You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ach keihard... Het is wel steeds zo dat mensen die klagen dat hun laadsnelheid is beperkt, ook op het US forum, de mensen zijn die vrijwel altijd alleen aan de Supercharger laden. Tesla kan dat doen om de accu te sparen, maar evengoed om de aantrekkelijkheid van het gebruik van de Supercharger te verminderen.Is daar keihard bewijs voor?
Je hoort dit als koper te vragen, je hebt als koper een onderzoekplicht, de verkoper een informatieplicht. Dat zullen niet veel kopers doen, maar ík wel.Hoe kan een potentiële koper (zoals ik) dat dan zien?
Je hoort dit als koper te vragen, je hebt als koper een onderzoekplicht, de verkoper een informatieplicht. Dat zullen niet veel kopers doen, maar ík wel.
Als de verkoper zegt dat ie maar af en toe heeft geladen bij een Supercharger en later komt uit dat ie dat wel heel vaak heeft gedaan en daardoor is beperkt in zijn laadsnelheid, dan is dit misleiding. Betekent dat, stel dat ik de koper ben, dat ik de koop zal ontbinden resp. een lagere prijs zal bedingen.
Ik haal sinds september met mijn S75 geen supercharger snelheden meer boven de 86kW. Mijn maximum ooit is 99kW geweest (dat is normaal bij de 75kWh accu). Ook na anderhalf uur rijden kom ik er niet meer boven. Ik ben dus bang dat ik nu permanent gelimiteerd ben (Tesla explains why it limits Supercharging speed after high numbers of DC charges). Meer mensen hier ervaring mee? De auto is pas een jaar oud.
Volgens tesla heeft dit niets met ontmoedigen te maken maar beschermen van het accupakketMaar wat voor nut heeft het om de laadsnelheid te beperken na 200-300 keer superchargen? Dan sta je nog langer aan de stall, met tot gevolg langere wachtrijen, frustraties, etc. bij collega Teslarijders (m/v/o).
(Misschien snappen ze in de US niet dat wij in NL vinden dat als je ergens voor hebt betaald, je dan het uiterste eruit probeert te persen, zoals bij all-you-can-eat buffetten, aan de bar van je all-inclusive vakantie, bedenk zelf maar verder wat voorbeelden, onder motto “halfvol is niet vol”)
Een li-ion accu kan veel mishandeling verdragen maar op een gegeven moment begint de degradatie op te lopen. Tesla kan dat moment via het BMS ruimschoots van tevoren aan zien komen en beperkt uit voorzorg de maximum laadcapaciteit. Het is een algemeen bekend gegeven dat een accu bij langzaam laden veel en veel langer optimaal blijft. Dat geldt voor onze kleine celletjes in onze zaklantaarns maar even goed voor het accupakket in onze Tesla's.Ok, clear... maar waarom dan pas na 200-300 SuC sessies? Als Tesla de accu wilt sparen, dan zou ik verwachten dat ze dat meteen vanaf de eerste SuC sessie zouden doen. Het is voor mij een beetje gek dat je eerst op 100+kW kunt laden en na 200-300 sessies, zonder verdere aankondiging, het met een stuk minder mag doen.
Een li-ion accu kan veel mishandeling verdragen maar op een gegeven moment begint de degradatie op te lopen. Tesla kan dat moment via het BMS ruimschoots van tevoren aan zien komen en beperkt uit voorzorg de maximum laadcapaciteit. Het is een algemeen bekend gegeven dat een accu bij langzaam laden veel en veel langer optimaal blijft. Dat geldt voor onze kleine celletjes in onze zaklantaarns maar even goed voor het accupakket in onze Tesla's.
Tesla heeft recent in de VS een 60 kWh accupakket - gratis - vervangen. Dit pakket was jarenlang dagelijks tot 100% geladen bij een Supercharger en was door degradatie onbruikbaar geworden.
Klopt. Hier drie video's van de beste man die precies vertelt hoe en wat (video's chronologisch):
Dat langzaam meer optimaal is voor de batterij is maar de vraag, zie ook :Het langzaam of snel laden heeft niet direct het gevolg tot degradatie van je batterij (hier zit een wisselwerking). Superchargen is dan ook niet slechter voor een batterij dan langzaam laden. Dit wordt ook aangetoond met een verzameling aan Tesla-rijders data: MaxRange Tesla battery survey
De batterij degradeert altijd vanwege leeftijd en aantal laadcycles. Wat de degradatie versneld is:
- Te hoge temperaturen: Oudere batterijen (zowel qua leeftijd als qua laad-cycles) gaan meer warmte produceren tijdens het laden. Dat zal een reden zijn dat het SuC beperkt wordt. Wel begreep ik dat we het over "maar" 5 minuten langer hebben.
Keerzijde is dat een warme batterij wel betere performance heeft en meer energie opslag .
- Niveau van laden: Regelmatig laden tot 100% (ook meer warmteontwikkeling), Beter is laden tot maximaal 90% iets beter is tot 80%
- Niveau van ontladen: Regelmatig ontladen tot bijna 0%. Beter is dan ontladen tot tussen de 10 en 20% ontladen en dan weer opladen
- Je batterij opslaan (Vakantie) met 100% lading. Beter is rond de 50% en daar houden (connected Tesla is a happy Tesla)
- Je batterij opslaan met 0% lading
TM Spy en Scan My Tesla, hebben allebei een andere dongle nodig begreep ik.Ik kom dus terug op mijn eerdere vraag hoe kun je dit als potentiële koper of eigenaar zien? Er worden apps gebruikt die ik best zal willen aanschaffen maar welke werkt lekker en geeft de informatie die je wilt zien? Ik heb een ELM OBD2 dongle is die ook geschikt voor de Tesla? Ik begrijp dat je de juiste app moet gebruiken. De ICE apps zullen geen accu data geven.