Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe groot is eigenlijk de particuliere EV markt op dit moment?

Er is nog tijd genoeg voor een actiemodel van Tesla, als de subsidieregeling pas op 1 juli in gaat. Tesla kan altijd meer verkoop aantallen gebruiken in een tijd van voorbereiding op aandeel emissies en gigafactory uitbreidingen lijkt me. Wellicht komt België ook met een Tesla prijsverlaging en EV subsidie? ;)

De grens moet ergens getrokken worden voor een regeling. Wel denk ik dat als het bedrag van de regeling op 45 K staat met de directe intentie om Tesla uit te sluiten, dat dit een gemiste kans is. Is de bedoeling om het klimaat en elektrisch rijden te steunen door particulieren aan een EV te helpen, of om andere merken een extra voordeel te geven.

Zelf ben ik benieuwd naar wat de voorwaarden worden voor aanschaf van een 2e-hands EV en de 2K subsidie. Daarmee bereik je denk ik de grootste doelgroep. Voor ons is het dan wellicht een gunstig moment om een 2e auto aan te schaffen.
In België hebben ze juist de premie afgeschaft en die zie ik niet direct terugkeren. Ik heb er nog net gebruik kunnen van maken en 2500 euro als premie gekregen. Leuk maar de premie heeft er niet voor gezorgd dat ik overstag ging voor de aankoop van mijn M3.
 
Als de pionnetjes weergeven al te veel is voor HW2,5 dan zal de HW3 toch wel snel nodig zijn voor het draaien van de volgende (grote) update :rolleyes:

Welke enkel in de US werkt en niet in de EU.

Ik krijg straks ook een HW3 upgrade maar ik zit er nu nog niet op te wachten. Pas als de EU regels zijn aangepast en het iets toevoegt wil ik graag de nieuwe HW3 upgrade hebben... of wacht... nee, dan wil ik graag de HW5 upgrade hebben :-D

Die upgrade moet er sowieso komen want zelfde de HW3 upgrade gaat echt niet genoeg zijn om het door mij gekochte FSD te laten werken:


models-page-tesla-website-zelfrijdende-functie.png


ps. Ook weer een heerlijke reminder wat voor streek Tesla heeft uitgehaald. FSD kostte destijds 8.500 EUR bij aankoop, 11.200 na levering en Tesla zei dat deze prijs NOOIT omlaag zou gaan maar nu 6.400 EUR kost :).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PaulusdB
Het enige effect van een subsidie op een tweedehands goed is dat de prijs met hetzelfde bedrag omhoog gaat. Het is moeilijk te bevatten dat de politiek dat nog altijd niet doorheeft
Even reply to self: het kan er in dit geval wellicht ook toe leiden dat er meer EV's in Nederland blijven rondrijden. Dat is gunstig.
ps. Ook weer een heerlijke reminder wat voor streek Tesla heeft uitgehaald. FSD kostte destijds 8.500 EUR bij aankoop, 11.200 na levering en Tesla zei dat deze prijs NOOIT omlaag zou gaan maar nu 6.400 EUR kost :).
Is dat niet (mede) het gevolg van standaard meeleveren van AP? De meerprijs voor FSD op een auto met AP zal lager zijn dan op een auto zonder.
 
Nee. De klager heeft zelfs geen FSD gekocht. Eens FSD beschikbaar is, en je hebt nog geen HW3.0, zorgt Tesla voor de upgrade. Klager rijdt nu in een land rond waar geen FSD-functies beschikbaar zijn dus HW2.5 komt nog goed mee.

1 Het is in China.
2 In China is de Tesla model 3 alleen goedgekeurd met HW3.0.
3 HW 2.5 is expliciet niet toegestaan in China, want alleen goedgekeurd met HW3.0.
4 Tesla is dus in overtreding en heeft dus een probleem. EM schijnt dat nog niet gehoord/begrepen te hebben gezien zijn tweets.

Dus nee, het boeit niet wat de klager heeft gekocht, de auto is niet wat zo mooi in het Engels 'street legal' is. Niet bagatelliseren.

Tesla's quiet chip downgrade sparks anger in China
Tesla mogelijk in problemen door gebruik oude hardware in Model 3
 
Ach in hetzelfde bericht staat:”Tesla zegt de oudere chips gratis te zullen vervangen...”
Zal dus zo’n vaart niet lopen, alternatief is langer wachten op je nieuwe auto.;)
Dat klopt, dat staat er. Maar er staat ook dat dit pas gemeld is nadat er klachten van kopers kwamen. Bij elk ander merk waren 'we' daar ook over gevallen. Dan had het nu 'chipgate' of 'hwgate' geheten.

Het feit dat je er effectief niets aan hebt heeft er niets mee te maken. Als het zo is verkocht (en die suggestie wordt gewekt en is niet tegen gesproken), dan moet het ook zo geleverd worden. Zo hoort dat nu eenmaal bij zaken doen.
 
  • Like
Reactions: Superendo