Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla niet in de pers.

Kabinet: 4000 euro subsidie op middenklasse elektrische auto

Wedden dat Tesla een Model 3 aanbiedt voor €44.995 met een software update van €5.000 voor het verhogen van de maximum snelheid of iets anders essentieels?

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik het las. In Duitsland hebben ze ook zoiets gedaan. Maar ik denk eigenlijk dat ze gewoon de Standard Range in de online configurator gooien (die in Amerika alleen off the menu besteld kan worden), dan kom je ook al denk ik onder de €45.000 uit.
 
Tesla niet in de pers.

Kabinet: 4000 euro subsidie op middenklasse elektrische auto

Wedden dat Tesla een Model 3 aanbiedt voor €44.995 met een software update van €5.000 voor het verhogen van de maximum snelheid of iets anders essentieels?

Inderdaad. Onze minister ziet deze vorm van subsidiecreativiteit vermoedelijk nog niet aankomen:

,,... alle auto's tussen 12.000 en 45.000 euro komen in aanmerking. "De grote Tesla's en Jaguars vallen niet onder de regeling", aldus minister Van Veldhoven.’’

Volgend jaar, in het onvermijdelijke kamerdebat, zal zij op kritische vragen van Omtzigt antwoorden: ,,Nee, nee, ik zei: de grooote Tesla’s vallen niet onder de regeling...”
 
Zoiets gaat Tesla echt niet doen. Zelfs in Amerika verkopen ze de SR liever niet, en dan denken jullie dat ze naar hier gaan komen met de SR zodat Nederlanders subsidie kunnen krijgen?
Het gaat om het eind bedrag op de factuur, dus 1 model introduceren voor 44.999€ helpt 0,0 voor de SR+ en de LR.

Tesla's verkopen hun eigen met gemak. De vraag kan het aanbod niet aan, dus reken er echt maar niet op dat ze iets voor jullie gaan doen zodat er nog meer vraag komt. Elke andere EV is toch onmogelijk leverbaar
 
  • Like
Reactions: wooter
Inderdaad, ze verkopen nu al elk model dat ze produceren en het segment van de privé koper in Nederland die budget heeft voor een Tesla maar toch 4K subsidie nodig heeft is erg beperkt.

Als je van die 4K gaat zweten, moet je zelf eens een TCO berekening doen en voor jezelf uitmaken of de Model 3 of een andere auto binnen je budget en verwachtingen kan passen. Ik bedoel dit niet negatief: ik wou vroeger een sportwagen en had beslist mijn budget hiervoor op te trekken, en pas door een testrit afgeleid naar Tesla en die zat ruim binnen dat budget dus was de koop snel beklonken.
 
Hoe groot is eigenlijk de particuliere EV markt op dit moment?

Er is nog tijd genoeg voor een actiemodel van Tesla, als de subsidieregeling pas op 1 juli in gaat. Tesla kan altijd meer verkoop aantallen gebruiken in een tijd van voorbereiding op aandeel emissies en gigafactory uitbreidingen lijkt me. Wellicht komt België ook met een Tesla prijsverlaging en EV subsidie? ;)

De grens moet ergens getrokken worden voor een regeling. Wel denk ik dat als het bedrag van de regeling op 45 K staat met de directe intentie om Tesla uit te sluiten, dat dit een gemiste kans is. Is de bedoeling om het klimaat en elektrisch rijden te steunen door particulieren aan een EV te helpen, of om andere merken een extra voordeel te geven.

Zelf ben ik benieuwd naar wat de voorwaarden worden voor aanschaf van een 2e-hands EV en de 2K subsidie. Daarmee bereik je denk ik de grootste doelgroep. Voor ons is het dan wellicht een gunstig moment om een 2e auto aan te schaffen.
 
De grens moet ergens getrokken worden voor een regeling. Wel denk ik dat als het bedrag van de regeling op 45 K staat met de directe intentie om Tesla uit te sluiten, dat dit een gemiste kans is. Is de bedoeling om het klimaat en elektrisch rijden te steunen door particulieren aan een EV te helpen, of om andere merken een extra voordeel te geven.
Omdat het in de publieke opinie slecht staat als je Tesla-subsidies uitdeelt.
EEn prijsplafond is goed hoor, zie beneden, maar dit niveau is niet toevallig zo gekozen
Zelf ben ik benieuwd naar wat de voorwaarden worden voor aanschaf van een 2e-hands EV en de 2K subsidie. Daarmee bereik je denk ik de grootste doelgroep. Voor ons is het dan wellicht een gunstig moment om een 2e auto aan te schaffen.
Het enige effect van een subsidie op een tweedehands goed is dat de prijs met hetzelfde bedrag omhoog gaat. Het is moeilijk te bevatten dat de politiek dat nog altijd niet doorheeft
 
Zou de vraag inderdaad zo hoog blijven als wordt beweerd? Ik lees bij Bloomberg dat er op twee maanden tijd in Nederland maar 155 M3 zijn geregistreerd. De oorzaak is duidelijk maar het wijst toch niet op een enorme particuliere vraag. De vraag naar Tesla in Noorwegen, toch hét EV-land van de wereld, ondergaat hetzelfde lot.
top-15-ev-sales-norway-jan-feb-2020.png
 
Zou de vraag inderdaad zo hoog blijven als wordt beweerd? Ik lees bij Bloomberg dat er op twee maanden tijd in Nederland maar 155 M3 zijn geregistreerd. De oorzaak is duidelijk maar het wijst toch niet op een enorme particuliere vraag. De vraag naar Tesla in Noorwegen, toch hét EV-land van de wereld, ondergaat hetzelfde lot.

Daar is uiteindelijk moeilijk iets over te zeggen, aangezien aanbod bij Tesla net zo'n belangrijke rol speelt als vraag.... Wat betreft NL is een deel van de vraag naar voor getrokken (voor 31-12). Daarnaast zie je in jan en feb bijna geen registraties (laatste voorraaddecember?), en beginnen nu de registraties weer op te lopen (boot binnen?). Het lijkt mij niet logisch dat in jan en feb niemand een tesla wilde hebben en nu in begin maart er ineens weer tientallen zijn.

Uiteindelijk blijft de Model 3 een hele interessante voor de NL leasemarkt (al wordt de concurrentie van de ertoe met lagere prijs wel groot), en blijft de Model 3 sowieso een interessante EV voor dagelijks (intensief) gebruik.
 
Zou de vraag inderdaad zo hoog blijven als wordt beweerd? Ik lees bij Bloomberg dat er op twee maanden tijd in Nederland maar 155 M3 zijn geregistreerd. De oorzaak is duidelijk maar het wijst toch niet op een enorme particuliere vraag. De vraag naar Tesla in Noorwegen, toch hét EV-land van de wereld, ondergaat hetzelfde lot.
top-15-ev-sales-norway-jan-feb-2020.png
Bij Tesla kun je pas na afloop van een kwartaal conclusies trekken. Er is geen aanbod en dus wordt er niks uitgeleverd.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Zou de vraag inderdaad zo hoog blijven als wordt beweerd? Ik lees bij Bloomberg dat er op twee maanden tijd in Nederland maar 155 M3 zijn geregistreerd. De oorzaak is duidelijk maar het wijst toch niet op een enorme particuliere vraag. De vraag naar Tesla in Noorwegen, toch hét EV-land van de wereld, ondergaat hetzelfde lot.

Je zou bijna denken dat de wereldvraag = NL & NO en ze in geen ander land backlog hebben en ze nu aan de vraag moeten voldoen

Graag dezelfde grafieken voor Duitsland, Frankrijk & UK om nog maar te zwijgen over nieuwe markten als Ijsland (ja, echt), Zuid-Korea etc

Ik help je al even op weg:

upload_2020-3-5_11-22-48.png
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik zou weer voor Tesla kiezen, kijkende naar de sterke kanten van beide:

Porsche
- meer uniek
- betere afwerking interieur (al vind ik het clean design van Tesla gaaf en mooier dan die van Porsche)
- betere afwerking exterieur
- gewoon stoer

Tesla
- meer range
- sneller
- meer personen
- betere infrastructuur
- meer bagageruimte
- goedkoper in onderhoud
- goedkoper in rijden
- Auto pilot
- Ook stoer... maar toch iets minder.

Dus Tesla, maar dat komt omdat ik ook vanuit mijn portemonnee kijk ;)
Als ik genoeg geld had, kocht ik beide:cool:


Als ik het geld had kocht ik de Porsche. Wat interesseert mij die mindere range nou? Het scheelt niet veel. Die betere Tesla infra gebruik ik enkel met wintersport en boeit me ook he-le-maal niks.

Een S goedkoper in onderhoud dan de Taycan? The future will tell.

Ik vind het strakke Tesla interieur top maar je kunt he-le-maal niks met je Tesla schermpje. Met je Taycan heb je in ieder geval Apple Carplay zodat je het nog nuttig kunt gebruiken.

Het *enige* is AP/NOA, ik heb de auto nu 1.5 jaar en heb er een ontzettende haat/liefde relatie mee. Geef mij maar een 'simpele' adaptive cruisecontrol met lane assist die automatisch geactiveerd wordt zonder dat ik continue aan/uit geluidjes hoor en de auto terug geslingers wordt in z'n baan omdat AP door EU regels of eigen waarneming vind dat het niet mag of kan.
 
  • Like
Reactions: Andre