Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
En op momenten dat je het helemaal niet verwacht, krabbelt je typical range zo weer een beetje op ...

View attachment 488101
En na 20.000 km en een beetje weer zo'n beetje terug waar ik begonnen ben (met bijhouden) ....

upload_2019-12-18_7-7-20.png
 
Is blijkbaar ook sterk temperatuursafhankelijk. Mijn SR+ was gedaald van 347km(nieuw, in de zomer) tot 320km enkele weken terug toen het s'ochtends -3 was bij 16.000km. Na het bijzonder warme December weer van gisteren(16 a 17gr hier in Belgie) stond hij vanmorgen weer ineens op 335km. Ik was al ongerust want van 347km naar 320km leek me echt wel veel.
 
Dit is vast een stomme vraag en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet alle 33 pagina’s van dit draadje heb doorgelezen, maar hoe zinvol is het om het bereik af te lezen aan de cijfertjes op het dashboard?

Alles dat je hier ziet is toch gewoon op de een of andere manier berekend door de software van de auto zelf? Een volgens mij ook tamelijk onnavolgbare manier want nergens expliciet gedocumenteerd? En die bij elke update ook weer verander kan zijn? Kortom, wat je hier leest is wat Tesla heeft bedacht dat je hier zou moeten lezen. Er is vast een verband met de werkelijke range van de auto, maar weten we ook zeker dat hij er gelijk aan is?

Er is maar een manier om dat te meten: volladen en daarna leegrijden. Maar zelfs dat werkt niet, want de software bepaalt wat vol is en wat leeg is. Anders dan de meter op de laadpaal die kan vertellen hoeveel de auto heeft toegestaan om geladen te worden. Je kan het niet fysiek meten zonder de complete batterij te demonteren en alle cellen stuk voor stuk door te meten. Kortom je bent met al dit soort statistieken toch gewoon aan de (software)goden overgeleverd? Feitelijk weten we toch helemaal niet wat het echte bereik is?

Ik vraag dit, wijs geworden door de ruim 20% verschil tussen wat mijn auto zegt gebruikt te hebben aan kWh en wat mijn elektriciteitsmeter daarvan zegt.

Dit is misschien allemaal wat theoretisch. Want als de auto stopt omdat hij vindt dat de batterij te weinig capaciteit over heeft dan stopt ie. En of dat werkelijk zo is of alleen een conclusie van de software, dat is niet meer relevant. Maar toch...
 
Ik vraag dit, wijs geworden door de ruim 20% verschil tussen wat mijn auto zegt gebruikt te hebben aan kWh en wat mijn elektriciteitsmeter daarvan zegt.

Mede door laadverliezen (incl. omzetting van AC -> DC) is er altijd verschil tussen hoeveelheid energie gemeten op de meter en weergave op scherm v/d auto. Bij mijn vorige auto was dat rond de 15%, een beetje afhankelijk van temperatuur van accu en omgeving. (voorverwarmen en/of koelen van accu kost extra energie naast de overige laadverliezen)

Maar ik ben het helemaal eens met de strekking van je mail. Alleen al vanwege feit dat er bij lage temperaturen minder effectieve energie uit een accu gehaald kan worden maakt het een onmogelijke zaak om met een vergrootglas naar een "theoretisch te verwachten bereik in km " op je scherm te gaan turen ;)

Ik probeer zorgeloos te rijden en te laden wanneer nodig. Dat gaat erg goed met een LR. Natuurlijk kijk ik met een schuin oog naar de range maar ik ga me er pas echt in verdiepen richting einde garantie of op het moment dat er plotseling iets drastisch wijzigt :cool:
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Goed onderbouwd artikel naar levensduur batterijen elektrische auto's.
Paar conclusies: Warmte is grootste vijand. Daarom is thermal management cruciaal. En die is bij Tesla veel beter dan bij andere merken waardoor bijvoorbeeld bij de Leaf de degradatie groter is dan bij Tesla's. Vaak snelladen wordt afgeraden. Veel gebruik van de auto (veel kilometers, heeft niet veel invloed. Hou de accu zoveel mogelijk tussen 20 en 80% geladen. En dat laatste lezen we hier vaker.....
 
Dit is vast een stomme vraag en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet alle 33 pagina’s van dit draadje heb doorgelezen, maar hoe zinvol is het om het bereik af te lezen aan de cijfertjes op het dashboard?

Alles dat je hier ziet is toch gewoon op de een of andere manier berekend door de software van de auto zelf? Een volgens mij ook tamelijk onnavolgbare manier want nergens expliciet gedocumenteerd? En die bij elke update ook weer verander kan zijn? Kortom, wat je hier leest is wat Tesla heeft bedacht dat je hier zou moeten lezen. Er is vast een verband met de werkelijke range van de auto, maar weten we ook zeker dat hij er gelijk aan is?

Er is maar een manier om dat te meten: volladen en daarna leegrijden. Maar zelfs dat werkt niet, want de software bepaalt wat vol is en wat leeg is. Anders dan de meter op de laadpaal die kan vertellen hoeveel de auto heeft toegestaan om geladen te worden. Je kan het niet fysiek meten zonder de complete batterij te demonteren en alle cellen stuk voor stuk door te meten. Kortom je bent met al dit soort statistieken toch gewoon aan de (software)goden overgeleverd? Feitelijk weten we toch helemaal niet wat het echte bereik is?

Ik vraag dit, wijs geworden door de ruim 20% verschil tussen wat mijn auto zegt gebruikt te hebben aan kWh en wat mijn elektriciteitsmeter daarvan zegt.

Dit is misschien allemaal wat theoretisch. Want als de auto stopt omdat hij vindt dat de batterij te weinig capaciteit over heeft dan stopt ie. En of dat werkelijk zo is of alleen een conclusie van de software, dat is niet meer relevant. Maar toch...
Het gaat in dit draadje dan ik niet om het werkelijke bereik maar om het "typical" bereik. Feitelijk een maar voor hoeveel energie je aan boord (en beschikbaar) hebt.
 
Dit is vast een stomme vraag en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet alle 33 pagina’s van dit draadje heb doorgelezen, maar hoe zinvol is het om het bereik af te lezen aan de cijfertjes op het dashboard?

Alles dat je hier ziet is toch gewoon op de een of andere manier berekend door de software van de auto zelf? Een volgens mij ook tamelijk onnavolgbare manier want nergens expliciet gedocumenteerd? En die bij elke update ook weer verander kan zijn? Kortom, wat je hier leest is wat Tesla heeft bedacht dat je hier zou moeten lezen. Er is vast een verband met de werkelijke range van de auto, maar weten we ook zeker dat hij er gelijk aan is?

Er is maar een manier om dat te meten: volladen en daarna leegrijden. Maar zelfs dat werkt niet, want de software bepaalt wat vol is en wat leeg is. Anders dan de meter op de laadpaal die kan vertellen hoeveel de auto heeft toegestaan om geladen te worden. Je kan het niet fysiek meten zonder de complete batterij te demonteren en alle cellen stuk voor stuk door te meten. Kortom je bent met al dit soort statistieken toch gewoon aan de (software)goden overgeleverd? Feitelijk weten we toch helemaal niet wat het echte bereik is?

Ik vraag dit, wijs geworden door de ruim 20% verschil tussen wat mijn auto zegt gebruikt te hebben aan kWh en wat mijn elektriciteitsmeter daarvan zegt.

Dit is misschien allemaal wat theoretisch. Want als de auto stopt omdat hij vindt dat de batterij te weinig capaciteit over heeft dan stopt ie. En of dat werkelijk zo is of alleen een conclusie van de software, dat is niet meer relevant. Maar toch...

Van de Model 3 LR AWD is bekend dat Tesla rekent met 152Wh/km en dat deze nieuw een 76kWh (beschikbaar) accu heeft daardoor was de range nieuw 500km.
Door het percentage en de nog te rijden (berekende) afstand te bekijken op het dashboard kun je uitrekenen hoe veel degradatie je accu heeft, als 100% SOC gelijk is aan 475km range heb je 5% degradatie.
Helaas heeft het weer (temperatuur) ook invloed op de range omdat een koude accu minder range laat zien en ook daadwerkelijk minder range heeft dan een accu op bedrijfstemperatuur.
NB. in de winter kost het significant meer energie om de accu en de cabine op bedrijfstemperatuur te krijgen dan in de zomer daardoor blijft er in de winter minder range over dan in de zomer, waarschijnlijk zijn er nog wel een paar parameters waardoor de range in de winter minder is dan in de zomer zoals winterbanden....etc...

De 20% verschil die je ziet tussen de meter en de weergave in de auto is waarschijnlijk laadverlies en wellicht voorverwarmen?
 
Van de Model 3 LR AWD is bekend dat Tesla rekent met 152Wh/km en dat deze nieuw een 76kWh (beschikbaar) accu heeft daardoor was de range nieuw 500km.
Door het percentage en de nog te rijden (berekende) afstand te bekijken op het dashboard kun je uitrekenen hoe veel degradatie je accu heeft, als 100% SOC gelijk is aan 475km range heb je 5% degradatie.
Helaas heeft het weer (temperatuur) ook invloed op de range omdat een koude accu minder range laat zien en ook daadwerkelijk minder range heeft dan een accu op bedrijfstemperatuur.
NB. in de winter kost het significant meer energie om de accu en de cabine op bedrijfstemperatuur te krijgen dan in de zomer daardoor blijft er in de winter minder range over dan in de zomer, waarschijnlijk zijn er nog wel een paar parameters waardoor de range in de winter minder is dan in de zomer zoals winterbanden....etc...

De 20% verschil die je ziet tussen de meter en de weergave in de auto is waarschijnlijk laadverlies en wellicht voorverwarmen?
Je kunt inderdaad van alles uitrekenen, maar het zegt niet zoveel, want Tesla kan in de software gewoon aanpassen wat je ziet op het dashboard. De auto meet niets, maar gebruikt formules met variabelen. Het model benadert een theoretische werkelijkheid.

En nee, 20% is geen laadverlies en had ik al voor het koude seizoen (eigenlijk eerder 25%) dus zonder voorverwarmen. Maar wel Sentry, stand-by staan, dataoverdracht naar Tesla en alle andere activiteiten die door de Tesla-programmeurs niet zijn meegenomen in de formule. Ook hier wreekt zich het verschil tussen de formule achter de berekening van de weergave in het dashboard en de werkelijkheid die in dit geval wel afleesbaar is (ervan uitgaande dat de meter in de meterkast de werkelijk geladen energie benadert).
 
En nee, 20% is geen laadverlies en had ik al voor het koude seizoen (eigenlijk eerder 25%) dus zonder voorverwarmen.

Bij elke elektrische auto is er sprake van "serieus" laadverlies -> meter in de meterkast zal altijd meer aangeven dan er daadwerkelijk in de accu is gegaan. Er zit in de auto een AC->DC omvormer welke naast de (geringe) verliezen in de bekabeling+accu voor ca. 15-20% verlies zorgen. Zowel in de zomer als in de winter.
 
Helaas, dit valt volgens Tesla onder normale degradatie. Nu 9% bij 50, geschat zit je volgens mij dan op 14% bij 100k.

Kun je iets delen over je laad gedrag? Enige wat ik aan advies kan geven is je laadgedrag aan te passen om de degradatie snelheid af te laten nemen.

Ik kan thuis niet laden dus ik supercharge veelal.. meestal maar tot 50-60%

Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Ik laad nu 88kwh van 0-100% (volgens de on board computer) een aantal maanden geleden was dat nog 92kwh.. Ik merk wel dat hij bij 100% nog langer dan een half uur kan verder laden aan 5kw ofzo
 
Ik kan thuis niet laden dus ik supercharge veelal.. meestal maar tot 50-60%

Ik kan thuis ook niet laden dus ik laad in de straat.

Het zou aan overmatig SuC gebruik toegewezen kunnen worden want deze tast laadsnelheid en capaciteit aan maar volgens mij heeft het meer te maken me de mazzel van de kwaliteit van je pack. Er zijn verhalen van mensen die praktisch enkel maar SuC's gebruiken en weinig degradatie kennen.