Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

APK

This site may earn commission on affiliate links.
Vorige week de eeeste APK gedaan. (137.000 km)
L + R voor de fuseekogels versleten. Dus moeten de draagarmen vervangen worden. En ze zijn zo handig bevestigd dat eerst de HV batterij er onderuit moet, en laat dat nou net een van de weinige dingen zijn die we zelf niet kunnen.
Dat gaat dus €€€ kosten.
Blijkbaar loopt iedereen hier tegenaan bij soortgelijke kilometerstanden.

157.000 km gereden en zonder problemen APK
 
Vorige week de eeeste APK gedaan. (137.000 km)
L + R voor de fuseekogels versleten. Dus moeten de draagarmen vervangen worden. En ze zijn zo handig bevestigd dat eerst de HV batterij er onderuit moet, en laat dat nou net een van de weinige dingen zijn die we zelf niet kunnen.
Dat gaat dus €€€ kosten.
Blijkbaar loopt iedereen hier tegenaan bij soortgelijke kilometerstanden.

Oh die heb ik een jaar geleden ook gehad. Was iets van 1100 Euro omdat er vanalles moet worden uitgebouwd.
Ik had toen iets van 100.000km erop zitten.

Was niet naar aanleding van een APK keuring: ik kreeg er zelf het gehoor op.

En over APK: 2 weken laten doen. Eerst naar Kwik Fit, waar ze hem een hele dag wilde hebben, omdat de bodemplaat zou moeten worden verwijderd?!?
Toen naar een andere in Oss gegaan zonder afspraak en dat was zo gepiept en ik mocht er gewoon bij blijven.
 
Oh die heb ik een jaar geleden ook gehad. Was iets van 1100 Euro omdat er vanalles moet worden uitgebouwd.
Ik had toen iets van 100.000km erop zitten.

Was niet naar aanleding van een APK keuring: ik kreeg er zelf het gehoor op.

En over APK: 2 weken laten doen. Eerst naar Kwik Fit, waar ze hem een hele dag wilde hebben, omdat de bodemplaat zou moeten worden verwijderd?!?
Toen naar een andere in Oss gegaan zonder afspraak en dat was zo gepiept en ik mocht er gewoon bij blijven.

Ik ben ook naar een lokale APK garage gegaan.
Was zo gedaan en kostte maar € 19.95
 
137.000 is wel erg snel, de taxi jongens nemen 250.000 als richtlijn voor het vervangen van draagarmen.
Mijn S staat op 280.000 en recent de draagarm rechtsboven vervangen en de voorste draagarmen onder aan beide zijden. Flauwekul dat daarvoor de HV batterij er uit zou moeten. Kan me niet voorstellen waarom. Die ophanging is gewoon old school hoor.

Edit: het zou kunnen dat de achterste draagarm aan de onderkant van de voorwielophanging (de onderste ophanging bestaat uit twee armen i.t.t. de bovenste ophanging die uit 1 driehoekige plaat bestaat) niet te vervangen is zonder de HV batterij te verwijderen. Ik ga dat nog even opzoeken.
Je hoeft het niet uit te zoeken. Het is gewoon zo. De bout die door de onderste draagarm gaat is ongeveer 150 mm lang. En hij kan maar een paar cm naar achteren totdat hij tegen de accu aankomt. De service manual van Tesla bevestigd dat het HV pakket verwijderd moet worden.

CFDEFC0D-B237-4722-B44D-F6D4BC5C0081.jpeg
 
  • Informative
  • Like
Reactions: slk-A4 and Tozz
Ik chargeerde misschien dat het bij alle auto’s voorkomt. Maar wel bij veel. Op de normale manier is de speling niet te voelen.
De juiste manier om dit te controleren is:
Auto opliften totdat het voorwiel een paar cm van de grond is. Dan bandenlichter of iets dergelijks onder het voorwiel en dan opliften. Dan hoor je het wel. En als je je hand op de fuseekogel houd, voel je het.
Als je dit zo laat kan hij er uitschieten. Voorbeelden hiervan genoeg op internet.
En als dit gebeurd bij hoge snelheid heb je een ernstig probleem.

0159D7E7-853C-4EBA-A862-7ECC1ABE4F62.jpeg
 
137.000 is wel erg snel, de taxi jongens nemen 250.000 als richtlijn voor het vervangen van draagarmen.
Mijn S staat op 280.000 en recent de draagarm rechtsboven vervangen en de voorste draagarmen onder aan beide zijden. Flauwekul dat daarvoor de HV batterij er uit zou moeten. Kan me niet voorstellen waarom. Die ophanging is gewoon old school hoor.

Edit: het zou kunnen dat de achterste draagarm aan de onderkant van de voorwielophanging (de onderste ophanging bestaat uit twee armen i.t.t. de bovenste ophanging die uit 1 driehoekige plaat bestaat) niet te vervangen is zonder de HV batterij te verwijderen. Ik ga dat nog even opzoeken.
Mijn rode Classic is APK-goedgekeurd bij kmstand ca. 350.000. Het enige dat aan de wielophanging van die auto is vervangen, zijn de zgn. stabilisatorstangetjes, incl. kosten van de door Tesla geleverde stangetjes kostte dat totaal ca. € 200,=. Wel heb ik er altijd op gelet om nooit aan het stuur te draaien bij stilstaande auto, en al helemaal niet met het rempedaal ingedrukt. Dat is een enkele maal gebeurd als er eens iemand anders een stukje in reed. Ik verwacht wel dat dat veel verschil maakt voor de levensduur van diverse onderdelen van de wielophanging.
 
Mijn rode Classic is APK-goedgekeurd bij kmstand ca. 350.000. Het enige dat aan de wielophanging van die auto is vervangen, zijn de zgn. stabilisatorstangetjes, incl. kosten van de door Tesla geleverde stangetjes kostte dat totaal ca. € 200,=. Wel heb ik er altijd op gelet om nooit aan het stuur te draaien bij stilstaande auto, en al helemaal niet met het rempedaal ingedrukt. Dat is een enkele maal gebeurd als er eens iemand anders een stukje in reed. Ik verwacht wel dat dat veel verschil maakt voor de levensduur van diverse onderdelen van de wielophanging.

Dan mag je ook geen autopark gebruiken. Wat staat de auto dan te harken aan het stuur met de rem erop...
 
  • Like
Reactions: Tozz
Vandaag heeft mijn S85D uit 2015 de APK glansrijk doorstaan. Geen bodemplaat die eraf moest of andere overbodige handelingen. Inderdaad kostte het zoeken naar het chassisnummer de meeste tijd.

Dat zit bij deze S ingeslagen in een balk die je ziet als je in de frunk het bovenste stuk plastic verwijdert. Dankzij Google toch nog vrij snel gevonden, maar blijkbaar verschilt de locatie bij de S per bouwjaar.

In het register van de RDW staat "Rechts, rechter deurdorpel bij voorzitting" maar daar konden we het niet vinden of je moet de voorzitting in de frunk zoeken...maar dan klopt deurdorpel ook helemaal niet.... Aflezen van het scherm of in de app vond men niet goed genoeg.
 
Je hoeft het niet uit te zoeken. Het is gewoon zo. De bout die door de onderste draagarm gaat is ongeveer 150 mm lang. En hij kan maar een paar cm naar achteren totdat hij tegen de accu aankomt. De service manual van Tesla bevestigd dat het HV pakket verwijderd moet worden.

View attachment 365021

Is het niet mogelijk om de kop van de bout af te zagen en dan de nieuwe bout via de andere kant erin te schuiven? Anders misschien enkel de fusee kogel eruit persen en overzetten?
 
Is het niet mogelijk om de kop van de bout af te zagen en dan de nieuwe bout via de andere kant erin te schuiven? Anders misschien enkel de fusee kogel eruit persen en overzetten?
Volgens (tesla erkende) schade hersteller mag de bout er niet andersom in, volgens instructie tesla, zij vonden het ook niet het meest doordachte stukje van de auto.
 
Volgens (tesla erkende) schade hersteller mag de bout er niet andersom in, volgens instructie tesla, zij vonden het ook niet het meest doordachte stukje van de auto.

Wellicht dat één of andere overactieve ingenieur dit daarom zo bedacht heeft. :rolleyes: Als borging eraf loopt/trilt kan de bout er niet helemaal uitlopen. Auto blijft dus bestuurbaar ;) Je weet maar nooit in de USA, kijk maar naar de "kat in magnetron" discussie :D
 
Wellicht dat één of andere overactieve ingenieur dit daarom zo bedacht heeft. :rolleyes: Als borging eraf loopt/trilt kan de bout er niet helemaal uitlopen. Auto blijft dus bestuurbaar ;) Je weet maar nooit in de USA, kijk maar naar de "kat in magnetron" discussie :D

Dan zou dit ook genoeg extra veiligheid bieden denk ik en een stuk onderhoudsvriendelijker zijn.
MoerSpie.JPG
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB