Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Toen de Tesla’s en de Zoe’s nog aan 22kW AC laadden?
Zoë's aan 43kW AC... Ik heb nooit begrepen waarom dat AC laden telkens minder is geworden. OK, vroeger waren er bijna geen DC laders, dus moest men wel een sterkere/duurdere onboard lader installeren. Maar vandaag ze zouden op z'n minst de optie kunnen aanbieden voor 22kW. Op model S was dat eerst mogelijk, later werd dat 16,5kW en ik dacht nu zelfs helemaal niet meer?
 
Zoë's aan 43kW AC... Ik heb nooit begrepen waarom dat AC laden telkens minder is geworden. OK, vroeger waren er bijna geen DC laders, dus moest men wel een sterkere/duurdere onboard lader installeren. Maar vandaag ze zouden op z'n minst de optie kunnen aanbieden voor 22kW. Op model S was dat eerst mogelijk, later werd dat 16,5kW en ik dacht nu zelfs helemaal niet meer?
Als je in België kijkt naar het capaciteitstarief dat er aan komt, is 6,6 kW eigenlijk geen probleem. Toen ik 'kloeg' dat 11 kW laden 's nachts sterk bestraft zou worden in het nieuwe systeem was de algemene teneur dat je het zonder probleem op 6 kW kan doen. Sneller laden blijft natuurlijk comfortabeler, maar misschien is dit in de praktijk binnenkort nauwelijks een beperking.

Edit: en je kan langer aan de paal blijven staan als een stadje bezoekt.
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
Zoë's aan 43kW AC... Ik heb nooit begrepen waarom dat AC laden telkens minder is geworden. OK, vroeger waren er bijna geen DC laders, dus moest men wel een sterkere/duurdere onboard lader installeren. Maar vandaag ze zouden op z'n minst de optie kunnen aanbieden voor 22kW. Op model S was dat eerst mogelijk, later werd dat 16,5kW en ik dacht nu zelfs helemaal niet meer?
De ervaring (ook bij mij) heeft geleerd dat snel DC laden niet zo belangrijk is als aanvankelijk gedacht. Het is ook nog eens duur qua omvorming.
Toen een Zoe nog maar 22kWh had, was dat wel een punt om een uitstapje te kunnen doen (echt reizen was nog geen doel). Nu blijkt 11kW wel voldoende voor dagelijks gebruik. Voor onderweg is de 43kW sowieso ook onvoldoende en achterhaald door de DC laders.
 
Ik was dit weekend in Gent waar er een groot bord bij de laadpaal in de parking stond: deze plek alleen gebruiken tijdens het laden! Als je aan de paal staat zonder te laden krijg je €25 boete. Prima, dan zetten we het laden toch gewoon op 6A ... doen we er de hele dag over. ;)
Dat is precies de houding die er voor zorgt dat laden aan een laadpaal een slechte naam heeft bij het grote publiek. ;)
 
De huidige Zoe's doen nog steeds 22 kW AC. Dat is prettig snel, en dat in combinatie met een reële range van +250 km snelweg en zelf +300 km op provinciewegen.
Jammer dat het DC-laden dan weer te langzaam gaat: in de lijsten staat 50 kW, maar eigenlijk is zelfs dat niet helemaal correct.
Die 6,6 kW AC voor de Toyota vindt vermoedelijk zijn oorzaak in het niet beschikbaar zijn van 3f bij particulieren in de belangrijkste markten. Ik laad thuis, omwille van het neuterprobleem, al 8 jaar enkelfasig. Volstaat voor twee EVs.
 
Lijkt me redelijk competitief gezien de accugrootte, en het gaat niet over de investering, wel over die garantie en die geruststelling >10 jaar.

confirmation bias / halo-effect

Ik zit hier niets te verdedigen. Ik corrigeer gewoon wat jij neerpent.
Geen haar op mijn hoofd denkt eraan een Toyota te kopen.
@ Wooter, het moet mij toch van het hart, misschien dat je je toch af en toe wat meer moet verplaatsen in een ander. Je kan wel heel erg stellig en eenzijdig zijn in je antwoorden en opmerkingen over alles en iedereen die niet alleen iets negatiefs over Tesla zegt maar zelfs ook als iemand wat positiefs over een ander merk zegt. Er bestaat een mogelijkheid dat je hiermee wat ongenuanceerd overkomt. Ik zou zeggen geef andere eens wat meer ruimte en behandel iedereen met respect ook als ze een mening hebben die afwijkt van jouw mening. Ook op een Tesla forum moet je wat positiefs over andere merken kunnen zeggen.
 
Dat is precies de houding die er voor zorgt dat laden aan een laadpaal een slechte naam heeft bij het grote publiek. ;)
Dit is toch precies het gedrag wat een oorzaak is van verkeerd ontwerp.

Als je een stad bezoekt, een paar uur in een museum rondloopt, daarna gaat lunchen, nog even shoppen en dan pas weer naar huis; ga je toch niet tussentijds even heen en weer terug naar het parkeerterrein / garage om even de auto te verplaatsen. Met de kans dat er geen parkeerplek in de buurt vrij is.

Van de zomer in Tours in de parking bij het station aan de lader en met de kinderen de stad in gewandeld; bij het Museum van de schone kunsten taart met koffie, daarna naar de Rue Nationale voor een kleine lunch, een ijsje en wat shoppen op de terugweg naar de auto. Paar uur weggeweest, nu hadden we alle stroom ook nodig; maar ook als ik maar een beetje nodig had gehad had ik toch niet even 45 minuten vrouw en kinderen alleen gelaten om 'even' de auto te verzetten.

Vindt dit eerder een symptoom van 'te weinig laadvoorziening'.
 
Dit is toch precies het gedrag wat een oorzaak is van verkeerd ontwerp.

Als je een stad bezoekt, een paar uur in een museum rondloopt, daarna gaat lunchen, nog even shoppen en dan pas weer naar huis; ga je toch niet tussentijds even heen en weer terug naar het parkeerterrein / garage om even de auto te verplaatsen. Met de kans dat er geen parkeerplek in de buurt vrij is.

Van de zomer in Tours in de parking bij het station aan de lader en met de kinderen de stad in gewandeld; bij het Museum van de schone kunsten taart met koffie, daarna naar de Rue Nationale voor een kleine lunch, een ijsje en wat shoppen op de terugweg naar de auto. Paar uur weggeweest, nu hadden we alle stroom ook nodig; maar ook als ik maar een beetje nodig had gehad had ik toch niet even 45 minuten vrouw en kinderen alleen gelaten om 'even' de auto te verzetten.

Vindt dit eerder een symptoom van 'te weinig laadvoorziening'.
Ik heb in al die jaren nog nooit een publieke laadpaal gebruikt dus is het mijn probleem helemaal niet.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Van een merk dat ons jarenlang waterstofauto's wil aanpraten?
Ja, datzelfde merk dat in 2010 met Tesla een samenwerkingsakkoord aanging om elektrische voertuigen te bouwen... 😂


Screen Shot 2022-02-14 at 17.23.22.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk