Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Nee, nee, Akersloot is te dichtbij voor mij. Krijg ik weer van die mensen die zeggen dat je niet hoort te laden bij een SuC bij je in de buurt :p

Oh, en ik was al een keer wezen kijken bij de Van der Valk hier in Tilburg. Is nog niet klaar trouwens en was nog niets te zien maar zou mooi zijn als daar ook een grote kwam. Volgens beleid van Tesla dan ook goed voor wie niet thuis of op werk gemakkelijk kan laden. (Not me, lucky bastard, both Model S as Leaf warm inside at their own charger). Even wat anders of topic, ik wilde even kijken of ik bastard, voor mij een niet alledaags woord, goed schreef en stuitte op deze heldere verklaringen:

Schermafbeelding 2018-02-26 om 18.47.17.png

Zo kan hij dus wel weer, zou ik zeggen. Moderator mag optreden.
 
22 stalls geeft ook wel aan dat ze echt aan het opschalen zijn voor grotere aantallen voertuigen. Goed teken!

Het valt me op dat de A12 en A28 nog geen enkele Supercharger hebben. Het hele stuk tussen Leiden, Den Haag, Delft, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort en Arnhem is nog helemaal niet voorzien. Ik denk dat een supercharger tussen Woerden en Bodegraven (A12), een supercharger rond Amersfoort (A1 & A28) en supercharger rond Ede (A12 & A30) het netwerk flink zouden versterken.
 
  • Like
Reactions: Gerben HwK
Na iets meer dan 4 jaar classic nu een X100D bestelt en een nieuw huis gekocht waar ik 68 zonnepanelen ga plaatsen. 12000 kwh gebruik ik voor mijn Tesla, 6000 kwh voor de woning. Nu blijkt dat er om de hoek (5km) een SUC (Zaltbommel) geplaatst gaat worden bij mijn nieuwe woning. Als ik daar vaak ga laden scheelt met dat heel veel zonnepanelen. Wat zijn de ervaringen om vaak te laden bij een SUC in de buurt (en fair policy) ?
 
Last edited:
Na iets meer dan 4 jaar classic nu een X100D bestelt en een nieuw huis gekocht waar ik 68 zonnepanelen ga plaatsen. 12000 kwh gebruik ik voor mijn Tesla, 6000 kwh voor de woning. Nu blijkt dat er om de hoek (5km) een SUC (Zaltbommel) geplaatst gaat worden bij mijn nieuwe woning. Als ik daar vaak ga laden scheelt met dat heel veel zonnepanelen. Wat zijn de ervaringen om vaak te laden bij een SUC in de buurt (en fair policy) ?
Gefeliciteerd! Weer een Classic rijder minder, of houd je de S aan?

Ik zou persoonlijk zonder twijfel voldoende zonnepanelen plaatsen en thuis laden. Reken uit hoeveel tijd je kwijt zou zijn met superchargen, tijd die je anders zou kunnen besteden aan werk of - nog beter - privé! Dat is die investering in zonnepanelen echt wel waard over de levensduur.

Hier thuis komen er voor de lente 20 panelen bij, waarmee het totaal op 56 panelen komt.
 
  • Like
Reactions: HWS
, een supercharger rond Amersfoort (A1 & A28) en supercharger rond Ede (A12 & A30) het netwerk flink zouden versterken.
Dat is iets wat ik ook al een hele tijd roep. Tussen Amsterdam en Apeldoorn is er niks, vanaf Utrecht naar het noorden kom je er pas eentje bij Zwolle tegen (krap 100km?), dus het kruispunt A28/A1 zou ideaal zijn. Ruimte zat bij knooppunt Hoevelaken.
 
Gefeliciteerd! Weer een Classic rijder minder, of houd je de S aan?

Ik zou persoonlijk zonder twijfel voldoende zonnepanelen plaatsen en thuis laden. Reken uit hoeveel tijd je kwijt zou zijn met superchargen, tijd die je anders zou kunnen besteden aan werk of - nog beter - privé! Dat is die investering in zonnepanelen echt wel waard over de levensduur.

Hier thuis komen er voor de lente 20 panelen bij, waarmee het totaal op 56 panelen komt.

Goed punt, het is aangenaam om iedere ochtend vol weg te gaan en je tijd beter te gebruiken. Schaal ik misschien 10 panelen af waar nu een vergunningsaanvraag voor weg is ivm beschermd dorpsgezicht.
 
Zo veel maakt het ook weer niet uit, een 120 of een 72 kW laadpunt. Alleen voor de hit-and-run laadmethode -zo ver mogelijk leeg rijden van SuC naar SuC- maakt het wat verschil. En ik merk dat ik het A-B-principe al lang niet meer uitleg aan mensen bij een SuC.

“Ignorance is bliss.”
Mijn collega neem binnenkort zijn Tesla in ontvangst, en was deze week aanwezig bij een voorlichtingsavond voor nieuwe eigenaren in Tilburg. Meer dan 100 aanwezigen. En daarin werd oa verteld over het A/B principe bij superchargers.
 
  • Like
Reactions: HWS and robertvg
Nee, nee, Akersloot is te dichtbij voor mij. Krijg ik weer van die mensen die zeggen dat je niet hoort te laden bij een SuC bij je in de buurt :p

Hehe...tsja...uiteindelijk gaat het om fair use natuurlijk. Een keertje 20-30 minuutjes de warmgereden accu "om de hoek" laden, moet niet direct een probleem opleveren. Bijvoorbeeld na een lange trip, vlak voor thuiskomst. Ik zou daar zeker af en toe gebruik van willen maken, aangezien ik niet thuis kan laden. :D

Niet percé noodzakelijk, maar zou best handig zijn. Vooral omdat ik dan bij langere trips, op de terugweg, de taxi-chauffeurs kan ontzien in Amsterdam. :eek:

Mocht die SuC er toch niet komen, dan hebben we voorlopig nog FastNed of MisterGreen (Twaalfmaat; Beverwijk/Heemskerk).
 
Aparte keuze dat het een 2x72kW is. Zou dat niet gewoon een 'foutje' kunnen zijn?

Lijkt mij een aparte keuze om 20x 120kW te doen en dan 2x 72kW. Alsof de 'stagair' de verkeerde charger op een pallet heeft gezet in de USA.
Ik vind dat zo slecht nog niet. We hebben al meegemaakt dat de wagen te snel vol is. Etentje op 500m, net iets te ver om de wagen te verplaatsen als hij vol is, fietstocht of wandeling in de buurt, stadsbezoek,...
Voor mijn part mogen er DeCs hangen bij een SuC als er in de buurt iets te beleven valt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Hehe...tsja...uiteindelijk gaat het om fair use natuurlijk. Een keertje 20-30 minuutjes de warmgereden accu "om de hoek" laden, moet niet direct een probleem opleveren. Bijvoorbeeld na een lange trip, vlak voor thuiskomst. Ik zou daar zeker af en toe gebruik van willen maken, aangezien ik niet thuis kan laden. :D

Niet percé noodzakelijk, maar zou best handig zijn. Vooral omdat ik dan bij langere trips, op de terugweg, de taxi-chauffeurs kan ontzien in Amsterdam. :eek:

Mocht die SuC er toch niet komen, dan hebben we voorlopig nog FastNed of MisterGreen (Twaalfmaat; Beverwijk/Heemskerk).
Als je niet thuis kunt laden en er om de hoek een SuC is dan val je precies in de doelgroep van Tesla om te supercharges. Dat is het huidige beleid. En je zult vanzelf wel de gunstige tijdstippen kiezen. Dus niet over inzitten.
 
Kun je niet thuis laden? Akkrum - Drachten is 30 km.
Ik vind dat zo slecht nog niet. We hebben al meegemaakt dat de wagen te snel vol is. Etentje op 500m, net iets te ver om de wagen te verplaatsen als hij vol is, fietstocht of wandeling in de buurt, stadsbezoek,...
Voor mijn part mogen er DeCs hangen bij een SuC als er in de buurt iets te beleven valt.
Maar deze 72kW is geen DeC hé! Dat is een SuperCharger-light...

Uiteraard zou het mooi zijn als er ook gewoon 11kW danwel 22kW laders bij SuC's hangen voor mensen die in het hotel willen overnachten.
 
  • Like
Reactions: MaH
Als je niet thuis kunt laden en er om de hoek een SuC is dan val je precies in de doelgroep van Tesla om te supercharges. Dat is het huidige beleid. En je zult vanzelf wel de gunstige tijdstippen kiezen. Dus niet over inzitten.
@Hans Noordsij Iets benoemen en ergens over inzitten zijn voor mij verschillende dingen. Ik heb het graag over een hoop zaken, denk over een hoop dingen na, maar zit eigenlijk bijna nooit over iets in. ;)

Verder ben ik het ook niet eens met je opmerking over "het in de doelgroep vallen".

Tesla stelt namelijk nog steeds op hun site dat het Supercharger netwerk er is om "langeafstandsreizen mogelijk te maken voor particulieren". Dat is het hoogste doel van het netwerk. Zolang dat doel niet in de knel komt, wordt het "anders" gebruiken van het netwerk niet "bestraft", ofwel gedoogd.

De CityChargers zijn een mooi nieuw fenomeen. Meer gericht op de "thuisladers" in een stad. Echter, betekent dat niet dat Tesla als nieuw beleid heeft dat men "lokaal laden" bij een standaard SuperCharger prima vindt. Het lokaal laden bij een (bijna) klassieke SuperCharger blijft gedoogd zolang het geen problemen oplevert voor het primaire doel...langeafstandsreizen voor particulieren mogelijk maken.
 
  • Like
Reactions: Ton S90D
Tesla stelt namelijk nog steeds op hun site dat het Supercharger netwerk er is om "langeafstandsreizen mogelijk te maken voor particulieren". Dat is het hoogste doel van het netwerk. Zolang dat doel niet in de knel komt, wordt het "anders" gebruiken van het netwerk niet "bestraft", ofwel gedoogd.
Tja, blijft een lastig punt. Er is een verschil tussen
a) dat lange afstands reizen mogelijk worden door het supercharger netwerk
b) dat het doel van het supercharger netwerk is om lange afstandsreizen mogelijk te maken
c) dat het supercharger netwerk alleen voor lange afstandsreizen gebruik bedoeld is
d) dat het supercharger netwerk alleen voor lange afstandsreizen gebruikt mag worden

Ik interpreteer de teksten op hun website als optie a: lange reizen worden mogelijk door het SuC netwerk. Maar dat wil niet zeggen dat het netwerk ook niet andere doelen kan dienen (zoals de mogelijkheid om snel te laden als dat eens nodig is, bijvoorbeeld tussen twee ritten door).

Overigens gebruik ik het tegenwoordig alleen nog als het echt nodig is. Voelt toch als tijdverspilling in ander gevallen.