomen en Oosterhout gepakt (eigenlijk raar dat ik daar nog nooit heb geladen). Dat was niet echt een succes. De eerste 2 stalls begonnen helemaal niet te laden (foutmelding in de auto dat het laden niet kan worden gestart) de derde deed 26 kW. Degene naast mij gaf aan dat hij ongeveer het dubbelde haalde en was bijna klaar, dus nadat hij zijn auto had verzet (bedankt nog! - ben vergeten te vragen of hij hier op het forum zit) daar gaan staan, toen begon het laden met 95 kW, maar zakte veel eerder dan normaal in en kwam vrij snel weer op 50 kW uit. Schoot allemaal niet echt op, dus heb gewoon geladen wat absoluut nodig was + kleine marge en ben toen naar Enschede vertrokken. Heb gewoon doorgereden (max. snelheid, 130 km/u waar het mag) en ben met 25 km resterend aangekomen, dus ging ruim.

Maar goed, als ik dan kijk wat ik uiteindelijk aan extra tijd kwijt ben geweest in Oosterhout, misschien is het 10-15 minuten, wat ook deels komt doordat ik in totaal aan 4 stalls heb gestaan en dus de auto steeds moest verzetten. Voor een rit dat geen zakelijk karakter heeft nog wel acceptabel.

En ook altijd fijn: 300+ kilometer gereden en gewoon fit uitstappen. Dankzij de Superchargers en hoe weinig inspannend het is om in de Tesla te rijden, zijn dit soort trips super goed te doen. Het geld dat ik heb bespaard door geen brandstof te hoeven kopen heb ik overigens omgezet in bier gisteravond :p
 
Ik sta ook regelmatig in Oosterhout, en de snelheden wisselen nogal. Meer dan 95 kw heb ik niet gehad, en het loopt vaak snel terug.

Overigens helaas een onplezierige plek daar, allerlei ongure types die "iets" doen in het afgelegen deel van het parkeerterrein en met hoge snelheid weer vertrekken.

Ook een "gezellig praatje" zoals ik hier wel eens hoor, heb ik nog niet meegemaakt. Meestal nors kijkende heren of joggingpak dragende types die snel de MacD of die andere tent opzoeken. Nou ja, zullen wel geen TMC leden zijn ...
 
Oosterhout is niet de gezelligste plek inderdaad. Qua contact heb ik dan denk ik wel 'geluk' gehad, heb daar met een paar Tesla eigenaren gepraat. Maar goed, ik liep zelf ook al op een groepje van 4 mensen daar af om te vragen of er problemen waren met het laden, gezien het zo moeizaam ging. Dus dan ontstaat er al snel een gesprek.

Ik moet zeggen dat Zevenaar, waar ik wat vaker kom, ook niet echt optimaal is qua personen die daar rondlopen. Op dat punt zijn de Van der Valk locaties zoals Zwolle en Eindhoven niet verkeerd, daar loopt weinig dubieus volk rond volgens mij.
 
Tja, er is een nieuw counter gate aan het brouwen op het forum. (If you fast charge, Tesla will permanently throttle charging). Blijkbaar hebben nieuwere wagens een timer en/of counter voor de hoeveelheid DC laden en na bepaald gebruik het maximale laadvermogen permanent naar beneden halen. Grote DC laadverbruikers zoals jij en Tesloop hebben er geen last van en dus is de speculatie dat het enkel om nieuwere wagens zou gaan. Behoorlijk vaag allemaal, maar goed dat is bekend bij Tesla.
Tja. De melder had al ruim 8000 kWh geladen, 99% DC (suc of chademo).
Dat kan alleen maar een ouder type zijn, lijkt mij.
En het laadgedrag is atypisch, lijkt mij ook.
 
Heb begrepen dat de SuC in Apeldoorn al werkt, maar de VdV is toch nog niet klaar. Of anders gezegd, kun je er al iets eten (in de buurt)?

Rij vandaag vanuit het noorden weer naar Venlo en laad dan altijd in Zwolle, maar in Apeldoorn zou gunstiger zijn, dan is de accu minder vol.
 
Last edited:
Heb begrepen dat de SuC in Apeldoorn al werkt, maar de VdV is toch nog niet klaar. Of anders gezegd, kun je er al iets eten (in de buurt)?

Rij vandaag vanuit het noorden weer naar Venlo en laad dan altijd in Zwolle, maar in Apeldoorn zou gunstiger zijn, dan is de accu minder vol.
Verwar je Apeldoorn niet met Arlon? Apeldoorn (de Cantharel) bestaat al vijftig jaar (of zoiets.)

Edit: 35 jaar volgens het internet.
 
Tja, er is een nieuw counter gate aan het brouwen op het forum. (If you fast charge, Tesla will permanently throttle charging).....

'Even' door het draadje gebladerd, en stuitte op een post #541 met een samenvatting en verwijzing naar een bijlage: service report waarin Tesla zelf bevestigt dat om degradatie te voorkomen, na een aantal dc charges het max vermogen voor die tesla bij een suc inderdaad permanent teruggebracht wordt.

Dat is wel relevante info als je een gebruikte tesla zou willen kopen.
 

Attachments

  • IMG_5341.PNG
    IMG_5341.PNG
    410.3 KB · Views: 61
'Even' door het draadje gebladerd, en stuitte op een post #541 met een samenvatting en verwijzing naar een bijlage: service report waarin Tesla zelf bevestigt dat om degradatie te voorkomen, na een aantal dc charges het max vermogen voor die tesla bij een suc inderdaad permanent teruggebracht wordt.

@Energie Gratiz Klaas, heb jij daar geen last van?
Ik kan mij niet voorstellen dat deze beperking bij onze Classics anders geregeld is in de software.
Of laad jij, ondanks het km-vreten, weinig bij de SuC's?