Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta nu in Eindhoven naar een MS TP-668-F die een plaats bezet houdt zonder aangesloten te staan. Navi zegt dat er 8 van de 24 vrij zijn. Ik krijg 108kW. Er staan 10 auto’s te laden en krijg de melding. Drukbezet Supercharger-station. Oplaadlimiet 80%. Maar de snelheid is ook 80%.
View attachment 480003
Die beperking tot 80% laden is volgens mij niet zozeer afhankelijke van de actuele bezettingsgraad van een SuC locatie als van de gemiddelde bezetting c.q. te verwachten drukte ter plekke.
 
Ik moet zeggen dat sinds de SuC update naar 150kw de laadsnelheid minder betrouwbaar is geworden. Met de M3P had ik voor de update overal 114kw nu fluctueert het van 141kw (soms) naar 70/75kw (horst, zaltbommel, apeldoorn). Wat mij ook in Zaltbommel en Rosmalen vaak opvalt is dat bij een lege SuC (minder dan 50% bezetting) je sinds de update vaak mensen ziet af en aankoppelen. Iets wat je daarvoor nauwelijks zag. Ik ervaar in Duitsland, Belgie en Frankrijk dergelijke problemen niet. Zou het komen door de gebruik hoeveelheid van sommige SuCs dat het net capaciteit problemen heeft?
 
Dag allen,

Enkele relatieve newbie vraagjes in verband met superchargen.

1.
De supercharger van Lutterberg in Duitsland (Triftstraße 11, Staufenberg) staat niet in het lijstje superchargers in mijn Model 3, ook niet als ik er naar zoek.
Als ik een trip plan die daar langs gaat, zal de navigatie daar ook nooit stoppen. Hij stuurt me liever een heel eind om naar Malsfeld dan naar Lutterberg te gaan.

Hij wordt wel gevonden als ik in de navigatie gewoon "tesla supercharger lutterberg" ingeef, maar met diezelfde zoekopdracht vind ik hem niet terug in de lijst superchargers.

Nochtans werkt de supercharger naar behoren.
Heeft iemand anders dit ook al gemerkt, of heeft er hier iemand een verklaring voor?

2.
in mijn lijstje supercharge sessies op mijn Tesla account, vind ik slechts 1 sessie van in Duitsland terug, met name Kamen.
De andere sessie vind ik niet terug, waaronder 2 in Lutterberg.

Deze sessies zijn van 17 en 18 november, recentere sessies staan er wel al tussen.
Komen deze er nog op, of gebeurt het af en toe dat sessies verdwijnen?
Ik heb nog niet gekeken op mijn creditkaart als deze wel degelijk zijn aangerekend of niet.

3.
De ene sessie dat wel op mijn profiel staat van in Duitsland, staat geen bedrag bij.
Er staat netjes dat ik 53kWh heb geladen, maar bij het bedrag staat €0.
Eerst een gratis voorsmaakje en mij dubbel aanrekenen eens ik verslaafd ben?

4.
Als ik op mijn profiel bij de supercharging sessies een filter toepas, staat er altijd het volgende:
"Showing 31/12/1969 - 31/12/1969"

Nochtans vind ik wel sessies terug van na 1969.
Gek genoeg niet van in 1969!
Tja, dit puntje 4 is niet echt een vraag, eerder een observatie. :)
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Dag allen,

Enkele relatieve newbie vraagjes in verband met superchargen.

1.
De supercharger van Lutterberg in Duitsland (Triftstraße 11, Staufenberg) staat niet in het lijstje superchargers in mijn Model 3, ook niet als ik er naar zoek.
Als ik een trip plan die daar langs gaat, zal de navigatie daar ook nooit stoppen. Hij stuurt me liever een heel eind om naar Malsfeld dan naar Lutterberg te gaan.

Hij wordt wel gevonden als ik in de navigatie gewoon "tesla supercharger lutterberg" ingeef, maar met diezelfde zoekopdracht vind ik hem niet terug in de lijst superchargers.

Nochtans werkt de supercharger naar behoren.
Heeft iemand anders dit ook al gemerkt, of heeft er hier iemand een verklaring voor?

2.
in mijn lijstje supercharge sessies op mijn Tesla account, vind ik slechts 1 sessie van in Duitsland terug, met name Kamen.
De andere sessie vind ik niet terug, waaronder 2 in Lutterberg.

Deze sessies zijn van 17 en 18 november, recentere sessies staan er wel al tussen.
Komen deze er nog op, of gebeurt het af en toe dat sessies verdwijnen?
Ik heb nog niet gekeken op mijn creditkaart als deze wel degelijk zijn aangerekend of niet.

3.
De ene sessie dat wel op mijn profiel staat van in Duitsland, staat geen bedrag bij.
Er staat netjes dat ik 53kWh heb geladen, maar bij het bedrag staat €0.
Eerst een gratis voorsmaakje en mij dubbel aanrekenen eens ik verslaafd ben?

4.
Als ik op mijn profiel bij de supercharging sessies een filter toepas, staat er altijd het volgende:
"Showing 31/12/1969 - 31/12/1969"

Nochtans vind ik wel sessies terug van na 1969.
Gek genoeg niet van in 1969!
Tja, dit puntje 4 is niet echt een vraag, eerder een observatie. :)

1. De supercharger heeft waarschijnlijk pas sinds kort CCS support, superchargers zonder CCS worden uiteraard gemeden door te M3.
2. Af en toe mist er wel eens een afschrijving.
3. Waarschijnlijk heb je een refferal code gebruikt? Dan zijn de eerste 400kWh gratis.
 
1. De supercharger heeft waarschijnlijk pas sinds kort CCS support, superchargers zonder CCS worden uiteraard gemeden door te M3.
2. Af en toe mist er wel eens een afschrijving.
3. Waarschijnlijk heb je een refferal code gebruikt? Dan zijn de eerste 400kWh gratis.
1&2 klinken begrijpelijk.
Bij 3: nee, ik ben niet verstandig genoeg geweest om te bestellen met een referral. Zucht.
Jammer genoeg geen gratis superchargen.
 
Kan Tesla de Ionity chargers niet toevoegen aan de navigatie?
Dat zou zeker kunnen. Technisch niet onmogelijk. Maar ik denk dat Tesla het niet snel zal doen. Het is een ander netwerk waar Tesla niet van kan garanderen dat het werkt. Tesla is ook wel een beetje 'Apple'. Alles gesloten houden.

Mijn vermoeden is dat we niet snel andere laders dan die van Tesla gaan zien in de navigatie.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dag allen,

Enkele relatieve newbie vraagjes in verband met superchargen.

1.
De supercharger van Lutterberg in Duitsland (Triftstraße 11, Staufenberg) staat niet in het lijstje superchargers in mijn Model 3, ook niet als ik er naar zoek.
Als ik een trip plan die daar langs gaat, zal de navigatie daar ook nooit stoppen. Hij stuurt me liever een heel eind om naar Malsfeld dan naar Lutterberg te gaan.

Hij wordt wel gevonden als ik in de navigatie gewoon "tesla supercharger lutterberg" ingeef, maar met diezelfde zoekopdracht vind ik hem niet terug in de lijst superchargers.

Nochtans werkt de supercharger naar behoren.
Heeft iemand anders dit ook al gemerkt, of heeft er hier iemand een verklaring voor?

2.
in mijn lijstje supercharge sessies op mijn Tesla account, vind ik slechts 1 sessie van in Duitsland terug, met name Kamen.
De andere sessie vind ik niet terug, waaronder 2 in Lutterberg.

Deze sessies zijn van 17 en 18 november, recentere sessies staan er wel al tussen.
Komen deze er nog op, of gebeurt het af en toe dat sessies verdwijnen?
Ik heb nog niet gekeken op mijn creditkaart als deze wel degelijk zijn aangerekend of niet.

3.
De ene sessie dat wel op mijn profiel staat van in Duitsland, staat geen bedrag bij.
Er staat netjes dat ik 53kWh heb geladen, maar bij het bedrag staat €0.
Eerst een gratis voorsmaakje en mij dubbel aanrekenen eens ik verslaafd ben?

4.
Als ik op mijn profiel bij de supercharging sessies een filter toepas, staat er altijd het volgende:
"Showing 31/12/1969 - 31/12/1969"

Nochtans vind ik wel sessies terug van na 1969.
Gek genoeg niet van in 1969!
Tja, dit puntje 4 is niet echt een vraag, eerder een observatie. :)

Is 1. misschien een geval zoals in Aartselaar (B.)?

De SuC aan het SeC Aartselaar staan er nog wel,(werken ook) maar die komen er ook niet meer op omdat ze liever hebben dat je naar Edegem gaat. Blijkbaar was er wat veel (mis)(ge)bruik (schrappen wat niet past) van onaangekondigd de ‘Garage’ binnen stappen wanneer er werd geladen om zo tegelijk wat issues op te lossen.
 
Op en neer naar Leuven (waar laadplekken echt nog heel zeldzaam zijn) voor het eerst gebruik gemaakt van een Supercharger. Bij Heusden-Zolder.

1. Had me verheugd op een keer echt snel laden, maar sneller dan 85 kW is het nooit geweest. Kwam opgewarmd aan met 50% respectievelijk 35% SoC en heb tot 90% respectievelijk 75% geladen. Had dit niet hoger moeten zijn?

2. Navigatie wilde me op de terugweg naar huis terecht laten rijden via Roermond en niet via de overvolle route Eindhoven- Nijmegen, maar wel met de waarschuwing dat er onderweg geladen moest worden. De enige keuze waar de Navi na lange wachttijd mee kwam was SC Eindhoven. Maar dat lag dus niet op de route. Ik heb handmatig Zolder geselecteerd en had ook voor Geleen oid kunnen kiezen. Waarom stuurt de navigatie je niet naar een SC langs de route? Hoe kan je alsnog een andere SC kiezen zonder de eindbestemming kwijt te raken in de navigatie?
 
Die beperking tot 80% laden is volgens mij niet zozeer afhankelijke van de actuele bezettingsgraad van een SuC locatie als van de gemiddelde bezetting c.q. te verwachten drukte ter plekke.

Weet ik niet want ik stond verleden week in Senlis met die melding en tijdens het chargen verviel de melding en kon ik tot 100% indien nodig. Toen ik aankwam (21:30) stond er al niemand meer en toch de melding maar dus tijdens het laden, verviel deze.

Edit: ah, niet gezien, "te verwachte" drukte zou inderdaad wel eens kunnen beinvloeden, hoewel toen ik aankwam, waren er zogezegd 50% vd stalls in use maar ik was alleen....die verviel later ook tijdens het laden...
 
Last edited:
mbt 3. : ben je langgeweest bij een sec voor (of rond) de bestelling? Dan zou het kunnen dat zij zelf nog een referalcode hebben toegevoegd, om jouw de gratis kwh te gunnen.
Ik heb een en ander besproken met de mensen in het service center, maar ze hebben zeker niets gezegd van een referral.

Op mijn account is hier ook niets van te vinden, en mijn eerste 9 supercharger sessies zijn wel (met bedrag) te vinden op mijn account.
Musk works in mysterious ways? :)
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Op en neer naar Leuven (waar laadplekken echt nog heel zeldzaam zijn) voor het eerst gebruik gemaakt van een Supercharger. Bij Heusden-Zolder.

1. Had me verheugd op een keer echt snel laden, maar sneller dan 85 kW is het nooit geweest. Kwam opgewarmd aan met 50% respectievelijk 35% SoC en heb tot 90% respectievelijk 75% geladen. Had dit niet hoger moeten zijn?
Bij 50% SoC zakt het vermogen gradueel, dus is 85kW enigszins opvallend, maar niet veel onder de norm. Laden tot 90% is vooral jammer van je tijd, maar begrijpelijk als je niet denkt op bestemming te kunnen laden, maar met 60% zou je probleemloos Heusden-Leuven-Heusden moeten kunnen doen.

2. Navigatie wilde me op de terugweg naar huis terecht laten rijden via Roermond en niet via de overvolle route Eindhoven- Nijmegen, maar wel met de waarschuwing dat er onderweg geladen moest worden. De enige keuze waar de Navi na lange wachttijd mee kwam was SC Eindhoven. Maar dat lag dus niet op de route. Ik heb handmatig Zolder geselecteerd en had ook voor Geleen oid kunnen kiezen. Waarom stuurt de navigatie je niet naar een SC langs de route? Hoe kan je alsnog een andere SC kiezen zonder de eindbestemming kwijt te raken in de navigatie?
Ik heb geen idee van wat je normale bestemming zou moeten zijn, maar de routeplanner is wel vrij accuraat om een route te bedenken waar het totaal van reistijd + laadtijd het kortst is. Dat is dan inclusief de omweg die je moet doen tot aan een supercharger. Eindhoven ligt wel recht op de lijn in vogelvlucht tussen Leuven en Nijmegen, dus niet zo abnormaal dat ie SuC Eindhoven zou kiezen. De routeplanner weet namelijk ook dat arriveren in Heusden met 50% tragere laadsnelheden gaat geven dan arriveren in Eindhoven met 35%, en bijgevolg langer gaat duren.
 
Bij 50% SoC zakt het vermogen gradueel, dus is 85kW enigszins opvallend, maar niet veel onder de norm. Laden tot 90% is vooral jammer van je tijd, maar begrijpelijk als je niet denkt op bestemming te kunnen laden, maar met 60% zou je probleemloos Heusden-Leuven-Heusden moeten kunnen doen.


Ik heb geen idee van wat je normale bestemming zou moeten zijn, maar de routeplanner is wel vrij accuraat om een route te bedenken waar het totaal van reistijd + laadtijd het kortst is. Dat is dan inclusief de omweg die je moet doen tot aan een supercharger. Eindhoven ligt wel recht op de lijn in vogelvlucht tussen Leuven en Nijmegen, dus niet zo abnormaal dat ie SuC Eindhoven zou kiezen. De routeplanner weet namelijk ook dat arriveren in Heusden met 50% tragere laadsnelheden gaat geven dan arriveren in Eindhoven met 35%, en bijgevolg langer gaat duren.
Bedankt voor je reactie!

Die 90% op de heenweg was bedoeld om zonder laden weer naar huis te gaan vanuit Leusden. Echter door Sentry ben ik heel wat kilometers kwijt geraakt in Leuven en moest ik toch weer enkele tientallen % laden op de terugweg (kwam met 19% thuis, dus toch nog te lang geladen).

Het navigatievehaal blijft toch onbevredigend. Leuven-Geleen-Nijmegen was vrijdagavond echt wel ruim 50 minuten sneller dan over Eindhoven. Dat was ook de voorkeursroute van de navigatie. Maar vervolgens kiest hij wel voor Eindhoven als laadstation en niet een van de vele opties op de route via Geleen. Ik kwam zoals gezegd in Heusden aan met zo’n 35%. Dat laadt toch niet heel veel langzamer dan de ongeveer 25% die bij Eindhoven op de klok zouden staan?

Maar zelf kiezen voor een SC is dus geen optie, anders dan deze gewoon op de kaart aanklikken met als gevolg dat de eindbestemming vervangen wordt door de SC?