Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
De cijfertjes op het scherm zijn pure wizzardry. En wie dacht dat de percentages een reëel beeld geven moet ik helaas teleurstellen. Er is maar 1 echte parameter om te weten hoe je batterij zich verhoudt tov nieuw staat: hoeveel gaat er in en hoeveel km doe je daar mee, rekening houdend met je effectief verbruik. Ik had lang de indruk dat ik heel slechte range had maar reed vanwege Corona geen lange ritten meer en zat met 21" en 285 rubber op. Pas toen ik de originele velgen stak en met 100% batterij en 399km range op het scherm in volle zomer amper thuisraakte van Gent- De Haan en terug begon het me te dagen dat er iets niet klopte. Leeggereden en volgeladen tot 100% (399km Tesla scherm tov 415 nieuw)... En slechts 55kWh vanuit de digitale meter getankt. Plots was er 30kWh verdwenen... en Tesla stuurt me dan doodleuk dat de CoC nog perfect is.
Kijk het aub na voor je denkt dat het bij jou nog meevalt. Waarschijnlijk rijden jullie heel zuinig, net zoals de meeste early adopters.
Ik ben wel benieuwd of Tesla je heeft willen zeggen welke percentage capaciteit je batterij nog heeft.
 
de digitale meter zal het wel weten zeker.
Het is al makkelijk 2 jaren geleden, maar mijn digitale meter zei toen dat ik nog 4% over had, en toch viel ik stil. In die tijd zei de digitale meter ook dat bij 91% vol geladen, de batterij ook vol was.

Dat was ook een tijd dat mijn Tesla niet sliep, het moment waar de BMS een herkalibratie hoort te doen.

Niet voor niks noemen we dat ding ook de Guess-O-Meter.
 
Dat het BMS niet een goede schatting maakt voor sommigen zou goed kunnen. In mijn situatie is de inschatting altijd aardig spot on geweest. Ik laad praktisch altijd van 40 naar 70 of 80%.

Het percentage is een directe afleiding van het aantal kWh dat het BMS denkt dat er nog is. Als je een OBD2 lezer aansluit dan zie je deze geschatte kWh waardes ook en kun je gewoon rekeken naar percentages.

Als ik op vakantie ga (wintersport en zomervakantie) dan laad ik tot 100% en rij ik geheel tot enkele procenten leeg. De sport is dan proberen de eerste 2 stints tot de 0% te raken ;-). Ik doe dan ook de gerapporteerde OBD2 kWh waardes voor en na controleren en daar zit echt amper verschil in.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het BMS een zeer goede inschatting heeft van normale degradatie maar heb je een defect in je pack dan kan het BMS dat niet automatisch vinden. Als je dan een lange rit hebt dan zou inderdaad kunnen dat het BMS dan pas een defecte module detecteerd en nieuwe meta data van die module opslaat.
 
Ik neem aan dat hij hier doelt op de trip meter.

Als hij de digitale meter uit de meterkast dan moet er ook nog eens laadverlies af :cool:
De vraag is hoeveel laadverlies er dan is. 25-30kWh laadverlies is wel erg veel.
als ik aflees op de elektriciteitsmeter dan is een volledige laadbeurt van 5% tot vol... 55kWh !!!!
Dus ipv 85kWh rest er sinds de 2019 firmware nog 60kWh.
 
We hebben dus een aparte digitale meter voor de 3faze aansluiting waar de wagen oplaadt. Daar hangt dus enkel de Tesla aan, niets anders zit op dat circuit.
De wagen zelf geeft niet aan hoeveel kWh er opgeladen zijn. Enkel percent of km maar die zijn dus zonder uitleg en onbetrouwbaar. Als ik de wagen leegrij geeft het scherm wel aan dat ik 48kWh verbruikt heb... Dus dat klopt wel.
En Tesla, die geven geen verklaring, geen uitleg, enkel dat alles normaal is en ze verder niets kunnen doe.
Ben ik dan gek dat ik aktie onderneem?
 
en maar klagen, terwijl hij met open ogen uit sentiment zo dom was om zijn oude Millenium Falco terug te kopen. Hij wist dat dit speelde, dus heeft weinig recht van spreken. Björn heeft nu andere belangen.
Volgens mij klaagt hij niet zozeer over zijn eigen auto en persoonlijke situatie, maar meer over de algemene houding van Tesla in deze zaak. Hij zegt zelf dat hij nauwelijks met die wagen rijdt en het voor hem niet zo veel uitmaakt. Als EV-reviewer mag hij dit zeker onder de aandacht brengen/houden. Hij heeft ook een punt dat Tesla maar een belabberd figuur slaat bij e-tron-rijders die foto's posten van hoe lang die tesla naast hun al aan het laden is, terwijl de e-tron snel kan vertrekken.

Overigens is hier op het forum de teneur vaak dat het trage laden de schuld is van de Tesla-rijders, omdat ze met te hoge SOC aankomen of hun batterij niet verwarmen. Of omdat ze niet genoeg zagen bij Tesla voor een nieuw pack. Niet slecht als iemand met toch enig gezag iets aantoont.
 
Volgens mij klaagt hij niet zozeer over zijn eigen auto en persoonlijke situatie, maar meer over de algemene houding van Tesla in deze zaak. Hij zegt zelf dat hij nauwelijks met die wagen rijdt en het voor hem niet zo veel uitmaakt. Als EV-reviewer mag hij dit zeker onder de aandacht brengen/houden. Hij heeft ook een punt dat Tesla maar een belabberd figuur slaat bij e-tron-rijders die foto's posten van hoe lang die tesla naast hun al aan het laden is, terwijl de e-tron snel kan vertrekken.

Overigens is hier op het forum de teneur vaak dat het trage laden de schuld is van de Tesla-rijders, omdat ze met te hoge SOC aankomen of hun batterij niet verwarmen. Of omdat ze niet genoeg zagen bij Tesla voor een nieuw pack. Niet slecht als iemand met toch enig gezag iets aantoont.
Ik wil niets goed praten maar was deze problematiek niet beperkt tot 1 bepaald model van de S?