Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Volkswagen ID.3

This site may earn commission on affiliate links.
Nog een opmerking over ID3 is, er is geen zwaar glazen dak.
Deze ID3 gaf mij bij het wegrijden het gevoel dat IK met de auto wegreed, niet als bij sommige auto's als je er voor het eerst in gaat rijden dat het gevoel hebt dat de auto met JOU wegrijdt.
Dat had ik wel toen ik voor het eerst met de VW GTE van mijn zoon wegreed & in de loop van de jaren met vele ander merken auto's.
Dat went wel, maar je ondervind toch dat sommige auto's gewoon beter ontwikkeld zijn.
 
De ID.4 kan je nu ook configureren op vw site. Wat me opvalt is dat ook deze toch wel erg competitief geprijsd is, en het geringe prijsverschil tussen ID.3 en ID.4. De ID.4 1st Max kost 47000/57000 EUR, afhankelijk of je de 1st of de Max versie neemt, de ID.3 Max kost er 51000.
Maar die ID.4 1st heeft wel een accu-pakket van 82kWh, de ID.3 1st moet het met een accupakket van 62 kWh doen.

De ID.4 zit met een accupakket van 82kWh toch behoorlijk onder de prijs van de Model Y, met vergelijkbare WLTP range
Wagen is ook voorzien van een trekhaak en kan 1200 kg trekken
 
  • Informative
Reactions: nervus and Watts_Up
ID.4 Pro Performance 77 kWh 1-Gang-Automatik
Preis inkl. MwSt. 43.329,42 €
(van de VW duitsland site)

77kwh is de grootse accu in Duitsland (of er is nog een andere accu leverbaar) en wat goedkoper. Zal wel de netto capaciteit zijn (moeten ze verplicht stellen, netto vermelden naast bruto).
Currende EV (samen met de Skoda Enyaq).
Nu wachten op de retro bus........als ze die zo maken als het prototype dan komt die er (maar vrees voor een zwak aftreksel).
 
ID.4 Pro Performance 77 kWh 1-Gang-Automatik
Preis inkl. MwSt. 43.329,42 €
(van de VW duitsland site)

77kwh is de grootse accu in Duitsland (of er is nog een andere accu leverbaar) en wat goedkoper. Zal wel de netto capaciteit zijn (moeten ze verplicht stellen, netto vermelden naast bruto).
77 kWh bruikbaar maar dus 82 kWh werkelijke capaciteit
En in Duitsland ligt de prijs dus nog wat lager ( voor de basisversie)
 
Die cijfers zijn gepubliceerd.
Van de iD.3 first zijn er 37000 besteld, die worden nu uitgeleverd.
Doel is om in 2023 1.500.000 EV's te verkopen.

Het grootste nadeel voor VW zal blijven dat ze verkopen via een netwerk dat geen enkel belang heeft bij de verkoop van EV's (want geen onderhoud, dus minder recurrente inkomsten).

ID.3 verbruikt bij 130 km/h 20.5 kWh/100 km, wat een range geeft van 284 km. Ik vind die cijfers absoluut niet slecht, want de versie met het grootste accupakket (77 kWh bruikbaar ipv 58 kWh) zou bij 120 km/h dan dicht tegen de 400 km bereik aanzitten.
Ik vind persoonlijk de cijfers die velen aangeven niet representatief genoeg aan de praktijk. Zelf hou ik rekening met een ondermarge van 10% (je wilt niet iedere keer exact op 0% gaan 'tanken' (=laden)) en een bovenmarge van 10% (aangeraden dagelijks niet hoger te laden dan 90%).
Dus in feite heb je hier een 58kWh-batterij die je moet reduceren naar 46.4kWh wat neerkomt (in bovenstaand geval van 20.5kWh/100km verbruik) op een praktijkbereik van 226km zonder kopzorgen. Ik vind het spijtig dat de reviewers dit niet meer benadrukken. Velen die een EV kopen hebben te hoge verwachtingen van de batterij/range. Voor een M3 LR AWD is het juiste praktijkbereik (met dagelijks veel autosnelweg) volgens mijn ervaring een 300à350km (afhankelijk van rijstijl en weer). Doe je weinig of geen autosnelweg dan gaat dit eerder richting 400à450km, maar je zal al goed uw best moeten doen en niet te veel 'zot' mogen doen met het gaspedaal.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Gaston
Ik vind persoonlijk de cijfers die velen aangeven niet representatief genoeg aan de praktijk. Zelf hou ik rekening met een ondermarge van 10% (je wilt niet iedere keer exact op 0% gaan 'tanken' (=laden)) en een bovenmarge van 10% (aangeraden dagelijks niet hoger te laden dan 90%).
Dus in feite heb je hier een 58kWh-batterij die je moet reduceren naar 46.4kWh wat neerkomt (in bovenstaand geval van 20.5kWh/100km verbruik) op een praktijkbereik van 226km zonder kopzorgen. Ik vind het spijtig dat de reviewers dit niet meer benadrukken. Velen die een EV kopen hebben te hoge verwachtingen van de batterij/range. Voor een M3 LR AWD is het juiste praktijkbereik (met dagelijks veel autosnelweg) volgens mijn ervaring een 300à350km (afhankelijk van rijstijl en weer). Doe je weinig of geen autosnelweg dan gaat dit eerder richting 400à450km, maar je zal al goed uw best moeten doen en niet te veel 'zot' mogen doen met het gaspedaal.
Goed opgemerkt. Dit wordt te weinig verteld. En trek in de winter nog maar 10-15% extra van de range af, vanwege verwarming, natte wegen en dikke lucht.
 
Er reed een ID.3 voor me af elopen week. Mooi autotje om te zien, wel echt formaatje Golf (ietsie groter wellicht, iemand hier zal mij wel corrigeren). Hij trok vanaf een snelweg oprit redelijk vlot op. Ik ga er zeker eens een proefrit in maken, als over 4 jaar mijn huidig leasecontract af is, hij beschikbaar is en de kinderziektes er uit zijn, iets meer acciraduis zou ook fijn zijn.
 
Ik vind persoonlijk de cijfers die velen aangeven niet representatief genoeg aan de praktijk. Zelf hou ik rekening met een ondermarge van 10% (je wilt niet iedere keer exact op 0% gaan 'tanken' (=laden)) en een bovenmarge van 10% (aangeraden dagelijks niet hoger te laden dan 90%).
Dus in feite heb je hier een 58kWh-batterij die je moet reduceren naar 46.4kWh wat neerkomt (in bovenstaand geval van 20.5kWh/100km verbruik) op een praktijkbereik van 226km zonder kopzorgen.
De accu is geen 58 kWh, maar 62kWh. VW gebruikt dus minder van de accucapaciteit en heeft dus meer veiligheidsmarge dan Tesla. De ID.3 heeft ook een warmtepomp, dus verlies aan range in de winter is ook beperkter (maar nog steeds aanwezig).
 
Er reed een ID.3 voor me af elopen week. Mooi autotje om te zien, wel echt formaatje Golf (ietsie groter wellicht, iemand hier zal mij wel corrigeren). Hij trok vanaf een snelweg oprit redelijk vlot op. Ik ga er zeker eens een proefrit in maken, als over 4 jaar mijn huidig leasecontract af is, hij beschikbaar is en de kinderziektes er uit zijn, iets meer acciraduis zou ook fijn zijn.

Van binnen wel aanzienlijk groter dan de Golf. Afmetingen van een Passat. Behalve de achterbak (al is die wel groter dan die van een Golf zover ik weet).
 
Er geraken in elk geval veel bananendozen in: 19 met neergeklapte zetels. Dus zoveel als de Polestar en 2 meer dan de M3 en de Zoe en 3 meer dan in de e-Golf.
Volgens mij klopt het wel dat ze op een relatief klein platform veel binnenruimte hebben kunnen realiseren.
 
Bjorn is ook te spreken over de VW ID3:
.

De rangetest 1000km in 10:45 netjes!

upload_2020-10-7_7-32-23.png
 
Bjorn is ook te spreken over de VW ID3:
De rangetest 1000km in 10:45 netjes!
En dat is dan de versie met de middelste accu (57 kWh beschikbaar), die test die ik weergeef is een ID.3 met de grote accu(77kWh beschikbaar).
Die versie heeft dus 100 km extra range en ook een hogere laadsnelheid (126 kW tov 100 kW), en zal nog wat beter scoren (minder goed dan de model 3, maar wel een beperkt verschil).
 
En dat is dan de versie met de middelste accu (57 kWh beschikbaar), die test die ik weergeef is een ID.3 met de grote accu(77kWh beschikbaar).
Die versie heeft dus 100 km extra range en ook een hogere laadsnelheid (126 kW tov 100 kW), en zal nog wat beter scoren (minder goed dan de model 3, maar wel een beperkt verschil).
Een goede zet van Volkswagen, meer concurrentie in het middensegment.
 
Het beperkte laadvermogen, in een tijd dat de Model 3 al van 2018 aan 250kW kan laden, is volgens mij een groot teken dat Big Auto nog lang niet kan volgen met Tesla.

Dat je om kostenredenen een kleinere batterij steekt kan ik nog begrijpen, maar dat je met zo een gloednieuwe auto zelfs aan de grootste batterij aan 126kW de boel gaat ophouden aan een IONITY in Q4 2020 kan er bij mij niet in...

Ik bedoel maar, mijn Q2 2017 Model X kan tot 143kW laden aan V2 superchargers... Sindsdien heeft Big Auto enkel de Audi e-tron en de Porsche Taycan die dit kunnen evenaren, en meest recent een Polestar 2.