Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Is dat zo ?
In Nl zal het aantal inschrijvingen van ongeveer 18500 exemplaren eind 2018 naar bijna 50000 exemplaren eind 2019 geëvolueerd zijn. Van deze bijkomende voertuigen zijn er dan ook nog eens 10000 exemplaren (Standard Range +) die in vergelijking met de meeste andere Tesla toch wat sneller aan de SUC moeten. De laadsnelheid mag van alle Model 3 wat hoger liggen, maar dat voordeel verdwijnt bij grote drukte...
Zonder uitbreiding van het SUC-netwerk, moet men toch rekening gaan houden met wat meer drukte aan de Superchargers.

Dat is ook mijn visie. Komend jaar zullen er toch ook nog 10-20k bijkomen dan zitten we op 300-400% van het aantal tesla's dat er in 2018 rond reed. De uitbreiding van het aantal stalls loopt hierop ver achter. Wel of niet statistisch bepaald, het verhogen van het aantal stalls op bestaande locaties zal het meest snel te realiseren zijn.
Ik vraag me af of ze daar bij TESLA mee bezig zijn en ook het nut ervan in zien. Het was ooit een USP maar als het komend jaar tot frustraties van gebruikers leidt dan kan het wel eens he tegenovergestelde tot gevolg hebben.
Ik ben toch ook echt benieuwd hoe dit komende voorjaarsvakantie bij de SuC's er uit gaat zien als alle nieuwe model3's op wintersport gaan.
 
Dat is ook mijn visie. Komend jaar zullen er toch ook nog 10-20k bijkomen dan zitten we op 300-400% van het aantal tesla's dat er in 2018 rond reed. De uitbreiding van het aantal stalls loopt hierop ver achter. Wel of niet statistisch bepaald, het verhogen van het aantal stalls op bestaande locaties zal het meest snel te realiseren zijn.
Ik vraag me af of ze daar bij TESLA mee bezig zijn en ook het nut ervan in zien. Het was ooit een USP maar als het komend jaar tot frustraties van gebruikers leidt dan kan het wel eens he tegenovergestelde tot gevolg hebben.
Ik ben toch ook echt benieuwd hoe dit komende voorjaarsvakantie bij de SuC's er uit gaat zien als alle nieuwe model3's op wintersport gaan.
Ik denk dat dat nog het grootste probleem zal worden. Wanneer die meute Nederlanders met hun Tesla op vakantie vertrekken, naar de zon of naar de sneeuw. Neem de Route del Sol tussen Lyon en Orange, 250 km:
Vienne : 8 stalls
Valence : 8 stalls
Montelimar : 16 stalls
Montelimar ionity : 4 stalls
Orange : 8 stalls

Er zijn nog wel 15 stalls aan 43-50 kW op dat stuk weg, maar die laat ik even buiten beschouwing)
Iedereen die met de Tesla naar 't Zuiden van Frankrijk wil zal op één van deze stalls moeten pauzeren.
Wanneer het druk is, duurt zo'n laadbeurt alles inbegrepen minstens 20 minuten.

44 stalls x 3 Tesla's per uur = maximaal 132 voertuigen per uur.

Piekcapaciteit in electriciteit installeren (en gebruiken) is erg duur, in tegenstelling tot het aanleggen van enkele extra brandstofpompen...
 
Piekcapaciteit in electriciteit installeren (en gebruiken) is erg duur, in tegenstelling tot het aanleggen van enkele extra brandstofpompen...

Ja dat klopt. De aansluit- en netwerktarieven schieten omhoog vanaf 2000kW. Ik vraag me af of en welke SuC's al zo'n aansluiting hebben.

Wanneer je meer dan 2000kW nodig hebt lijkt het mij ook interessant om oplossingen met accu's te installeren om de "peak te shaven"
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik denk dat dat nog het grootste probleem zal worden. Wanneer die meute Nederlanders met hun Tesla op vakantie vertrekken, naar de zon of naar de sneeuw. Neem de Route del Sol tussen Lyon en Orange, 250 km:
Vienne : 8 stalls
Valence : 8 stalls
Montelimar : 16 stalls
Montelimar ionity : 4 stalls
Orange : 8 stalls

Er zijn nog wel 15 stalls aan 43-50 kW op dat stuk weg, maar die laat ik even buiten beschouwing)
Iedereen die met de Tesla naar 't Zuiden van Frankrijk wil zal op één van deze stalls moeten pauzeren.
Wanneer het druk is, duurt zo'n laadbeurt alles inbegrepen minstens 20 minuten.

44 stalls x 3 Tesla's per uur = maximaal 132 voertuigen per uur.

Piekcapaciteit in electriciteit installeren (en gebruiken) is erg duur, in tegenstelling tot het aanleggen van enkele extra brandstofpompen...

132 per uur als er niet meer dan 20 minuten geladen wordt en de chargers optimaal bezet zijn. Ik vrees dat de werkelijke capaciteit een stuk lager zal zijn en het aanbod de vrijdag voor carnaval veel hoger is.
 
Druk vandaag bij de SUCs in Nederland. Ik dacht we gaan kort laden in Badhoevedorp en dan nog even in Hoorn en zo naar Groningen. Hoorn slaan we maar even over. Krijgen we nu wel echt wachtrijen?
View attachment 494373
Gisteren in Dordrecht bleef op scherm staan dat er 2 plekken vrij waren. Terwijl we er met 4 auto's stonden te laden... soms kan je dus niet op info op scherm vertrouwen...
 
En als je dan al die Tesla’s er tussenuit zou mogen schieten die thuis gewoon een lader hebben maar bij de SuC staan ‘omdat gratis’...

Assen is nog maar net open en meteen zo druk bezocht dat dat niet alleen maar op doorreis zijnde rijders kunnen zijn.

Gisteren bij Assen geladen - mijn nav gaf aan dat er maar 4 van de 12 laadpalen beschikbaar waren. Bij aankomst bleken er ook 4 van de 12 niet actief te zijn (hoes over de laadpaal), dus per saldo waren er 4 vrije palen van de 8, dat viel weer mee.
 
Ik vraag me af of ze daar bij TESLA mee bezig zijn en ook het nut ervan in zien. Het was ooit een USP maar als het komend jaar tot frustraties van gebruikers leidt dan kan het wel eens het tegenovergestelde tot gevolg hebben.

Het beleid van de Nederlandse overheid is gericht op het stimuleren van meer EV's met bijbehorende laadstructuur. Ik verwacht dat we in de toekomst vaker gebruik zullen (moeten) maken van laadpalen van derden. Ik laad nu al vaker bij Fastned dan bij Tesla, puur omdat Fastned aan de snelweg ligt en er meestal wel een snellader vrij is.
 
Superchargers in Nederland versus het aantal Model3 dat nu uitgeleverd werd....
Ik denk dat jullie nog vast zitten in het "tank"-model.

Rijden... Oei, de tank(batterij) is leeg, ik moet nu tanken(laden), en liefst zo snel mogelijk.

Neen, electrisch rijden werkt anders : rijden... Aankomen op bestemming of thuis, en laden terwijl je stil staat.
Het totaal aantal laadpalen in Nederland ligt op 140.000, privé inbegrepen.
Er zal wel de spreekwoordelijke uitzondering zijn die thuis of in de nabije buurt , én op werk of in de nabije buurt niet kan laden.
Maar de overgrote meerderheid moet helemaal niet laden terwijl ze rijden.
 
Superchargers in Nederland versus het aantal Model3 dat nu uitgeleverd werd....
Ik denk dat jullie nog vast zitten in het "tank"-model.

Rijden... Oei, de tank(batterij) is leeg, ik moet nu tanken(laden), en liefst zo snel mogelijk.

Neen, electrisch rijden werkt anders : rijden... Aankomen op bestemming of thuis, en laden terwijl je stil staat.
Het totaal aantal laadpalen in Nederland ligt op 140.000, privé inbegrepen.
Er zal wel de spreekwoordelijke uitzondering zijn die thuis of in de nabije buurt , én op werk of in de nabije buurt niet kan laden.
Maar de overgrote meerderheid moet helemaal niet laden terwijl ze rijden.
Ik zit niet vast in het tank model.
Ik constateer alleen dat er nu al wachtrijen staan bij sommige SuC's in NL en dat komend jaar alleen meer zal worden.
Hoeveel laadpalen er thuis ook zijn, onderweg bijladen zal zo nu en dan toch noodzakelijk zijn,=.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Superchargers in Nederland versus het aantal Model3 dat nu uitgeleverd werd....
Ik denk dat jullie nog vast zitten in het "tank"-model.

Rijden... Oei, de tank(batterij) is leeg, ik moet nu tanken(laden), en liefst zo snel mogelijk.

Neen, electrisch rijden werkt anders : rijden... Aankomen op bestemming of thuis, en laden terwijl je stil staat.
.

Eens. Daarbij betalen de meeste mensen nu ook gewoon bij een SuC. Dus waarom zou je daar nog laden als het echt niet hoeft? Zoek in de navigatie een Destination Charger en ga onderweg daar rustig wat eten als je op vakantie gaat of bent. Ook voor overnachten ideaal - er zijn veel zakelijke hotels met DeC's waar je in het weekend prima en goedkoop kunt overnachten. Rij je opnieuw met een volle accu weg. Zo doen wij het doorgaans als we (1.500 km) naar Italië rijden. Bv hier - net boven Straatsburg.
IMG_7444.jpeg
 
Ik zit niet vast in het tank model.
Ik constateer alleen dat er nu al wachtrijen staan bij sommige SuC's in NL en dat komend jaar alleen meer zal worden.
Hoeveel laadpalen er thuis ook zijn, onderweg bijladen zal zo nu en dan toch noodzakelijk zijn,=.
Je maakt echter wel de denkfout van het tankmodel - de vraag naar benzinepompen neemt lineair toe met de kilometers gemaakt door ICE auto's.

Omdat BEVs in de regel thuis of op werk/bestemming worden geladen is de vraag naar snelladers onderweg alleen gericht op het vermijden van piekdruktes, en daarmee logaritmisch. Een verdubbeling in Tesla's zal je in de praktijk met bijv 25% extra superchargers kunnen afvangen omdat ze nooit allemaal tegelijk komen.

Er is niks mis met soms een wachtrij van 2 of 3 op een locatie met 12+ stalls, dat betekent juist dat de piekcapaciteit prima is en er geen geld/ruimte wordt verspild aan overbodige capaciteit.
 
Je maakt echter wel de denkfout van het tankmodel - de vraag naar benzinepompen neemt lineair toe met de kilometers gemaakt door ICE auto's.

Omdat BEVs in de regel thuis of op werk/bestemming worden geladen is de vraag naar snelladers onderweg alleen gericht op het vermijden van piekdruktes, en daarmee logaritmisch. Een verdubbeling in Tesla's zal je in de praktijk met bijv 25% extra superchargers kunnen afvangen omdat ze nooit allemaal tegelijk komen.

Er is niks mis met soms een wachtrij van 2 of 3 op een locatie met 12+ stalls, dat betekent juist dat de piekcapaciteit prima is en er geen geld/ruimte wordt verspild aan overbodige capaciteit.

Ik maak die denkfout volgens mij niet.
Het gaat om capaciteit. Als de capaciteit nu op bepaalde momenten, op bepaalde locaties net toereikend is dan zal dat bij een verdubbeling van het aantal auto's op diezelfde momenten op dezelfde locaties leiden tot dubbel zoveel auto's die willen "tanken". Dit resulteert dan in lange wachttijden.
Ook zullen die "piekmomenten" vaker en op meer locaties voorkomen. Tenzij er natuurlijk snellaadstations van andere partijen kunnen voorzien in deze piekbehoefte.