Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is niet helemaal waar, voor zover ik het begrijp:

De (spot) prijs voor elektriciteit komt tot stand op een bijzondere manier. Voor een gegeven dag is een bepaalde hoeveelheid elektriciteit nodig. Een (steeds groter) deel komt uit hernieuwbaar, zon en wind. Maar er blijft altijd een stuk over waarvoor gascentrales moeten worden aangezet. Die centrales geven aan voor welke prijs ze die resterende kWh's kunnen leveren. Voor zover ik begrijp was het idee daarachter dat je op deze manier zorgt dat die gascentrales rendabel kunnen draaien, zelfs als ze maar een fractie van de tijd aanstaan. We betalen een premie voor de beschikbaarheid van die energie.

Waar het bijzonder wordt is dat de prijs die afgegeven wordt de levering door gascentrales de prijs wordt voor alle kWh's die die dag geleverd gaan worden. En daar gaat het een beetje mis als de gasprijs torenhoog is. Want dan ben je als waterkracht/windmolen/zonnepark/kerncentrale exploitant ineens spekkoper.

En daarom hoor je nu geluiden dat die prijsbepaling misschien niet zo'n heel goed idee is / was. Marktwerking. Het heeft zijn eigen problemen :)
Da's super als je natuurlijk waterkracht/windmolen/zonnepark/kerncentrale in je bezit hebt, maar de meeste hebben dat niet, of toch niet niet in die zin dat ze 100% zelf kunnen produceren. De rest moeten ze aankopen op de markt, of zelf maken met gascentrales, en dan loopt het dus mis.

In België heb je Ecopower, een burgercooperatie die het meeste van hun stroom dus zelf produceren uit windenergie en zonnepanelen. Zij konden hun prijzen laag houden, maar in november gaan ook hun prijzen stijgen omdat ze 30% van hun energie nog altijd moeten inkopen, en dat dus aan marktprijs...
 
Waar het bijzonder wordt is da1t de prijs die afgegeven wordt de levering door gascentrales de prijs wordt voor alle kWh's die die dag geleverd gaan worden. En daar gaat het een beetje mis als de gasprijs torenhoog is. Want dan ben je als waterkracht/windmolen/zonnepark/kerncentrale exploitant ineens spekkoper.
Klopt. Met dien verstande dat de prijs die onze energieleveranciers betalen niet direkt op de uurlijkse spotmarkt betaald wordt maar op langer lopende contracten. Uiteraard wordt daar ook gehedged tegen hoge prijzen. Maar het principe van de uurlijkse spotmarkt is zoals je beschrijft.

En daarom hoor je nu geluiden dat die prijsbepaling misschien niet zo'n heel goed idee is / was. Marktwerking. Het heeft zijn eigen problemen :)
Het is een fase waar we doorheen moeten. Op dit moment wordt de prijs nog te vaak bepaald door kolen en gas en die zijn momenteel (onverwacht) duur. Zou de prijs vaker door zon en wind bepaald worden, dan had je dit probleem niet. Zon en wind leveren gewoon voor 10 cent/kWh (als ze geen woekerwinsten maken zoals nu).
Dit weekend was er wat meer wind en omdat het weekend is wat minder belasting. En opeens was de hoogste uurprijs nog maar 35 cent en het daggemiddelde 12 (zaterdag) en 19 (zondag) cent/kWh. Morgen piekt de prijs op 57,5 cent en het verschil tussen dat en bijvoorbeeld 45,5 cent is maar 100 MW (op een vraag van 5.400 MW). Dus een paar windmolens erbij en veel van die pieken verdwijnen.
Of batterijopslag. Gecoördineerd. V2G, Tesla Virtual Power Company, dat helpt allemaal. Ik heb er geen probleem mee dat je tussen 9 en 10 11 kWh uit mijn auto pakt als ik daar 11 * 57,5 cent voor krijg, als ik tussen 14 en 15 weer mag opladen voor 11 * 33,1 cent (en dat is inclusief belastingen).
€ 2,68 verdiend.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Let echt op met die 'woekerwinsten'... Zon en wind leveren die woekerwinsten niet, want dan is er genoeg aanbod wanneer er zon en/of wind is. Eens er te weinig zon of wind is, kan zo een bedrijf met enkel zon en wind geen elektriciteit verkopen want.... er is te weinig zon/wind.

Dat gaat overigens nog een dingetje worden wanneer er nog meer zon en wind-capaciteit geïnstalleerd wordt, want je gaat fases hebben dat er gewoon teveel zonnepanelen of windturbines staan voor de vraag die er is, en die bedrijven dus moeten gaan investeren in eigen opslag om die stroom duur te verkopen wanneer er geen zon/wind is...

De enigen die hier goed van worden zijn degene die handelen in gas. Hun kostprijs om gas te winnen is niet gestegen, maar hun verkoopprijs wel.
 
Let echt op met die 'woekerwinsten'... Zon en wind leveren die woekerwinsten niet, want dan is er genoeg aanbod wanneer er zon en/of wind is. Eens er te weinig zon of wind is, kan zo een bedrijf met enkel zon en wind geen elektriciteit verkopen want.... er is te weinig zon/wind.
Uiteraard, 's nachts is er natuurlijk geen zon en als het windstil is is er geen wind. Maar bijvoorbeeld morgen tussen 9 en 10 als de prijs het hoogste is wordt er nog altijd 4.000 MWh aangeboden tegen 0 of negatieve prijs. Dat moet wind zijn (en misschien een beetje zon), en dat is dus nog altijd 75% van de vraag. Dus het is niet zo alsof er dan geen winst wordt gemaakt.

Dat gaat overigens nog een dingetje worden wanneer er nog meer zon en wind-capaciteit geïnstalleerd wordt, want je gaat fases hebben dat er gewoon teveel zonnepanelen of windturbines staan voor de vraag die er is, en die bedrijven dus moeten gaan investeren in eigen opslag om die stroom duur te verkopen wanneer er geen zon/wind is...
Zon- en windaanbieders hebben gewoon hun huishoudboekje dat in balans moet zijn. In deze tijd zijn er momenten genoeg dat ze veel winst maken waardoor ze de volgende dag in eerste instantie ook voor negatieve prijzen kunnen aanbieden. Als dat straks niet meer voorkomt, dan zegt hun huishoudboekje ook gewoon "voor minder dan 10 cent kun je het niet verkopen". En dan wordt er misschien 1.000 MW voor 0 euro aangeboden en begint het dan al op te lopen.
Je kunt de paar uur per jaar dat er nu teveel stroom is niet vergelijken met als er altijd teveel stroom is. Dan zullen hoogstens de investeringen in windmolens minder rendabel worden, maar ook dat is dan weer een balans. Want als er een windmolen stuk gaat dan zorgt dat weer voor hogere prijzen.
 
Mijn punt is: wanneer net de zon- en windaanbieders productie hebben, is het moment dat de prijzen dalen. Hoe meer ze produceren, hoe lager de prijs op de EPEX spotmarkt. Produceren ze maar aan 50% capaciteit, is de stoomprijs inderdaad hoger, maar verdienen ze er ook minder aan want minder productie.

De enige die niet gehinderd worden door het wegvallen van zon en wind zijn degene die gas winnen.

Als je volledig hernieuwbaar wil gaan, moet je eigenlijk de benodigde capaciteit verdrievoudigen, net om ook bij 33% van wind/zon nog voldoende capaciteit hebben om 100% van het net te voorzien van stroom. En dat betekent dus ook dat als het goed waait of de zon goed schijnt, er 66% van capaciteit er teveel staat en je dus moet kiezen tussen gratis je stroom weg geven, lokaal je stroom opslaan in accu's, of je windturbine of zonnepanelen afkoppelen.
 
Je hoeft niet 100% van de tijd zon en wind te hebben. Zie dit weekend, als je maar vaak genoeg zon en wind hebt om de prijs laag te kunnen houden.
En als niemand verdient aan een lage prijs, dan verkopen ze wel tegen een hogere prijs. Het is een markt, vraag en aanbod. Als een paar windparken voor 0 euro aanbieden terwijl de meeste het voor 10 cent moeten aanbieden, dan gaat de prijs wel naar 10 cent. Het is geen kwestie van je uit de markt prijzen, want als iedereen 0 euro zou vragen verdient ook niemand wat.
 
Je hoeft niet 100% van de tijd zon en wind te hebben.
Dat heb je quasi wel nodig als je volledig naar hernieuwbare energie wil gaan 😬.

Je kan perfect stellen dat je inderdaad €40/MWh moet vragen om uit de kosten te geraken, maar als je concurrent maar €35/MWh moet vragen, gaat die zijn MW's eerder verkopen dan jij met je €40/MWh. En elke MW niet verkocht, is helemaal niks verdiend. Dus als je dan toch mee gaat verkopen aan €35/MWh dan draai je maar €5 verlies per MWh, dan €40/MWh.
 
Als je volledig hernieuwbaar wil gaan, moet je eigenlijk de benodigde capaciteit verdrievoudigen, net om ook bij 33% van wind/zon nog voldoende capaciteit hebben om 100% van het net te voorzien van stroom. En dat betekent dus ook dat als het goed waait of de zon goed schijnt, er 66% van capaciteit er teveel staat en je dus moet kiezen tussen gratis je stroom weg geven, lokaal je stroom opslaan in accu's, of je windturbine of zonnepanelen afkoppelen.
Ik durf het bijna niet te zeggen want ik was er eigenlijk geen voorstander van, maar op die momenten zou het misschien niet eens zo'n heel gek idee zijn om met dat enorme overschot ook wat waterstof te maken.
 
Ik durf het bijna niet te zeggen want ik was er eigenlijk geen voorstander van, maar op die momenten zou het misschien niet eens zo'n heel gek idee zijn om met dat enorme overschot ook wat waterstof te maken.

Mag je wat mij betreft rustig zeggen. Consensus (zoals ik het zie) op dit forum is dat waterstof geen toepassing heeft bij personenauto's maar in de industrie en wellicht bij scheepvaart ed zou het best een positieve rol kunnen spelen. En zolang echt grote batterijen tegen redelijke prijs er nog niet zijn, waarom geen waterstof?
 
Ik ben even langs de supercharger in Weert geweest. Lekker rustig daar. Het viel me nu voor het eerst op dat de stalls niet A-B genummerd zijn maar A-B-C-D.
SUC Weert 1.jpg


SUC Weert 2.jpg
SUC Weert 3.jpg
 
Ik heb ook een bouw reportage gemaakt van de Tesla Supercharger in Tilburg. Tesla heeft een heel andere manier van bouwen. Ik had het idee dat er meer plastic is bij Tesla en dat het er minder sterk uitziet. Vandaar denk ook de vele schade aan de charger zelf door bestuurders welke denken goed te kunnen parkeren 🙈🙈Tesla Supercharger Bouw
Verschil zit 'm er vaak in dat de palen bij FastNed geïntegreerde units zijn van externe leveranciers, wat wel een kostenpost is als iemand daartegen rijdt.

Daarentegen zijn de stalls bij Tesla inderdaad plastic constructies die eigenlijk enkel wat bekabeling en koeling behuizen, terwijl de echt dure spullen in de racks zitten korter bij de distributiekast. Een supercharger stall die je scheef rijdt, werkt dus nog, terwijl zo een Alpitronic dat echt niet graag heeft en je dure componenten beschadigd geraken.

Betekent ook dat zo een Tesla supercharger goedkoper per stall is dan een FastNed locatie. Maar een FastNed locatie is dan weer herkenbaarder dan pakweg een Allego, net omwille van het 'typische' uiterlijk.
 
  • Like
Reactions: NielsA and Persfoto