Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Waterstof auto's zouden in tenminste dezelfde categorie moeten vallen als LPG auto's in mijn optiek. Misschien nog wel gevaarlijker.
Een LPG tank met een overdrukventiel explodeert vrijwel nooit. Gasflessen daarentegen wel. Ik kan nergens iets vinden hoe dat bij waterstof werkt. Maar het zou heel goed kunnen dat dit veel gevaarlijker is dan LPG. Mogelijk heeft WimS hier een antwoord op?
 
Een LPG tank met een overdrukventiel explodeert vrijwel nooit. Gasflessen daarentegen wel. Ik kan nergens iets vinden hoe dat bij waterstof werkt. Maar het zou heel goed kunnen dat dit veel gevaarlijker is dan LPG. Mogelijk heeft WimS hier een antwoord op?

Het gevaar bij waterstof is dat het overal doorheen diffundeert. De vraag is: hoe snel, en hoe snel bouw je een gevaarlijke/explosieve concentratie op?

De grootste denkfout zit overigens in je woordje 'vrijwel'. ;) In Nederland mag veel meer met LPG dan in bijvoorbeeld Frankrijk, waar parkeren in iedere parkeergarage verboden was (toen ik er nog kwam met een LPG auto, lang, lang geleden).
 

Tesla AEB game.jpg

Ik geef het op...
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Een LPG tank met een overdrukventiel explodeert vrijwel nooit. Gasflessen daarentegen wel. Ik kan nergens iets vinden hoe dat bij waterstof werkt. Maar het zou heel goed kunnen dat dit veel gevaarlijker is dan LPG. Mogelijk heeft WimS hier een antwoord op?
De reden waarom LPG-auto's niet in een parkeergarage mogen is dat bij oudere systemen een drukverhoging in de tank door een temperatuurverhoging wordt weggewerkt door wat gas te laten ontsnappen. LPG is een zwaar gas en blijft dus hangen. Ik had in verleden twee LPG-wagens die uitgerust waren met een andere overdrukbeveiliging en heb me dus nooit iets aangetrokken van dat verbod. Ik zou het wel uitleggen indien nodig, maar dat heb ik nooit moeten doen.
Trouwens:
upload_2020-4-16_11-25-35.png
 
Als een Tesla in de fik vliegt, dan staat het behoorlijk groot in het AD. Nu brandt een andere type EV af en dan staat er "Een elektrische auto brandt volledig uit.":rolleyes::rolleyes:

Privacy settings

Toch maar de Telegraaf dan, dat is tenminste een betrouwbare bron. Bron: de Telegraaf.
 

Attachments

  • 08F71C5A-8D0C-4280-8AA7-401536EC551D.jpeg
    08F71C5A-8D0C-4280-8AA7-401536EC551D.jpeg
    197.6 KB · Views: 31
Ik vraag mij bij deze studies af wat ze met ‘levensduur’ bedoelen. Het lijkt er op dat je een EV decennia lang zal kunnen in stand houden, meer dan een miljoen km, met af en toe een reparatie die qua kost in de lijn ligt van het onderhoud van een ICE. Dan een nieuwe batterij er in en je bent weer vertrokken met een ‘als nieuw’ wagen.
Als je dat afzet tegen de 300K km levensduur van een ICE, dan is er geen discussie meer nodig.
 
Ik vraag mij bij deze studies af wat ze met ‘levensduur’ bedoelen. Het lijkt er op dat je een EV decennia lang zal kunnen in stand houden, meer dan een miljoen km, met af en toe een reparatie die qua kost in de lijn ligt van het onderhoud van een ICE. Dan een nieuwe batterij er in en je bent weer vertrokken met een ‘als nieuw’ wagen.
Als je dat afzet tegen de 300K km levensduur van een ICE, dan is er geen discussie meer nodig.

Als je voor de prijs van een nieuwe Tesla accu bij een ICE een "nieuwe motor + versnellingsbak" koopt dan zou de auto weer even nieuw zijn als een EV :rolleyes: De rest van de auto is technische gezien niet zo afwijkend. Vooruit, de remmen hebben het zwaarder te verduren :).

Bij een Tesla loopt je na 5 tot 10 jaar tegen vervanging van diverse PC-achtige componenten aan. Deze zijn (tot op heden) erg duur. Ik ben een echte Tesla fan en zou niet anders meer willen. Maar als men over de levensduur begint dan is het verschil tussen een ICE en EV niet zo heel erg verschillend. Als de prijzen van accu's aanzienlijk zakken kan het verschil anders uitpakken ;)
 
Het hangt er vanaf van wat mogelijk is. Vliegtuigen worden probleemloos opnieuw van nieuwer interieur en motoren voorzien, treinen idem. Als je gek zou willen doen, zou je hetzelfde moeten kunnen doen met een Tesla.

Ik heb 125000km op de mijne staan en niet te klagen van interieur en exterieur. Als ik de MCU2 upgrade kan krijgen en HW3.0, zie ik niet waarom ik niet kan blijven rijden. Ik heb dan ook nog het interieur met alcantara op het dashboard, en de zilveren 22" velgen, dus nog een aparte combinatie die niet meer mogelijk is.
 
Het hangt er vanaf van wat mogelijk is. Vliegtuigen worden probleemloos opnieuw van nieuwer interieur en motoren voorzien, treinen idem. Als je gek zou willen doen, zou je hetzelfde moeten kunnen doen met een Tesla.

Ik heb 125000km op de mijne staan en niet te klagen van interieur en exterieur. Als ik de MCU2 upgrade kan krijgen en HW3.0, zie ik niet waarom ik niet kan blijven rijden. Ik heb dan ook nog het interieur met alcantara op het dashboard, en de zilveren 22" velgen, dus nog een aparte combinatie die niet meer mogelijk is.
en wat ben je van plan met dat ouwe hok? Nog 125000 km?
 
Als je voor de prijs van een nieuwe Tesla accu bij een ICE een "nieuwe motor + versnellingsbak" koopt dan zou de auto weer even nieuw zijn als een EV :rolleyes: De rest van de auto is technische gezien niet zo afwijkend. Vooruit, de remmen hebben het zwaarder te verduren
Je vergeet het onderhoud en upgrades. Ik heb 155000km. 1 keer onderhoud gedaan. 1 panne van 3500€ die een serieuze domper was op dat moment, maar als je even rekent, is dit de prijs die ik anders aan onderhoud zou betaald hebben.
Verder is er nog gratis SuC, updates, communicatie.
Ik heb AP1 en die is nu wel niet meer future proof. Maar dan kijken we al ver in de future.
Verder is er de gigantische milieuwinst voor de maatschappij, die ik terugbetaald krijg, via gratis milieubelasting en de 100% aftrek.
En het is super rijden en roadtrippen.
 
en wat ben je van plan met dat ouwe hok? Nog 125000 km?
Tuurlijk. Er is nog niks oud aan.

Ik heb hiervoor een BMW en een Audi gehad. Bij 100000km hadden die beiden erg duidelijke gebreken na meerdere dure bezoeken bij de garage. Het motorblok van de Audi weende koelvloeistof en olie en de versnellingsbak blokkeerde bij 125000km. De BMW had bij 125000km een nieuwe uitlaatlijn, brandstoftank, kabelboom en sensoren en had nog altijd problemen met sensoren waardoor het mengsel vaak te rijk stond en het motorblok stil viel als je uit stilstand wou vertrekken. Tot op heden is mijn Model X mijn duurste auto in aanschaf, en de goedkoopste in onderhoud en herstellingen. Als ik de volledige balans zou berekenen met belastingen en brandstofkosten, ben ik er zeker van dat de Model X mijn goedkoopste wagen tot op heden is. Het is alleszins de meest zorgeloze.