Dat was een bijzonder kwartaalgesprek. Natuurlijk was het vooral cash burn, raise capital, model 3 en de F*ck ...let's go to youtube
.
Maar toch ging het even over superchargers en de huidige ideeën van Elon en JB hierover. Het was een kleine "tidbit", maar ik vond het interessant.
Als reactie op een van de "youtube" vragen over CCS 350kW (Porsche) en eerdere uitspraken over Supercharger V3, kwam een bijzonder antwoord...
Tesla gaat voor personenauto's niet voor laadvermogens van 350kW of hoger. Daar zou een gigantisch accupack voor nodig zijn of een kleiner pack met "slechte" energiedichtheid. JB was meer specifiek en vertelde dat intern gesproken wordt over wat hogere vermogens, want uiteraard staat de ontwikkeling niet stil omtrent de superchargers. Echter noemde hij vermogens van rond de 200kW tot wat hoger als maximum. Het "childs toy" bericht ging destijds over de MegaCharger naar mijn mening.
Het "oude" doel van een laadsessie van 5-10 minuten om van 20->80% te raken, lijkt voorlopig losgelaten. De focus (volgens Elon en JB) ligt nu voornamelijk op "range" en dus energie-dichtheid en niet op revolutionair hogere laadvermogens. Volgens JB zijn energie-dichtheid en zeer hoge laadvermogens "trade offs" en ze kiezen zeer duidelijk voor de dichtheid zijde van de trade off, omdat men denkt dat de klant daar het meest bij gebaat is.
Het lijkt er dus op dat de packs mogelijk wat groter gaan worden, maar dat niet verwacht mag worden dat er met een veel hogere C dan 1.5 geladen zal gaan worden (tussen de 20->70/80%)