volgens mij kunnen we hier wel een apart draadje van makenNa de overgang naar een aangepaste chemie van de 85kWh packs naar de 90 (75/100?) heeft Tesla deze "beperking" ingevoerd. Daarbij ook even onthouden dat de "teller" die afloopt tot de beperking actief wordt, ook "normale" DC sessies (via de CHAdeMO adapter) telt (naar verluid).
Als het goed is, zal een standaard Supercharger sessie (van 10/20% -> 80%) nu ongeveer 5 minuten langer moeten duren. Dus rond de 10% langer.
En als deze kleine beperking in laadsnelheid inderdaad belangrijk voor je is bij de aankoop van de auto, dan kan je de informatie die je verkrijgt bij de verkoper (en/of Tesla) inderdaad onderdeel laten zijn van de overeenkomst. Je kunt dan misschien dwaling claimen of non-conformiteit. Echter is de bruikbaarheid van de auto niet gigantisch aangetast door het intreden van deze beperking. Het zal dus best lastig worden "je recht te halen".
Valt misschien een beetje in dezelfde categorie als bijvoorbeeld een garantieclaim van een achterruitverwarming. Als deze binnen een onredelijke termijn compleet niet werkt, kan je ook na een garantieperiode een eind komen met non-conformiteit. Het wordt vrijwel onmogelijk wanneer slechts "1 draad" van de verwarming ermee is gekapt. De laadsnelheidbeperking valt waarschijnlijk in de laatste categorie.
Ik verwacht nog een hoop toekomstige klachten over snelladen (bij allerlei merken) door te hoge verwachtingen door marketing in combinatie met onvolledige informatie door verkoop (daarbij sluit ik desinteresse en eigenwijsheid van de klant zeker niet uit). Zeker wanneer steeds meer beginners overstappen naar EVs en niet zo geïnteresseerd zijn in de werking van alles...zoals velen van ons.
Genoeg meningen en genoeg grijze gebieden.