Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.

Wie vandaag een nieuwe wagen bestelt, moet in sommige gevallen meer dan twee jaar geduld oefenen vooraleer die spiksplinternieuwe bolide ook effectief op de oprit staat. Voor een Kia EV6 bedraagt de wachttijd al 28 maanden, Hyundai annuleert sommige bestellingen en stelt voor een meerprijs een geüpdatete versie voor.

Paywall en vast niet zo interessant, maar ik hoorde ook al dat Volvo Trucks geen offeres maakt omdat ze niet binnen 2 jaar kunnen leveren en dus absoluut niet gebonden willen zijn aan een prijs die ze nu beloven en tegen dan niet kunnen aanhouden. Scania doet wel offertes, maar die zijn +40% van hun vroegere prijzen.
 
Het lijkt wel of alle auto's met pouch cells hetzelfde probleem hebben.
Taycan, E-tron, Bolt, i4, iX, ID3, Kia en ook de I-pace.

De eigenaar reed de wagen nog naar buiten om het huis te vrijwaren. Met een ICE die in brand staat is dit een kamikaze-actie
Met een EV is de brand moeilijk te blussen, maar de brand vordert heel langzaam. Als je nog ok bent om te ontsnappen, heb je veel meer kansen of als er omstaanders zijn, kunnen ze nog bij jou zonder hun leven te riskeren.
En of je wagen nu perte totale is van een ontploffing of van een trage, moeilijk te stoppen batterijbrand, resultaat is hetzelfde.
Geef mij dan maar een EV.
 
Ik zie de fuzz ivm EV’s weer opleven de laatste tijd. Zou daar iets achter zitten?
  • Desastreuze reisverhalen van journalisten
  • Wachttijden aan de laders die zwaar geaccentueerd worden in de media
  • Levertermijnen die tot 2 jaar oplopen of soms verdwijnen, soms zelfs met prijsstijgingen op reeds bestelde wagens
  • Modellen die uit het gamma genomen worden
  • Misschien wat verder gezocht, maar ik zie weer wat meer propaganda voor H2
Men is de druk op de politiek aan het opvoeren denk ik om de transitie af te remmen.
Of is er meer koudwatervrees bij old-auto om voluit de kaart EV te trekken, gezien de recente mislukkingen, met terugroepingen tot gevolg.
 
Het is een beetje perfect storm... De populariteit van EV's die besteld waren tijdens covid heeft wel wat effect op de beschikbaarheid van snelladers in Frankrijk, dat al achter loopt tegenover Duitsland, Nederland en GB. Waar in NL en DE er aanzienlijk geïnvesteerd is in die infrastructuur, loopt dat in FR achter, hoewel daar ook aanzienlijke incentives zijn om EV's te kopen.

BE loopt ook achter, maar omdat dat zo klein is ben je er na 1 snellaadbeurt al voorbij, als je er al dwars door moest.

Maar ook door heropleving van de economie na covid en foute beslissingen van legacy om bestellingen af te zeggen tijdens covid is er nu druk op de markt om op tijd te kunnen leveren, wat levertermijnen langer maakt. Het gaat voor legacy autobouwers te snel, die natuurlijk gehoopt hadden op wat meer uitstel (en misschien zelfs afstel) om toch niet te hoeven investeren in batterij-fabrieken.

Let op, legacy zou ook absoluut niet klaar zijn om waterstofauto's aan te bieden hoor. Maar de truuk blijft altijd aankondigingspolitiek om iets aan te kondigen dat 2-3 jaar in de toekomst ligt, zodat iedereen het na 2-3 jaar vergeten is wat je eigenlijk had beloofd...
 
I wonder which manufacturer that would be, since I always had a loaner or even a rental available free of charge for warranty work with Tesla.
Looks like Belgium is better organized than NL, or Model X owners are treated better than our peasant Model 3 guys... both times I had a car at service center they just told me: ""the tram stop is 5 minutes walk that direction"
loaners sometimes available, but you have to pay.

Thankfully I only had small issues, fixed usually in a day or two. I'm sure things change if you have long term issues. The message was a bit pushy intentionally to rembember what other automakers are doing ;)
Anyway, OT. sorry about that
 
Looks like Belgium is better organized than NL, or Model X owners are treated better than our peasant Model 3 guys... both times I had a car at service center they just told me: ""the tram stop is 5 minutes walk that direction"
loaners sometimes available, but you have to pay.

Thankfully I only had small issues, fixed usually in a day or two. I'm sure things change if you have long term issues. The message was a bit pushy intentionally to rembember what other automakers are doing ;)
Anyway, OT. sorry about that
Last time we got a rental and then loaner for our Model 3 with locked rear electric motor. Fixed under warranty. We got the rental since there were no loaners available for this emergency.
 
Looks like Belgium is better organized than NL, or Model X owners are treated better than our peasant Model 3 guys... both times I had a car at service center they just told me: ""the tram stop is 5 minutes walk that direction"
loaners sometimes available, but you have to pay.

Thankfully I only had small issues, fixed usually in a day or two. I'm sure things change if you have long term issues. The message was a bit pushy intentionally to rembember what other automakers are doing ;)
Anyway, OT. sorry about that
Ik heb het gevoel dat dit echt SeC afhankelijk is en een van de redenen dat ik iets verder rijd naar Purmerend en Amsterdam vermijd. Vervangend vervoer gratis voor garantie werkzaamheden, zelfs zonder aanvraag en meer tijd en aandacht voor je. Zal deels de drukte zijn maar ook wie je achter de balie treft.
 
Looks like Belgium is better organized than NL, or Model X owners are treated better than our peasant Model 3 guys... both times I had a car at service center they just told me: ""the tram stop is 5 minutes walk that direction"
loaners sometimes available, but you have to pay.

Thankfully I only had small issues, fixed usually in a day or two. I'm sure things change if you have long term issues. The message was a bit pushy intentionally to rembember what other automakers are doing ;)
Anyway, OT. sorry about that
Never had an issue in getting a loaner from Tesla. (I even had one for 3 weeks)
On the other side, next time i'll take one from the leasing company as I experienced in person what it means to have a 2500€ waver fee on a loaner ;)
 
Ik heb het gevoel dat dit echt SeC afhankelijk is en een van de redenen dat ik iets verder rijd naar Purmerend en Amsterdam vermijd. Vervangend vervoer gratis voor garantie werkzaamheden, zelfs zonder aanvraag en meer tijd en aandacht voor je. Zal deels de drukte zijn maar ook wie je achter de balie treft.
Ik vermoed vooral dat beschikbaarheid van loaners een groot probleem is, zeker nu vervangstukken wel eens op zich laten wachten.
 
Dit komt blijkbaar van de baas van de duurzaamheidsafdeling van BMW. Ik dacht dat dit in het verleden al was uitgerekend, dat een EV in totaliteit minder vervuilend is dan een ICE? Maar BMW geeft aan dat het nog steeds omgekeerd is?

Of kijkt BMW alleen naar het productieproces van een EV, dat (wellicht?) vervuilender is, maar dat dan de totale levensduur van een EV wel minder vervuilend is?

uitstoot-productie-evs-40-meer-co2-uitstoot
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Dit komt blijkbaar van de baas van de duurzaamheidsafdeling van BMW. Ik dacht dat dit in het verleden al was uitgerekend, dat een EV in totaliteit minder vervuilend is dan een ICE? Maar BMW geeft aan dat het nog steeds omgekeerd is?

Of kijkt BMW alleen naar het productieproces van een EV, dat (wellicht?) vervuilender is, maar dat dan de totale levensduur van een EV wel minder vervuilend is?

uitstoot-productie-evs-40-meer-co2-uitstoot

BMW loopt op zijn laatste benen lijkt het wel.
Ze hebben de boot volledig gemist en zijn nu met een media offensief bezig, dat EV's vervuilend zijn en dat ICE en daarna H2 de toekomst zijn.o_O
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dit komt blijkbaar van de baas van de duurzaamheidsafdeling van BMW. Ik dacht dat dit in het verleden al was uitgerekend, dat een EV in totaliteit minder vervuilend is dan een ICE? Maar BMW geeft aan dat het nog steeds omgekeerd is?

Of kijkt BMW alleen naar het productieproces van een EV, dat (wellicht?) vervuilender is, maar dat dan de totale levensduur van een EV wel minder vervuilend is?

uitstoot-productie-evs-40-meer-co2-uitstoot
Ja, het maken van een ICE motor met maar een paar onderdelen is tenslotte heel efficiënt, net als het oppompen van de olie die daarvoor nodig is, net als de olie die er nodig is om het ding te laten werken. Overtuigend verhaal hoor. ;)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Vingertje wijzen is het. Het productie proces benodigt energie welke niet duurzaam wordt opgewekt evenals het transport van de materialen DUS het product is niet duurzaam volgens deze stelling. Dat is net zoiets als een pan niet duurzaam noemen omdat je ermee boven een hout gestookt vuurtje kookt.
 
Het a
Dit komt blijkbaar van de baas van de duurzaamheidsafdeling van BMW. Ik dacht dat dit in het verleden al was uitgerekend, dat een EV in totaliteit minder vervuilend is dan een ICE? Maar BMW geeft aan dat het nog steeds omgekeerd is?

Of kijkt BMW alleen naar het productieproces van een EV, dat (wellicht?) vervuilender is, maar dat dan de totale levensduur van een EV wel minder vervuilend is?

uitstoot-productie-evs-40-meer-co2-uitstoot
Het artikel heeft wel een flink wij van WC eend adviseren gehalte.

In de reacties eronder staat terecht een verwijzing naar:

( Een meer onafhankelijke WC eend ;))

1659602885481.png
 
Het a

Het artikel heeft wel een flink wij van WC eend adviseren gehalte.

In de reacties eronder staat terecht een verwijzing naar:

( Een meer onafhankelijke WC eend ;))

View attachment 836523
Sorry, maar dit figuurtje is IMHO ook niet zo zuiver hoor. Hierbij wordt rekening gehouden met de energiemix 2022-2040. Neem toch gewoon de huidige energiemix ipv het op te fleuren met een voorspelling op basis van het 'voorgenomen beleid'. Ik wil bijvoorbeeld wel eens zien wat de voorspelde mix vandaag was volgens het voorgenomen beleid toen het akkoord van Parijs afgesloten was.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ERvee and Maurice1
Ik was een gelijkaardige opmerking aan het schrijven:
Het probleem met dergelijke berekeningen is dat de uitkomst sterk afhangt van de aannames. En afhankelijk van wie de berekeningen maakt, worden de aannames aangepast.
Men gaat hier bijvoorbeeld uit van 150g CO2/kWh. Met de sluiting van heel wat kerncentrales die vervangen worden door thermische centrales op fossiel en daarbij nog het opnieuw vervangen van Russisch gas door steenkool is dat waarschijnlijk een te optimistische waarde. Ik vermoed dat NL op dit moment minstens op het dubbele zit. België doet het momenteel een pak beter met een groot aandeel nucleair en zit op die 150 g/kWh maar dat zal niet zo blijven vermits de nucleaire centrales gesloten worden en hoofdzakelijk vervangen door gascentrales. Neemt men dan alles mee in de CO2-uitstoot? Ook de bouw van de centrales en de hoogspanningsleidingen, de laadpunten, de verliezen allerhande, de emissies bij het ontginnen en transporteren van de fossiele brandstoffen? Doet men dat (enkel) voor de productie van diesel of benzine?
Voorts laat men de auto's wel erg lang meegaan: 18j en 220.000km. Ik weet niet of de gemiddelde auto dat haalt. Het verbruik dat men in rekening brengt lijkt me dan weer wel realistisch ingeschat: 22 kWh/100km laadverliezen inbegrepen.
 
BMW is nog steeds een erg winstgevend bedrijf. Q2 2022 als basis nemen voor een analyse geeft ook voor TSLA een bedenkelijk resultaat.
EPS bij BWM ligt op bijna 30€; bij een koers van 77€ geeft dat een PE van 2.58 (!) of ongeveer 40 keer kleiner dan TSLA met een PE van 110.
Bron Yahoo finance.
De EVs die het merk uitbrengt lijken me niet verkeerd en zullen goed verkopen. Ik zou nog niet direct durven wedden op het faillissement van BMW.
 
BMW is nog steeds een erg winstgevend bedrijf. Q2 2022 als basis nemen voor een analyse geeft ook voor TSLA een bedenkelijk resultaat.
EPS bij BWM ligt op bijna 30€; bij een koers van 77€ geeft dat een PE van 2.58 (!) of ongeveer 40 keer kleiner dan TSLA met een PE van 110.
Bron Yahoo finance.
De EVs die het merk uitbrengt lijken me niet verkeerd en zullen goed verkopen. Ik zou nog niet direct durven wedden op het faillissement van BMW.
Hoewel BMW mooie EV's maakt en een goede aandrijflijn heeft zoals Bjorn al aantoont. Ben ik wel bang dat BMW op de nominatie van failliet staat in de komende 10 jaar. Hoe winstgevend kan BMW worden met het bouwen van EV's is de vraag.
 
  • Like
Reactions: RobsEV