Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Je lijkt Ad van Wijk wel... Nog maar vijf jaar te gaan

Iedereen die de natuurwetten voorrang geeft boven economische belangen zal je kunnen vertellen dat waterstof in auto's kansloos is.

Ik heb geen idee wie Ad is en welke natuurwetten hierbij een rol spelen, ik ben gewoon een Tesla rijder die een artikel tegenkomt waar een vergelijking gemaakt wordt tussen waterstof en EV ;)

En zonder de kennis van de natuurwetten klinkt het niet verkeerd en lijkt het er (in het artikel dus...) op dat eigenlijk alleen de tank-infrastructuur mist. En dat was de referentie die ik maakte. Wat als er dus een bedrijf komt die de tank-infrastructuur aanlegt, net als Musk heeft gedaan. In het begin werd hij ook voor gek verklaard om eigen palen neer te zetten, want EVs waren nooit rendabel te krijgen. Maar nu kijken de criticasters met pijn terug naar die tijd. Toyota is nou niet een echte kleine speler, ik mag (wederom zonder enige kennis van de natuurwetten) toch aannemen dat dit soort megabedrijven ook enigszins weten waar ze aan ontwikkelen?
 
Dat viel me dus ook op, de vergelijking ging volledig mank. Vanuit dat oogpunt vond ik het een waardeloos stukje zonder enige inhoud. Meer waterstof stations... wel 2 x zoveel als Nederland... dus in plaats van 1 druppel op de gloeiende plaat, heeft Duitsland 2 druppels op de gloeiende plaat....

Lekker kromme vergelijking inderdaad, de Mirai is goedkoper en heeft minder bijtelling en je kunt op meer plekken H2 tanken in Duitsland... 😴

"Tesla Model S verliest het op de Duitse Autobahn
Het model is flink goedkoper dan bijvoorbeeld de Tesla Model S. Deze Amerikaanse elektrische auto begint pas bij 80.000 euro. Dat terwijl de waterstofauto luxer is en qua bijtelling beter uitkomt (12 procent over het gehele bedrag). Ook komt de Toyota Mirai nog in aanmerking voor fiscale regelingen.

Daarnaast is de Toyota Mirai een ideale autobahncruiser. Niet omdat hij zo hard kan (175 kilometer per uur), maar omdat Duitsland veel meer waterstofstations heeft. Hierdoor ben je sneller op je bestemming in Zuid-Duitsland dan met een Tesla Model S."
 
Wat denk je dat handiger is:

- je maakt stroom
- je stopt dat in een batterij in je auto
- je gaat rijden met de stroom uit de batterij om de elektrische aandrijving te gebruiken

versus

- je maakt stroom
- met die stroom maak je waterstof
- je vervoert de waterstof naar het tankstation
- voor tanken breng je de waterstof op heel hoge druk en maakt het heel koud
- je stopt de waterstof in de auto
- je gaat rijden: de waterstof wordt omgezet in stroom die je kunt gebruiken om de elektrische aandrijving te gebruiken

Iets meer verlies denk ik, veel lager rendement. Nog afgezien van de beperkte levensduur van de fuelcell (momenteel 150 kkm).
 
Voor de prijs van een waterstof tankstation (min. 700k€) heb je ettelijke laadstations in de plaats. En niet vergeten, na het tanken aan een waterstof tankstation mag de volgende tot een half uur wachten vanwege het drukverschil.
Dus de Elon Musk voor een netwerk van waterstof tankstations zal niet voor morgen zijn.
En btw, Elon Musk, net vandaag schrijft hij hierover dit:
Fuel cells should be called fool sells! Such a silly choice for cars. Not great even for a rocket upper stage imo, but at least not absurd

Vandaag nog heeft Herbert Diess in de FT gezegd dat ook in 10 jaar waterstof voor auto's geen rol van betekenis zal spelen.
Mercedes heeft ook reeds afgehaakt.
Carlos Tavares, hoofd van de PSA groep gaat zelf nog een stap verder. In hetzelfde artikel van de FT zegt hij dat de argumenten pro waterstof van diegenen komen, die de BEV revolutie verslapen hebben.
 
Last edited by a moderator:
Lekker kromme vergelijking inderdaad, de Mirai is goedkoper en heeft minder bijtelling en je kunt op meer plekken H2 tanken in Duitsland... 😴

"Tesla Model S verliest het op de Duitse Autobahn
Het model is flink goedkoper dan bijvoorbeeld de Tesla Model S. Deze Amerikaanse elektrische auto begint pas bij 80.000 euro. Dat terwijl de waterstofauto luxer is en qua bijtelling beter uitkomt (12 procent over het gehele bedrag). Ook komt de Toyota Mirai nog in aanmerking voor fiscale regelingen.

Daarnaast is de Toyota Mirai een ideale autobahncruiser. Niet omdat hij zo hard kan (175 kilometer per uur), maar omdat Duitsland veel meer waterstofstations heeft. Hierdoor ben je sneller op je bestemming in Zuid-Duitsland dan met een Tesla Model S."
Maar thuis tanken is niet mogelijk. Ik ga maar een paar keer per jaar door Duitsland dus geen winst. En ik betaal belasting voor mijn energie!
 
VW komt vandaag met iets héél origineels: VW Power Day 🥱
Ze zullen wel gedacht hebben: beter goed gejat, dan...
Had ik denk ik reeds verleden week hier gemeld.
Maar het komt nog beter, ze plannen 6 "Giga Factories"🥱 voor batterijen tot 2030.
En er komen 18000 SuCs in Europa tot 2025. Maar met partners als BP, Iberdrola, Enel, Shell.
 
Had ik denk ik reeds verleden week hier gemeld.
Maar het komt nog beter, ze plannen 6 "Giga Factories"🥱 voor batterijen tot 2030.
En er komen 18000 SuCs in Europa tot 2025. Maar met partners als BP, Iberdrola, Enel, Shell.
"Insgesamt sollen die bis Ende des Jahrzehnts geplanten sechs Zellfabriken eine Gesamtkapazität von 240 Gigawattstunden pro Jahr haben."

Dat is minder dan 10% dan wat Tesla tegen die tijd voorziet.
 
Porsche plant nu toch zijn eigen SuC netwerk, los van VW.
Elk station met 6-12 laadpunten tot 350kw en, dat vind ik interessant, een premium lounge toegankelijk via App.
Ben benieuwd.