Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
VW geeft wel nog kortingen aan leasemaatschappijen, dus misschien dat Arval het nog even kan rekken om geen Tesla aan te bieden.
Wooter, jij leeft toch echt in een alternative reality hoor. Ik rijd al 2 jaar rond met een Tesla via Arval. Hier op 't werk rijden er nog enkele rond (3 of 4), er zijn hier wel veel meer iX3 (> 20 stuks) , e-tron, Q4 e-tron en ID.4, niet alleen omdat een model 3 zo duur is in lease (en de meeste van de collega's er niet dood in willen gezien worden). De reden van die hoge prijs hebben we drie weken geleden gezien : zeer sterke prijsdaling = verlaging herverkoopwaarde. Die move had Tesla al eens met de Model S uit gehaald, leasemaatschappijen dekken zich daar tegen in.
 
De reden van die hoge prijs hebben we drie weken geleden gezien : zeer sterke prijsdaling = verlaging herverkoopwaarde.
Men schreeuwt al 10 jaar dat EV’s in waarde gaan dalen. Zoiden leasemaatschappijen dat dan niet ingecalculeerd hebben?
Trouwens, die inruilwaardes waren bij het afsluiten van het contract voor een 3 nog niet bekend. Vermoedelijk werd die dus voor de zekerheid heel laag ingeschat in de berekening.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
VW geeft wel nog kortingen aan leasemaatschappijen, dus misschien dat Arval het nog even kan rekken om geen Tesla aan te bieden.

Ik hoor wel geluiden dat er car plans worden aangepast om ook Tesla toe te voegen. Die sterke prijsdaling is niet onopgemerkt voorbij gegaan.
Ik heb een Tesla in bestelling sinds Maart22, en dat order is nu aangepast (prijsdaling en extra optie), alles via Arval.
 
Wooter, jij leeft toch echt in een alternative reality hoor. Ik rijd al 2 jaar rond met een Tesla via Arval. Hier op 't werk rijden er nog enkele rond (3 of 4), er zijn hier wel veel meer iX3 (> 20 stuks) , e-tron, Q4 e-tron en ID.4, niet alleen omdat een model 3 zo duur is in lease (en de meeste van de collega's er niet dood in willen gezien worden). De reden van die hoge prijs hebben we drie weken geleden gezien : zeer sterke prijsdaling = verlaging herverkoopwaarde. Die move had Tesla al eens met de Model S uit gehaald, leasemaatschappijen dekken zich daar tegen in.
de traditionelen geven ook gewoon zeer goede voorwaarden op operationele leasing. Ik ben zelfstandig consultant maar heb wel inzage in het leasepakket voor het groot bedrijf waar ik momenteel werk. De werknemers die een Tesla Y rwd kunnen kiezen heb als mogelijkheid ook een Mercedes EQB and BMW Ix3, EV die starten aan +70k euro cataloog. Kan niet anders dan dat Mercedes en BMW hun traditioneel sterke positie op de leasing markt met hand en tand verdedigen met grote kortingen.
 
de traditionelen geven ook gewoon zeer goede voorwaarden op operationele leasing. Ik ben zelfstandig consultant maar heb wel inzage in het leasepakket voor het groot bedrijf waar ik momenteel werk. De werknemers die een Tesla Y rwd kunnen kiezen heb als mogelijkheid ook een Mercedes EQB and BMW Ix3, EV die starten aan +70k euro cataloog. Kan niet anders dan dat Mercedes en BMW hun traditioneel sterke positie op de leasing markt met hand en tand verdedigen met grote kortingen.
Maar uiteindelijk kunnen ze dat toch niet volhouden ? Hoe zie jij dat dan voor de toekomst ? Uiteindelijk moeten de automakers toch ook geld verdienen met hun EV's en daar is Tesla nu heel goed in.
 
Maar uiteindelijk kunnen ze dat toch niet volhouden ? Hoe zie jij dat dan voor de toekomst ? Uiteindelijk moeten de automakers toch ook geld verdienen met hun EV's en daar is Tesla nu heel goed in.
Niet vergeten dat Tesla makkelijk +25% marge kan genereren terwijl de concurrentie nog niet aan 10% zit. Maar als je dan gaat rekening houden dat hun list price hoger is en ze sterke kortingen doen, weet je dat ook de andere automakers nog altijd een beetje verdienen, ondanks de hoge kortingen.

En toch begrijp ik die prijspolitiek niet altijd... Heb je nu echt een goed gevoel als je een dealer binnen wandelt en hij je 6% korting kan geven? Ja, als je niet beter weet, lijkt dat goed, maar als je weet dat kortingen naar leasebedrijven makkelijk 14 tot 20% en zelfs hoger oplopen, wat heb je dan aan die 6%?

Schijnbaar verkoopt BMW hun auto's aan 50% korting aan de Duitse overheid, allemaal om die Duitse politici en ambtenaren in BMW's te laten rijden.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
  • Like
Reactions: Hippogrief
Maar uiteindelijk kunnen ze dat toch niet volhouden ? Hoe zie jij dat dan voor de toekomst ? Uiteindelijk moeten de automakers toch ook geld verdienen met hun EV's en daar is Tesla nu heel goed in.
Klassieke merken hebben een enorme gap tussen de catalogusprijs, en de prijzen die ze rekenen aan de leasemaatschappijen. Daar zit makkelijk 15-25% korting op.
Particulieren mogen blij zijn met 2.5% en een dode mus...

Maar dat is dus het hele business model van de klassieke merken.
Jij least een BMW met cataloogprijs van 70k. De leasemaatschappij betaalt daar 52k voor, en na 4 jaar dumpen ze die op de markt aan 35k en iedereen denkt een goede deal te doen. Dat heeft dan invloed op de maandprijs, en die kortingen zijn helemaal niet transparant.
Als ze slecht zitten met de verkoop, dan geven ze een business premium ultra pack voor 500€ er bij, en winnen ze weer wat orders.

De Tesla wordt aan de LM verkocht aan korting 0%, en die gaat na 4 jaar aan dezelfde prijs de markt op.
Maar voor een particulier is dit systeem wel een pak eerlijker.
Zowel ik als Arval betalen de prijzen op de website. Klaar.
Als Elon vindt dat de leveringstermijn te lang wordt, prijs omhoog. Zakt het orderboek, prijs naar beneden. En dat 100% transparant.

Mijn huidige VOLVO V90: 25% korting zat daar op.
Voor de lol mijn vrouw een offerte voor dezelfde laten vragen. Na veel gelul en rond de pot gedraai kon er 5% van af... dat is wat ik geldklopperij noem.
 
Haha oké dat is wel heel erg raar geredeneerd. Ik ken de beste man niet, maar een bedrijf dat focus aanbrengt en zich gaat richten op de meest lucratieve markten, zegt toch niet dat ze geen massaproductie gaan doen? Nee, de redenatie van deze twitteraar is zo krom als maar zijn kan.

Het is een verandering van koers van een bedrijf dat in 2022 met bijna 9% gekrompen is.

VW zegt nu dat produktie aantallen niet belangrijk zijn en dat ze zich gaan richten op marge. Nogal een koerswijziging voor de kiloknaller onder de Legacy.

Dat is je falen als bedrijf tot je strategie verheffen, oftewel eieren voor je geld kiezen😁