Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals @Wim S., ben ik ook van mening dat Tesla veel meer heeft geleverd dan gewone "updates".

De navigatie heeft niet alleen updated kaarten gekregen. Het zeer middelmatige Navigon applicatie werd enkele jaren terug volledig vervangen door hun eigen nav applicatie. Een volledige nieuwe navigatie met flink verbeterd online verkeer behandeling en doorgedacht visuele verbetering.
Ook het vervangen van R.dio door Spotify was ook een mooi verrassing. R.dio was uiteraard failliet, maar Tesla had de niet zo populaire US Slacker kunnen sturen. Of een basis Spotify, zoals ze nu in de VS hebben gekregen, dwz basis app zonder premium account.

Mij lijkt het idd dat Tesla heeft de update "onderdeel" zeer genereus geïnterpreteerd.

Ik had liever betaald voor bovenstaande zaken als ze het laden niet beperkt hadden. Alle dingen die je hierboven noemt doet mijn smartphone in een houder beter... alleen een Bluetooth verbinding was prima geweest.
 
  • Like
Reactions: one-ten
Ik ben ook Tesla-fan, maar geen fanboy. Dit kun je echt niet verdedigen. Het is echt schadelijk voor het merk.

Ik heb €128k, mede uit idealisme, betaald voor een auto die in 30 min weer 80% vol zat. Prima, daar kan ik in de praktijk mee uit de voeten. Van 45% naar 60% in 15 minuten met een warme batterij is echt absurd en daar *wil* ik geen lange ritten mee doen.
Voor alle ritten die het met thuisladen redt, is het natuurlijk geen probleem. Maar op deze manier heb ik niets, maar dan ook helemaal niets aan het Supercharger netwerk. En dan te bedenken dat dat ooit de grote kracht was.

Ik verlang echt terug naar mijn High Executive 535i xDrive. Misschien een jaar of 5 540i rijden totdat deze transitie perikelen voorbij zijn. Ik heb mijn steentje eind 2016 bijgedragen en Tesla circa €30k r&d steun betaald t.o.v. een €95k BMW.

niet alleen U heeft uw steentje bijgedragen elke burger die belasting betaald heeft het zwaar gesubsidieerd;)
 
Elektrische auto zijn en nog gesuggereerd! Betaald U wegenbelasting? BPM? Reken maar eens een tesla invoeren of een brandstofauto dan weet je gelijk wat ik bedoel

4% bijtelling ipv....

Dat is geen subsidie, dat is korting.. Subsidie is als je geld terug krijgt wat eerst aan iemand anders dan de overheid betaald is. Zoals tot voor kort bv 500 euro op je rekening als je een pelletkachel kreeg. Dat kost de overheid dus echt geld. Bij een korting verdient de overheid alleen (mogelijk) minder geld. Maar in de praktijk was dat geld er meestal ook niet geweest, want veel mensen hadden dan geen Tesla gekocht maar een veel goedkopere auto.
 
  • Like
Reactions: AustinP and RobPet
Eens.

Omdat ik zo weinig aan de SC sta, ben ik wat laat met mijn bevindingen, maar ook ik heb last van lagere laadsnelheden aan de SC: de gemiddelde laadsessie duurt nu 2x zo lang. Hij begint met bemoedigend veel KW's om vervolgens (te) snel in te zakken naar 60 - 45 KW... Begrijp me niet verkeerd, ik laad liever wat langzamer dan dat hij in de fik vliegt (dan heb je nog meer vertraging :rolleyes:), maar ik hoop dat dit tijdelijk is en dat er een passende oplossing komt.
Het duurt bij koud weer ook langer voordat ik fatsoenlijke regen heb. Ik heb trouwens geen verlies in range en heb sinds de beruchte update 4x keer - alleen in NL - aan de SC gestaan, 3x met warm, en 1x met koud pack.

Model S 85 2013
176.000 km
Gem. 330 km bij 90% soc
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Goedenavond, ik rij sinds 2014 een model S 85. Ik kan jullie gerust vertellen dat Tesla verantwoordelijk is voor het beperken van de laadsnelheid bij de SC. Dit is, zoals iedereen waarschijnlijk ervaren heeft, onmiddelijk gebeurd na een software-update. Bij mij was dit in november 2019. Mijn Tesla staat al boven de 300k dus zou het aan de auto liggen, dan zou dit al bij een veel lagere km-stand gebeurd zijn, zoals bij anderen die in deze topic. Voor de update duurde het een uur maximaal van leeg naar vol. Na de update werd dat minimaal anderhalf uur. Beide situaties met een batterij die net leeggereden is (dus opgewarmd). Waarom ik ook zeker weet dat Tesla dit bewust heeft gedaan via een software-update is omdat dit niet de eerste keer is. In 2016 is er namelijk ook een update geweest waarbij mijn batterijcapaciteit, maar ook die van anderen beperkt is. Deze ging toen van ongeveer 375 km range naar 335. Alles om de batterijen van defecten te voorkomen en onder garantie niet te hoeven vervangen. Mocht er een rechtzaak worden aangespannen dan doe ik graag mee. Ik hoor het wel mocht het zo zijn. Groet.
 
........sinds 2014 een model S 85. ................ Na de update werd dat minimaal anderhalf uur.... beperkt is. Deze ging toen van ongeveer 375 km range naar 335........................

Vreemd, die van mij is van december 2015.
Ik herken dat de laadsnelheid vooral van ca 70% tot 100% aan de supercharger is afgenomen, maar ik heb nog gewoon 382 kilometer .
Ik denk dat alleen 85igers die heel veel aan DC geladen zijn, zijn beperkt. Want iets moet dit enorme verschil toch verklaren.
 
Ik wil even in haken op het veel snelleren en dat dit de oorzaak is van terug schroeven van de snelheid.


November jongstleden heb ik na lang sparen mijn Model S 85 Base kunnen kopen. Vanaf dat moment alleen bij de SuperChargers geweest omdat wij niet de juiste aansluiting hadden ivm direct laden met zonnepanelen. De software stond toen op 2019. 32 of 36 dat weet ik even niet meer zo snel. Het SuperChargen ging vlotter en AP1 werkte ook sneller met van baan wisselen.

omdat ik in de veronderstelling was updates maakt alles sneller en beter heb ik zodra 2019.40.2.3 geïnstalleerd. Dit had ik niet moeten doen!!!!! Laadsnelheid is echt een tegenvaller en zelfs mijn ouders die blij waren voor mij dat ik eindelijk mijn droom had verwezenlijkt zeiden tijdens het laden bij de SuperCharger te Zwolle uh is dit nu al nodig en gaat dit echt altijd zo langzaam? We zijn nar 30 min verder gereden naar Hardenberg en op de terugreis hebben wij in Breukelen weer moeten laden om thuis te komen. Zaten met vier personen in de tesla heb netjes 110 km/h gereden en had toen zomerbanden ipv winterbanden nu.

deze reis was in december na de update terwijl ik voor de update een gemiddelde laadsnelheid had van 67kW. mals ik nu snellaad haal ik een gemiddelde snelheid van 47kW.

Om duidelijk te zijn.

164K km’s
Vorige eigenaar had maar 1700kW snelgeladen tegenover 45000kW AC laden.

nu 171K km’s
3,081kWh DC charge
30,936kWh AC charge
50,237kWh charge
47,486kWh totale discharge

voor de mensen die denken waar zit het verschil mbt 50,237kWh de 12v accu wordt geladen en het voorverwarmen van de accu en interieur is gedaan vanuit de stopcontact.

Ik kan mij niet voorstellen dat 10% snelladen de accu zo Daan schaadt dat ik hiervoor gecapt dient te worden!!!!
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Met bovenstaande informatie ga je eerder denken aan bescherming van de batterij tegen oververhitting door snelladen en daarmee de toenemende kans op brand in je Tesla. Met andere woorden niet zo zeer het aantal keren fastcharging maar de weerstand en daarmee hitte die opgebouwd wordt in de batterij bepalen de snelheid van laden. Dit is uiteraard ook maar een aanname.
 
Tijdens het snelladen hoor je de ventilatoren tegen het einde van het laden het borrelt dan ook in het koelvloeistof reservoir. Heb dit besproken bij Tesla’s Service Center Den Haag en die vertelde dat er niks mis is met het koelsysteem na uitlezen van de auto. Ik moest wel mijn ruitenwissersvloeistof aanvullen. Maar daar had ik al een melding van in mijn scherm. het borrelen is geen rede tot zorg volgens Tesla. Oké dan niet!!!

de aandrijflijn schijnt vervangen te zijn volgens de vorige eerste eigenaar. Ik ben de tweede;) en toen ik voor het eerst ging superchargen wat een herrie maakte de auto!!!! Alles ging op vol vermogen van ventilatoren en het siste en borrelde in het koelvloeistofreservior. Ik heb er geluidsopnamen van gelukkig!! Maar toen ook geen rede voor Tesla!....

laat ik heel duidelijk zijn dat ik super blij ben met mijn aankoop en heb veel plezier er van. Alleen de communicatie van Tesla omtrent wat een update echt inhoud is gewoon slecht. Ook het verschil in kennis en of willen mogen kunnen uitleggen van zaken verschillen tussen de Services Centers...... waar Den Haag mij wist te vertellen dat gratis SuperChargen niet van toepassing was bij aanschaf tweedehands wist Tesla Service Center Amsterdam mij wel te bevestigen dat het gratis SuperChragen levenslang is op de auto!.....

hier zou Tesla echter wel verbetering in kunnen aanbrengen om onnodig verkeerde informatie te voorkomen en te verspreiden.

Ps: ik heb een log van de accu van vertrek tot leeg rijden en SuperChargen tot 100% alleen stopt hij bij 97% totaal een opname van 5 uur en 17 minuten
 
Als je hem dan nog 5 uur aan de lader laat staan springt hij waarschijnlijk alsnog naar 100%. Verder ben ik het helemaal met je verhaal eens. Mijn auto laadt nog een stuk langzamer alleen.. Heb dezelfde problemen gehad met het administratief verwerken van het gratis superchargen. Mijn auto zou daar technisch niet toe in staat zijn, terwijl ik ze al superchargende belde vanuit de auto :) ... Ook mijn auto borrelt en tikt tijdens het laden. Ook mijn auto heeft maar heel weinig supercharge beurten gehad en wordt toch mega beperkt. Ook ik heb mijn Tesla privé aangeschaft, uit milieuoverwegingen, en privé is het toch een flink bedrag voor een auto. Ik reed eerst 110, later naar 100 gegaan. En gisteren de cruise op 86 gezet. Alleen dan kan ik nog echt een stukje rijden met de auto. Anders moet ik ook vaak twee keer per dag superchargen en loopt de supercharge tijd vaak op tot meer dan de rijtijd.
 
Ik kan mij niet voorstellen dat 10% snelladen de accu zo Daan schaadt dat ik hiervoor gecapt dient te worden!!!!

Het gaat niet om percentages, maar hoeveelheid. Je wordt al extreem gecapped bij +2.500kWh DC als ik het me niet vergis.

Ik zit nu op 2.000 met mijn 100 pack en mijn laadsnelheid zakt vrij vlot in t.o.v. de gemiddelde snelheid toen ik de auto voor het eerste gebruikte op vakantie. Ik ga zo weer op wintersport en dan komt er weer circa 400kWh DC laden bij. Gelukkig nog niet zo bizar gecapped als de 85 modellen maar dat lijkt een kwestie van tijd.