Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf Tesla laadpaal aansluiten - toegestaan?

This site may earn commission on affiliate links.
Als een apparaat juist is geaard is er geen plek die je kan aanraken zonder dat de stroom ontsnapt via de aardedraad.

Overdrijven is echt een vak, het lijkt mij een enorme uitdaging om jezelf te electrocuteren met een TWC met veel isolatie en grof plastic handvat. Zie ook post van sixela.

Wat een discussies jongens..
De handleiding is duidelijk, er moet een aardlekschakelaar geplaatst worden, zelf heb ik een aardlekautomaat van 20A overstroom en 30 mA lekstroom, die apart op de hoofdzekering is bedraad (zodat er geen be-invloeding kan zijn op aardlekschakelaar die de rest van het huis beveiligd.
Waar xtremerox gelijk in heeft, is dat de Tesla geaard is zodra de laadstekker van de TWC erin zit.
Dus bij een enkele fout zoals een isolatiefout zal de stroom via de aardverbinding teruggevoerd worden, de automaat op overstroom uitklappen, en zal de aanraakspanning op de carroserie beperkt worden.
Pas bij een dubbele fout (isolatiefout en aardaansluiting van de carosserie is onderbroken) komt de carroserie op een levensgevaarlijke spanning. Nog steeds voldoende reden voor een aardlekschakelaar..
 
  • Like
Reactions: Bas.
Inderdaad een klus die je zelf kan doen. Maar met electra altijd voorzichtig zijn.
Gebruik een goede 3 fase kabel. Voorkeur 4mm2
Tesla lader heeft geen loadbalacer kijk wel goed of een fase niet aan zijn top zit anders vliegt de hoofdzekering er uit als je bv de oven gaat gebruiken.
Nadeel van de Tesla charger is dat deze heel traag is voor auto's die niet op 3 fases kunnen ook laden.
Zelf ook een Zappi in gebruik voor mijn M3 en Leaf. Laadsnelheid is rond de 35km p/u op 25A 1 fase.
A/B automaat is in Nederland niet verplicht. Wel in België. Een dergelijke automaat kost snel 400 euro. Gewone aardlekautomat kost 70 euro.

Ik haal 45 km/u op enkelfase met de TWC, dus hoezo is de TWC (C staat voor connector, charger zit in de auto) heel traag?
 
45 km per uur op 1 fase kan enkel als je op 32A aansluit.
In de meeste woningen heb je 3x25A of 1x35A. Natuurlijk je kan je de huidige aansluiting zwaarder maken maar daar betaal je veel voor.
Maximale capaciteit van een fase kan enkel gebruikt worden als de fase verder vrij.

Tesla lader op 3x25A aansluiten levert 65km per uur maar dan moet je in de winning niet meer dan 9A max per fase verbruiken tijdens het laden.
 
45 km per uur op 1 fase kan enkel als je op 32A aansluit.
In de meeste woningen heb je 3x25A of 1x35A. Natuurlijk je kan je de huidige aansluiting zwaarder maken maar daar betaal je veel voor.
Maximale capaciteit van een fase kan enkel gebruikt worden als de fase verder vrij.

Tesla lader op 3x25A aansluiten levert 65km per uur maar dan moet je in de winning niet meer dan 9A max per fase verbruiken tijdens het laden.

1x40 is niet bijzonder en kost aan vastrecht hetzelfde als 3x25.

Maar jouw stelling wat dat de TWC traag is met laden op enkelfase en dat je dan beter een ander ‘lader’ kan nemen. Dat is gewoon niet correct.
 
Het gaat mij niet op de specs maar om bruikbaarheid. Met een 40A aansluiting en een TWC op 32A blijft maar 8A over voor je woning. Standby van een gemiddelde winning is 2A. Kopje koffie moet dan wachten totdat de auto vol is.
 
Het gaat mij niet op de specs maar om bruikbaarheid. Met een 40A aansluiting en een TWC op 32A blijft maar 8A over voor je woning. Standby van een gemiddelde winning is 2A. Kopje koffie moet dan wachten totdat de auto vol is.

Laden doe je in principe als je slaapt.

Maar daar gaat het niet om: jij schrijft dat de TWC op enkelfase heel traag is en dat een nadeel is. Terwijl de TWC exact dezelfde laadsnelheid heeft op enkelfase als eender welke laadoplossing je kiest.
 
Ik weet het antwoord niet, dit zou je eigenlijk aan een verzekeringsmaatschappij of Tesla zelf moeten vragen.
Wel ben ik van mening dat Tesla dit proces veel beter zou moeten begeleiden, dat zou zowel voor de monteur als voor de koper van een nieuwe Tesla veel voordeliger zijn.
Veel elektrotechnische bedrijven in de randstad werken liever niet meer samen met particulieren, gezien deze soms moeilijk doen rondom betalen en je om die reden weken achter je geld aan zit, of de particulier doodleuk gaat verhuizen of wat dan ook.
Tevens is het voor de particulier zelf veiliger, gezien die weet dat ze bij Tesla aan kunnen kloppen wanneer het fout gaat, nu moeten ze maar hopen dat de elektricien niet failliet is en wel benaderbaar blijft.
Daarnaast kan Tesla zelf veel meer feedback krijgen van zowel de klant als de elektricien.

Ik geloof op zich best dat 80% van de huisvaders dit prima zouden kunnen, maar de 20% die het niet kunnen (al denken ze van wel) is wel een behoorlijk grote groep. Soms duurt het ook maanden voordat de foute combinatie zichtbaar wordt.

Als je het zelf wil doen zou ik adviseren om 90% zelf te doen en vervolgens de elektricien in te schakelen voor de finishing touch. Tevens veel foto's en informatie opsturen van datgene dat je gedaan hebt, hetgene wat je wil bereiken enzovoort, voordat de elektricien überhaupt jouw kant op zou moeten komen. Op die manier bespaar je de elektricien veel uren, tijd en moeite, heb je alles goed gedocumenteerd en bespaar je toch een hoop geld.

Want of je je zoontje nou een diepe geul laat graven en hem 100 euro geeft, of de elektricien, maakt geen bal uit, maar dat je het liever aan je zoon geeft snap ik meteen en elektriciens hebben het toch druk zat.
 
Terwijl de TWC exact dezelfde laadsnelheid heeft op enkelfase als eender welke laadoplossing je kiest.
Nuance:
Terwijl de TWC exact dezelfde laadsnelheid heeft op enkelfase als eender welke eenfase laadoplossing je kiest.

Ben er van overtuigd dat jij het zo bedoeld.
Ben er niet van overtuigd dat iedereen het zo leest.

Overigens zijn er ook zat eenfase oplossingen waar de TWC van wint, kwa laadsnelheid.

;)
 
Nuance:
Terwijl de TWC exact dezelfde laadsnelheid heeft op enkelfase als eender welke eenfase laadoplossing je kiest.

Ben er van overtuigd dat jij het zo bedoeld.
Ben er niet van overtuigd dat iedereen het zo leest.

Overigens zijn er ook zat eenfase oplossingen waar de TWC van wint, kwa laadsnelheid.

;)

Mijn idee is dat ‘op enkelfase’ al duidelijk maakt dat de vergelijking nu alleen gemaakt wordt voor enkelfase oplossingen. :)
 
Het gaat mij niet om welke beter is.
TWC is een prima lader met veel flexibiliteit.
In mijn situatie niet geschikt om snel te kunnen laden omdat er geen loadbalacer op zit.
Ik wil elke moment van de dag kunnen laden zonder rekening te houden met het verbruik in mij woning
Ik heb 3x25A in mijn huis.
Gebruikelijke apparatuur inclusief inductie kookplaat met twee fases.
Om te voorkomen dat de hoofdzekering eruit vliegt moet ik de TWC op 6 of 8A zetten.
Beperking zit in een woning niet in de TWC.
Liefst had ik een TWC met instellingen op 3X25A en loadbalacer dat de TWC laadsnelheid gaat verlagen bij verbruik in de woning. Nu kan dat niet met de TWC. Verwacht wel dat Tesla dit gaat aanpassen in de volgende versie.
3x8A is prima voor een Tesla. Maar niet voor een Leaf om met 1x8A te gaan laden.
 
3x8A is prima voor een Tesla. Maar niet voor een Leaf om met 1x8A te gaan laden.
Dan sluit je de Leaf aan op de fase waar je inductiekookplaat niet op zit. Kan je gewoon 1x16A (3,7 kW) laden. Ook dat is voor de meeste forenzen meer dan genoeg. Je auto zal niet in een nacht van 0 naar 100% gaan, maar wel in 2 of 3 nachten. En hoe vaak heb je 2 dagen achter elkaar 100% nodig?
 
Aarding en aardlek is niet of/of. Aarding zorgt enkel dat bij een isolatiefout de stroom niet eventueel bij aanraking via mens of dier loopt maar via de aardleiding naar de aarde. De zekering zal eruit klappen doordat de maximale stroom gaat lopen.

De aardlek detecteert (de naam zegt het al) dat er stroom weglekt doordat ingaande en uitgaande stroom niet gelijk zijn. De aardlek zal er direct uit klappen, nog voor de hoogst mogelijke stroom van 16 ampère is gaan lopen. Veel aardlekschakelaars klappen er al met 30 mA uit (veel minder dan bij alleen een 16 A automaat). Een aardlek is een toevoeging op standaard aarde en maakt de installatie veiliger. Het een maakt het ander niet overbodig, juist niet.

Een mooie oplossing is een Alamat, een gecombineerde zekering en aardlek.

Nb: aardlekschakelaars mogen in Nederland niet een gehele kast beveiligen, maar hooguit 4 groepen.

Ik heb mijn TWC laten aansluiten met een separate kWh meter en alamat.

En ik zeg láten aansluiten, ondanks dat ik opgeleid ben tot elektricien. Ik heb de laatste 20 jaar een ander vak gehad en ben van mening dat de vakman die dit dagelijks doet het beter kan dan ik, zelfs met mijn opleiding. Ik zou iedereen aanraden: huur een vakman. Bescherm jezelf, je woning, je wagen, je familie en je huisdieren (in willekeurige volgorde).
 
  • Like
Reactions: sixela
Maximale stroom heeft er niet zoveel mee te maken, ieder apparaat heeft een stroomcircuit en ieder apparaat heeft een bepaalde lekstroom, echter hoort deze nihil te zijn, ver onder de 0,030 ampere (allias 30mA). Ook via de lucht kun je energie verliezen, ook dit blijft in principe minimaal. Een aardlek vergelijkt in feite of er even veel elektra de sinus uit gaat als de 0 in gaat, zit daar een verschil tussen van meer dan 30mA, dan springt de aardlek eruit. Hoe meer apparaten, hoe groter die kans en hoe meer toegang tot eventuele lekken (apparaten die met water werken of zich in een tuin bevinden bijv.), hoe groter de kans op een aardlek. De kans dat buiten een aardlek ontstaat is dan ook veel groter dan binnen. In principe mag geen enkele groep meer dan 0,030mA aardlek hebben, echter zitten ze daar 99 van de 100 gevallen ver vanaf, dus is het zonde om onder iedere groep een aparte aardlek te plaatsen en dus is het ook toegestaan om meerdere groepen onder één aardlek te hebben. Aan de andere kant kunnen alle groepen bij elkaar opgeteld best meer dan 0,030mA aardlek hebben zonder dat er iets gevaarlijks aan de hand is, tevens zou het lullig wezen dat, wanneer er één buitenlampje een aardlek veroorzaakt, meteen je gehele huis, of bedrijf, zonder elektra staat. Zodoende wordt er een limiet van 4 groepen gehanteerd maar al een basis van 3.
Overigens kun je nog steeds geëlektrocuteerd worden zonder dat de (goed geïnstalleerde) aardlekschakelaar in werking treed, wanneer je de fase en de nul, direct of indirect, tegelijkertijd aanraakt, een aardlekschakelaar beveiligd je niet tegen alles.
Een Alamat is de afkorting van aardlekautomaat (en dat is dan weer een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één).

Het verschil tussen een fase en de 0 hoort ongeveer 230 volt te zijn, het verschil tussen de fase en de aarde hoort hetzelfde, dus ook ongeveer 230 volt te zijn.
 
Bij het laden met een UMC stekker detecteert de on-board lader of de N goed bij de grond zit (als er een spanningsverschil wordt gemeten weigert die te werken, wat betekent dat als in je stopcontact de N en de lijn niet mogen omgewisseld zijn) en begrenst de stroom vanuit het net tot één fase en 3,7kW.

Als je naast een drukker woont met zware elektrische machines die niet in balans zijn op de fasen merk je 't wel ;-).
 
Type A is standaard (toestellen die DC lekstromen veroorzaken zijn niet zo courant). B is duurder, maar je hebt goedkopere "EV" types speciaal voor elektrische voertuigen, en die kunnen zowel naast de bestaande type A als erachter.