Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Ik heb erg veel moeite om in je fatalistische of "whataboutism" boodschap iets positief te zien. Je relativering lijkt er meer op om de richtlijnen niet op te willen volgen uit een fatalistische "we gaan toch allemaal dood" of whatboutism "andere ziektes/omstandigheden zijn dodelijker". Aangezien we in Italië nog niet op de piek zijn, en in China de piek pas is bereikt nadat hele regio's in lockdown gingen, kom je er niet vanaf met "ach het is zo erg nog niet".
Hoe zit het het met je voorspelling wanneer hier de piek wordt bereikt? Twee of drie maanden??
 
Voor veel beroepen is thuis werken misschien wel goed mogelijk maar er zijn ook genoeg beroepen waarbij dit gewoon niet mogelijk is, zoals ook bij mij. Ik werk als monteur en kan dit werk alleen in de werkplaats uitvoeren. Kan niet vanuit thuis reparaties uitvoeren natuurlijk. Kom gelukkig niet in direct contact met klanten maar wel met collega's die nog allemaal denken dat al deze maatregelen onzin zijn en zij niet in de risico groep zitten. Ik denk er zelf wel anders over maar kan ook niet zomaar thuis blijven, weet dan zeker dat ik binnenkort ander werk kan gaan zoeken. ;) Dus weinig keuze dan toch maar gewoon te blijven werken.
Niet iedereen kan thuis werken inderdaad, maar het doel is om je ophouden in groepen te beperken. Ik weet niet hoe jouw werksituatie eruit ziet maar de mijne bestaat uit vergaderingen in kleine lokalen, met redelijk wat handjeschudden, of naast mekaar op bureau. Er is geen probleem als ik dit weekend in de tuin werk, maar wel als ik in een gesloten omgeving met andere mensen werk die elke dag opgehokt met het openbaar vervoer reizen.

Dus zolang je niet op mekaar zit en lekker met je eigen auto naar je werk kan rijden, is het risico voor jou beperkt. Hou je aan de hygienemaatregelen en beperk je contacten met risicogroepen en met mensen die contact hebben met risicogroepen.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Het is allemaal erg gemakkelijk praten over thuis blijven en thuis werken. Zeker als je tovh wel salaris ontvangt. Je zult voor je omzet maar afhankelijk zijn van klantcontact. Als dit te ls lang duurt zie ik diverse ZZP'ers falliiet gaan.
Horeca, luchtvaart, congres organisaties, enz enz. Bereid je maar voor op een depressie en enkel een recessie.
 
Wetenschappellijke weerlegging van sommige artikels. Ik wil wel even proberen. Extrapoleren van een lineaire tendens is meestal al erg twijfelachtig en maar een tijdje geldig. Op een moment vertraagt het dan toch.
Maar extrapoleren van een exponentiële tendens is helemaal niet correct. Ik ken geen enkel fenomeen dat exponentieel blijft doorgaan. Houdt dat enkele maanden vol en alle wereldburgers zijn besmet. Zoals bij het 40 keer dubbelvouwen van een blad papier: op een moment wordt het papier te klein. Zo zal het ook nu gaan: het aantal nieuwe contracten wordt gewoon te klein om de exponentiële groei vol te houden. En ik zeg ook niet dat we ons gedrag niet moeten aanpassen. In de artikels zien we al een vertraging van de groeifactor van 35% naar 22%. In China neemt het aantal nieuwe besmettingen ondertussen al enige tijd af.
Een kernbom houdt ook op met splijten na een ‘tijdje’ maar de schade is dan al enorm. Het proberen te relativeren van de omvang van de verwoesting die plaats vindt is onverstandig.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Hoe zit het het met je voorspelling wanneer hier de piek wordt bereikt? Twee of drie maanden??
Bij een toenamefactor van 1,3 per dag bereik je de piek binnen een maand. Is de factor iets lager, rond de 1,2, dan is het na anderhalve maand (ik ben geen epidemioloog)
Het gaat gewoon heel hard als je het land niet volledig op slot zet.
 
Wetenschappellijke weerlegging van sommige artikels. Ik wil wel even proberen. Extrapoleren van een lineaire tendens is meestal al erg twijfelachtig en maar een tijdje geldig. Op een moment vertraagt het dan toch.
Maar extrapoleren van een exponentiële tendens is helemaal niet correct. Ik ken geen enkel fenomeen dat exponentieel blijft doorgaan. Houdt dat enkele maanden vol en alle wereldburgers zijn besmet. Zoals bij het 40 keer dubbelvouwen van een blad papier: op een moment wordt het papier te klein. Zo zal het ook nu gaan: het aantal nieuwe contracten wordt gewoon te klein om de exponentiële groei vol te houden. En ik zeg ook niet dat we ons gedrag niet moeten aanpassen. In de artikels zien we al een vertraging van de groeifactor van 35% naar 22%. In China neemt het aantal nieuwe besmettingen ondertussen al enige tijd af.

Je vergeet wel te vermelden dat ze in China een miljoenen stad hebben afgesloten en mensen verplicht binnen moesten blijven + daar gebruikt men mondmaskers en is men uiterst gedisciplineerd. Het is niet gaan minderen omdat men niets heeft gedaan, daar gaat het nu juist over.

Doe niets en dit is exact wat je krijgt gezien het virus zo besmettelijk is. Het enigste waardoor het afremt, is dat er een immuniteit wordt opgebouwd door mensen die nog niet besmet zijn. Bij Corona blijkt echter dat je 2x kan worden geïnfecteerd.
 
Ik heb in elke post de boodschap meegegeven: respecteer de richtlijnen.
Aangepast gedrag is een van de redenen, en waarschijnlijk een zeer belangrijke, waarom de exponentiële groei niet blijft doorgaan, maar ook niet de enige reden.
Het probleem rationeel benadering is toch de enige juiste manier. In plaats van emotioneel op mijn onderbouwing te reageren, zou het interessanter zijn na te gaan waar ik in de redeneringen in de fout ga. Ik zeg eigenlijk hetzelfde als wat Musk verkondigde:
Elon Musk said virality of COVID-19 is overstated due to conflating diagnosis date with contraction date & over-extrapolating exponential growth, which is never what happens in reality[\quote]
 
Last edited:
Europa heeft de macht niet. Pas over 100 jaar zijn we zover.

Halsema zou eens op bezoek moeten gaan in een ziekenhuis in Brabant. Ze heeft werkelijk geen flauw idee. Wat een gepruts.

We schijnen 14 dagen op Italië achter te lopen volgens IC artsen. Noord-Brabant puilt nu al uit, dat gaat nog wat worden.
 
Last edited:
Het verbaast me toch ook dat de Nederlandse overheid niet meer maatregels neem voor deze crisis. Na de lessen uit Italië hebben Spanje, België en Frankrijk verregaande maatregels getroffen. Maar blijkbaar kan je in Nederland nog steeds op café gaan?
De strategie voor de bestrijding is duidelijk: het aantal individuele contacten met anderen verminderen. Voor de mensen die zeuren over 't feit dat ze wel moeten gaan werken maar niet op café mogen zitten: op je werk heb je contact met een kleine groep mensen, en altijd opnieuw dezelfde mensen. Buiten je werk om is er een veel grotere groep van mensen waarmee je in contact komt (en dat zijn steeds wisselende contacten).
Door strengere maatregels dwing je mensen hun sociale contacten te reduceren, waardoor de kans op besmetting bijna evenredig verminderd.
En op 't werk kan je ook maatregels nemen om de risico's in te perken: mijn werkgever heeft vraagt mensen om zoveel mogelijk op je eigen werkplek te blijven, video-conferentie of telefoon te gebruiken ipv langs te gaan bij de collega's en vergaderingen mogen alleen doorgaan indien mensen meer dan 2 m van mekaar zitten tijdens de vergadering. Ik vermoed dat de kantine ook snel gaat gesloten worden.
En we kunnen niet met zijn allen niet meer gaan werken, want dan gaan we echt te weinig WC papier hebben, om maar een voorbeeld te geven.
 
Ik heb in elke post de boodschap meegegeven: respecteer de richtlijnen.
Aangepast gedrag is een van de redenen, en waarschijnlijk een zeer belangrijke, waarom de exponentiële groei niet blijft doorgaan, maar ook niet de enige reden.
Het probleem rationeel benadering is toch de enige juiste manier. In plaats van emotioneel op mijn onderbouwing te reageren, zou het interessanter zijn na te gaan waar ik in de redeneringen in de fout ga. Ik zeg eigenlijk hetzelfde als wat de Tesla-messias verkondigde:

hij heeft misschien gelijk in zijn theoretische benadering echter mist hij denk ik het hele punt. Leg mij even uit hoeveel meer cases Italië nog aankan en de reden waarom dat zo is? Er sterven daar mensen in ziekenhuisgangen en er moet getrieerd worden. Wat zou er beter werken dan die “paniekerige” beslissingen niet te nemen? Tel even, hoeveel mensen zou jij toelaten om besmet te worden? Neem daar dan 20% van die ernstig ziek worden, daarvan 5% die Tot 4 weken aan beademingsapparatuur moeten. Neem dat getal en kijk dan naar het aantal ICU bedden dat we hebben in België (ik dacht 1500)en die niet bezet zijn door niet-Corona patiënten? Alles daarboven jaag je dus eigenlijk de dood in bovenop alle “normale” doden + mensen die niet meer aan normale dringende zorg toekomen.

Volgens Musk z’n theory, hoeveel slachtoffers zouden er dan vallen? Ik mis toch wat wiskundige variabelen en cijfers omdat zomaar klakkeloos als goede raad over te nemen.

Plus ik denk dat de enige reden dat de fabriek in Shanghai terug draait, volledig kan worden toegeschreven aan het krachtdadige optreden van de Chinese overheid en niet aan de toepassing van zijn theorie maar soit...

en corrigeer mij ook aub als ik iets mis of een denkfout maak.
 
Ik denk dat meeste hier wel snappen dat de snelheid van verspreiding eruit moet.

Wat denk ik ook belangrijk is: anderen overtuigen, dat zul je al doen met je "naasten", maar die keren dat ik elders kom en mensen houden zich er niet aan: ik spreek ze er gelijk op aan, zouden we allemaal moeten doen.
 
  • Like
Reactions: horta
Status
Not open for further replies.