Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag SuC Drachten. 2 uur parkeren. Komen twee mini's aanrijden. Bij het inparkeren heb ik de mini rijder nog uitgelegd dat het niet de bedoeling is te parkeren bij een SuC. De bestuurder verteld dat het maar voor 5 min is. Uitgelegd dat autos ook niet bij een benzine pomp parkeren. Na de uitleg loopt de bestuurder gewoon weg. Asociaal gedrag.

En later gaat er ook nog een Clio bij parkeren....

View attachment 478643View attachment 478644

Het kan nog veel erger: paar jaar terug tijdens een evenement bij ons toenmalige bedrijfsgebouw parkeert iemand op de laatste parkeerplaats op ons privé terrein. Ik loop naar die mensen toe en geef aan dat het ons terrein is en verzoek ze vriendelijk elders te parkeren. Gingen ze niet doen, want nergens anders plek.

Ik heb vervolgens mijn auto voor hun auto geparkeerd wat tot een hoop dreigementen leidde.

Saillant detail: als je daar niet woonde of een bedrijf had mocht je daar helemaal niet rijden, maar er waren altijd verkeersbegeleiders die bekenden toch doorlieten. Dat was vanaf dat jaar wel direct volledig ten einde, dus ze hebben zichzelf en anderen in de voet geschoten.

Maar goed, klemrijden is een mooie optie. Of wat goedkope fietssloten bij de action halen en die om het wiel. F**k ‘em!
 
  • Like
Reactions: horta
Je mag zeker en vast wegslepen, maar jij als oproeper zal moeten betalen voor de takelkosten en je kan die kosten niet verhalen op de foutparkeerder.

In België vordert de politie enkel een takelwagen op - met kosten voor de foutparkeerder - indien het fout geparkeerde voertuig een uitrit verspert en iemand de uitrit wil verlaten. Denk bijvoorbeeld aan parkeren voor een parkeergarage. Als je thuis komt en er staat iemand voor je parkeergarage heb je pech, maar staat je auto binnen en wil je vertrekken en iemand blokkeert je garagepoort, zal de politie de foutparkeerder takelen.

Maar heb je zelf beschikking over een takelwagen en lig je niet wakker van de kosten van dat ding, dan kan je perfect zelf een auto takelen. De eigenaar/bestuurder kan schade ten gevolge van het takelen natuurlijk wel verhalen op jou, net zoals je als wandelaar ook verantwoordelijk bent voor de schade die je kan veroorzaken als je onvoorzichtig langs een auto wandelt en de spiegel ervan af breekt.

Heb je geen takelwagen en wil je toch een auto verzetten op een parking, kan je ook proberen met een set car dollies, een paar krikken of een busje sterke mannen. Of een sleepkabel.

Takelwagen regelen, zelf takelen en ergens dumpen waar het lang duurt voordat iemand melding gaat maken. Leren ze ook wel van. :)
 
Dankuwel. Had ik idd beter gedaan maar ik dacht 11 november, feestdag,...
Ik denk niet dat ze 11 november in Duitsland vieren o_O

Wél is 11 november (11/11, 11u11 om precies te zijn) het begin van het Keulse carnaval ("gekkendag"). Er zal wel een verband zijn met de wapenstilstand 11/11, 11u00 maar ik denk niet dat we er veel achter moeten zoeken behalve een makkelijk te onthouden uur... Ik kan me niet voorstellen dat hier enige ironie kwam bij kijken :confused:
 
  • Like
Reactions: CRTS
Ik heb in het verleden, na veel telefoontjes aan een naburig bedrijf, op laatst de auto's op mijn parkeerterrein met een heftruck verwijderd.
Moest het wel een paar dagen doen, toen was het aflopen.

Bij een suc zijn vaak camera's, wegslepen met een sleeplint een auto, kan wel gedoe geven.
 
Nu weet ik dat BMW's traag zijn maar deze stond al 2 dagen op dezelfde plek. En ja, ik had ook de dag ervoor op de tweede plek kunnen laden maar je weet hoe dat gaat. Dus ik bel naar de politie. Dit was de uitleg van de politie Middelkerke: "Is het een hybride of elektrische wagen?" "Ja, maar hij staat hier al twee dagen op een veredelde parkeerplaats". "Dan kunnen wij enkel maar vragen of hij zijn wagen wil verplaatsen. Zo niet kunnen we niets doen. Indien het een gewone wagen was, stond hij niet wettig en had ik de takeldienst gebeld". De BMW mijnheer heeft zijn wagen uiteindelijk wel verplaatst.View attachment 478672
Precies, omdat de idiote regel in België nog steeds is dat het gaat om "parkeerplaatsen voor EV's" en niet om "laadplaatsen"". Dus iemand mag er 24 uur staan zonder ooit te laden, als ie alvast zo asociaal wil zijn jegens mede-EV'ers :confused:
 
  • Like
Reactions: CRTS
"wegmaken".

Je zegt het zelf. qed. Wooter, kappen nou. Je hebt geen gelijk en je krijgt het niet. Je hebt geen idee hoe de rechtspraak in Nederland werkt. Dan is het een beetje dom om zo vol te houden. Ik stop in ieder geval met deze onzin van Wooter.
Als je een auto 20 meter verplaatst, heb je niks weg gemaakt.

Als ik even ga zoeken kan je perfect ook in Nederland een verkeerd geparkeerde auto slepen. Je mag 'm niet 'ontvreemden', niet inhouden in ruil voor een betaling, je gaat veel moeite hebben om de gemaakte kosten te verhalen op de foutparkeerder en bent aansprakelijk voor alle schade veroorzaakt door het takelen, maar een fout geparkeerde (of zelfs goed geparkeerde) wagen 20 meter verzetten kan perfect. De wagen is niet beschadigd, vernield, en als ie niet achter een poort staat ook niet onbruikbaar gemaakt of weg gemaakt, dus kan perfect.
 
Ik heb in het verleden, na veel telefoontjes aan een naburig bedrijf, op laatst de auto's op mijn parkeerterrein met een heftruck verwijderd.
Moest het wel een paar dagen doen, toen was het aflopen.
Klopt, gaat perfect. Wat gaan de eigenaars doen, de politie erbij halen en de politie gaat tegen je zeggen dat je het niet mag doen op je eigen terrein? Tuurlijk ben je wel verantwoordelijk als je heftruck schade maakt.

Bij een suc zijn vaak camera's, wegslepen met een sleeplint een auto, kan wel gedoe geven.
Zelfde uitdaging... Als je zelf je eigen sleepoog meeneemt en je sleept zo een foutparkeerder 20 meter verder, wat gaat de politie dan doen op basis van de camerabeelden? Ze mogen niet de privé RDW-gegevens op basis van je kenteken delen met de klager, en ze kunnen je ook geen bon maken als er geen schade vast te stellen is. En qua slijtage op de banden is het ook niet dat je 100 meter aan kruissnelheid gaat slepen.
 
Zucht. Nee, het mag niet, want het is vandalisme. Doe nou eens een keer niet zo eigenwijs. Wat begrijp je niet aan 'ik heb het uitgezocht'. Belgie is niet Nederland.
Ik denk dat de regels zowat overal gelijkaardig zullen zijn, in contreien waar Napoleon langsgekomen is: als iemand anders zijn auto parkeert op je eigendom mag je er natuurlijk voor zorgen, àls dit hinderlijk is, dat dit niet lànger hinderlijk is (bijv. de wagen verplaatsen) maar je mag wel niet onnodige schade toebrengen aan de wagen (schadebeperkingsplicht).

Een retentierecht op het voertuig heb je a priori niet (in België - misschien kan dit wel verschillend zijn in Nederland), al worden daarover wel vaak bomen opgezet, inzonderheid door takelbedrijven, maar het retentierecht is een contractueel gegeven - zonder contract, geen retentierecht, punt, ook niet voor takelbedrijven, en dus ook niet in deze casus! En al evenmin kan je iemand verbieden om je (niet-afgesloten) erf te betreden om zijn of haar wagen terug te halen.

Verder kan je wél voor de burgerlijke rechtbanken een vergoeding voor de hinder (als die er was) vragen (maar dat is natuurlijk zelden de tijd en moeite waard).
 
  • Informative
Reactions: Lucas31
Auto klem zetten, gipsschroeven voor band, slot om wiel, wegslepen met sleepkabel, verplaatsen met heftruck -> ik lees het met een glimlach :)

Maar als we zo daadwerkelijk zo gaan reageren op "IEC bij een laadplek" dan kunnen we er op wachten dat er tegen (re)acties volgen -> kras, deuk, lekke band, afgebroken antenne :)p) Elon heeft dit alles voorzien en laat ons beelden opnemen tijdens parkeren. Maar ik voel soms een bepaalde afgunst als men door heeft dat ik een Tesla rij. Ik verwacht niet dat het met vermelde acties beter gaat worden :(

Een echte oplossing heb ik ook niet. Als politie daadwerkelijk kan en gaat bekeuren voor IEC op laadplek lijkt me meest effectief. En dan is de politie de bliksemafleider (zonder dat aantal "Tesla afgunstelingen" toeneemt)
 
  • Like
Reactions: Tampert
Ik heb ze vandaag op hun gedrag aangesproken. En een andere Teslarijder ook. Zij rijden niet elektrisch en hebben denk ik geen enkele beleving bij de laadplekken. Ik denk dat het tijd kost dat er meer begrip is.
Maar de reactie op mijn nette uitleg was wel echt aso. Kans is ook groot dat er wat afgunst in het spel is. En natuurlijk weerstand tegen verandering naar EV.
 
Ik sta nu in Eindhoven naar een MS TP-668-F die een plaats bezet houdt zonder aangesloten te staan. Navi zegt dat er 8 van de 24 vrij zijn. Ik krijg 108kW. Er staan 10 auto’s te laden en krijg de melding. Drukbezet Supercharger-station. Oplaadlimiet 80%. Maar de snelheid is ook 80%.
F7875C63-A7FC-4C6D-96BE-081BCEF94374.jpeg