Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Wat zijn we weer lekker op elkaar teentjes aan het trappen. :cool:

Ik ben blij met mijn X maar die is zeker niet ideaal. Ik heb weinig ervaring met de 3 maar ik vond het niets, geef mij maar 2 schermen en knoppen voor de zaken die je onder het rijden nodig hebt.
Automatische ruitenwissers? Ja die van mijn 2005 disco 3 werkten ze perfect in een X van 12 jaar nieuwer? Soms. Vaak moet je ze eerst motiveren door op de stalk te drukken etc.
TACC, in ieder geval het op afstand blijven van een andere auto werkte in 2005 in een RR sport ook goed mijn X wil nog wel eens plotseling gaan remmen.

Maar OT want dit gaat over superchargers:

Waarschijnlijk is 23 van de 24 uur op een normale dag een supercharger locatie onderbezet, maar ja net dat eene andere uur die gaat problemen veroorzaken. En als de opzet zo blijft gaat in de drukke tijden de efficiëntie achteruit. Dus ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
Tesla gaat de rest van de superchargers ook openstellen voor ander gebruik maar ik heb twijfels bij de winst marge.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Het gaat om V3 laders. Die hebben dat probleem niet.
Los daarvan. Deze redenatie voortzettend ergert poster zich blijkbaar al als meer dan 50% van de V2 chargers bezet is door Teslas. Gaat helemaal nergens meer over vind ik persoonlijk. Op uitzonderingen kun je niet sturen. Ook met een ICE kan het voorkomen dat je ff moet wachten, zo zijn de vakantie-rijen bij de tankstations in Lux al regelmatig genoemd in dit forum.
 
't Zijn er waarschijnlijk iets meer. Ik ben deze zomer aan 8 SUC gepasseerd om op vakantie te gaan. Bij 6 van de 8 SUC waren er meer dan 50% van de stalls bezet, waardoor mijn laadvermogen beperkt werd. Bij 3 van de 8 laadsessies was er nog één stall over toen ik aankwam. Op twee van die locaties waren er ook Ionity stalls, die gewoon 100% in gebruik waren.
Volgend jaar sta ik daar dus waarschijnlijk aan te schuiven. Als ik daar evenveel tijd verlies als kennissen die met een ID.4 naar 't Zuiden reden, dan is dat voor mij een probleem.

Kijk naar de statistieken in Noorwegen. Nog geen 20% van de verkochte wagens zijn daar Tesla's. Er zijn dus potentieel heel wat extra voertuigen om te komen laden. Voertuigen die vaak ook minder efficiënt zijn. In Duitsland zijn er al maanden aanschuifrijen aan andere snelladers (nextmove laat vaak niet zo'n bemoedigende beelden zien).

De rest van mijn SUC-sessies zijn overdag tijdens de kantooruren, en dat zijn er 't voorbije jaar weinig geweest. Maar dat kunnen er wat meer worden. Maar nogmaals, dat geld speelt bij mij eigenlijk niet. Te meer omdat ik wanneer ik bvb een full-option i4 zou kiezen de leaseprijs een pak goedkoper is dan de model 3.
Ik kan je denkwijze echt niet helmaal volgen, sorry. Wil je nu wél of niet een ID4?

Wat Noorwegen betreft, dat verhaal kennen we nu wel. Ik weet overigens niet of de door jou aangehaalde statistieken nog steeds opgaan. Daarnaast liep dat land sowieso voorop wat EVs betreft. Het is dus ook logisch dat zodra er andere EVs op de markt kwamen met Tesla-like ranges deze in het begin de verkoopcijfers domineerden, er zullen vast kopers zijn geweest die -om wat voor reden dan ook- geen Tesla wilden maar wel een EV, gewoon gewacht hebben.

Of die een Tesla niet konden betalen...

Of die in de mooie praatjes van Audi zijn gestonken...
 
Ik vind het eerder opvallend dat men niet Noorwegen als pilot heeft gebruikt, waar de penetratie van EV's nog groter is dan in NL, en het aantal super-superchargers ook hoog is.
Zou het kunnen zijn dat Elon dacht als die zeurpieten in NL het accepteren zal het in andere landen ook geen probleem zijn... ;)
 
Nederland heeft toch de grootste tesla charger dichtheid van Europa?
Vind ik heel prettig enzo, maar ik rij letterlijk 4 andere superchargers voorbij vooraleer ik een keer moet laden.

Mischief is het aandeel thuisladers in Noorwegen groter, terwijl in Nederland ook de mensen die niet thuis kunnen laden regelmatig aan de supercharger staan?
 
Vind ik heel prettig enzo, maar ik rij letterlijk 4 andere superchargers voorbij vooraleer ik een keer moet laden.

Mischief is het aandeel thuisladers in Noorwegen groter, terwijl in Nederland ook de mensen die niet thuis kunnen laden regelmatig aan de supercharger staan?
Als je Teslabjorn zijn filmpjes zien, lijkt het tekort aan laadstations voor niet-Tesla-rijders wel zeer nijpend. Het openstellen van SuCs zou daar mogelijk wel een plots probleem voor Tesla-rijders kunnen betekenen. De laatste jaren is er een enorme uitbreiding van het SuC-netwerk in Nederland gebeurd, zeker als je het vergelijkt met bv België. Zal wel in de aanloop naar het openstellen gebeurd zijn.
 
  • Like
Reactions: Falcon73
Waarschijnlijk is 23 van de 24 uur op een normale dag een supercharger locatie onderbezet, maar ja net dat eene andere uur die gaat problemen veroorzaken.
This.

Ik lees hiervoor sommige die dit openstellen geen probleem vinden. Ze hebben geen of weinig ervaring van wat SuC bedoeld voor zijn en uiteraard wanneer.

't Zijn er waarschijnlijk iets meer. Ik ben deze zomer aan 8 SUC gepasseerd om op vakantie te gaan. Bij 6 van de 8 SUC waren er meer dan 50% van de stalls bezet, waardoor mijn laadvermogen beperkt werd. Bij 3 van de 8 laadsessies was er nog één stall over toen ik aankwam. Op twee van die locaties waren er ook Ionity stalls, die gewoon 100% in gebruik waren.
Volgend jaar sta ik daar dus waarschijnlijk aan te schuiven. Als ik daar evenveel tijd verlies als kennissen die met een ID.4 naar 't Zuiden reden, dan is dat voor mij een probleem.

Zelfde ervaring in de laatste jaren en nog meer sinds de 3 beschikbaar is: SuC zijn bezet tijdens de vakantie periodes. Dat ze leeg zijn op andere moment is irrelevant.

Dat er dan stalls ontoegankelijk worden owv non-Tesla klanten zal echt frustrerend zijn.
Hoe zal Tesla de bezetheid degelijk kunnen meten: een ID4 die twee stalls bezet zal gezien zijn als een bezet, en een vrij en dus de statistiek om zeep gooien.

Waarom zou bv Diess en de andere eens hun charge poort locatie niet aanpassen (*), ipv altijd hulp zoeken bij Tesla?

(*) De chinese, met de Polestar, kopieren slim tenminste.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Nu bij SuC Naarden: staat medewerker Tesla enquête te houden over tevredenheid laadopties en wat men vindt van openstelling voor niet-Tesla's.
Gisteren ook zo’n enquete in Breukelen. Waar ook iemand een YouTube-filmpje maakte van het laden van een (geleende) VW. Twee stalls bezettend uiteraard, want anders lukt het niet. De millennial meteen maar even geholpen met de CCS-stekker (die hij niet uit de behuizing kreeg).
 
Gisteren ook zo’n enquete in Breukelen. Waar ook iemand een YouTube-filmpje maakte van het laden van een (geleende) VW. Twee stalls bezettend uiteraard, want anders lukt het niet. De millennial meteen maar even geholpen met de CCS-stekker (die hij niet uit de behuizing kreeg).
Volgens de gebruiksvoorwaarden in de app wordt je geacht de stalls zo te gebruiken dat je andere niet hindert.
Als dat op grote schaal gaat gebeuren zullen ze wel weer afgesloten worden wegens asociaal gedrag.


Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.
 
Volgens de gebruiksvoorwaarden in de app wordt je geacht de stalls zo te gebruiken dat je andere niet hindert.
Als dat op grote schaal gaat gebeuren zullen ze wel weer afgesloten worden wegens asociaal gedrag.


Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.
De auto stond keurig in een parkeervak, maar de laadklep van zo’n VW zit aan de andere kant. Wanneer het druk is zal dat zo links en rechts nog wel eens voor irritatie zorgen.
 

Attachments

  • AF0055E1-7D0B-40AF-B31B-82CE16837D87.jpeg
    AF0055E1-7D0B-40AF-B31B-82CE16837D87.jpeg
    558.2 KB · Views: 39
De auto stond keurig in een parkeervak, maar de laadklep van zo’n VW zit aan de andere kant. Wanneer het druk is zal dat zo links en rechts nog wel eens voor irritatie zorgen.
Ja, daar ben ik ook bang voor. Ze kunnen er in dit geval niets aan doen maar zo zou de capaciteit halveren en hoewel ik niet per se tegen het openstellen voor andere merken ben, zou mij dit wel irriteren.

Misschien is de oplossing simpel: langere kabel en borden/belijning met instructies over welke kabel je moet pakken.
 
De auto stond keurig in een parkeervak, maar de laadklep van zo’n VW zit aan de andere kant. Wanneer het druk is zal dat zo links en rechts nog wel eens voor irritatie zorgen.
En gelijk natuurlijk weer een YouTube filmpje erbij :D. Denk dat het E.M. daarom te doen is, al die extra publicity.

Zal uiteindelijk wel goed zijn als het SuC netwerk opengesteld wordt, maar in de eerste 2 jaar zullen er veel hobbels zijn die tot frustratie gaan leiden.

Maar goed, denk dat als alle EV rijders zich netjes gedragen en zich aan de etiquette houden we redelijk ongehavend uit deze periode gaan komen. Helaas heeft niet iedereen een goede opvoeding genoten, zie regelmatig EV's (dus ook Tesla's) onbeschoft lang staan laden bij mijn lokale LIDL waar dat gratis mag. Hier zie ik in de ochtend al bepaalde auto's staan en een uur later staan ze nog daar te laden, terwijl LIDL dit beschikbaar heeft gesteld voor klanten om 30 minuten te laden. Als mensen zo doorgaan zal LIDL het gratis laden ook afschaffen.

Het zegt wel iets dat IKEA alleen in Nederland het gratis laden heeft afgeschaft :rolleyes:, dus Tesla heeft met NL wel een goede keuze gemaakt. Denk dat er een redelijk grote kans gaat bestaan dat mensen hier zich niet aan de regels gaan houden en Tesla besluit om het geheel weer terug te draaien.