Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Met Nederland:
F2E6D394-8D37-48D2-895A-A11018260A88.png


CoVID 19 Growth Rate
 
Ik wil dit niet minimaliseren, zeker niet, en de situatie is zeer ernstig en wordt vermoedelijk nog dramatischer. Elke dode die kan vermeden worden is winst. Toch moet dit enigszins in perspectief geplaatst worden. Ik hoop niet cynisch over te komen.
We zijn met velen op deze wereld. In België met 11M inwoners sterven, bij een levensverwachting van 80 jaar 400 mensen per dag. In Nederland zullen dat er, alle verhoudingen in acht genomen 600 zijn, per dag. We hebben nu op een maand tijd 4 coronadoden in België en in Nederland 12. Ondertussen stierven 30.000 anderen in beide landen samen.
In China, met 1,4 miljard zijn ze daar, sterven elke dag 50.000 mensen. Daar vielen op enkele maanden tijd 4.000 coronadoden terwijl ondertussen een half miljoen andere chinezen het leven lieten zonder speciale vermelding.
Luchtverontreiniging alleen al zou per jaar enkele duizenden verzwakte Belgen voortijdig doen sterven.

het zal er gewoon heel hard van afhangen of we de besmettingen onder dat peil kunnen houden waarbij ons gezondheidssysteem ze kan blijven helpen en niet alleen hen maar ook de andere niet-Corona hulpbehoevenden.
In Italië had men nog 5 (?!) ICU bedden over waarvan reeds 3 alweer gereserveerd. Volgende week zouden er 14 bijkomen. Als je weet dat een Corona gerelateerd ICU verblijf tussen de 3 a 4 weken duurt,(respirator) kan je je inbeelden waarom er zoveel doden vallen met hun aantal besmettingen. Het wordt dus triëren....in het beste geval..
 
Ik deel ook maar even een bericht van iemand die het van dichtbij meemaakt.

Samen met manlief (huisarts Raymond Landgraaf) en onze 4 kinderen, woon ik -zoals jullie wellicht weten- aan het magische Noord-italiaanse Comomeer, in het epicentrum van het coronavirus. Sinds een paar weken is ons heerlijke onbezorgde leventje in La bella Italia drastisch veranderd. We zitten thuis. Al drie weken. In lockdown.

- 20 februari werd een 38 jarige sportieve man, in kritieke toestand, binnengebracht op de IC in Codogno. Besmet met het beruchte Coronavirus. Zo bleek later.
- 27 februari, een week later, 12 doden en 374 besmettingen.
- 14 maart, vandaag, ruim 3 weken later, telt Italië bijna 1.500 doden en ruim 21.000 besmettingen.

Toen alle scholen hier -per direct- werden gesloten, hele dorpen werden afgesloten, vond ik het -eerlijk is eerijk- een typische hysterische Italiaanse actie. Italianen raken doorgaans al in paniek als mijn kinderen zonder jas buiten lopen of een snotneus hebben. Als nuchtere Hollandse dacht ik “gewoon een griepje, wat een paniek om niets”. De eerste weken kregen ook wij namelijk hetzelfde nieuws als in Nederland. “Weer iemand overleden: een 88 jarige man met onderliggend lijden”. “Aan de griepepidemie sterven jaarlijks veel meer mensen”.

Inmiddels weet ik wel beter. Wij liggen 2 tot 3 weken voor op Nederland. De paniek zit er goed in. Ook bij mij. DIT IS NIET GEWOON EEN GRIEPJE. We hebben te maken met een zeer agressief, extreem besmettelijk en potentieel dodelijk virus. Inmiddels liggen hier ook 16 en 18 jarige jongeren aan de beademing. Ook zijn veel artsen en verpleegkundigen overspannen, besmet, in quarantaine of liggen op een eigen IC. Een zeer zorgwekkende realiteit. De zorg is volledig overbelast en artsen moeten -als in een oorlogssituatie- kiezen aan wie ze nog zorg verlenen en aan wie niet. Door gebrek aan bedden, beademingsapparatuur en personeel. Veel bejaarden worden noodgedwongen aan hun lot overgelaten. Sterven alleen; thuis of in quarantaine in het ziekenhuis. Overledenen kunnen niet begraven worden. Niet omdat begrafenissen verboden zijn, maar omdat crematoria en begrafenisondernemers overbelast zijn. Ze kunnen het niet meer aan. Wie had dit kunnen voorzien? Wij in ieder geval niet. Maar als Nederland nu niet on hold gaat, kan het er bij jullie binnenkort ook zo uit zien. Of erger… (zie NOS: Nederland is over 8 dagen waar Italie nu is).

Nu ben ik een rasoptimist…

Het woord ‘crisis’ bestaat in het Chinees uit twee karakters die staan voor ‘bedreiging’ en ‘kans’. Laten we deze plotseling uitgebroken crisis alsjeblieft aangrijpen als kans. Wij kunnen dit aan. Samen. Darwin stelde ooit met zijn theorie ‘the survival of the fittest’ dat het niet de sterksten en de slimsten (of de rijksten) zijn die een crisis overleven, maar degene die het flexibelst van geest zijn. Degene die zich het beste aan kunnen passen aan veranderende omstandigheden en niet angstvallig blijven vasthouden aan vastgeroeste gewoontes of verworven luxes.

De verspreiding van het virus kan misschien niet (meer) worden gestopt, maar wel worden geremd en vertraagd (zie NOS: Flatten the Curve). Om het aantal besmettingen in te dammen is het belangrijk om NU te ageren. Blijf gewoon thuis!

Geloof me, je kunt echt prima zonder je koffiemomentje in je favoriete barretje, je pilatesles of verjaardagspartijtje. Alsjeblieft. Schort dat geplande etentje met vrienden op. Zet je sociale leven even stil. Dat kun je! Wat je je niet kunt permitteren is NU terecht komen op de reeds overvolle IC’s. Of dat door jouw (zeer begrijpelijke) laconieke houding zwakkeren worden besmet, zoals misschien je opa, oma, vader of moeder. En dan komt het -ooit -allemaal- goed. “Andrà tutto bene”, zoals alle kinderen hier in italie in koor roepen. “Het komt allemaal goed”. Want weet: Niet alleen het virus is zeer besmettelijk, ook positiviteit, humor en “Brabantse (huiselijke) gezelligheid” werken aanstekelijk. En immuunsysteem versterkend. (Op advies van manlief dokter Ray- kun je het beste je immuunsysteem ook nog versterken met Vitamine C, Vitamine D, Zink, Selenium en Jodium. En drink zoveel mogelijk heet water)

Dus mensen. Blijf thuis. Maak er gewoon een geweldige tijd van met je kinderen, je geliefde of met jezelf.

Onze voorouders werden opgeroepen om te gaan vechten aan het front. Ons wordt ‘alleen’ gevraagd thuis te blijven, spelletjes te doen, een grote voorjaarsschoonmaak te doen, eindeloos te netflixen en eindelijk dat boek te lezen dat al jaren op je nachtkastje ligt. Dat kunnen we toch? Dat is toch geen straf? Mijnsinziens: “Better be safe than sorry”

Cosi “Andrà tutto bene”…
 
Ik zal eerlijk bekennen, tot gisteren was ik laconiek en sceptisch. Wij zijn een jong en gezond gezin (weinig risico voor ons toch?) en de mogelijke impact op de omgeving kon ik moeilijk bevatten.

Tot het lezen van deze column van Ilja Pfeiffer:
Nederland dreigt de strijd tegen het coronavirus te verliezen - HP/De Tijd

Dit zette me toch tot denken en tot het lezen van dit topic waar ik ook dit artikel tegenkwam (eerder gepost in dit topic):
Coronavirus: Why You Must Act Now

Mensen die dit stemmingmakerij noemen hebben het volgens mij nog niet begrepen, al sta ik altijd open voor een inhoudelijk en feitelijk onderbouwde weerlegging van de artikelen.

Dan blijft nog over de relativering met andere grotere wereldproblemen zoals klimaatverandering en oorlog. Ja, die problemen zijn er ook nog steeds en kun je cijfermatig in verhouding plaatsen tot Corona. De bredere wereldproblemen zijn voor mij echter geen reden of excuus tot een passieve houding op Corona.
 
Dan blijft nog over de relativering met andere grotere wereldproblemen zoals klimaatverandering en oorlog. Ja, die problemen zijn er ook nog steeds en kun je cijfermatig in verhouding plaatsen tot Corona. De bredere wereldproblemen zijn voor mij echter geen reden of excuus tot een passieve houding op Corona.

Deze problemen nemen gelukkig niet logaritmisch toe. Corona besmetting wel als we te weinig doen.
 
Het is allemaal erg gemakkelijk praten over thuis blijven en thuis werken. Zeker als je tovh wel salaris ontvangt. Je zult voor je omzet maar afhankelijk zijn van klantcontact. Als dit te ls lang duurt zie ik diverse ZZP'ers falliiet gaan.

Wij hebben van de week al alle afspraken vrijwillig Afgezegd. Ben zelf al meer dan een week verkouden en heb moeite met ademen. Daarvoor kon ik thuis op de loopband lekker rennen en nu heb ik moeite met lopen. Maar ja testen doen ze niet, dus wij hebben besloten om ons gedeisd te houden. Wij hebben sinds donderdag ook onze kinderen thuis gehouden en deuren blijven dicht hier. Geld is niet alles, faillissement overleefd iedereen maar Veiligheid gaat voorop. Iedereen moet in deze tijden zijn broekriem aantrekken.

blijf thuis en bescherm zo ook anderen.
 
Het is allemaal erg gemakkelijk praten over thuis blijven en thuis werken. Zeker als je tovh wel salaris ontvangt. Je zult voor je omzet maar afhankelijk zijn van klantcontact. Als dit te ls lang duurt zie ik diverse ZZP'ers falliiet gaan.
Gelukkig heeft mijn klant thuiswerk sterk aangeraden voor intern personeel én extern personeel. Vrijdag zat 58% van de werknemers (intern+extern) thuis te werken.
 
Wetenschappellijke weerlegging van sommige artikels. Ik wil wel even proberen. Extrapoleren van een lineaire tendens is meestal al erg twijfelachtig en maar een tijdje geldig. Op een moment vertraagt het dan toch.
Maar extrapoleren van een exponentiële tendens is helemaal niet correct. Ik ken geen enkel fenomeen dat exponentieel blijft doorgaan. Houdt dat enkele maanden vol en alle wereldburgers zijn besmet. Zoals bij het 40 keer dubbelvouwen van een blad papier: op een moment wordt het papier te klein. Zo zal het ook nu gaan: het aantal nieuwe contracten wordt gewoon te klein om de exponentiële groei vol te houden. En ik zeg ook niet dat we ons gedrag niet moeten aanpassen. In de artikels zien we al een vertraging van de groeifactor van 35% naar 22%. In China neemt het aantal nieuwe besmettingen ondertussen al enige tijd af.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar and MaH
Wetenschappellijke weerlegging van sommige artikels. Ik wil wel even proberen. Extrapoleren van een lineaire tendens is meestal al erg twijfelachtig en maar een tijdje geldig. Op een moment vertraagt het dan toch.
Maar extrapoleren van een exponentiële tendens is helemaal niet correct. Ik ken geen enkel fenomeen waarbij dat exponentieel blijft doorgaan. Houdt dat enkele maanden vol en alle wereldburgers zijn besmet. Zoals bij het 40 keer dubbelvouwen van een blad papier: op een moment wordt het papier te klein. Zo zal het ook nu gaan: het aantal nieuwe contracten wordt gewoon te klein om de exponentiële groei vol te houden. En ik zeg ook niet dat we ons gedrag niet moeten aanpassen. In de artikels zien we al een vetragong van de groeifactor vann35% naar 22%. In China neemt het aantal nieuwe besmettingen ondertussen al enige tijd af.

In China hebben ze flinke maatregelen getroffen om de besmettingen in te perken. Dat doen wij hier niet (voldoende)
 
  • Like
Reactions: Bas.
Voor veel beroepen is thuis werken misschien wel goed mogelijk maar er zijn ook genoeg beroepen waarbij dit gewoon niet mogelijk is, zoals ook bij mij. Ik werk als monteur en kan dit werk alleen in de werkplaats uitvoeren. Kan niet vanuit thuis reparaties uitvoeren natuurlijk. Kom gelukkig niet in direct contact met klanten maar wel met collega's die nog allemaal denken dat al deze maatregelen onzin zijn en zij niet in de risico groep zitten. Ik denk er zelf wel anders over maar kan ook niet zomaar thuis blijven, weet dan zeker dat ik binnenkort ander werk kan gaan zoeken. ;) Dus weinig keuze dan toch maar gewoon te blijven werken.

Maarja, vind het wel onzin dat onze grenzen nog gewoon open zijn. Deze hadden wat mij betreft al lang dicht moeten zijn. Al die belgen die dit weekend hierheen komen zal voor Nederland en ook voor België toch echt niet helpen.
 
Ni
Wetenschappellijke weerlegging van sommige artikels. Ik wil wel even proberen. Extrapoleren van een lineaire tendens is meestal al erg twijfelachtig en maar een tijdje geldig. Op een moment vertraagt het dan toch.
Maar extrapoleren van een exponentiële tendens is helemaal niet correct. Ik ken geen enkel fenomeen dat exponentieel blijft doorgaan. Houdt dat enkele maanden vol en alle wereldburgers zijn besmet. Zoals bij het 40 keer dubbelvouwen van een blad papier: op een moment wordt het papier te klein. Zo zal het ook nu gaan: het aantal nieuwe contracten wordt gewoon te klein om de exponentiële groei vol te houden. En ik zeg ook niet dat we ons gedrag niet moeten aanpassen. In de artikels zien we al een vertraging van de groeifactor van 35% naar 22%. In China neemt het aantal nieuwe besmettingen ondertussen al enige tijd af.

In China hebben ze flinke maatregelen getroffen om de besmettingen in te perken. Dat doen wij hier niet (voldoende)
Een bijkomende reden dat een exponentiële groei zich niet doorzet. Veranderende omstandigheden zorgen ervoor dat de voorwaarden voor een exponentiële groei niet blijven bestaan. Veranderend gedrag is er een van. Zie mijn bijdrage liefst als een positieve boodschap. Volg de richtlijnen op maar bewaar een zeker relativeringsvermogen.
 
Zie mijn bijdrage liefst als een positieve boodschap.
Ik heb erg veel moeite om in je fatalistische of "whataboutism" boodschap iets positief te zien. Je relativering lijkt er meer op om de richtlijnen niet op te willen volgen uit een fatalistische "we gaan toch allemaal dood" of whatboutism "andere ziektes/omstandigheden zijn dodelijker". Aangezien we in Italië nog niet op de piek zijn, en in China de piek pas is bereikt nadat hele regio's in lockdown gingen, kom je er niet vanaf met "ach het is zo erg nog niet".
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Bas.
Status
Not open for further replies.