Maar uiteindelijk kunnen ze dat toch niet volhouden ? Hoe zie jij dat dan voor de toekomst ? Uiteindelijk moeten de automakers toch ook geld verdienen met hun EV's en daar is Tesla nu heel goed in.
Klassieke merken hebben een enorme gap tussen de catalogusprijs, en de prijzen die ze rekenen aan de leasemaatschappijen. Daar zit makkelijk 15-25% korting op.
Particulieren mogen blij zijn met 2.5% en een dode mus...
Maar dat is dus het hele business model van de klassieke merken.
Jij least een BMW met cataloogprijs van 70k. De leasemaatschappij betaalt daar 52k voor, en na 4 jaar dumpen ze die op de markt aan 35k en iedereen denkt een goede deal te doen. Dat heeft dan invloed op de maandprijs, en die kortingen zijn helemaal niet transparant.
Als ze slecht zitten met de verkoop, dan geven ze een business premium ultra pack voor 500€ er bij, en winnen ze weer wat orders.
De Tesla wordt aan de LM verkocht aan korting 0%, en die gaat na 4 jaar aan dezelfde prijs de markt op.
Maar voor een particulier is dit systeem wel een pak eerlijker.
Zowel ik als Arval betalen de prijzen op de website. Klaar.
Als Elon vindt dat de leveringstermijn te lang wordt, prijs omhoog. Zakt het orderboek, prijs naar beneden.
En dat 100% transparant.
Mijn huidige VOLVO V90: 25% korting zat daar op.
Voor de lol mijn vrouw een offerte voor dezelfde laten vragen. Na veel gelul en rond de pot gedraai kon er 5% van af... dat is wat ik geldklopperij noem.