Dit is vast een stomme vraag en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet alle 33 pagina’s van dit draadje heb doorgelezen, maar hoe zinvol is het om het bereik af te lezen aan de cijfertjes op het dashboard?
Alles dat je hier ziet is toch gewoon op de een of andere manier berekend door de software van de auto zelf? Een volgens mij ook tamelijk onnavolgbare manier want nergens expliciet gedocumenteerd? En die bij elke update ook weer verander kan zijn? Kortom, wat je hier leest is wat Tesla heeft bedacht dat je hier zou moeten lezen. Er is vast een verband met de werkelijke range van de auto, maar weten we ook zeker dat hij er gelijk aan is?
Er is maar een manier om dat te meten: volladen en daarna leegrijden. Maar zelfs dat werkt niet, want de software bepaalt wat vol is en wat leeg is. Anders dan de meter op de laadpaal die kan vertellen hoeveel de auto heeft toegestaan om geladen te worden. Je kan het niet fysiek meten zonder de complete batterij te demonteren en alle cellen stuk voor stuk door te meten. Kortom je bent met al dit soort statistieken toch gewoon aan de (software)goden overgeleverd? Feitelijk weten we toch helemaal niet wat het echte bereik is?
Ik vraag dit, wijs geworden door de ruim 20% verschil tussen wat mijn auto zegt gebruikt te hebben aan kWh en wat mijn elektriciteitsmeter daarvan zegt.
Dit is misschien allemaal wat theoretisch. Want als de auto stopt omdat hij vindt dat de batterij te weinig capaciteit over heeft dan stopt ie. En of dat werkelijk zo is of alleen een conclusie van de software, dat is niet meer relevant. Maar toch...