Dit geeft toch weer een iets genuanceerder beeld op de klachten die je hier tegenkomt.
Misschien toch eens eerst nakijken hoe de resultaten tot stand komen.
Het gaat over wagens in het VK, en men bekijkt het aantal defecten op alle wagens gedurende vorig jaar.
Model 3 is pas sinds begin vorig jaar leverbaar in het VK, het gaat dus over nieuwe wagens, enkele andere wagens in die lijst zijn al langer in het VK beschikbaar , en daar gaat het dus ook over wat oudere wagens (waar alleen de defecten van vorig jaar worden bekeken).
Bovendien gaat het over 175 verschillende modellen, in totaal 13000 voertuigen, sommige steekproeven gaan dus erg klein zijn. Onder meer die van de Model 3.
Verder klopt de vertaling van AD niet helemaal, MG ZS is de tweede minst betrouwbare EV, en scoort helemaal niet goed. Bovendien vermelden ze ook de Model S niet, want die staat helemaal onderaan bij de EV's.
Tesla staat in de ranking 28ste op 30 merken qua betrouwbaarheid (alleen Renault en Land Rover doen nog minder goed). Dat geeft dus ook aan dat er van de model 3 erg weinig voertuigen opgenomen zijn in de test, want de model 3 is overall het 5de meest betrouwbare model.
Model S is ook niet de allerslechtste, onder meer de VW Golf, Seat Leon , Audi A6 en alles wat Land Rover proudceert scoren nog veel slechter. Vooral Land Rover maakt er blijkbaar een punt van op tijd en stond de klanten op te wachten in de garage. Afhankelijk van model tot model hadden 30-40% van alle eigenaars vorig jaar een defect.
Kleinste wagens zijn het eenvoudigst en het betrouwbaarst. Van alle Toyota Aygo en Skoda Citigo heeft er geen enkele vorig jaar een defect gemeld.
En wat opvallend is: hybride voertuigen mogen dan ingewikkeld zijn, ze scoren allemaal vrij goed in de test.
Dus een goed resultaat voor de model 3, op een kleine sample. Maar we weten al van de veel grotere Consumer reports statistieken dat de model 3 gemiddeld betrouwbaarder is dan de gemiddelde Mercedes, Audi, Volvo en BMW, en het ook daar de Tesla Model S en X zijn die de betrouwbaarheidsscore van het merk in zijn geheel fors naar onderen trekken.