Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Tot jouw (@Unit106) bericht ging iedereen er vanuit dat de eerst aangekomen auto gewoon vol vermogen bleef houden toch? Die A- of B-hole dus waarschijnlijk ook. In die wetenschap benadeelt hij dan toch helemaal niemand behalve zichzelf? En als je dan wilt dineren en dus misschien stiekem iets langzamer wilt laden zodat je je auto niet hoeft te verzetten is dit best een snuggere oplossing natuurlijk. En zelfs als je hem verteld hebt dat je langzamer ging laden kon dat met de kennis tot dan toe niet eens aan hem liggen. De meest logische verklaring was op dat moment dat je gewoon langzamer ging laden zoals dat altijd tijdens een laadsessie gebeurt. Je bent er zelf ook pas na het wisselen naar een andere plek achter gekomen dat het (waarschijnlijk) daadwerkelijk aan hem lag, wat voor ons op dit forum ook een verassing is.
Ik was er natuurlijk niet bij. Misschien reageerde hij als een complete A-hole, maar ik wilde toch enige nuance aanbrengen.
Hopelijk leef je nog en ben je niet ver-ast ;-)

Tuurlijk heb je gelijk. Als jij en ik elkaar hadden gesproken dan hadden we dit beide als verRassing gezien en waren we verbaasd geweest. Jij had dan begrijpend gereageerd en waren we beide wijzer geworden. Dit persoon reageerde alleen maar schouder ophalende en liep weg. Dat maakt dat ik hem uitmaak voor sneu type.

En tijdens het laden van 118kW zakken naar 90kW gaat bij mij nooit in 5 sec. Geen laadcurve die ik gewend ben bij een SUC.
 
  • Funny
Reactions: BjörnTM
Toch niet helemaal correct, B.
Het vertoonde SuC laadproces was altijd al zo. De tweede auto krijgt altijd wat er 'over' is bij de reeds ladende auto, echter met een minimum van 35 kW. Afhankelijk van het maximale laadvermogen van het tweetal aansluitingen resteerde er dus nooit 'de volle mep' voor nummer één.

Het optredende tijdsverlies was echter altijd verwaarloosbaar, omdat er slechts een kleine tijdspanne gedurende de laadcurve was dat een auto meer dan 90 kW kon trekken. (Maximum was zelfs ooit maar 90 kW.) Dat ligt tegenwoordig wat anders, zeker wanneer je een Model 3 hebt. Daarom is het tijdsverschil niet meer verwaarloosbaar. Maar nog steeds erg klein. Ik schat zelfs dat het tijdsverlies door het verplaatsen van de auto groter is dan door het tijdsverlies vanwege het lagere laadvermogen gedurende een korte periode.

Ik wijs inmiddels mensen die een gepaarde lader kiezen daar niet eens meer op. Puur uit egoïstische motieven; wanneer zij dit structureel doen, blijven er statisch meer ongepaarde laders vrij voor hen die daar wel op letten. :D
Het klopt inderdaad dat de 2e maximum 35kW krijgt, en de eerste maximum 90kW.

Heeft dat veel invloed op je laadtijd? Met een Model S of X 100D of een Model 3 kan je ervan uit gaan dat je tot zo een 50% aan 116kW kan laden, wat 1,93kW per minuut is. Aan 90kW val je terug op 1,5kW per minuut. Als je dus arriveert aan 10% is dat op een Model S of X 100D bij benadering 45kWh die je aan vol vermogen kan laden, of 23 minuten. Met dezelfde auto aan 90kW laden betekent dat dit 30 minuten wordt. Het scheelt dus makkelijk 7 minuten. Als je dan de tijd van het loskoppelen, verplaatsen, terug aankoppelen en het wachten tot vol vermogen op 3 minuten telt, win je 5 minuten. Daarnaast heb je nog de terugloop van vermogen tussen 50% en pakweg 65% waar je van 116kW naar 90kW zakt, wat natuurlijk ook nog sneller is dan 90kW laden. Verplaatsen loont bijgevolg bij benadering enkel als je minder dan 40% op je accu hebt zitten.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Gebeurt niets. Het is wachten op de stalls, schijnt een tekort aan te zijn. Volgens de heren vd BAM was het daarna Groningen, Assen, Breda, Duiven.

Weet iemand ook wat de laatste stand van zaken is in Assen? Die locatie is voor mij het meest interessant.

edit: zijn er bijvoorbeeld uberhaupt al weer stalls beschikbaar? Afgezien van een eventuele bouwvak die momenteel van kracht kan zijn.
 
Last edited:
Wellicht een stomme vraag, en kan zo geen antwoord op het internet vinden, maar kun je bij alle superchargers de model 3 opladen of moeten de superchargers voorzien zijn van de nieuwe type kabel?

Voor de model 3 hebben ze idd een andere stekker. In begin periode moest ik opletten waar ik kon laden. Op dit moment kan ik tot op heden overal laden. Ik heb een vermoeden dat in NL alle locaties een Model3 laadmogelijkheid hebben. Soms alle stalls, soms een gedeelte.

In het buitenland weet ik het niet zeker maar omdat in de auto alle locaties zichtbaar zijn mag in aannemen dat je daar ook kunt laden :rolleyes:
 
Hopelijk leef je nog en ben je niet ver-ast ;-)

Tuurlijk heb je gelijk. Als jij en ik elkaar hadden gesproken dan hadden we dit beide als verRassing gezien en waren we verbaasd geweest. Jij had dan begrijpend gereageerd en waren we beide wijzer geworden. Dit persoon reageerde alleen maar schouder ophalende en liep weg. Dat maakt dat ik hem uitmaak voor sneu type.

En tijdens het laden van 118kW zakken naar 90kW gaat bij mij nooit in 5 sec. Geen laadcurve die ik gewend ben bij een SUC.

Op 1/3 van dit bericht is de nieuwe uitrol
Van wel Max iedereen laden....

Home - MisterGreen Electric Lease
 

Attachments

  • 4E21826C-C8B1-42A8-BF25-5741F3293C83.jpeg
    4E21826C-C8B1-42A8-BF25-5741F3293C83.jpeg
    269.2 KB · Views: 92