Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik haal met MYLR 28200km (juni 2022) nog 465 km.
Ik denk dat 1 van ons 2 eens moet kalibreren.
binnen een 2-tal weken moet dat wel lukken om hem nog eens vol te gooien en leeg te rijden, dan vertrekken we op vakantie naar IJsland.
Heb in sessie ook gezien dat het de laatste tijd iets harder gaat met de degradatie. maar kan hier niet direct een reden voor vinden.
IMG_3862.jpeg
 
Hi,
Ik ben nu 2 mnd verder met 7000km op de teller.
90% nu 476km was 2mnd geleden met 2000km op de teller 480km.
Als ik even snel reken dan verlies ik met ong. 5000km 4 km bereik, bij 20,000km op de teller zou dan nog een bereik van 464 over zijn.
Kan je dat zo doortellen of wordt het verlies minder of juist meer?
Ik ga binnenkort met de auto op vakantie maar eens kijken wat het bereik is met 100%.
Ik laad overigens bijna altijd aan 11kwh paal, af en toe aan de SuC.
Hoe werkt het kalibreren van de accu en heeft dat een positieve uitwerking op het bereik?
 
Hi,
Ik ben nu 2 mnd verder met 7000km op de teller.
90% nu 476km was 2mnd geleden met 2000km op de teller 480km.
Als ik even snel reken dan verlies ik met ong. 5000km 4 km bereik, bij 20,000km op de teller zou dan nog een bereik van 464 over zijn.
Kan je dat zo doortellen of wordt het verlies minder of juist meer?
Ik ga binnenkort met de auto op vakantie maar eens kijken wat het bereik is met 100%.
Ik laad overigens bijna altijd aan 11kwh paal, af en toe aan de SuC.
Hoe werkt het kalibreren van de accu en heeft dat een positieve uitwerking op het bereik?
Niet paniekeren
 
Hi,
Ik ben nu 2 mnd verder met 7000km op de teller.
90% nu 476km was 2mnd geleden met 2000km op de teller 480km.
Als ik even snel reken dan verlies ik met ong. 5000km 4 km bereik, bij 20,000km op de teller zou dan nog een bereik van 464 over zijn.
Kan je dat zo doortellen of wordt het verlies minder of juist meer?
Ik ga binnenkort met de auto op vakantie maar eens kijken wat het bereik is met 100%.
Ik laad overigens bijna altijd aan 11kwh paal, af en toe aan de SuC.
Hoe werkt het kalibreren van de accu en heeft dat een positieve uitwerking op het bereik?

Degradatie is in het begin wat groter om vervolgens af te vlakken. Daar is inmiddels erg veel data over:


IMG_6108.jpeg




Kalibreren is enkel voor het BMS. Leeg rijden en vervolgens op AC weer in één keer volladen laat de software de ‘hele batterij’ zien, vervolgens kan de software weer een goede schatting van de SoC maken.

Nog een tip: zet je auto type in je signatuur of vermeld het in je post.
 
  • Like
Reactions: Roden787 and Phil V
Met mijn Model S LR heb ik na 90% laden 543 km.
Maar heb nu al een aantal keer gezien dat wanneer ik enkele uren later de range nakijk via de app deze nog is opgelopen.

Zijn nu 4h nadat het opladen is voltooid en de stekker steekt NIET in de wagen sinds het opladen is gestopt.
Range bij stoppen laden was 543 ... nu is de range 559 km.

Hoe is dit te verklaren?
 
Weet iemand nog wat de rated range was van een Tesla model 3 LR 2019? Heb gisteren van 5% naar 100% geladen en de aangegeven range op het display was 468km.
Thuis opgeladen zoals altijd met 11KW Tesla charger en bleef hangen op 99% met charging complete daarna 40min laten slapen (niet ingeplugd) en was daarna 100%.(snelweg opgegaan en met 89% geparkeerd)
Had al zeker 2jr niet naar 100% opgeladen normaal tussen de 50% en 80% met alleen thuis opladen.
Kan met Google 475km vinden als rated range dan zou 1,5% degradatie na 4jr en 85K km wel heel bijzonder zijn.
 
Weet iemand nog wat de rated range was van een Tesla model 3 LR 2019? Heb gisteren van 5% naar 100% geladen en de aangegeven range op het display was 468km.
Thuis opgeladen zoals altijd met 11KW Tesla charger en bleef hangen op 99% met charging complete daarna 40min laten slapen (niet ingeplugd) en was daarna 100%.(snelweg opgegaan en met 89% geparkeerd)
Had al zeker 2jr niet naar 100% opgeladen normaal tussen de 50% en 80% met alleen thuis opladen.
Kan met Google 475km vinden als rated range dan zou 1,5% degradatie na 4jr en 85K km wel heel bijzonder zijn.
Ik had in februari 2019 op het scherm 499 km staan bij 100% laden. (M3 LR)
Nu met bijna 2 ton op de teller is er ca. 10% vanaf gegaan (misschien dat het nog wat bijtrekt als ik een keer van ca. 0 -> 100% ga )
 
  • Like
Reactions: Roden787
Mijn dec '19 M3 LR DM geeft 465km bij 100%. Was bij nieuw 498km. Heeft 70.000 gelopen en daarvan toch zeker 30.000 vakantiekilometers (en dus SuC). Daarvan weer 16.000 km's met een vouwwagen (tegen 290wh/km bij 110 km/h). Toch best wat DC laden. Als ik in NL ben laad ik alleen thuis met 11kw.
 
  • Like
Reactions: Roden787
Mijn dec '19 M3 LR DM geeft 465km bij 100%. Was bij nieuw 498km. Heeft 70.000 gelopen en daarvan toch zeker 30.000 vakantiekilometers (en dus SuC). Daarvan weer 16.000 km's met een vouwwagen (tegen 290wh/km bij 110 km/h). Toch best wat DC laden. Als ik in NL ben laad ik alleen thuis met 11kw.
Dan ben je 6-7% kwijt, dat is volgens de trend van vele Tesla's:
  • Eerste 50k ca. 5% eraf
  • Elke volgende 50k 1,5-2% eraf
Ik zag ergens op dit forum dat het DC laden niet zo heel veel effect leek te hebben op de degradatie.
Of dat ook zo is voor levensduur van de cellen weet ik niet (er zijn weinig/geen Tesla's die obv degradatie een accu vervangen......)
 
Ik weet niet meer welke range bij mij aangegeven stond september 2019, was toen voor mij alleen belangrijk of ik Parijs haalde met 1 stop in Lille en dat kon altijd. (wel in de winter met voorverwarmen thuis en 100%)

Zag ergens dat er werd aangeraden af en toe een keertje naar 100% te laden en dat was alweer 2jr geleden voor mij. En ik kan mij niet herinneren wat voor mij de range was bij de levering. Maakt ook niet veel uit heb nooit problemen gehad maar dit leek mij een mooie kans om te kijken wat voor degradatie ik heb.

Zowel 500km als 475km komen mij bekend voor als opgegeven range door Tesla op de website voor een LR 2019 model.
 
Dan ben je 6-7% kwijt, dat is volgens de trend van vele Tesla's:
  • Eerste 50k ca. 5% eraf
  • Elke volgende 50k 1,5-2% eraf
Superchargen blijkt helemaal geen effect te hebben. In ieder geval bij de nieuwere modellen. Belangrijkste wapen tegen degradatie lijkt temperatuur management van de accu te zijn.
Ik zag ergens op dit forum dat het DC laden niet zo heel veel effect leek te hebben op de degradatie.
Of dat ook zo is voor levensduur van de cellen weet ik niet (er zijn weinig/geen Tesla's die obv degradatie een accu vervangen......)
 
Hi,
Ik ben nu 2 mnd verder met 7000km op de teller.
90% nu 476km was 2mnd geleden met 2000km op de teller 480km.
Als ik even snel reken dan verlies ik met ong. 5000km 4 km bereik, bij 20,000km op de teller zou dan nog een bereik van 464 over zijn.
Kan je dat zo doortellen of wordt het verlies minder of juist meer?
Ik ga binnenkort met de auto op vakantie maar eens kijken wat het bereik is met 100%.
Ik laad overigens bijna altijd aan 11kwh paal, af en toe aan de SuC.
Hoe werkt het kalibreren van de accu en heeft dat een positieve uitwerking op het bereik?

Hi, niet paniekeren werd er onder mijn bericht gezet :) Ik heb de MY nu 9 maanden en mijn berekening van hierboven klopt niet helemaal.
Er staat nu bijna 20.000 km op de teller en bij 90% laden heb ik nu nog een bereik van 457km. Nog minder dan de 464km van de schatting van bovenstaande berekening. In 9 maanden tijd en 20.000 km verder een verlies van 5% op de accu. Het laden is verdeeld in 40% SUC voorverwarmd en 60% 11Kwh laden aan de paal. Altijd laden tot 80% of 90% en op vakantie 2 keer doorgeladen tot 100% maar bij vol direct weer gaan rijden.
Is dit volgens de statistieken een normale degradatie van de accu? Weet iemand wat de garantiemarges zijn van Tesla op de accu's.
Als ik dit weer doorbereken net als in mijn eerdere post hierboven dan kom ik uit, met 100.000km op de teller, op 75% en een bereik van 399km van de wltp waarde. Ik word hier nou niet echt vrolijk van.