Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp Bill wel... De Taycan is toch op alle vlakken een fijnere auto? Als ik het geld zou hebben zou ik ook voor de Porsche kiezen.
Ik zou weer voor Tesla kiezen, kijkende naar de sterke kanten van beide:

Porsche
- meer uniek
- betere afwerking interieur (al vind ik het clean design van Tesla gaaf en mooier dan die van Porsche)
- betere afwerking exterieur
- gewoon stoer

Tesla
- meer range
- sneller
- meer personen
- betere infrastructuur
- meer bagageruimte
- goedkoper in onderhoud
- goedkoper in rijden
- Auto pilot
- Ook stoer... maar toch iets minder.

Dus Tesla, maar dat komt omdat ik ook vanuit mijn portemonnee kijk ;)
Als ik genoeg geld had, kocht ik beide:cool:
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik weet dat het niet veel verschil zal gaan maken, maar ik heb zojuist mijn abo op het AD opgezegd. Het zal ze er beslist niet van weerhouden om hun wekelijkse portie onzin over elektrische auto's uit te kramen, maar ik ga het niet langer subsidiëren.

Ik zat er al een tijdje over te denken, maar nu weer het verhaal dat een EV net zoveel stroom verbruikt als 10 huishoudens .... een keer is het genoeg. Ik ga er al een tijdje van uit dat als ik een keer te maken krijg met EV gerelateerde agressie, dat de kans groot is dat de dader door het AD op verkeerde gedachten is gebracht.
En vandaag wordt ik er aan herinnerd waarom ik dat ook al weer gedaan heb .... wat een galbakken.

upload_2020-2-21_6-41-13.png
 
  • Informative
Reactions: Gaston
En vandaag wordt ik er aan herinnerd waarom ik dat ook al weer gedaan heb .... wat een galbakken.
Het is overduidelijk dat het Algemeen Dagblad bezig is met een haat campagne tegenover EVs in het algemeen en Tesla's in het bijzonder.

Het AD stelt dat een elektrische auto net zo veel verbruikt als 10 huishoudens. Ik vraag me dan af hoe ze daar bij komen. Het gemiddelde stroomverbruik van een huishouden in Nederland is 3500 kWh / jaar (Bron: Wat is een gemiddeld energieverbruik? - Energiesite.nl). Doe dat keer 10 (Bron: het AD) er reken conservatief met 4 a 5 km per kWh gemiddeld over het jaar (Bron: eigen ervaringen op basis van een snelle auto en een redelijk sportieve rijstijl). Dan kom je uit op 157.500 elektrische kilometers. Per jaar! Het gemiddelde jaarkilometrage voor personenauto's is in Nederland 13.500 km (Bron: Personenautoverkeer). Dat is minder dan .... een tiende. Mijn conclusie: wanneer een EV gemiddeld gebruikt wordt verbruikt hij MINDER dan een gemiddeld huishouden en niet 10 keer zo veel.

Natuurlijk zullen EVs waarschijnlijk meer dan een gemiddeld aantal kms per jaar rijden. Maar het idee lijkt me wel duidelijk.

Mensen worden bang gemaakt voor een stijging van de tarieven van de netbeheerders. Guess what? Daar is al iets op gevonden, dat heet capaciteitstarief. Hoe zwaarder je aansluiting, hoe hoger het tarief dat je betaalt. En wat blijkt: met 2 elektrische auto's heb ik nog steeds voldoende aan een basisaansluiting. Dus hoe erg kan het zijn?

Het algemeen dagblad heeft elektrisch licht, centrale verwarming en stromend water in huis niet tegen kunnen houden. Dus ik vertrouw er maar op dat ze dat met deze vooruitgang ook niet zal lukken.
 
Het is overduidelijk dat het Algemeen Dagblad bezig is met een haat campagne tegenover EVs in het algemeen en Tesla's in het bijzonder.

Het AD stelt dat een elektrische auto net zo veel verbruikt als 10 huishoudens. Ik vraag me dan af hoe ze daar bij komen. Het gemiddelde stroomverbruik van een huishouden in Nederland is 3500 kWh / jaar (Bron: Wat is een gemiddeld energieverbruik? - Energiesite.nl). Doe dat keer 10 (Bron: het AD) er reken conservatief met 4 a 5 km per kWh gemiddeld over het jaar (Bron: eigen ervaringen op basis van een snelle auto en een redelijk sportieve rijstijl). Dan kom je uit op 157.500 elektrische kilometers. Per jaar! Het gemiddelde jaarkilometrage voor personenauto's is in Nederland 13.500 km (Bron: Personenautoverkeer). Dat is minder dan .... een tiende. Mijn conclusie: wanneer een EV gemiddeld gebruikt wordt verbruikt hij MINDER dan een gemiddeld huishouden en niet 10 keer zo veel.

Natuurlijk zullen EVs waarschijnlijk meer dan een gemiddeld aantal kms per jaar rijden. Maar het idee lijkt me wel duidelijk.

Mensen worden bang gemaakt voor een stijging van de tarieven van de netbeheerders. Guess what? Daar is al iets op gevonden, dat heet capaciteitstarief. Hoe zwaarder je aansluiting, hoe hoger het tarief dat je betaalt. En wat blijkt: met 2 elektrische auto's heb ik nog steeds voldoende aan een basisaansluiting. Dus hoe erg kan het zijn?

Het algemeen dagblad heeft elektrisch licht, centrale verwarming en stromend water in huis niet tegen kunnen houden. Dus ik vertrouw er maar op dat ze dat met deze vooruitgang ook niet zal lukken.
Nooit gedacht dat ik nog eens voor het AD in de bres zou springen maar claimen ze niet dat dat geldt voor een /ladende/ EV?
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Nooit gedacht dat ik nog eens voor het AD in de bres zou springen maar claimen ze niet dat dat geldt voor een /ladende/ EV?
Dat denk ik niet. In ieder geval niet op de voorpagina (zie twee of drie posts hierboven). En dan nog: het overgrote deel van de Tesla's pakt maximaal 11 kW. Dat zou betekenen dat een huishouden maximaal 1.1 kW zou trekken. Lijkt me ook niet heel realistisch.
 
heb je ze dan ook laten weten WAAROM je het opzegt; of gewoon zonder meer
Ja, absoluut. Telefonisch doorgegeven dat ik 'er helemaal klaar mee ben en deze onzin niet langer wil subsidiëren'. Als reactie kreeg ik per email een aanbod om, in ruil voor mijn jarenlange trouw, mijn abo met korting alsnog voort te zetten. Denk dat ik dat maar niet doe.
 
  • Like
Reactions: robertvg
typisch :)

ik heb ook zo gerplyed op de nieuwsbrief van mijn bmw garage toen ze mij uitnodigden voor de voorstelling van de nieuwe 3 of 1 of weetik het.
dat ik bmw compleet opgegeven heb omdat ze gewoon géén elektrisch auto beleid of plan hebben en dat ze mij niet meer moeten mailen tot er een beetje een visie is. en dat ze het zeker moesten terugkoppelen aan de constructeur

alle beetjes helpen moet je maar denken zeker
 
typisch :)

ik heb ook zo gerplyed op de nieuwsbrief van mijn bmw garage toen ze mij uitnodigden voor de voorstelling van de nieuwe 3 of 1 of weetik het.
dat ik bmw compleet opgegeven heb omdat ze gewoon géén elektrisch auto beleid of plan hebben en dat ze mij niet meer moeten mailen tot er een beetje een visie is. en dat ze het zeker moesten terugkoppelen aan de constructeur

alle beetjes helpen moet je maar denken zeker
Had dit berichtje ook op mijn eigen FB tijdlijn gezet. En daar reageerde een kennis van mij met: "Ben vanavond op de redactie. Zal eens een balletje opgooien.". Ach, niet geschoten ....