Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
De vraag in de toekomst zal vooral zijn vanaf wanneer Telsa het nodig vindt om de overige te installeren, wat zou de parameter daarvoor zijn? Want ook al heb je maar de helft bezetting dat is in feite de moment om uit te breiden aangezien vanaf dan niet iedereen meer aan de max snelheid laadt.

Ik ben op zulke grote nieuwe suc plaatsen nog altijd voorstander van een of ander lichtje op de stall, groen als in volle laadsnelheid wegens geen ladende gebuur, oranje voor verlaagde snelheid en rood voor defect of zo. Een beetje zoals in vele parkeergarages ook zulke lampjes hangen boven elke parkeerplek en je sneller een vrije plaats vindt.

Dat hoeft straks niet omdat ze allemaal geschakeld gaan worden. Dan vervalt A B issue.
 
Dat was een bijzonder kwartaalgesprek. Natuurlijk was het vooral cash burn, raise capital, model 3 en de F*ck ...let's go to youtube :).

Maar toch ging het even over superchargers en de huidige ideeën van Elon en JB hierover. Het was een kleine "tidbit", maar ik vond het interessant.

Als reactie op een van de "youtube" vragen over CCS 350kW (Porsche) en eerdere uitspraken over Supercharger V3, kwam een bijzonder antwoord...

Tesla gaat voor personenauto's niet voor laadvermogens van 350kW of hoger. Daar zou een gigantisch accupack voor nodig zijn of een kleiner pack met "slechte" energiedichtheid. JB was meer specifiek en vertelde dat intern gesproken wordt over wat hogere vermogens, want uiteraard staat de ontwikkeling niet stil omtrent de superchargers. Echter noemde hij vermogens van rond de 200kW tot wat hoger als maximum. Het "childs toy" bericht ging destijds over de MegaCharger naar mijn mening.

Het "oude" doel van een laadsessie van 5-10 minuten om van 20->80% te raken, lijkt voorlopig losgelaten. De focus (volgens Elon en JB) ligt nu voornamelijk op "range" en dus energie-dichtheid en niet op revolutionair hogere laadvermogens. Volgens JB zijn energie-dichtheid en zeer hoge laadvermogens "trade offs" en ze kiezen zeer duidelijk voor de dichtheid zijde van de trade off, omdat men denkt dat de klant daar het meest bij gebaat is.

Het lijkt er dus op dat de packs mogelijk wat groter gaan worden, maar dat niet verwacht mag worden dat er met een veel hogere C dan 1.5 geladen zal gaan worden (tussen de 20->70/80%)
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: Barend and CO2CLEAN
Dat was een bijzonder kwartaalgesprek. Natuurlijk was het vooral cash burn, raise capital, model 3 en de F*ck ...let's go to youtube :).

Maar toch ging het even over superchargers en de huidige ideeën van Elon en JB hierover. Het was een kleine "tidbit", maar ik vond het interessant.

Als reactie op een van de "youtube" vragen over CCS 350kW (Porsche) en eerdere uitspraken over Supercharger V3, kwam een bijzonder antwoord...

Tesla gaat voor personenauto's niet voor laadvermogens van 350kW of hoger. Daar zou een gigantisch accupack voor nodig zijn of een kleiner pack met "slechte" energiedichtheid. JB was meer specifiek en vertelde dat intern gesproken wordt over wat hogere vermogens, want uiteraard staat de ontwikkeling niet stil omtrent de superchargers. Echter noemde hij vermogens van rond de 200kW tot wat hoger als maximum. Het "childs toy" bericht ging destijds over de MegaCharger naar mijn mening.

Het "oude" doel van een laadsessie van 5-10 minuten om van 20->80% te raken, lijkt voorlopig losgelaten. De focus (volgens Elon en JB) ligt nu voornamelijk op "range" en dus energie-dichtheid en niet op revolutionair hogere laadvermogens. Volgens JB zijn energie-dichtheid en zeer hoge laadvermogens "trade offs" en ze kiezen zeer duidelijk voor de dichtheid zijde van de trade off, omdat men denkt dat de klant daar het meest bij gebaat is.

Het lijkt er dus op dat de packs mogelijk wat groter gaan worden, maar dat niet verwacht mag worden dat er met een veel hogere C dan 1.5 geladen zal gaan worden (tussen de 20->70/80%)

Het plaatje klopt allemaal nog steeds. Ongeveer gelijk met de Roadster die een pack heeft van 200 kWh kunnen we de geüpgrade S en X verwachten met (de optie van) een batterijpack van 200 kWh of zelfs iets meer omdat er meer ruimte is.
Op dat moment is de Gigafactory op volle snelheid en zijn er genoeg cellen om packs te maken voor alle producten.

Stel dat het pack twee keer zo groot is dan kun je zonder over de 1,5 C te gaan het aantal Kw's verdubbelen en dan komen we op het al vaak genoemde laadvermogen van rond 220 Kw.
Maar, dat betekent een laadsnelheid van 1000 tot 1100 km/uur (en een range van tegen de 1000 km/uur).

Dan wordt de situatie dat men, door de range, veel minder vaak hoeft te Superchargen en als het dan moet zal men niet de noodzaak hebben om helemaal vol te laden, zelfs niet tot 80%, omdat met 15 minuten laden men al genoeg heeft om in redelijkheid een volgende plaspauze te halen.
Men zal die 80 of 90 en incidenteel 100% wel bijvoorbeeld thuis laden of op bestemming of het werk.

Met een iets andere benadering, de laadsessies zullen aanzienlijk korter worden, tot 10 tot 15 minuten maar daarin laadt men doorgaans genoeg om thuis te komen of de volgende stop.

Al met al een slim en heel consequent doorgevoerd plan.
 
...

Stel dat het pack twee keer zo groot is dan kun je zonder over de 1,5 C te gaan het aantal Kw's verdubbelen en dan komen we op het al vaak genoemde laadvermogen van rond 220 Kw.
Maar, dat betekent een laadsnelheid van 1000 tot 1100 km/uur (en een range van tegen de 1000 km/uur).

Dan wordt de situatie dat men, door de range, veel minder vaak hoeft te Superchargen en als het dan moet zal men niet de noodzaak hebben om helemaal vol te laden, zelfs niet tot 80%, omdat met 15 minuten laden men al genoeg heeft om in redelijkheid een volgende plaspauze te halen.
Men zal die 80 of 90 en incidenteel 100% wel bijvoorbeeld thuis laden of op bestemming of het werk.

Met een iets andere benadering, de laadsessies zullen aanzienlijk korter worden, tot 10 tot 15 minuten maar daarin laadt men doorgaans genoeg om thuis te komen of de volgende stop.

Al met al een slim en heel consequent doorgevoerd plan.

De grote vraag zal zijn hoe Tesla het maximum laadvermogen gaat verhogen. Durven ze tegen de 450 A door de Supercharger kabel te duwen, of gaat de spanning omhoog...of een beetje van beide.

De opmerkingen van JB en Elon zijn geen uiting van een consequent plan. Het is een zeer duidelijk breuk met oude doelen. Een zeer logische, maar toch een opvallende breuk. En eindelijk duidelijkheid voor mensen die in de tweet over "childs toy" (of gedroomde specs van 2170 cellen) een revolutie zagen aankomen op het gebied van laadvermogens.
 
Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben.

We zijn het in ieder geval roerend met elkaar eens dat het Supercharger netwerk en het gemiddelde laadvermogen van de Tesla's tezamen een groot concurrentie voordeel geven aan Tesla en een fantastische ervaring voor de klanten. Al eigenlijk 5 jaar lang. Andere bedrijven hebben hier (zeker tot 2020) geen vergelijkbaar antwoord op.

Over de Superchargers geen bombastische uitspraken in de "letter". Wel dat de VS even voorrang heeft en dat Tesla zoveel mogelijk wil uitbreiden voordat in een gebied de Model 3 ontploft (figuurlijk). Gebieden met hoge reservering hebben ook voorrang....en in NL is men lekker bezig! :D
 
Suc
20180504_090613.jpg
Eindhoven krijgt nieuw wegdek.
 
Dat was een bijzonder kwartaalgesprek. Natuurlijk was het vooral cash burn, raise capital, model 3 en de F*ck ...let's go to youtube :).

Maar toch ging het even over superchargers en de huidige ideeën van Elon en JB hierover. Het was een kleine "tidbit", maar ik vond het interessant.

Als reactie op een van de "youtube" vragen over CCS 350kW (Porsche) en eerdere uitspraken over Supercharger V3, kwam een bijzonder antwoord...

Tesla gaat voor personenauto's niet voor laadvermogens van 350kW of hoger. Daar zou een gigantisch accupack voor nodig zijn of een kleiner pack met "slechte" energiedichtheid. JB was meer specifiek en vertelde dat intern gesproken wordt over wat hogere vermogens, want uiteraard staat de ontwikkeling niet stil omtrent de superchargers. Echter noemde hij vermogens van rond de 200kW tot wat hoger als maximum. Het "childs toy" bericht ging destijds over de MegaCharger naar mijn mening.

Het "oude" doel van een laadsessie van 5-10 minuten om van 20->80% te raken, lijkt voorlopig losgelaten. De focus (volgens Elon en JB) ligt nu voornamelijk op "range" en dus energie-dichtheid en niet op revolutionair hogere laadvermogens. Volgens JB zijn energie-dichtheid en zeer hoge laadvermogens "trade offs" en ze kiezen zeer duidelijk voor de dichtheid zijde van de trade off, omdat men denkt dat de klant daar het meest bij gebaat is.

Het lijkt er dus op dat de packs mogelijk wat groter gaan worden, maar dat niet verwacht mag worden dat er met een veel hogere C dan 1.5 geladen zal gaan worden (tussen de 20->70/80%)


Alle batterijen die, voor zover ik weet, momenteel op de markt zijn, (zelfs die in de labs) zijn "compromissen", de eerste die met een "compromisloze" batterij op de markt komt heeft goud in handen!!

Een compromisloze batterij zou namelijk de langverwachte en gewenste doorbraak kunnen zijn.

Met de huidige stand der techniek lijken de huidige lithium batterijen met eventueel een niet herlaadbare, maar wel wisselbare aluminium/lucht als range-extender het maximaal haalbare, zie o.a:

Renault-Nissan To Use Phinergy’s Aluminum-Air Battery - HybridCars.com

Dit was juni 2014!

Inmiddels blijkt die samenwerking van phinergy/alcoa overgegaan naar arconic, een nieuwe zijtak van alcoa.

Aluminum Air Battery for Electric Cars | Arconic

Groeten:

Newsreadertje.
 
Alle batterijen die, voor zover ik weet, momenteel op de markt zijn, (zelfs die in de labs) zijn "compromissen", de eerste die met een "compromisloze" batterij op de markt komt heeft goud in handen!!

Een compromisloze batterij zou namelijk de langverwachte en gewenste doorbraak kunnen zijn.

Met de huidige stand der techniek lijken de huidige lithium batterijen met eventueel een niet herlaadbare, maar wel wisselbare aluminium/lucht als range-extender het maximaal haalbare, zie o.a:

Renault-Nissan To Use Phinergy’s Aluminum-Air Battery - HybridCars.com

Dit was juni 2014!

Inmiddels blijkt die samenwerking van phinergy/alcoa overgegaan naar arconic, een nieuwe zijtak van alcoa.

Aluminum Air Battery for Electric Cars | Arconic

Groeten:

Newsreadertje.

Veel belovende ontwikkeling bij de buren. Zit nog in lab stadium maar er een werkende versie.
Cookies op AD.nl | AD.nl